Téma: R: ladeni :o))

ahoj,ladil jsem monoblok pro subwoofer,ale jak jsem vsude cetl ze ma byt na zesilovaci bass boost a na radiu basy a jine ruzne zvyraznovace basu/zvuku na nule,tak ale subwoofer moc nebasuje a hlavne moc netlaci a to ani pri vyssi hlasitosti,tak my nejde do hlavy proc to vsude ctu?Vzdyt potom nemuzu vyuzit potencial toho subwooferu ne?A jeste me zajima ten subsonicky filtr a Low pass filtr,jak je nastavit aby se subwoofer zbytecne nezatezoval?dekuji za rady.

Re: R: ladeni :o))

čau. ten bass boost si tam kľudne aj nastav, no myslim si že zosilnovač ti bude pri vacsej hlasitosti viac skreslovat. Subsonic ti odreže nízke frekvencie kt aj tak nepočuješ a ktoré len zbytočne zaťažuju reprak veľkými výchylkami membrány,  nastav ho na cca 25-35hz. Low pass nastav podľa toho ako máš delené predné alebo zadné repraky alebo tak ako ti to pride najlepšie smile . Idealne tak okolo 80-120 hz.

Re: R: ladeni :o))

nastav si subsonic na minimum, pusť niečo čo má veľký rozsah basov (alebo si skús ktoré frekvencie ešte počuť a ktoré už nie, a nechaj hrať tú pri ktorej už počuješ pokles), a zvyšuj frekvenciu subsonicu až kým si nevšimneš rozdiel.
Keď ti to nebasuje tak chyba musí byť inde, čo som zatiaľ skúšal, tak to basovalo vždy aj bez bass boostu, zlé to bolo len keď bol subsonic nastavený príliš vysoko alebo bol nesprávne nastavený parametrický ekvalizér (príliš vysoko)

Re: R: ladeni :o))

25-35hz? vždyť to je moc! nastavuj jak radí kocur ale spíše od oka 25hz a dolů.....

Re: R: ladeni :o))

tedy ten subsonicky filtr udava od kolika Hz ten subwoofer bude hrat svoje pasmo?a Low pass zase kde bude koncit ano?

Re: R: ladeni :o))

Tak sorry smile sekol som sa.

Re: R: ladeni :o))

ano tommy přesně tak. subsonic spodní hranice a low pass horní hranice

Re: R: ladeni :o))

ted jsem se docetl ze by se ten subsonicky filtr mel nastavit dle subwooferu?ten tam ma pry nejaky udaj a podle toho nastavit ten subsonic..?ale nevim co je na tom pravdy.

Re: R: ladeni :o))

Není pravdy.
Lojzek: Rozsah čo napísal lacos je podľa mňa správny, v aute to ajtak pod 35Hz veľmi hrať nebude (ak máš pozatvárané dvere a povyťahované okná). A ísť pod 25Hz je zas zbytočnosť už len z princípu...

(upravil Thomasso 23. 3. 2011 13:12)

Re: R: ladeni :o))

Na www stranke KocuRove audio je mozne najst aj odborne vysvetlenie problematiky. Nasledovny graf ukazuje vychylku membrany subwoofera s bassreflexom.
http://nd04.jxs.cz/156/199/6769be2583_70951940_o2.png

Ako vidno na nizkych frekvenciach vychylka membrany mimoriadne narasta. Hodnoty su v milimetroch. Treba vediet, ze kazdy reproduktor ma 2 parametre ohladom vychylky:
- Xmax - maximalna linearna vychylka, t.j. rozsah v ktorom cievka je v linearnom magnetickom poli. Nad touto hranicou sa zvuk vyrazne skresli. Pre autosubwoofery sa tato hodnota pohybuje medzi 9mm a 13mm.

- Xlim alebo Xdmg - je to maximalna vychylka membrany pri ktorej sa este cievka reproduktora nenici. Logicke je tejto situacii sa vyvarovat.

Subsonickym filtromsa znizi vychylka pri nizkych frekvencii a teda mozes prevadzkovat reproduktor hlasnejsie bez poskodenia (samozrejme na ukor najnizsich tonov) Co sa tyka hlbokych tonov v hudbe, odporucam si precitat clanok Citlivosť vs. frekvenčná odozva, kde autor KocuR nazorne vysvetluje okrem ineho aj problematiku nizkych tonov.

Edit:
Zabudol som este dodat, ze subwoofer v uzavretej bedni netreba subsonickym filtrom obmedzovat, lebo tam tuto ulohu vykona prirodzene vzduch, ktory nema kam uniknut a uspesne tlmi dolne frekvencie. Prave tam je opodstatnene pouzivat Bass Boost na zosilnovaci, ktory zvysi hlasitost tonov okolo 50Hz, ktore inak by boli zretelne tichsie. Spravidla viac nez 6dB zvysenie Bass Boostom nie je potrebne na ziskanie kvalitneho prednesu basovej gitary a inych elektrickych nastrojov. Na druhej strane treba priznat, ze mnohi kaslu na kvalitny prednes, radsej chcu hrombednu, ktory uplne roztriase automobil a pomasiruje korienky vlasov. Pre tych uzavreta bedna je sklamanim. Ja osobne milujem krasne a plne znejuce basove gitary, organ, atd. Preto som bassreflexovy natrubok vyplnil molitanom... Je to amaterske riesenie, ale funguje. Vyskusaj, co ti vyhovuje viac...

Re: R: ladeni :o))

KocuR v tom článku trepe... výrok o "nemožnosti šíření frekvencí pod 40Hz" bych přiřadil spíš k vlastnostem BR subů které aplikoval, v případě uzavřenky je situace jinde. Takhle bych mohl říct, že i sluchátka bych měl mít od ucha deset metrů, abych ten spodek slyšel, co pak nearfield měření, jak je možný, že z centimetru změřím 20Hz, ta vlna by se tam přece neměla vejít...

Thomasso napsal:

...subwoofer v uzavretej bedni netreba subsonickym filtrom obmedzovat, lebo tam tuto ulohu vykona prirodzene vzduch...

Neplatí to vždy, mnohá repra mají i v malém uzavřeném objemu nízké Q, takže silný motor a rostoucí výchylku.

Re: R: ladeni :o))

tak nejak se vtom ztracim panove a damy smile)

Re: R: ladeni :o))

A v čem se ztrácíš? V příspěvkách #2, 3, 7, 9 máš všechno pro tebe podstatnýho řečeno. Ostatní můžeš vynechat. Stejně musíš naladit podle tvojeho auta a tvojích komponent a taky vkusu. Zkoušet a zkoušet. Nebo to svěř někomu, kdo má víc zkušeností.

Re: R: ladeni :o))

Akustický výkon reproduktor o průměru cca 30 cm a výchylce 10 mm  při 25 Hz je  0,08 W. Vzhledem k nízké citlivosti ucha při této frekvenci pochybuji, že toho bude moc slyšet, samo auto asi dělá na této frekvenci mnohem větší hluk.

Re: R: ladeni :o))

no tedy ten Low pass nastavim na nejakych 80Hz coz doporucuje valna vetsina lidi,ale ztracim se vtom subsonickem filtru,jak tedy?jen podle ucha?nebo proste dam treba na cca 25Hz aby se nezatezoval nize?kde stejne asi nezahraje?Jinak se jedna o subwoofer Rainbow hammer

Re: R: ladeni :o))

Ano, nastavis subsonicky filter na 25 Hz a je to.

(upravil KocuR 25. 3. 2011 13:35)

Re: R: ladeni :o))

antonio: to s tou vlnovou dľžkou nie je môj výmysel smile ako inak vysvetlíš to, že v zatvorenom aute sa basy šíria inak ako keď stiahneš okná? Tiež vlastnosti bassreflexu? Ono totiž človek by čakal že keď to bude hrať do väčšieho (otvoreného) priestoru, tak to nebude vládať, bude to hrať slabšie, lenže ono je to kupodivu presne naopak, keď auto otvoríš tak to hrá hlasnejšie a hrá to hlbšie. A je jedno či máš bassreflex, bandpass či uzavrenku.
V prípade že máš mikrofón hneď pri membráne alebo menič v slúchadle hneď pri bubienku to je o niečom inom, to by si tiež mohol vedieť. Pri takej vzdialenosti sa ti predsa akustika priestoru nemá ako prejaviť... Membrána subwoofera ti ale netlačí priamo do ucha a tiež ti na neho netlačí z 5cm.

BTW nie je nearfield meranie práve o vylúčení vplyvu akustického priestoru?

Re: R: ladeni :o))

ano toho ze basy jsou lepsi a subwoofer vice tlaci pokud jsou treba stazena okna jsem si take vsimnul a jak je to tedy mozne?Muj laicky nazor je ze to mnozstvi zvuku a ten tlak musi proste ven,protoze je v uzavrenem nedostatecne velkem prostoru,proto to asi potom lepe hraje.A jeste otazecka kdyz budu ladit tak by jsem mel mit okna zavrena nebo otevrena?aby se treba nestalo ze to naladim a pote treba zavru okna a zvuk bude treba horsi..

Re: R: ladeni :o))

Kedze tvojim cielom predpokladam nie je ozvucenie poulicnej diskoteky (ako sa to deje u nas v blizkosti krcmy, kde v noci kazdy vikend sa nazhromazdi zopar chalanov okolo jedneho zo zaparkovanych aut a pocuvaju tuc-tuc muziku s otvorenym kufrom a hlboko natahuju dym zo spolocnej cigariety). Ked chces hrat pre seba, tak logicky ladenie vykonas pri uzavretych oknach.

Fyzikalne zakonitosti hovoria, ze v mensom priestore nez je vlnova dlzka daneho zvuku nemoze vzniknut stojate vlnenie. To je dovod, preco nizke frekvencie, ktore su dlhsie nez tvoje auto, lepsie zneju s otvorenymi oknami. A to je dovod aj toho preco subwoofer v malom panelakovom byte viac pocuju susedia nez majitel subwoofera.

Re: R: ladeni :o))

KocuR napsal:

..keď auto otvoríš tak to hrá hlasnejšie a hrá to hlbšie...

Popravdě jsem nic takového sám zatím nezaznamenal, resp. netestoval, ale vysvětluju si to jednoduše: Představ si kabinu auta se subem uvnitř jako jeden velký "band-pass", ty sedíš v cca 2000 litrech, když otevřeš okno na jisté frekvenci to zapíkuje.