Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 5 z 18)

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 ... 18 »»»

RSS

Příspěvky [81 až 100 z 354]

(upravil microlan 29. 7. 2014 8:34)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

No to je pravda, proč tam dávat stabilizovaný zdroj, když koncáky v tom zesilovači jsou konstruovány na 500V

(upravil FilipAudio 29. 7. 2014 9:51)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Zdravím všechny zůčastněné v tomto zajímavém vláknu.
Předem podotýkám, že nejsem žádný odborník na spínané zdroje...
Nicméně cca 50 autozesilovačů jsem postavil. Kdysi jsem pracoval ve firmě zabývající se montáží autohifi...v té době se ještě prodávali a montovali solidní věci.
Moje první kroky v oblasti autozesilovačů začali, když kolega potřeboval opravit nějaký dvoukanálový zesilovač "2x50W", oprava se udělala tak, že se koncový zesilovač nahradil zesilovačem se dvěmi čipy
LM1875, napájecí napětí na měniči nebylo nijak stabilizované a při 15V na vstupu měniče bylo na výstupu měniče asi 2x27V, takže pro ty dvě LM1875 tak akorát.
Oprava toho zesilovače byla brána spíš jen jako nouze, ale pak shodou okolností došlo ke srovnání
takto upraveného zesilovače se zesilovačem Rockford Fosgate punch 800a2, výsledek byl velmi šokující, přestože RF800a2 má uveden výkon 2x200W do 4 Ohm, byl velmi slušně udělán, byl v té době velmi dobře hodnocen, tak zvukově a ani suběktivně výkonově nebyl schopen dosáhnout na zesilovač se dvěmi LM1875.
Potom jsme to začali porovnávat i s dalšími zesilovači jako například Audison VRX, Rodek, a jinými vesměs dražšími až nejdražšími zesilovači, výsledek byl vždy stejný.
Dodnes nevím proč tomu tak bylo, ale plno zákazníkům, kteří si koupili takto drahé autozesilovače
od "renomovaných značek"po převedení zesilovače s LM1875 vždy !!! koupili zesilovač ode mně.
To jsem už ale stavěl autozesilovače i s čipy LM3886TF a později pár autozesilovačů s konci podle pana Dudka, DPA110, 220 a 440.
Zrovnatak jsem potom postavil i několik aktivních dvou a třípásmových výhybek.

Několik problémů, kterých jsem si postupně všiml u autozesilovačů od "renomovaných výrobců"

1: pokud byla ve zdroji zavedená zpětná vazba, tak při vyšší hlasitosti zesilovač "cvičil" s palubní
    sítí, projevovalo se to tak, že blikali světla v rytmu muziky, což mně osobně při jízdě v noci vadilo.
   Dodatečná montáž nesmyslu jménem "kapacitor" tomuto pomohla jen velmi málo.

2: většinou byli problémy se zemními smyčkami, bylo slyšet měnící se pískání z reproduktorů v závislo-
    sti na otáčkách motoru, u novějších aut, nabitých elektronikou, jako například VW Touareg
   nešlo udělat se zesilovači od "renomovaných výrobců" s tímto nic, vyřešil to můj zesilovač, a to
   zcela.
   Ve svých zesilovačích jsem neměl spojenou primární a sekundární zem zdroje...

3: Rušení příjmu rozhlasu...

4: to nejdůležitější ZVUK, ani jeden autozesilovač od "renomovaných výrobců" bych sám v autě
   nechtěl hlavně kvůli tomu, že to byl vždy zvukový průser!
   Věřím, že se najdou, takové, které by mi vyhovovali, ale v té době, jsem se k žádnému takovému
   nedostal...

A nyní pár postřehů, k samotnému měniči...

Zpětná vazba si myslím, že je vcelku naprosto zbytečná, palubní síť automobilu je sama o sobě
vcelku stabilní a podle mých zkušeností výstupní napětí na měniči bez zpětné vazby po zatížení padne o cca 10%, což je výsledek srovnatelný, nebo spíše lepší, než u síťově napájeného zesilovače...
Je to i výhodné v tom, že při stojícím motoru napětí na měniči poklesne a sníží se odběr z autobaterie, tím se docela prodlouží doba, kdy se dá ještě nastartovat.

Transformátory jsem vinul na toroidní jádra z materiálu CF196 což je obdoba materiálu N27, jde pohodlně koupit ve firmě Semic, pro výkon cca 300VA vystačí jádro o průměru 49mm a výšce 19mm.
Pracovní frekvenci měniče jsem volil 30KHz.
Na vstupu měniče tlumivka se dvěmi protisměrně vinutými vinutími na jádru Amidon 52, velikostně podobná jádru transformátoru.
Je jépe používat větší množství filtračních kondenzátorů, namísto jednoho velkého, a vždy co nejkvajitnější na 105 stupňů, bez toho zdroj pracuje špatně s horší učinností.
Řídící obvody jsem požíval převážně TL494, později UC3526A, vpodstatě kotalogové zapojení, jen dát pozor na zemní smyčky, hlavně co se týká buzení mosfetů, to znamená napájecí zem řídícího obvodu
brát ideálně někde mezi mosfety...a všechny ostatní zemně už jen na tuto "vyvedenou"...
Mosfety pro výkon 300VA s výše uvedeným trafem bohatě stačí 2 kusy IRF3205, nikdy mi v hotovém  autozesilovači neodešel ani jediný, při zkouškách tvrdým zkratem sekundáru vždy shořela
pojistka 30A na primáru...
Nicméně dnes bych zcela jistě volil jiné tranzistory jen kvůli jinému pozdru TO220 se mi nelíbí z pohledu izolované montáže, v tomto je pouzdro TO247 lepší...
Vinutí trafa je vhodné kvůli skinefektu provést na pracovní frekvenci 30KHz drátem cca do 1mm, nicméně vinul jsem je drátem o průměru 1,4mm a problém to nebyl, jen trochu horší ůčinnost, ale i tak se dá snadno dosáhnout ůčinnosti 90%.
Největší ztráta je na usměrňovacích diodách, používal jsem FE6H...
Zapínání zdroje jsem řeši malým relátkem, které bylo ovládané vástupem z autorádia, a ve zdroji spínalo napájení TL494, u obvodu UC3526 se relátkem blokovala jeho činnost...
Obvod TL494 neumí vybíjet náboj na gate mosfetu, proto je nutné toto ošetřit, mně se osvědčilo použít dva odpory, odpor do gate z TL494 22 Ohm a odpor z gate do země 220 Ohm.
Zkoušel jem i použít budící obvod IR4427, ale pro jeden mosfet to vycházelo vpodstatě shodně jako jednoduchá verze se dvěmi odpory, pro větší počet paralelně řazenách mosfetů, nebo pro mosfety s podstatně větší kapacitou gate je ovšem už nutné toto řešit...
Nezapomenout na zenerku cca 16V mezi G a S...

To je asi zatím vše, co k tomu mohu napsat.
Doufám, že zakladatel vlákna opravdu něco postaví a nezůstane jen u diskusí, popřípadě se přidají i ostatní smile

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Robí  sa to tak že sa trafák namota na večšie napatie ako by bolo potrebne. Zavedie sa spatná vazba trebars optočlenom. Kedže obvod si vie regulovať energiu dodavanu do trafa tak v klude dodava len velmi tenké ihličky pulzov pokryvajuuce straty a kludový prúd konca. Pri zvyšenom odbere by malo začat na vystupe zdroja klesat napatie umerne jeho tvrdosti a tvrdosti palubnej siete automobilu. No spatná vazba začne rozširovať širku pulzov a svojim sposobom tak stabilizuje napatie. Tento dej trva až do stavu kým strieda signálu nedosiahne 100 percent a od tej chvíle sa už zdroj správa ako by tam ziadna spatná vazba nebola a napatie začne klesať s odberom. Je len na konštruktérovi a použitých súčiastkach kam až si dovolí isť. Takýmto sposobom sa dá zo zosilnovača dostat omnoho večšši vykon ako bez spatnej vazby. a vyhoda je tá že trafo nieje v klude presycované tak ako by to vychadzalo z navrhu pre podobne tvrdy zdroj bez spatnej vazby.

(upravil microlan 29. 7. 2014 10:12)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

A na tom TLku jsi měl natvrdo nastavenou střídu 50 na 50? Jak jsi ta řešil start, myslím tím nějaký soft-start.
//ta otázka byla na filipadio

/// a i tak nesmyslná, protože jsem uvažoval s jednočinným měničem, což kvůli ss magnetizaci nepřichází v úvahu

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Sto percent som myslel že impulzi idu na maximum a viac to už nejde. nechytaj ma za slovíčka. Totiž to nedostaneš sa ani len na t´´ych 50 percent lebo je ešte treba nastaviť DTC čiže mrtvy čas kedy oba tranzistory nesmú byt otvorene. DTC sa yvyšuje s kapacitou hradiel tranzistorov a frekvenciou spínania. A soft start u tohoto obvodu zabezpečuje na pine  Pin č4  kondenzator čo je vlastne pri zapnuti posuvanie DTC až na max povolenú mez.

(upravil microlan 29. 7. 2014 10:06)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Aha, tak to se omlouvám, 100% z toho co se to může otevřít

(upravil FilipAudio 29. 7. 2014 10:16)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Microlan.
Střída byla nastavená na "plno", a u TL494 je cca 2x49%, s tím problém nebyl a například výše uvedený příklad měniče měl odběr na prázdno cca 100mA.
Softstart jem nakonec používal dost atypický, a to tak, že napájení TL494 bylo přes odpor 10 Ohm,
a blokováno kondenzátorem 1000uF.
Nikdy nic neodešlo a takto to stačilo, dokonce dlouhodobý test, při kterém se zatížený měnič týral
zapínáním a vypínáním "silovým" kabelem, tak, že se "jiskřilo" kabelem o kabel i tak to měnič
přežil...
Obvod UC3526A má na softstar přímo vývod, tam jsem to vyřešil korektně...

Takovéhle věci jsou nicméně velmi snadno řešitelné, podstatně větší problémy nastanou při skutečné
stavbě zesilovač, a to především se silovými konektory a s pojistkovými držáky, pokud nemají zabrat
půlku objemu autozesilovače.
Takže napájecí kabely jsem dělal vždy na pevno, s tím, že byli ze zesilovače vyvedeny třeba metrové
přes šroubovací průchodky a spojili se s přívodními od autobaterie v pomocné svorkovnici...
Pojistková pouzdra jsem používal tyto na nožové autopojistky:

http://www.ges.cz/cz/v1140-GES07900055.html

...s tím, že při hodinovém testu při proudu 15A se totálně roztečou, nicméně průměrný odebíraný proud autozesilovače je docela malý a problém s nimi ve skutečném provozu nikdy nebyl...

Důležitá věc je jistit napájecí kabel od autobaterie, ve své režii jsem používal klasické rozvaděčové
pojistkové odpojovače na válcové pojistky...
Klasické "pozlacené" autohifi pojistkové držáky z velmi křehkého plastu a se zajištěním kabelu malinkým imbus šroubkem, který byl stržený již při výrobě, jsem v práci montoval s velkým sebezapřením...

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Byl jsem pár dní bez internetu a hned se tu začne někdo dohadovat a je co číst big_smile Všem zúčastněným zatim díky za reakce, jdu to pročítat... smile

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

FilipAudio:

Obvod TL494 neumí vybíjet náboj na gate mosfetu, proto je nutné toto ošetřit, mně se osvědčilo použít dva odpory, odpor do gate z TL494 22 Ohm a odpor z gate do země 220 Ohm.

Totální amatéřina! Přidat  PNPčko, odpor a diodu, by tě nenapadlo?

A ten softstart zdroje 10ohm 1000uF k TL494, to raději nechám bez komentáře.
To nevíš, že se k tomu používá pin 4 a RC člen? ... ale v případě "beztlumivkového" měniče je to stejně skoro houby platné.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Trochu šrotu:
http://ulozto.cz/x3HYxCaF/magnat-crusader-720-sch-pdf
http://ulozto.cz/xn7piTeW/magnat-rebel- … 00-sch-pdf
http://ulozto.cz/x4wtxLMY/magnat-crusad … -pdf-1-png

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Díky za inspiraci.

Od toho magnatu crusader 720 mám taky schema zdroje (kdysi mi poslal Sinclair). A je totožný až na to, že to co mám já, má zavedenou zpětnou vazbu z výstupu zdroje přes odporový dělič do vstupu (pin č.1) TL494. Je možný, že inženýři to inovovali a tu zpětnou vazbu vyhodili? Údaje jsou 5.7.1999, rev A, model crusader 720.

(upravil danhard 29. 7. 2014 17:52)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Ono je to taky dost nebezpečný pro ten měnič, pracovat s plným výstupním proudem s nějakou střídou bez akumulační tlumivky.
Vem si třeba když půjdeš na otevření jen 1/3, výstupní napětí se podstatně nezmění, ale na střední hodnotu výstupního proudu tam budeš muset tlačit 3x větší proud, ten vyvolá v odporech 9x větší okamžité ztráty, ty budou sice jen po 1/3 doby, ale podtrženo budeš tam topit 3x více, než při provozu s plným otevřením.
Kromtoho budou všechny prvky pracovat se 3x většími max. proudy

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Do diskuze se nebudu vměšovat, ale jako materiál pro jádro spínaného zdroje je možno nyní použít kromě feritu i amorfní materiály. Cena toroidního jádra z tenkcch amorfních pásků je cenově téměř srovnatelná s ferity a bez ztáty čehokoli jedou minimálně do 100kHz - to znamená malé ztáty a malé rozměry jádra.

Web

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Hazys

Ale no tak smile

Je to již 15 let na zpátek, v té době to byla ůplně jiná doba a věci se dělali s nadšením a pro radost...
a taky z mladické nerozvážnosti smile
Výsledek byl perfektní a splnil ůčel...

Jak jsem napsal, později jsem používal UC3526A, tam již bylo vše korektní...

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

S vypínáním mosfetů takovým odporem mohl být výsledek perfektní jen těžko.  Jiné datum tehdy bylo, ale fyzikální zákony platily stejné smile

Vše korektní to jde i s 494, nepotřebuješ na to 3525/6. Stačí přemýšlet. smile

Hranatý bráško, pošli nám sem prosím odkaz na konkrétní výrobek, podle mě hezky kecáš.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Hazys napsal:

S vypínáním mosfetů takovým odporem mohl být výsledek perfektní jen těžko.

To je snáď čisto vec aplikácie a toho, ako sa má RC konštanta toho vybíjacieho člena k perióde spínania. V aplikáciách, kde ten vybíjací dej tvorí zanedbateľný zlomok pracovného cyklu spínača, je to perfektne použiteľné riešenie a kompletný totem pole je len puristické mrhanie zdrojmi.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Hazys

Však si taky zkus něco postavit, na místo neustálýho rytí a přiblblejch poznámek, s výsledkem nula...
Bylo to tak, jak jsem napsal.
Pár Tobě podobnejch lidí rozesralo kdysi docela prestižní fórum AHC, jen proto, že si tam chodili vybíjet svoje komplexy a neschopnost, Ty předvádíš nyní zde v podstatě to samé.
Rozesrat ze škodolibosti zajímavou diskusi a ostatním to znepříjemnit, což předvádíš v podstatě v každém svém příspěvku na celém Audiowebu.
Neumíš číst, vše jsem jasně napsal...

Všem zde přítomným se velmi omlouvám, a jakákoliv další diskuse s Hazysem je pro mně uzavřená...

(upravil Hazys 29. 7. 2014 22:48)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Kdyby to bylo tak snadné jak si myslíš... Gate se nechová jako pouhý kondenzátor a jako RC konstantu to nespočítáš. Jistě se na mě osopíš, že to víš, nechci tě podceňovat, ale pochybuji. Namaluj nám od ruky třeba průběh na gate pro větší vybíjecí odpor.
Klidně si dětsky vybíjejte gate odporem, mě je to víš kde. Inteligentnímu stačí říct jednou, že je to nahovno, blbec to stejně udělá tak.
Jistě než přidat 3 součástky k mosfetu,  radši velkou spotřebu naprázdno,  odporový topení a kecy o tom, jak jsou všichni blbí, že se něco snaží udělat pořádně. Mile rád ti to tvé puristické mrhání při první příležitosti připomenu.

FilipAudio: Samozřejmě, strašně sem vám to tu zase rozesral, ale zřejmě to bylo potřeba, protože někteří máte mezery v celkem základních znalostech.  Ukaž mi prosímtě, kde jsem v tomto tématu řekl něco, co není pravda?  Za to od vás, sem se dozvěděl leda kopu píčovin o PWM bez tlumivky, softstartování zdroje RC členem na napájení řídícího obvodu, a podobně... Je mi naprosto jedno, jestli něco bylo nebylo před 15ti lety, když je to blaf, tak na to prostě upozorním! Pokud je někomu za těžko těch pár součástek obětovat aby to běhalo lépe, tak je má přítomnost zde opravdu zbytečné - to bohužel souhlasit musím.

Respektive, rozesrali ste si to tu sami, protože vám některým nestačí říct jednou slušně, že je to blbost a nestačí vám to zopakovat ani pětkrát hrubším tónem.
Ale opět, já sem ten, kdo si nasral na hlavu, sem blbý, atd ... ale přesto tam ta tlumivka patří, stejně jako řádný budič před mosfet a ... máš, pravdu, že bych se tu na to měl vysrat.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Všetko je vec aplikácie. Sú prípady, kde sa bez push-pull budenia nepohneš a sú prípady, kde je to v duchu KISS princípu akurát. Inteligentný sa rozhodne, ako si vyžaduje situácia.

Samozrejme, vypichnúť si to ako formalistickú čerešničku, ktorá ti umožní niekoho ostentatívne zdrbať bez ohľadu práve na ten kontext, ktorý je tam podstatný, to sa dá v každom prípade. Koniec koncov, opakovane "nám" to tu s demonštuješ aj so svojím obľúbeným majestátnym plurálom...

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

FilipAudio vítej a díky za zkušenosti z praxe smile Snad se nenecháš znechutit dál přispívat..

Web

Příspěvky [81 až 100 z 354]

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 6 7 ... 18 »»»

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£