Re: Danwatt ...
Rovněž jsem početl Bastlírnu - moc pěkné - a připadám si, že jsem tu byl jak kapitán ponorky, co se nic netušíc vynořila do líté námořní bitvy .
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Danwatt ...
Rovněž jsem početl Bastlírnu - moc pěkné - a připadám si, že jsem tu byl jak kapitán ponorky, co se nic netušíc vynořila do líté námořní bitvy .
Jinak - plošák a zapojení pro Auru tu mám taky, akorát ta kvalita.... Jinak jsem jich stavil asi třicet - jen jsem jim trošku zvedl napětí - zrovna byly ve výprodeji nějaké toroidy z Tipy po povodních za 200,- kč kus, tak jsem toho využil.... O devíti z nich vím - stále u známých doma hrají...
A to jsi je jen stavěl ? žádný pokus o vylepšení ?
danhard: pokusy o vylepšení něčeho, co bylo navrženo jako kompromis mezi jednoduchostí, dostupností součástek / cenou a dosaženým výkonem - má to dnes smysl z jiného než studijního důvodu? Zvlášť když kazzatelovo DPA přineslo velký kvalitativní skok?
Jde o princip, jestli to jen jako tupý hovado opráskneš, nebo jestli se taky nad tím pozamyslíš, jestli se nedá něco vylepšit a upravíš si to jak potřebuješ.
A každej si nechce stavět něco složitého a onanovat nad zlacenejma hranolkama z čistý mědi
danhard: tak to určitě ano.
Akorát je otázka, jestli to bez těch zlacenejch hranolků, pozlacenejch síťovech konektorů, reprokabelů z postříbřené bezkyslíkaté mědi apod., bude dost hifi
Proč myslíš, že Janda stavěl třeba AuRa Z7, když už byly lepší ?
A vylepšit se to dá stejně, je to furt to samý, stejné nedostatky.
tak že to má výhody je jasné - jednoduché napájení, na výstupu kýbl, takže netřeba řešit ochrany, pár součástek, takže jednoduchej plošňák, žádné složité zpětné vazby ... ale jak se říká, nic není zadarmo
Zajímalo by mě, jaké tam byly dávány ty koncové trandy - jestli byly párované na betu (když už to Toshiba přímo dodávala)
Ano, ale v tomto případě je to už " plést z hovna bič "
Čeho by jsi chtěl dosáhnout párováním ?
Ale popisek to má, jako z pera jistého vynálezce F*
Vlastnosti výkonového zesilovače AU/RA Z7A spolehlivě splní současné požadavky mimořádně náročných audiofilů, kteří předměty svého zájmu obvykle hledají v nejvyšší kvalitativní kategorii high-end hifi. Zde zejména ocení nejčistší možné řešení stereofonního zesilovače, který je složen ze dvou absolutně nezávislých monofonních cest. Každá dává trvalý sinusový výkon 2x 140 W/4 W, při hudebním výkonu 2x 200 W. Vstupní citlivost na impedanci 22 kohmů je 1,1 V/100 W, popř. 110 mV/1 W. Dva bohatě dimenzované zdroje mají vlastní toroidní transformátory nejvyšší kvality a celkovou filtrační kapacitu 44 000 µF! Zbytkový hluk s odstupem větším než 100 dB je na výstupu prakticky nezjistitelný. To se blíží čistému akumulátorovému napájení, které si nejnáročnější audiofilové mohou objednat jako vítaný, ve světě zatím ojedinělý doplněk výkonového zesilovače.
Celkové řešení vychází z osvědčené racionální filozofie značky AU/RA, která popírá převažující tendenci ke stále složitější technice. Tím úspěšně dokazuje, že naopak jednoduchá řešení spíše dosahují maximální kvality a spolehlivosti. Minimální počet součástek v signálové cestě proto nemá obdobu u současných zesilovačů. Díky tomu jsou vlastnosti zesilovače Z7A ojedinělé i ve třídě high end. Obvody jsou natolik stabilní a fázově čisté, že nepotřebují typické korekční členy, a zpětná vazba reaguje i na nejrychlejší signál bez obvyklého zpoždění. Z toho vyplývá nadzvuková šíře pásma přes 1 MHz, a rekordně rychlá impulzní odezva ~0,6 µs, která dokáže přesně zpracovat jakkoli strmé přechodové jevy v hudebním signálu. Také zvukově rozhodující tranzientní intermodulační zkreslení TIM 0,001 % je pod hranicí měřitelnosti. Značně velký činitel tlumení přináší perfektní ovládání reproduktorů. Výkonový budič se stálým proudem zaručuje prakticky nezjistitelné přechodové zkreslení při libovolně malém výkonu. Tím vlastně představuje virtuální zesilovač třídy A, aniž trpí jeho enormní spotřebou, hmotností a sotva únosnou cenou. Vstupní a výstupní parametry dovolují k zesilovači úspěšně použít prakticky jakékoli propojovací kabely. Celkově vzato, zesilovač Z7A se k procházejícímu signálu chová tak neutrálně, že připomíná věčný ideál každého audiofila: proslulý drát se ziskem, který zvuku nic neubere, ani nepřidá. Výsledný zvuk tedy odpovídá výhradně kvalitě vstupního signálu a připojených reproduktorů.
Mechanické řešení, elektronické součástky, materiály a výrobní technologie odpovídají nejvyšší kvalitativní třídě. Mohutné boční chladiče zaručují bezpečnou teplotu zesilovače i při trvalém provozu s jakýmkoli výkonem. Zvlášť tuhé desky s postříbřenými spoji odolávají vibracím a mají vynikající vodivost. Součástky a spoje jsou ideálně přístupné svrchu i zespoda. Vysokému standardu odpovídají vstupní pozlacené konektory a robustní výstupní vývody vycházející přímo ze spojových desek. Přední panel tvoří poloprůhledné, přesně opracované sklo, s typovým štítkem a modrými LED indikátory na spodní straně. Ve středu pod panelem je nenápadný síťový vypínač. Zvláštní konektor na zadním panelu umožňuje připojit akumulátorový zdroj AU/RA model A2Z. V tomto případě je zesilovač zcela galvanicky oddělen od elektrorozvodné střídavé sítě s jejím rušením i výkyvy, a je napájen ušlechtilou, absolutně čistou stejnosměrnou energií.
danhard: párováním bych nechtěl dosáhnout ničeho, naopak transiwattům pokud vím svědčilo, když n-p-n trandy měly vyšší betu než p-n-p. Proto jsem se taky ptal
To jsem netušil, že Aura Z7 je pořád TWxxx.. A takhle brutálně...
jo, když si odmyslíš hodnoty součástek a zdvojený konce, tak oproti TW40 to žádnou změnu nedoznalo
- někdo určitě řekne: léty prověřená klasika - a bude mít svým způsobem pravdu
Divím se, že v éře celosymetrických zesilovačů ještě někdo tohle dělá. Výhodou je snad jen jednoduchost, tudíž o pár korun menší náklad a malý plošák. Více se na tom vydělá
Jenže kvalita zvuku - i přes nádherné kecy výše - je na úrovni drobet vylepšeného Transiwattu. Absence ochrany proti zkratu na výstupu v době zastrkávání drátů k reprákům do různých svorek je trestuhodná.
Asi to nikdo pořádně neprověřoval, je to čistá demagogie
Asi není správné pouštět do audiozesilovače něco, co neumí.
A tady nejsou správně potlačeny ani frekvence pod 20Hz ani nad 100kHz.
Chlubit se tím, že tam proleze bez potlačení něco jiného, může jen magor.
Ono tam pak totiž dobře proleze i co tam nepatří, třeba modulace od mobilu
Danhard:
Plný souhlas. A RC člen na vstup stojí pár drobných, už DPA ho mají všechny (i já jsem ho při opravě NZC431 přidával ). Jsem zvědav, co by udělal zdroj VF napětí (ten mobil nebo KV vysílačka) při přiblížení k reprokabelům atd.
Není to dotažená konstrukce .
To udělá jeden kondík, kterej samozřejmě taky zlepšuje stabilitu.
Další blbost je špatně určená spodní frekvence. Zesilovač je střídavě vázanej, kond na výstupu a zv až za ním.
To je samozřejmě háklivé na přebuzení frekvencemi pod časovou konstantou výstupu.
Tady to jde se 4R zátěží asi od 3Hz a výstup před kondem tam má převýšení na zesílení 150 (z 20).
A já jako mladej chlapík se divil, že mi to "houpe" reprákama, když jsem v dobré víře dal všechny kondenzátory v cestě signálu dvojnásobný, aby to pořádně hrálo basy...
jo, to už tu kdysi psal myslím i sinclair, že ten výstupní kýbl musí být rozumně velký.
jinak taky se divím že ten zv rezistor z výstupu nemá paralelně k sobě ještě RC člen na potlačení nadzvukových kmitočtů. Přitom už to doporučoval ing. Zíd u svého Z6W (cca 1975 rok?)
To dělá ten odpor mezi bází a emitorem vstupního tranzistoru.
Nedefinovaně zvyšuje vstupní odpor (v závislosti na zv) a shoršuje stupeň zpetné vazby.
AuRa Z1:
Jinak je zapojení výkonového zesilovače běžné a srozumitelné, až na méně obvyklou kladnou zpětnou přes R502 u vstupního tranzistoru T501. R501 snižuje náchylnost ke kmitání.
Takže nejdřív tam dám kurvítko R502 a pak dekurvítko R501
V AuRa Z1 to je ještě celkem dobrý, ale v TW140 je to úplně domršený.
A je to tak blbě ve všech transiwattech.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Danwatt ...
Secure your crypto assets using the powerful MetaMask Extension. Download today!