Re: TVM ARN-312

Díky, zkusím asi tu Baymu. Ještě by mi zajímalo proč hliník ne(třeba konkrétně ten SPH-130AL) abych to pochopil.

Web

(upravil MaBat 19. 3. 2012 14:00)

Re: TVM ARN-312

Práce s tvrdými membránami může být problematická díky jejich špatně tlumenému break-upu. Ne, že by to nešlo, ale do začátku je IMHO lepší se tomu vyhnout.

(upravil Hanzi 19. 3. 2012 21:07)

Re: TVM ARN-312

žil jsem v domění, že (pokud se nebavíme o wave guide) vhodné kombinace jsou obecně:
1"+ 4 až 5"+ 8"
1"+ 5 až 6,5"+10"
1"+ 6,5"+12" kompromis - lépe 1"+4"+8"+12"
tady se nabízí 1+5+12 - moc konstruktérů toto nevolí, kvůli směrování basu nahoře nebo proč?

(upravil MaBat 20. 3. 2012 7:21)

Re: TVM ARN-312

Ber to tak, že v 1+5+12 je ten basák jen naddimenzovaný. Sám uvádíš i 1+5+10 jako "vhodnou" kombinaci, a to už se tolik neliší, směrovostně přes dělící frekvenci bas-střed rozhodně ne významně.

BTW, tady se ani tak nenabízí, jako zachraňuje.

A ještě něco, 1+6,5+12 rozhodně nebude horší, než 1+4+8+12, pokud se tomu 1" dodá WG - to je lék na mhoné smile

(upravil tubamusic 20. 3. 2012 12:53)

Re: TVM ARN-312

Pro zajímavost jsem obkreslil výhybku jakou tam teď mám. Je úplně jiná než jsem posílal v tom odkazu na BSak. a to má stejné označení. Dá se z toho vytušit proč jsou tam ve fr.char. ty díry? Je to tedy jedno, stejně přijde jiná, ale zajímalo by mi to jen tak v rámci poznání. Díky

https://i.postimg.cc/HJYrdhkY/2043201.jpg https://i.postimg.cc/D8ffWXK6/2043553.jpg

Web

Re: TVM ARN-312

Díra za 100Hz může být umístěním v místnosti. Na 6kHz je děravý sám střed.

(upravil MaBat 21. 3. 2012 8:31)

Re: TVM ARN-312

Pokud měříš ve stylu RTA, tak jak už jsem psal, je třeba toho naměřit víc na různých místech a zprůměrovat, aby se aspoň trochu odlišilo chování reprobedny od chování prostoru, ve kterém je to měřené. Jinak se z toho dá těžko něco uhádnout.

Můžeš i chodit s mikrofonem v ruce, pohybovat s tím v různých výškách a sledovat RTA. Může to hodně vypovědět o tom, JAK se to chová. PROČ ti řekne až měření bez odrazů, včetně správných fázových charakteristik.

Re: TVM ARN-312

Než koupím ten středobas a začnu s měřením, rád bych ještě oživil vzhled těch ARN312. Vlivem času a různých dalších vlivů je jejich membrána dost nevzhledně zdevastovaná. prach, zmatovatělý lak atp.. Co byste mi doporučily? Jak sundám co nejšetrněji zbytky starého laku a čím to pak nalakovat?

Web

Re: TVM ARN-312

No nevím, ale do 3 pásma s 12" bych 5" střed nedával. Nebo rozhodně ne ledajakej. 6,5 je ideální. Akorát k tomu budeš potřebovat nějakou nízko dělitelnou výšku. To ale není problém. Pokud bych si musel vybrat střed nad 312 z Monacoru, asi bych šáhnul po 165KEP. Osobně ale nevídím žádnej důvod proč vybírat jen mezi Monacorem a Visatonem. U Visatonu bych si k tý 312 nevybral, kdybych nemusel.

Web

(upravil tubamusic 25. 3. 2012 12:29)

Re: TVM ARN-312

Milan: No byl jsem rozhodnutý po všech doporučení pro tu Beymu 5MP60/N, ale na ten Monacor 165KEP jsem myslel hned na začátku než jsem vůbec tohle téma založil. Trochu by mi štvalo že je žlutý,ale proč ne. Výšky od Mon. DT-101SK by k tomu myslím si taky pasovali.
Rád bych znal pro a proti Beyma 5MP60/N versus Monacor 165KEP.  vše je o kompromisech..

Web

(upravil MaBat 25. 3. 2012 14:17)

Re: TVM ARN-312

MaBat napsal:

...v podstatě chceš "středobas", ne střeďák. Zas nesmí být moc velký, jelikož máš kalotu bez jakéhokoliv zvukovodu a tím pádem jsi omezený jak jejími směrovými vlastnostmi, tak nejnižší možnou dělící frekvencí. Budeš takhle muset zůstat u 5".

Pokud by ses rozhodl dát k vejškáči "zvukovod", rozšířily by se ti obzory i na 6,5" a tam už to začíná být zajímavější.

Krom toho, Beyma je za ty peníze výbornej reprák.  Proč tam dávat skoro 3x dražší a v tvém stávajícím případě méně vhodný, ti musí vysvětlit Milan.

Re: TVM ARN-312

MaBat: Jsem asi trochu natvrdlej, omlouvám se. potřeboval bych to víc polopatě. Jedná se tedy o to, že 6,5" má moc úzkou směrovost? Zvukovod na výšce by tedy rozšířil směrovou charakteristiku výškáče i na nižších frekvencích čímž by pomohl směrovosti té 6,5"? Ještě jednou se omlouvám,ale rád bych to pochopil. Díky

Web

(upravil MaBat 25. 3. 2012 14:41)

Re: TVM ARN-312

Zvukovod by zúžil vyzařovací diagram kaloty na dolním konci jí přenášeného pásma, tj. umožnil by hladké napojení i na 6.5", který na 2 kHz obecně už směruje příliš - oproti kalotě v desce, která tam nesměruje skoro vůbec. Jinak bys to musel dělit nejvýš okolo 1kHz, ale k tomu zas nenajdeš schopnou a cenově odpovídající kalotu. Kombinace 6.5" + jednopalcová kalota je opravdu značný kompromis, i pokud se najde 6.5" s pěknou chárou dostatečně vysoko.

S 5" se dá "holá" kalota dělit pohodlně třeba i na 2.5 khz, aniž by to něčemu víc vadilo. Ve zvukovodu by to vyšlo celkově líp, ale už tomu nemíním dál dělat medvědí službu tím, že se to takovýmhle neustálým vysvětlováním nakonec jen zprofanuje...

Re: TVM ARN-312

Tu 312 bych se snazil delit ideálně na 200hz a to prostě s ledajakým 5" dost dobře nejde. Nebo teda jde, ale je to o nárocích. Ten 6,5" to dá v pohodě a nemyslím, že by byl problém s navázaním na výšku, pokud se správně zvolí. Třeba SB-29 ve feritový verzi by to mohla s děličkou okolo nebo lehce pod 2kHz krásně zvládnout. Vůbec bych se nebránil jí nacpat třeba do WG od Monakoří DT-300.

Web

Re: TVM ARN-312

Neptám se, proč právě 200 Hz, ale snad jen, že je to tady zbytečně nízko. IMHO jen zbytečné komplikace.

Re: TVM ARN-312

MaBat: Děkuji za vyčerpávající odpověď, je mi to konečně jasné a vážím si tvé ochoty...O tom zvukovodu na výšku by se dalo asi uvažovat ale s tím nemám vůbec žádne zkušenosti. Pracuju dost s PA aparáty a neslyšel jsem ani v těch vysokých třídách(RCF, QSC, EAW atp) driver se zvukovodem co by hrál hezky. Mám z toho trochu obavu..pasoval by tam ten Monacor WG-300 a co do něj? ta DT-300 je špatná? Stávající Monacor DT-101SK by do toho zvukovodu asi naroubovat nešel??? Netuším jaké to má uchycení. Laicky když se nad tím zamyslím, změní se mi tím zvukovodem i fáze výškáče. Abych to pak vůbec dokázal poskládat a zvýhybkovat...Čím víc se o tom dozvídám, tím zjišťuji že vím míň a míň.

Milan: dělička na 200Hz je už asi dost problém. Nedokážu si představit tu cívku ve výhybce...myslel jsem dělit tak někde na 500Hz Uvidíme podle měření.

Zatím se snažím zjistit co nevíc než se do toho pustím, postupně sháním penízky. Díky za vaši vědomostní podporu.

Web

Re: TVM ARN-312

200Hz bych chápal, pokud by byl bas od středu vyloženě daleko nebo z boku bedny. Obecně plocha 12" vyzařuje všesměrově do cca 450Hz, toho bych využil a cca tam někde i dělil. Nevidím důvod bát se 5", krom Beymy, by mohl být použitelný i Wavecor WF138, z levnějších Tonsil GDN 13/40/2, ovšem jsou to 4Ohm, které by bylo potřeba víc zatlumit.

Doufám, že zamýšlíš překopat přední stěnu, měniče by měly být blízko sebe, jako tady nebo ještě blíž. WG ničemu neublíží, zbavíš se difrakcí a je použitelný i k 5", část příruby je dobré ale odstranit a dostat tak středovýšky blíž k sobě. DT-101SK na WG-300 bez úprav a přípravků dát nepůjde, DT-300 je potřeba rozdělat a přetlumit.

Re: TVM ARN-312

500 Hz už je zas dost vysoko. Kdyby to mělo být nedejbože na mně, dělil bych to úplně obyčejně okolo 300 - 350 Hz druhým řádem, použil jen novou Beymu 5MP60/N, zbytek nechal být a nastřádané peníze bych vložil do lepších výhybek. Kdyby se ukázalo, že chování ARN-312 na středech je i tak slyšitelné, o čemž dost pochybuju, dalo by se toho ještě poměrně snadno zbavit. Víc bych se s tím rozhodně netrápil.

(upravil Milan 25. 3. 2012 23:19)

Re: TVM ARN-312

Mabat: Z důvodu, že tam chce zachovat to co má. Nevím jak ty, ale já 312 nepovažuju za dobrej basák. Je to takovej huhlák, takže bych ho zazdil co nejníž, ať to nekazí.
tuba: Ten WG 300 klidně můžeš použít. Určitě by se do něj dalo po úpravě dostat víc kalot, ale ideálně si kup rovnou něco solidního koupni třeba na SB-Acoustic nebo Wavecor. DT-300 není žádnej zázrak. Proč by měla být dělička 200Hz problém? Cívku si nemusíš představovat, stačí si jí objednat.-)

Web

(upravil tubamusic 25. 3. 2012 23:34)

Re: TVM ARN-312

antonio: Koukám na tu úpravu DT300. Je to veliký zásah do měniče. Z toho bych měl asi strach. Vyplatí se to takhle "ničit" ?..přední stěna bude jiná. Teď nejsou měniče ani zapuštěné a jsou dost daleko od sebe. I když ta středová Beyma budu o něco větší a kdybych použil i ten WG, tak bych se dostal hodně blízko i kdybych dal měniče na původní místa.

co se týče těch zvukovodů, nebylo by použitelné něco ze sortimentu prodance? http://eshop.prodance.cz/zvukovody-1/c- … ?typtree=1

Už se to začíná pěkně rýsovat. Střed bude tedy definitivně ta Beyma a u té výšky zůstanu buď u stávající DT-101SK, nebo zaexperimentuju s tím WG, nějak se mi to začíná líbit. Co by tedy do něj bylo nejlepší. Aby se to nemuselo moc upravovat, fungovalo to a při tom cenově rozumné?

Web