Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta
No nevím, těchto jader mám taky dost a zadarmo. Ale díval jsem se na nový, tak 2 E vyjdou na 250 Kč, kostra stála 50 Kč.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta
No nevím, těchto jader mám taky dost a zadarmo. Ale díval jsem se na nový, tak 2 E vyjdou na 250 Kč, kostra stála 50 Kč.
Tý ceně někdo přidal jednu nulu za exkluzivitu. Tady se určitě nebavíme o žádných speciálních jádrech. Projdi si jádra třeba u Semicu, nebo zapátrej na dálném východě. Bohužel, ceny těch koster nikde nebudou o moc levnější, než kolik jsi uvedl.
Jaký vlastně nakonec plánuješ výkon, kmitočet a řízení toho?
700W, 37 kHz, UC3825 posílené MIC4452, žádné řízeni, jen softstart a nadproudovka, jinak to pojede naplno, co dovolí mrtvé časy.
Tak konečně jsem se opět dostal k tomu, abych na zdroji trochu zapracoval, mám osazenou komplet primární část včetně ochran, vše funguje podle návrhu, ale zjistil jsem chybu ve schematu a to, že vstupy TL072 jsou prohozené - na desce zbastleně opravené, další deska bude už opravená.
Chtěl jsem i navinout a osadit trafo, ale zjistil jsem, že vodič, který si na trafo pečlivě schovávám, je hlíníkový takže budu muset sehnat měděný.
Jediný co nemám jsou elity v sekundáru, tam plánuju 8x 2m2/63V, problém je, že to bude chtít nějaký LowESR, 105°.... a já nechci vybrat nic špatnýho. Navíc průměr válečku musí být max. 18mm a rozteč vývodů 7,5mm, jinak to tam nenarvu a to mi celkem zužuje výběr
Desku jsem vyfotil a chtěl ji sem pověsit, ale nemůžu najít kabel k foťáku...
Jaký má smysl mít tam filtraci o takové velikosti, že by to chodilo i s 50Hz trafem?
Jaká by teda měla být kapacita?
Stačí většinou jen taková kapacita, aby ty proudy vydržely ty kondy... Je to uvedeno ve většině pdf od kondů. Pokud se nepletu, tak např. 50V (63V) polymery cca 68uF -220uF mají 3-5A... Zvlnění si pak můžeš zkontrolovat výpočtem
Vzhledem k malé frekvenci (pro potlačení průniku do zesilovače) bych dal do napájení tlumivku a za ní zas nějaké kondy - to už mohou být blokovací od zesíku - ty by zase měli vydržet rozumný proud (a né zlomky Imax).... Bohužel s malou frekvencí, je vše větší... ale to jsem zmiňoval i výše...
pozn: Osobně používám často i za spínané zdroje lepší Snapin kondy 2G2/63V/85°C cca 3A (22mmx30mm RM10) protože je mám v šuplíku a jsou relativně malé..., nevím proč se tady stále vnucuje názor, že 105°C kondy jsou nejlepší...? Často mají významně menší zatížitelnost než 85°C.... Ale kdo umí číst, tak si snad v pdf tyhle věci najde 105°C jsou opravdu nutné tam, kde mají už vyšší teplotu. Dejme tomu nad 45-50°C - což by se opravdu dalo čekat u obdobné konstrukce - kde asi bude nedostatečné větrání a stísněný prostor... Takže to záleží na konkrétní aplikaci a i mech. uspořádání... Každých 10°C oteplení (např. proudovým poddimenzováním) ti zkrátí životnost cca 2x (a cca obráceně když vyjdeš od max. prac. teploty)...
... nevím proč se tady stále vnucuje názor, že 105°C kondy jsou nejlepší...? Často mají významně menší zatížitelnost než 85°C.... Ale kdo umí číst, tak si snad v pdf tyhle věci najde
Lepší životnost, větší zatížitelnost.
Asi neumíš v těch pdf číst
http://media.digikey.com/pdf/Data%20She … _Mar07.pdf
http://media.digikey.com/pdf/Data%20She … Series.pdf
To já asi taky ne.
Nevím proč Danharde tak rád plkáš...? Zrovna na tvých uvedených listech mají oba kondy 2200uF/63V/2,3A úplně stejné ESR 0,113 a 105°C verze (105°C/1,74A) je větší než 85°C 22x35mm místo 22x30mm. Aby dosáhli aspoň stejného ESR museli použít větší (delší) pouzdro... Ve stejném pouzdře je jen 1,8G/63V/ESR 0,138/1,51A (a při 85°C se dá u něj očekávat max. proud menší než 85°C rozměrově stejně velké verze 2,2G). A velikost pouzdra mě často poměrně dost zajímá
A zrovna tak si mohu i pro 85°C vybrat životnost 2000h, 5000h, 8000h - záleží na výrobci a na "ceně".
Možná, že číst trochu umíš, ale moc ti to co čteš asi nedochází
No tak to že je 105 větší, snad vyplývá ze samé podstaty, ne?
Kondy mají stejnou konstrukci, je stejná plocha desek i leptání, stejný ESR.
Pro 105°C jsou použity silnější folie, proto má větší objem.
Životnost a max. proud jsou udávány při max. teplotě, takže při 85°C bude mít ten 105°C kond životnost 4x delší a max. proud 3A, protože se díky většímu pouzdru lépe ochlazuje.
Max. proud se neočekává, ale spočítá podle uvedených koeficientů Rated Ripple Current Multipliers.
Životnost můžeš srovnávat jen u srovnatelných výrobků stejného výrobce, kterého máš praxí ověřeného, čínský papír snese všechno.
Právě proto je třeba zdůraznit, že se může stát -když někdo chce vyměnit 85°C kondík za 105°C ve stejném pouzdře (protože mu někdo nakukal, že 105°C je lepší) - že bude mít asi menší kapacitu (což je obvyklé) a může mít paradoxně i horší ESR (viz příklad z "Danhardova" pdf). A získá třeba jen vyšší zvlnění a kondík se bude více hřát...
A pokud použije 105°C polymer. elektrolyt, tak starší typy provozované na 50(100)Hz mu vůbec nebudou nefungovat, moderní mají na 50Hz(100Hz) zejména jen vysoké (horší) ESR. Fungují dobře až nad cca 100kHz a nejlepší vlastnosti (ESR řádu pár 0,001Ohm) mají někde mezi 1-10MHz...
Takže ano, dají se sehnat 105°C dobré kondy, ale viz výše
EDIT/REEB: Jasně, že větší pouzdro 105°C (při stejné kapacitě) bude na větší proud. Neřekl jsem, že 105°C mají nějakou vadu nebo něco takového A samozřejmě je vhodné používat kond na to, na co je určen...
Přečti si co jsem psal výše. Že se může stát, že při stejném pouzdru bude mít 105°C horší ESR...
Pokud srovnám např.
Nippon 10m/63V KMH 105° rated ripple current 4,4 * 1,73 (Rated Ripple Current Multipliers)= 7,6A
Nippon 10m/63V SMH 85° rated ripple current 5,47A
http://media.digikey.com/pdf/Data%20She … Series.pdf
tak je 105° prostě lepší, i s ohledem na životnost..
Kluci, běžte si honit kondíky jinam, nebo se tu z toho zase nevyhrabem...
Zdravím,
tak už jsem se opět dostal ke zdroji: mám tam nějakej error a to není na nový rok moc příjemný vše mám zapojeno podle schematu (až na otočené vstupy komparátoru tepelných ochran) a zroj najede jen částečně, při náběhu hrany na gate napětí z gate spadne a zakmitá se až do dalšího impulzu z TLka a takhle pořád dokola. Pokud odpojím kondíky na výstupu, tak najede pěkně a obdelník je pěknej obdelník.
Když na naběhlej zdroj připojim kondíky, tak se nabijou a zdroj funguje jak má, jen při tom návěhu s kondíkama se zapomene....
Nenapá někoho něco co s tím...?
Ukaž layout desky.
A už to tu jednou bylo, že těch kondů máš na výstupu trochu moc, zatímco na vstupu skoro prd. S menší kapacitou naběhne?
No a nemůže to být způsobeno poklesem napětí při startu vlivem velkého nabíjecího proudu a zareagování podpěťové ochrany?
//zkus dát mezi zapínací tranzistor a C9 diodu v propustném směru
Layout zde:
Nj, kondy na vstupu a následně by reagovala podpěťovka... možný to je, ale blbý, že mě to nenapadlo - to mi ten rok začíná
Ten nárh máš pěkný, jen si myslím, že vazba primárních vinutí P1 a P2 by šla udělat líp.
//třeba takhle, ale viděl jsem to i prokládaně, každý drát
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta