Téma: 1518 (B&C 15NBX100 & DE500)
Typ: 2-pásmové stĺpové reprosústavy
Dátum realizácie: Október 2015 - apríl 2016
Orientačná cena: 2000€
Technické údaje: Bassreflexová ozvučnica, (šxvxh) 52x120x38cm, Objem 130l, Impedancia 8Ω, Bassreflex (axbxl) 6x46,6x45cm (32Hz), MDF 22mm, Hmotnosť 70kg
Úvod
Reproduktory sú robené na objednávku, podľa návrhu MaBata opísaného na stránkach hifi.slovanet.sk. Budú umiestnené v relatívne veľkej miestnosti, priamo vraj budú ozvučovať 36m^2, nepriamo čosi cez 70.
Meniče
Na výškach neodýmový 1" B&C DE500 s titánovou membránou, na basoch neodýmový 15NBX100 rovnakého výrobcu.
Ozvučnica
Návrh ozvučnice som do značnej miery okopíroval, inak som riešil len bassreflex, ktorý je štrbinový s vyústením nadol. Objem je cca. 130l, ladenie BR zhruba 32Hz. Lepené natupo lisovaním, bez skrutkovania, lepidlo som použil Bison z hornbachu (dosť podobné Duvilaxu). Všetky spoje pretmelené, povrchová úprava je riešená štrukturovaným lakom Warnex, nanášal som ho valčekom. Problém tu bol hlavne nájsť vhodný typ valčeka, keďže skoro všetky typy mi po sebe nechávali stopy a ostávala po nich nerovnomerná štruktúra či bublinky. Nakoniec sa ukázal ako najvhodnejší tento (vpravo), ktorým som farbu najprv naniesol a potom keď trošku preschla (čo pri warnexe trvá asi tak minútu) som po nej prešiel ešte raz, čo porozbíjalo všetky bublinky a zanechalo rovnomernú drsnú štruktúru. Farba extrémne rýchlo schne, po vyschnutí sa zdá byť veľmi odolná.
Vzadu je osobitná komora pre výhybky, zakrytá hliníkovým panelom z quickpanela, terminály sú to najlepšie čo monacor dal - BP-520G.
Pred basákmi je krycí rámček so sieťkou, za ktorou je plechová mriežka. Rámik drží na plastových cuplíkoch.
Reproduktory budú stáť na stojanoch, ktoré spravia jemný záklon.
Vnútro je tlmené rúnom, priamo za basákom je ihlanový molitan.
Výhybka
Návrh je od Mabata, kvôli dostupnosti som ale na basoch použil iný typ cievky s hrubším drôtom. Všetky komponenty sú Jantzen, objednávané z loudspeakerfreaks. Cievky (až na jednu) samonosné vzduchové, kondenzátory Cross Cap, u výškača jeden Superior Cap a v RLC u basáka zas skupinka bipolárov. Všetko na sklolaminátovej DPS.
Podľa simulácie výhybka robí plnú kompenzáciu bafflestepu a k tomu vyrovná pokles podladeného bassreflexu, vďaka čomu sa -3dB bod dostal na cca. 30Hz. Na výškach potom zas kompenzuje stratu zapríčinenú waveguidom. Delenie je veľmi zhruba 800Hz.
Zvuk
Tu som bol limitovaný mojou izbou, ktorá je na niečo takéto príliš malá, reproduktorom by viac svedčalo keby boli ďalej od seba, zároveň ale stále v dostatočnej vzdialenosti od stien a zároveň vo väčšej vzdialenosti od poslucháča. Takisto boli položené priamo na zemi, nie na stojanoch, čo samozrejme kompletne odstavilo bassreflex.
Ajtak boli ale basy dostatočne potentné, presne také aké by človek od PA basáka čakal. Presne tam kde majú byť a vtedy kedy tam majú byť. Vďaka kompenzácii ich je počuť aj keď sú reproduktory umiestnené v strede izby. Výšky sú potom samostatná kapitola, stereoobraz je vynikajúci, prekreslenie detailov až prekvapivé.
Meranie:
hovnová farba je meranie v osi, čierna potom nejakých 20° mimo (čo MaBat odporúča na posluch). Meranie ale čisto orientačné, izba v ktorej som to meral môže robiť dosť odrazov.
Simulácia na basoch (vrátane výhybky, v priestore):
Obrázky:
Google photos
Facebook