Já chápu clanek pana RNDr. Sýkory tak, ze pod Fs reproduktoru vznika zkresleni stejne, jako by byl reproduktor jiz v mechanicke limitaci. Prudce narusta s vychylkou, protoze narozdil od vychylky nad Fs neni pohyb kmitacky v protifazi k budicimu proudu. V oblasti nad Fs je v protifazi zkresleni mechanicke proti zkresleni vznikajicimu pohybem kmitacky mimo homogenni magneticke pole, kdezto v oblasti pod Fs maji obe tyto zkresleni stejnou fazi a navzajem se scitaji. Nakolik se do tohoto jevu zapocitava vliv ozvucnice a zvyseni Fs reproduktoru v ni netusim.
Zjednodusene je asi mozne rict, ze zkresleni vznikle 2mm vychylky pod Fs bude vyssi nez treba 6mm vychylky nad Fs. A analogicky k tomu, jak psal RNDr. Sykora, nejvetsi slozkou tototo zkresleni je 3. harmonicka. Buzenim reproduktoru s Fs=50Hz na 40Hz tim vznikne zkresleni 3.harmonickou (120Hz) vyrazne ovlivnujici barvu zvuku (bude se zdat vyrazne tvrdsi).
Edit - je pravdou, ze basskomba s 10" reprakama s pomerne vysokym Fs produkuji tvrdy, hodne tvrdy bass. Take tam je buzeni pod Fs a nekteri muzikanti si tento zvuk velice pochvaluji.
Crash - zkresleni nemusi byt neco, co vnimas negativne. Zkresleni harmonickymi vubec nemusis vnimat jako neco spatneho, naopak. Zkresleni harmonickou meni barvu zvuku, to neni skripani, vrzani nebo sum.