Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Aktivní výhybka

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 26]

(upravil MaBat 6. 8. 2008 17:42)

Téma: Aktivní výhybka

Chtěl bych poprosit znalé o zkouknutí, eventuelně trochu nápovědy. Je to dvoupásmová výhybka, můj první pokus a v tuhle chvíli jde hlavně o eliminaci kiksů. V podstatě jsem to jen překreslil tak, jak to dává LspCAD a co jsem různě kde okoukal. Teď mi jde o to hrubé elektrické schéma, další věci (vstup, napájení, volba zisku) až následně.

Jak nejlépe řešit nastavení úrovní? Volitelným ziskem v jednom z těch vstupních bufferů (proto dva)? Nebo naopak děličem? Vím jen, že jde o šum...

Konce budou DPA222 (středovýšky pasivně) a Symasym (2x), ev. silnější Aldax na basech.

http://img172.imageshack.us/img172/6687/crossvj8.th.png

R25 je trimr 100k.

Taková je idea:
(neodpovídá přesně předozadní pozice, ani dělící frekvence/"subsonic" nejsou definitivní)

http://img141.imageshack.us/img141/20/crosslspcadlg9.th.png

Pro úplnost, repráky jsou 2xSPH-135KEP a 4xARN6688 (na kanál) v uzavřených bednách (cca 10 a 70l). Má to tedy být poloaktivní 3,5 pásmo.

Re: Aktivní výhybka

Chybí vstupní filtr. Do zpětných vazeb oz dát kondenzátory omezující zesílení na vysokých frekvencích. Trimr na pozici R25 nepoužít a nastavit konkrétní hodnoty fázovacího článku až podle měření v hotové bedně. Vzhledem k dělící frekvenci by ti mohl stačit opravdu jen jeden. Chybí mi tam minimálně 1 filtr pro změnu vyzařovací impedance, nastavení úrovně alespoň v jedné větvi.... teď čtu v úvodu, že tyhle věci až potom ...... tak, když už jsem to  napsal.

(upravil MaBat 7. 8. 2008 7:35)

Re: Aktivní výhybka

Díky MethMane,
ty kondenzátory omezující zisk - přiznávám, nevím, kam přesně je dát - paralelně k R19, R21, atd.? Jaké hodnoty?

Chybí mi tam minimálně 1 filtr pro změnu vyzařovací impedance

Má to ještě jiný název? Nevím, co si pod tím představit.

Re: Aktivní výhybka

Ano a podobně všude, kde to dává smysl. Optimální by bylo nastavit hodnoty tak, aby odpovídaly cca mezní frekvenci vstupního filtru. Budou ti vycházet hodnoty v řádu stovek pF, není to kritické, klidně použij všude 100-220pF.

V tvém případě jde defacto o dvě věci. Jednak bafflestep, který je výhodné si zakomponovat do aktivní části, aby jsi pak nemusel mrhat výkonem zesilovače na útlumové členy pasivní výhybky. Z pohledu zesilovače se bedna pak jeví jako citlivější, a to je vždycky dobrá věc za podmínky, že nepřebudíš vstupy a není to šuměnka.
Druhá věc je ta, kterou jsem měl zejména na mysli. Pro dostatečně dlouhé vlnové délky (třeba 100hz) je vzdálenost basového reproduktoru od podlahy tak zanedbatelná, že hraje vlastně do poloprostoru - impedance prostředí je tak vlastně dvojnásobná a dtto i zdánlivá účinnost měniče v předmětném pásmu. Stejné to je s vysokými frekvencemi, kdy velikost ozvučnice přestane být zanedbatelná vzhledem k vlnové délce. Je takový BS obráceně. Pro zkracující se vlnové délky, vzdálenost měniče od podlahy již zanedbatelná není a reproduktor hraje postupně do čím dál většího prostoru, ztrácí se zatěžovací impedance vlivem prostředí a reproduktor tím ztrácí účinnost. Konkrétní řešení je na stránkách linkwitzlab - ShHP 100-200. Dá se převzít tak jak je, protože v tomto případě opravdu není třeba být lékárník a zhruba to platí pro všechny obvyká umístění basových reproduktorů dole na přední stěně.

Re: Aktivní výhybka

S tím omezováním výšek bacha, ono by to mohlo způsobit při velkým počtu integračních článků nepěknej fázovej posuv na vejškách... U filtru 1. řádu s frekvencí zlomu f přibližně platí, pokud jsem ještě nezapomněl teorii obvodů, že začíná hejbat s fází už cca na 0,1 f, na f udělá 45° a cca od 10 f výše to je očekávaných 90°.

Podrobnosti resp. průběhy při kaskádě více článků ukáže simulátor, i ten nejblbější. Asi bych nešel pod 300 kHz.

Web

(upravil MaBat 7. 8. 2008 10:43)

Re: Aktivní výhybka

No, ono to tu bude s tou akustickou impedancí trochu složitější (možná ne). Rozmístění měničů je následující (a  s tím se moc hýbat nedá, historku znáte). Ještě je alternativa umístit basáky zepředu (nahoru dva, dolu dva), ale na stávájícím uspořádání se mi líbí ta mechanická stránka věci. Krom toho si ty ARNka takhle navzájem "posílí magnety" (se nesmějte).

Bafflestep bych rád řešil pasivně tím spodním středobasem. Jiná možnost by byla ta aktivní korekce a potom ale výškáč doprostřed. Nakonec to určitě stejně vyzkouším...

http://img514.imageshack.us/img514/7016/kysnalr8.th.gif

Re: Aktivní výhybka

opamp napsal:

S tím omezováním výšek bacha, ono by to mohlo způsobit při velkým počtu integračních článků nepěknej fázovej posuv na vejškách... U filtru 1. řádu s frekvencí zlomu f přibližně platí, pokud jsem ještě nezapomněl teorii obvodů, že začíná hejbat s fází už cca na 0,1 f, na f udělá 45° a cca od 10 f výše to je očekávaných 90°.

Podrobnosti resp. průběhy při kaskádě více článků ukáže simulátor, i ten nejblbější. Asi bych nešel pod 300 kHz.

Souhlas. Samozřejmě to má svá reálná omezení v dosažitelném průběhu. Jinak než obvyklým změřit-udělat-změřit-udělat... to stejně nejde. Největším omezením je nakonec výškový reproduktor sám.

MaBat: psal jsem na přední stěně jen proto abych nemusel psát, ne na dně ozvučnice, ne metr osmdesát nad zemí, ne v rohu atd. Jestli je to z boku a zrovna takhle je putna.
"Zanedbatelně malou vzdáleností" jsem myslel cosi menšího než je 1/5-1/10 vlnové délky. Přesnější definice by musela vycházet z trojrozměrných okrajových podmínek včetně poddajností. Ale proč to dělat? Nemá to žádný jiný smysl než jen zhruba srovnat výkonovou charakteristiku reprosoustavy v rozsahu, kde jsou nakonec rozhodující jiné vlivy.
Aktivní "příprava" signálu před vstupem do středovýškové sekce je výhodná z důvodu, který jsem psal a umístění výškáče TMM-MTM na to nemá vliv.

(upravil MaBat 7. 8. 2008 11:52)

Re: Aktivní výhybka

Aktivní "příprava" signálu před vstupem do středovýškové sekce je výhodná z důvodu, který jsem psal a umístění výškáče TMM-MTM na to nemá vliv.

Myslel jsem to takhle - středovýšková sekce - s aktivní korekcí bafflestepu by to mohlo být čisté dvoupásmo (pak je asi lepší uspořádání MTM, i tak s oběma středobasy jdoucími přes 3kHz). Pokud to ale bude 2,5 pásmo, nedokážu si představit, jak signál, na linkové úrovni společný pro oba středobasy, smysluplně aktivně "připravit" (?). V druhém případě bude samozřejmě citlivost snížená o stejnosměrný odpor té velké špulky, to ano.

Re: Aktivní výhybka

Áh, nějak jsem nevzal v potaz, že tam jsou dva. Pokud jsem to teď správně pochopil, tak jedna z SPH byla uvažovaná jako "vycpávka" kvůli BSC a rozsahu dolů. V případě 2,5 pásma nijak, ale začíná to bejt v podstatě 4-pásmová kovbojka o sedmi hercích.

(upravil MaBat 7. 8. 2008 12:39)

Re: Aktivní výhybka

Je to tak. Dívám se na to ale jako na rozdělění 7" středobasu na dva menší, s tou výhodou, že na středech nepřijdu o citlivost kvůli bafflestepu a nahoře to můžu dělit výš, než bych mohl jeden 7" (a dole to jde dělit stejně jako 7").

(upravil MaBat 8. 8. 2008 10:30)

Re: Aktivní výhybka

Verze 2, víc podle Linkwitze (http://www.linkwitzlab.com/xo_eq.htm)

http://img144.imageshack.us/img144/8899/image1hw2.th.gif http://img187.imageshack.us/img187/4968/image2xy4.th.gif

Lze bez úhony nahradit subsonic s OZ tím RC filtrem na konci (v kombinaci s konkrétním zesilovačem)?
Co říkáte na ten jeho ďolík na 2,7kHz?

Re: Aktivní výhybka

Nebylo by lepší přesunout 2760NF jen do HP větve? Nemusel by se tak použít X1. C31 bych volil o dost větší, aby to byl spíše DC blok. Subsonický filtr bych osobně nepoužil a pokud, tak nasazený výš a s větší strmostí. Nestačil by místo +/-3dB jen obyčejný dělič s víceotáčkovým trimrem?

(upravil MaBat 12. 8. 2008 14:49)

Re: Aktivní výhybka

Kouknu na to.

Když se ještě vrátím k tomu "filtru pro změnu vyzařovací impedance" - je to 6dB (což je zdánlivě dost) a přitom se to běžně nevidí. U pasivních výhybek se tohle neřeší, pokud vím, vůbec. Většina beden by pak musela znít přebasovaně, což jistě pravda není. Je to tím, že na vlnových délkách srovnatelných s rozměry místnosti to je tak rozházený, že to prostě "nějak" (přijatelně) vyjde i bez této korekce a nějakých 6dB už v tom nehraje až takovou roli?

Když na to koukám, už jsi to v podstatě řekl - "Nemá to žádný jiný smysl než jen zhruba srovnat výkonovou charakteristiku reprosoustavy v rozsahu, kde jsou nakonec rozhodující jiné vlivy."

Re: Aktivní výhybka

Řeší se to i u pasivních výhybek. Provedené korekce ale zahrnují kromě přechodu 2pí>4pí i korekci charakteristiky jinak do 2pí a tónovou balanci kvůli zkreslení. U dvoupásma se korekce řeší větší cívkou na basech (výhybka prvního řádu) a hodnota 6dB se dosahuje pouze u velmi kvalitních reproduktorů s ultranízkým zkreslení na basech (třída scanspeak), 5dB Seas Prestige hliník .... a někdy se vzhledem k ladění charakteristiky a zkreslení nepoužije žádný. Než o míru zkreslení jde o poměr zkreslení na basech/vyšších frekvencích, dále má vliv předpokládané použití, např umístění v prostoru a velikost místnosti.
Zde popisovaný obrácený bafflestep, bych řekl, že nastává až na nižších frekvencích (a samozřejmě závisí na velikosti místnosti) a netýká se ani 3p/4p konstrukce, jako spíš subwooferu.

Web

(upravil MaBat 12. 8. 2008 15:30)

Re: Aktivní výhybka

Měl jsem samozřejmě na mysli tu "spodní" korekci, tj. to Linkwitzovo 100-200HP. U žádné pasivní výhybky jsem neviděl ani náznak něčeho podobného... o tom jsem psal. Právě to pásmo 100-200 Hz mě trochu překvapilo.

(upravil MethMan 12. 8. 2008 15:52)

Re: Aktivní výhybka

Ale ano, bere se to v potaz jen to není tak explicitně vidět. Podobné výsledky dosáhneš laděním BR níž, nebo použitím uzavřené s nižším činitelem jakosti. I v ostatních případech ty bedny hrají níž než by měření odpovídalo a může tam být klidně i hrb. Neodpustím si svůj svůj teoretický pohled - zní/nezní přebasovaně je subjektivní hodnocení a imho není chytré pokoušet se přizpůsobovat reprodukční řetězec subjektivitě pokud k tomu není ještě objektivní důvod. Subjektivní hodnocení roztáčejí audiofilského kolotoče, protože názor na to jak to má znít se mění nejen rychle, ale ne nutně směrem k věrnější reprodukci nahrávky. Co na to jít obráceně? 
Jak jsem psal, není třeba velké přesnosti při volbě frekvencí a nakonec ani v amplitudě - můžeš si zvolit pro klid duše třeba jen 3dB. Koneckonců změny v nastavení aktivní výhybky jsou naštěstí velmi levné a rychlé.

Edit: Vezmi si 70 Hz vlnu - délka 5 m. Jak se jí jeví místnost, když vyleze z reproduktoru půl metru nad podlahou? Prostor pro volné šíření? To rozhodně ne, poloprostor je mnohem lepší aproximace.

(upravil MaBat 12. 8. 2008 16:29)

Re: Aktivní výhybka

Tedy jinými slovy pro věrnější reprodukci je tahle korekce důležitá, nebo řekněme vhodná. To je potom celkem zásadní poznatek. Čili bedny, které by s tím měli především počítat, jsou studiové monitory, jejichž konstruktéři spolu s tím mají předpokládat, že toto zohlednění provádí i konstruktéři všech ostatních-cílových beden. A děje se to takto? Protože když to nebude na obou "stranách" ve shodě, o věrnou reprodukci zas nepůjde.... smile Ale to už je pomalu ten kolotoč.

Ten blok tam samozřejmě nechám, max. tam budou jumpery. Ucho nakonec rozhodne (věrnost nevěrnost, chce se mi říct).

Každopádně zatím dík.

Re: Aktivní výhybka

Věrnou reprodukcí mám na mysli jen a pouze reprodukci toho co je nahráno na nosiči. Co a jakým způsobem je tam nahráno je mimo můj dosah, a proto se tím nezabývám.
Studiové monitory (teď mám na mysli zejména ty velké) jsou konstruovány jinak a jsou umístěny v místnostech se zcela odlišnými parametry než jsou místnosti poslechové. Navíc se po nich chce trochu něco jiného než po reproduktorech pro domácí poslech. Zvukaři používají "svoje" monitory, na které jsou zvyklí a aby slyšeli to co je pro jejich práci potřebné a přitom tak nějak podvědomě vědí jak to bude ve výsledku znít. Stejně jako jinde, málokdo je skutečně dobrý a cash rules. Pevná pravidla pro stereo prakticky neexistují.

(upravil MaBat 15. 8. 2008 20:33)

Re: Aktivní výhybka

Tak jsem zkoušel přemístit 2760NF do HP větve i řešit úrovně děličem, ale nějak se mi zdá, že se tím žádný OZ neušetří. Nebo to neumím tak, abych docílil potřebných impedancí na vstupu/výstupu těch členů.

2760NF a navazující buffer jsem vypustil. Pokud budou ty -4dB na 2,7kHz potřeba, půjde to pasivně, nevychází to tak zle. Naopak jsem tam vrátil subsonic 12dB/oct.

Nastavení není finální.

http://img168.imageshack.us/img168/1662/filter72bn1.th.png

(upravil MaBat 22. 8. 2008 10:20)

Re: Aktivní výhybka

Chci se ještě zeptat, jak moc reálná (tj. bezproblémově funkční po elektrický stránce) je vidina výhybky ve formě základní PCB, obsahující jen sadu OZ s napájením, s volbou jejich propojení, do který by se zasouvaly destičky s obvody zpětných vazeb pro jednotlivý šváby. Každá destička by měla konektor s přivedenými piny +in, -in, out a gnd. Zasouvaly by se na výšku pomocí 90st. jumper konektorů.

Logicky by to šlo (a jako programátorovi by se mi to tak líbilo), jen neumím odhadnout, jak moc kritickej je ten návrh desky pro tuhle aplikaci a jestli by s tím nebylo víc problémů, než užitku.

Příspěvky [1 až 20 z 26]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Aktivní výhybka

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£