Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Návrh mixážního pultu

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 23]

(upravil Bart 6. 4. 2014 19:51)

Téma: Návrh mixážního pultu

Zdravím,
protože se blíží rozdělování bakalářských prací a moje touha je něco nejen navrhnout ale také postavit, rozhodl jsem se pro mix pult, který by byl naprosto použitelný v praxi. Přiznám se, že to bude můj první velký mix, proto zde žádám o rady a pomoc. Na internetu se dají samozřejmě mixy koupit, někdy i poměrně za pakatel, ale nemusím vysvětlovat ten pocit z vlastní, určitě povedené, práce. Dost všeho. K věci.

Koncept bude analogový. Pro představu nastíním pár konstrukčních zásad, které budu dodržovat:

1 - kvalitní součástková základna.
     Prvně postavím základní obvody, které budou " vymazlené" a poté, podle financí, budu mix rozšiřovat o více vstupů. Nikde nebude ubráno na kvalitě,
     snaha by pak byla k ničemu.           
2 - Přehlednost.
     Vrchní panel bych si chtěl nechat vyrobit, ale to předbíhám. Důležitý bude celkový dojem, přehlednost, pohodlí při obsluze.
3 - Bez digitálu.
     Neplánuji žádné interní efektové procesory. Takový, aby byl perfektní pravděpodobně neudělám, takže ztráta času. Samozřejmostí budou efektové
     návraty, kam se bude dát vše zapojit.

Co mi ale pořád shází je mnoho let za pultem, mnoho povedených akcí a zkušeností s audio technikou. Proto prosím o pomoc ty, kteří toto mají a jsou mi ochotni napsat svoje názory. Jednoduše řečeno, představte si, že si stavíte svůj mix, tak co byste tam dali, co byste tam určitě nedali, na co klást největší důraz, co nenabízí žádný výrobce ale přitom by to nebylo špatné atd.
Potřebuji postavit něco, co se bude lišit tím, že zde budou jen potřebné věci, ale kvalitně a důmyslně provedené. Nechci dojít k tomu, že postavím stejný mix jako každý druhý, nehledě na to, že by mě u komise sežrali, že jsem vlastně nic nevymyslel. 

Těším se na reakce, ať už jsou jakékoli.

(upravil Dalča 7. 4. 2014 8:49)

Re: Návrh mixážního pultu

Odstraněno pro nevhodnost

Re: Návrh mixážního pultu

Velký mix je relativní, budeš stavět kopii Midas Verona, nebo ti jako velký bude dostačovat nějaký 8 kanálový?

Koneckonců, kanály jsou shodné, pak je to jen o financích, kolik budeš schopný jich zaplatit.

...s takovým rozsahem gainu, že nebude nutno přepínat linka/mic vstup - řeší separé linkový vstup, za kterým bývá zařazen útlumák 10-20dB.

Zkus nám Barte upřesnit, co si od toho představuješ. Počet klik, auxů, ... ať je jasné, jak moc to komplikovat. Lze zbastlit něco jednoduchého, složitějšího, brutálního aj fakt profesionálního. Zkušenosti, peníze, vybavení... vždyť to znáš.

Každopádně klobouk dolů před tvou odvahou. Něco podobného jsem chtěl udělat taky, ale nakonec jsem si přece koupil hotovej z druhý ruky.

(upravil tubamusic 6. 4. 2014 21:14)

Re: Návrh mixážního pultu

Dělám jak live tak studio a tak trochu jsem s podobnou myšlenkou koketoval také. Ale z trochu jiného úhlu pohledu. Ve studiu bych bral naprosto jednoduchý mix, který by plnohodnotně nahradil mic preampy, dal se připojit jako vstupní část k digitálním zvukovkám. Tzn, 8(16,24,32 možnost rozšíření) vstupů pro mic, 8(16,24,32) výstupů+ monitory a několik sluchátkových cest. Kdekdo namítne, že takové mixy přece existují, ale nic co by bylo zvukově na úrovni a při tom nemělo zbytečnosti a nechyběli tomu další věci. Nepotřeboval bych tam EQ, ale co bych bral, je kvalitní podrobná indikace všech vstupních signálů, přepínatelná indikace výstupů. Přeladitelná a vypínatelná horní propust. Mic preampy bych bral čistě diskrétní a bezkompromisní. Prostě něco, co by mi nahradilo digitální mix pokud používám několik osmikanálových zvukovek.. Je to na dlouhý povídání o konkrétní vizi, ale takový mix bych si prostě koupil..

Web

Re: Návrh mixážního pultu

Až ta malárie odezní, tak si zajdi koupit 4-vstupového beringra

Re: Návrh mixážního pultu

Pár otázek: bude to mix na živou muziku, nebo pro DJe? počítáš i s mluveným slovem? co pomocný signálový cesty?

Re: Návrh mixážního pultu

Dalča
Děkuji, takhle jsem si to nějak představoval, kdybyste přidal obrázek např. jednoho vstupu a výstupní části tak, jak byste si představoval rozmístění, byla by to špica, ale i tak vřele děkuji.

Hanzys
Děkuji za uznání. Mix bude především pro live ozvučení, takže 8 vstupů stačit nebude. Na druhou stranu, jak jsme již oba naznačili, vše je otázka peněz takže přidávání jednotlivých slotů bude založeno pouze na financích. Nebudeme troškařit, takže na profi úrovni. Samozřejmě těžko postavím svůj první mix na úrovni, ze které si sednou všichni na zadek, ale nechci do toho jít s tím, že ušmudlám jakési něco, co bude hrát. Musí to mít trochu koule.

Tubamusic
Smutné je, že chápu co si představujete. To samé v bledě modrém po mě chtěl kamarád. Bohužel jak jsem již výše zmínil, bude se jednat o live mix, kde se bez EQ a jiných věcí neobejdu. Měl jsem to uvést hned v úvodu. Ale děkuji za odpověď, bude mi inspirací.

Gavin Milarrr
Všechny odpovědi by se měli nalézat výše. Představa použití: pohodové ozvučení např. klasické 5-ti členné kapely. S dostatečnou rezervou vstupů, ale zase se motáme okolo peněz na výrobu jednotlivých slotů. Díky

Dalča napsal:

Odstraněno pro nevhodnost

Něco jsem asi nepochopil. Proč odstraněno.

Re: Návrh mixážního pultu

Myslel jsem to dobře, že když už něco děláš, že to mohlo posloužit i ostatním.
inspirace: http://www.allen-heath.com/media/GL2200 … MANUAL.pdf

Web

Re: Návrh mixážního pultu

Největší mix, který jsem kdy postavil, byl discomix 2 + 4. Bylo na tom práce jak na kostele (především mechanika). Od té doby (2001) jsem ho jen načinčával a vylepšoval, část věcí šla prostou výměnou (OZ), část pak demontáží a náhradou jednotlivých částí. V podstatě ho používám jako žák hudební školy cvičební etudy. Protože jsem šetřil, použil jsem některé součástky ze šuplíku, které mi tam vnesly systémové chyby (např. tahové potenciometry M1), zabraňující dosažení excelentních parametrů. Systémové chyby se odstraňují těžko.
Nicméně některé nápady dodnes hodnotím kladně a nenalézám je přitom na kupovaných mašinkách. Používám ho dodnes (v sobotu bude opět na plese sloužit) a s potěšením (a to mám doma Rodec a Akyamu). Ale žádný další mix nebudu dělat ani náhodou.
Udělat velký mix pro live považuji (vidím, že nejen já) za znovuobjevování Ameriky (pro bakalářku budiž), jeho skutečnou fyzickou realizaci za plýtváním času mládí.

Re: Návrh mixážního pultu

Otas
Vlastně chcete naznačit, ať si koupím behringera a šoupu nohama do rytmu. Lidé plýtvají časem daleko horšími způsoby, tenhle mi nepřijde, tak strašný. Navíc jste napsal, že některé nápady dodnes nenalézáte na kupovaných mixech. Mě jde především o ty dobré nápady, které bych uvítal a použil.

Re: Návrh mixážního pultu

OK... hodilo by se vestavět digitální echo, vstupy a výstupy symetrické, scružování šavlí do skupin, dostatečný počet zpáteček na playback... je toho dost, ale práce moc a čas se krátí. Hlavně mechanika je na zabití, drátovačka se při dobrém návrhu šavlí dá skousnout.

Já mám skoro dodělaný discomix 4+2 s crossfaderem; stereo šavle s dvojím nastavením vstupní úrovně -- 0-2 pro silné signály, 2-100 pro slabé, třípásmové odepínatelné parametrické korekce a příposlech; mono šavle stavěné pro připojení dynamického mikrofonu, tj. vstupní citlivost 2mV, symetrický zesilovač, jednoduchý odepínatelný kompresor s vactrolem kvůli potlačení dynamiky mluvené řeči, přepínač fáze, umlčovač, korekce jen presens 950 -- 3500 Hz s nastavitelným zdvihem max. 14, taky odepínatelný; final mix s volitelnou atenuací stereovstupů při přítomnosti signálu na mono šavli, kompresor se stavitelným odtrhem 50ms -- 5s a prahem 1:10 -- 1:1, pevná výhybka 4. řádu pro subwoofer a satelity s možností otočení fáze signálu subwooferu (subsonik 40Hz, dělička 110Hz), panorama, symetrické výstupy, monitor, samostatný zesilovač odposlechu.

Je to hromada práce a hlavně přemýšlení nad mechanikou, v tomto okamžiku mi chybí jen zdroj, filtry pro ev. barevnou hudbu a pochopitelně horní panel, což v amatérských podmínkách považuji za nejkomplikovanější věc, pokud teda nemáte CNC mašinu. S vrtačkou a pilníkem to je strašná práce. Vzhledem k pracovnímu vytížení se s tím jebu přes rok.

Re: Návrh mixážního pultu

Gavin Milarrr:
O čelním panelu mi povídej (jehlový pilník mezi ocelovými tyčkami, vše muselo odpovídat pozici poťáků na plošáku a ty musely být naprosto rovné, jinak to zkazí dojem hned na první pohled.
Do toho popisy propisotem, pěkně do roviny, stejnou vzdálenost od poťáků, každý knoflík (nakonec jsem to ošidil, jak se dalo).

Hrůza, byl jsem z toho na prášky. Proto ta má skepse. Skutečně raději ten Behringer na live, než cosi tvořit. Život je krátký a technologie jde kupředu. Analog v live už dnes považuji za anachronismus (to je trochu provokace, asi mne tu za to vytahají za uši big_smile).

Z těch věcí, které mi schází u ostatních disko profimixů:
- Stereo indikátor u každé (hudební) šavle
- Čtyřpásmový ekvalizér (snažil jsem se to zjednodušit - je jeden pro veškeré stereovstupy a jeden pro ufony, alespoň toho nemají DJové moc na rozvrtání) 50 - 300 - 3500 - 12000 Hz. Pro muziku jsou důležitá takováto rozdělení.
- Samozřejmě i panoramu samostatně pro ufon, což některé mixy nemají. Jednu bednu má člověk u nosu a druhou 10 m daleko, panoráma pomůže od vazby.
- a digitální echo (na disko se občas vyskytne hostující umělec - zpěvák, tak je to jakási náhražka hallu, bez toho je tam nanic)

Ale to je k diskomix, ne live.

(upravil Gavin Milarrr 9. 4. 2014 7:58)

Re: Návrh mixážního pultu

Nojo, já vím, že se dostáváme mimo téma...

Co se týče bakalářky z NF techniky, viděl bych to na něco mechanicky méně komplikovaného, třeba opravdu solidní přeladitelná výhybka pro subwoofer, s elektronickými potenciometry, nebo nějaký amplitudový filtr (kompresor/limiter), to se hodí skoro pořád. Mixpult na živou muziku opravdu není vhodné téma, hlavně pro náročnost na čas a zručnost.

Zpátky k discomixu... ono je to tak, že dneska člověk nic normálního pro pouštění muziky nekoupí, buď to je drahé nebo na hovno. Mám jedno prastaré Gemini, ale po letech provozu to každou chvíli potřebuje servis a děsím se momentu, kdy v tom začnou chcípat operáky -- jsou v jednostranném provedení, což znamená Farnell a v konečném důsledku víc peněz za díly, než jaká je skutečná hodnota mixu.

Ten panel bude vždycky vypadat jako amatéřina. Zkusím ho zadat zdejším odborníkům, ale pokud to půjde nad dva tisíce, přece jen si to vypiluju sám. Problémy s potenciometry už jednou vyřešilo použití velkých knoflíků (průměr cca 2cm), kde se nějaká ta stovka ztratí, a když je podložíš filcem, jednak se nepráší pod panel, jednak to zakryje trochu ujeté díry. Horší je to s dírami pro přepínače, mám tam Isostaty, úplně nové, s kulatými knoflíky, ale tam se uhnout prostě nedá a když se to rozhodí při vrtání, nedoženeš to nijak.

Indikace je zásadní věc -- nakonec jsem dospěl k jednoduchému tříúrovňovému indikátoru za vstupním děličem, hlásí -9dB, 0dB, +3dB, prostě  -- signál má dostatečnou úroveň, plné vybuzení, přebuzení. Indikovat úroveň na šavli mi nakonec přišlo zbytečné, když je srovnaný vstup. Výstupy, vzhledem k tomu že jsou tři, jsou osazené dvanáctistupňovým indikátorem s A277D -- ono to funguje i v multiplexním režimu, což je super, stačí jeden brouk. Plus indikace nasazení kompresoru, samozřejmě.

Filtry -- ano, čtyřpásmový ekvalizér je dobrá věc, ale přijde mi, že se tím dohánějí nedostatky beden. Spíš kvůli srozumitelnosti mluveného slova mi chyběl filtr presens ve středním pásmu a kompresor -- koneckonců, není to studio, kde člověk pomalu nedosáhne na gain, když nevstane ze židle. Ten hlavní kompresor s dlouhým odtrhem (náběh má 5ms pevný, nějakou dobu jsem to používal se stavitelným náběhem a zjistil jsem, že s tím prakticky nehýbu) je jedno z bezpečnostních opatření proti kokotským DJům, kteří mají rádi, když obecenstvu od kraválu praská hlava. Kromě toho, vytočeno doprava to funguje jako volume normalizer, odtrh 5s dokáže bez houpání vyrovnat prasácky nahraná CD docela dobře.

Součástky -- asi největší bolest. Horkotěžko jsem posháněl tahové poťáky 2x25k/G, crossfader je nakonec ze dvou stereo lineárních poťáků zapojených proti sobě. Je to trochu humpolácké, ale zase obtížně rozjebatelné a vzhledem k fyziologii dobitého ucha diskofila docela postačující. Ještě větší problém byl s potenciometry s exponenciální dráhou, bez kterých je většina filtrů buď nenastavitelná, nebo protiběžná. Nakonec jsem dal dohromady krome 2x5k/E všechno, vykoupil jsem zbytky u několika šmejďáků a něco málo poskládal s tím, že pokud se nejedná o nastavení úrovně, mírná neshoda v souběhu nebude vadit. Protože mám doma hromadu tesla součástek, udělal jsem to totálně retro včetně konektorů -- šroubovací DIN5 na všechno. Tak nějak mi přišlo, že to k celkové koncepci patří.

Teď ještě ty filtry pro barevnou hudbu, protože když osmdesátá léta, tak nevkusu není nikdy dost...

Re: Návrh mixážního pultu

Já jsem vizain nakonec vcelku vzdal, knoflíky jsou tam šedivé stavebnicové Tesly a knoflíky na tahových poťácích něco obdobného.
Ke stereoindikátorům na šavlích - plně souhlasím, stačí jich pár, já tam mám 5 ledek od švábů (-30, 15, 6, 0, +3 dB), číslo si nepamatuji 3883?.
Hlavní indikátor rovněž A277D (4 x), 2 x 24 LED + indikaci špiček + 6 dB. Dynamicky se docela povedl, asi vlivem oboustranného usměrnění a dvojitého RC filtru s malou kapacitou. Multiplex je zajímavý nápad. Hlavně jsem si dával pozor na správné seřízení proudu (dovede i 35 mA).
Fader bych dnes raději koupil origo (Rodec?), stojí hodně, ale jsou dobré. Ale mám tam vybranou Teslu.
Po mnoha experimentech se zapojeními doporučuji pro PZ ufonu INA103, s nimi jsem dosáhl nejlepších výsledků S/Š. To je vědomost i pro Live, nemá smysl šetřit. Zkoušeno postupně nesymetrické NE 5534AN, OP27, 3 trandový, diferenční bipolár, diferenční unipolár, LME49710, i když je tam hrozba pajců (ty unipoláry byly velkým zklamáním nejspíše proto), ta INA je všechny s přehledem předčí.
Ano, ten ekvalizér je pro korekci beden, dělám hodně mobilní disko, chci tahat minimum věcí na malé sálky. Pro střední se ale dřu s Sabine Power Q (se zesem v racku 28 kg) a nechám zvuk měřit mikrofonem.
Všechny poťáky jsou Tesla, včetně 10k/E pro gainy. Použil jsem jen dva jiné a měnil jsem je po 3 měsících. Z Tesláckých jsem zatím měnil za 12 let z 22 kusů 2 kusy.  Stereokanály jsem neřešil s regulací zisku, nýbrž s pevným vstupním napětím 300 mV, po zeslabení na šavlích nebo faderu na 60 mV (vážná systémová chyba, odstup jen 86 dB, jenže začínal jsem dokonce na 72 dB!) zato pak stačí stereo poťák na vstupu.
Část informací je mimo téma, omlouvám se, nicméně snad většina je o způsobu úvah o konstrukci mixu a zkušenostech s realizací všeobecně, platné i pro live.

Re: Návrh mixážního pultu

Jojo, když polovzdělanci v tesláckých mixech vyměnili "e-e" MAA501 za MAA741 a zjistili, že to sice méně žere, ale zato více šumí a pěkně cinká na výškách... ještě že byly osazované do patic a nepokurvili kvůli tomu plošňáky. Já to osadil prehistorickými TL072/074, hlavně kvůli těm čtyřnásobným pouzdrům, mám jich hromadu a můžu je vybírat na šum. Fader se mi hlavně nechtělo kupovat, a jak říkám, snažil jsem se to udělat maximálně nerozbitné.

Napadla mě ještě jedna drobnost: pro živou muziku to chce pamatovat na hodně monitorovacích výstupů na všech úrovních mixingu, hodí se to do odposlechů -- proč tam třeba rvát bicí, když to každý slyší z první ruky. Pamatuji se na několik hnusných hádek s bubeníky, kteří v místnosti 8x18 metrů odmítali hrát unplugged. Nakonec byli spokojení všichni kromě těch hluchých bubeníků.

Re: Návrh mixážního pultu

Nehledě na to, že by mě u komise sežrali, že jsem vlastně nic nevymyslel... tak ti nějak nevím, jak se budou tvářit, až jim řekneš, že jsi vymyslel zadání své práce na web.

(upravil Bart 12. 4. 2014 9:30)

Re: Návrh mixážního pultu

jardag69
Třeba jenom navrhnout pořádnou desku je umění. Čím déle to člověk dělá, tím více zjišťuje, co dříve přehlížel. A protože každá deska je originál = něco nového, tak nemám strach. A navíc poradit se s více zkušenými není na škodu, ba naopak, nutnost. Nebo jsem nepochopil význam Vaší věty, kam tím míříte.

Re: Návrh mixážního pultu

Asi nejrozumnější bude pečlivě prostudovat všechny vyšlé ročníky ŽLUTÉ Konstrukční Elektroniky /vycházela souběžně s červeným Amatérským radiem od roku 1997 až do roku tuším 2006 a v obsahu všech těchto ročníků bylo několik typů opravdu propracovaných mixpultů jak složitějších s veškerou výbavou, tak jednodušších doslova za pár babek, téměř libovolně rozšiřovatelných /upraví se pak jen zisk sběrnicových zesilovačů/, myslím, že nejmenší, středně dobře vybavený mix pro live i studio byla dvanáctka se čtyřmi grupami, dvěma mastery a třemi auxy - ale už si to přesně nepamatuji. V osazení nebylo vůbec nic speciálního, naprosto běžný materiál, pouze v těch nejlepších konstrukcích byly vstupní a výstupní jednotky masterů, auxů a pomocných výstupů osazeny speciálními obvody SSM, z nichž některé se sic již nevyrábějí, ale na ebay je jich pořád dosti a za rozumné ceny. Ostatně v praxi se ukázalo, že asi nejvhodnější, nejovladatelnější a z hlediska šumu naprosto vyhovující jsou vstupní jednotky, osazené podobně, jako v pultech Allen&Heath řady GL, případně Crestaudio řady X-Four a X-Eight. Do kopírování jednotek ze složitějších pultů např. Crestaudio V12 apod. bych se vůbec nepouštěl. Zkus projít ta žlutá konstrukční AR a uvidíš, že si vybereš. Některé typy pultů konstruované zkušeným Alanem Krausem vycházely tuším od roku 1998 na pokračování i v červeném AR. Vlastní návrhy bez spousty zkušeností většinou končí velmi špatně, minimálně citelnou finanční ztrátou.

Web

(upravil jardag69 12. 4. 2014 23:46)

Re: Návrh mixážního pultu

Bart: Možná jsem to správně nepochopil, ale má to být tvoje bakalářská práce a ty jsi to sem zadal na net, aby jí za tebe někdo udělal.
Co takhle vyrobit něco, co ukáže tvůj um ?
Pokud jsem to pochopil špatně, tak jako bych nic nenapsal smile

Re: Návrh mixážního pultu

sinclair
Díky, už to mám stažený a po zkouškách to začnu prolézat.

jardag69
Nepochopil.

Příspěvky [1 až 20 z 23]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Koutek pro začátečníky » Návrh mixážního pultu

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£