..když byla otevřena nová sekce – vše okolo sluchátek, dovolím si zde doplnit mé subjektivní testy, již před časem uvedené na jiném foru:
V době kdy jsem udělal tři prototypy sluchátkových zesilovačů s elektronkami nebyla možnost prověřit vysokoimpedanční sluchátka, kromě staršího modelu Sennheiser HD-590 o impedanci 120 Ohm.
Minulý měsíc se naskytla možnost zapůjčení sluchátek AKG K-141-Monitor, o impedanci 600 Ohm.
Jelikož jsem „hodně sluchátkový“, můžete mi věřit že sluchátka K-141-M byla po tuto dobu zevrubně prověřena na všech mých sluchátkových zesilovačích elektronkových i tranzistorových a souběžně konfrontována se sluchátky Sennheiser HD-595, impedance 50 Ohm.
AKG K-141-M jsou sluchátka střední třídy, cena okolo 2,7 tis. Na baráku, kde mám elektrodílny, používám ke sluchátkovým zesilovačům přehrávač Technics SL-PS670A, v činžáku pak SL-PS770A. K testování obvykle pouštím mé oblíbené CD Cassandra Wilson – Traveling Miles
První poslech sluchátky K-141-M přes triodový sluchátkáč se mi jeví nádherně čistý, klidně znějící se všemi detaily hudebních nástrojů minimalistického jazzu Cassandry včetně nuancí jejího skvostného hlasového feelingu. Zcela jistě lze poznat odlišný zvukový projev v porovnání s HD-595, které v takovémto přímém srovnání zní jakoby poněkud agresivněji. Je potřeba ale dodat, že HD-595 mají citlivost 112dB a K-141-M 98dB, takže charakteristika zvukového projevu bude vždy trochu jiná, podobně jako je tomu u různě citlivých reproduktorů.
Zároveň je ale nutné zdůraznit, že s citlivostmi uváděnými různými výrobci sluchátek u svých modelů je to docela zavádějící versus přímý poslech a srovnávání. Tady bylo dobré znát i přesné měřící metody pro stanovení účinnosti dB.
Především je nutné zdůraznit, že vysokoimpedanční sluchátka vyloženě svědčí zatížení výstupu elektronkového OTL sluchátkového zesilovače. Zvukově výtečné, hlasitost bohatě více než dostačující bez vnímatelného zkreslení. Padesátiohmová HD-595 při stejné hlasitosti už začínají nakreslovat, ale to už je opravdu při hlasitosti na utržení palice a z takových extrémů jsem už dávno vyrostl.
Naopak docela problém je spojení sluchátek K-141-M s tranzistorovým sluchátkovým zesilovačem, zde je velká impedance zatraceně poznat a je potřeba hodně otočit Volume napravo. Co se týká sluchátkového výstupu s integrovaným obvodem v přehrávači SL-PS670, o tom už ani nemluvě…
Co k tomu více dodat?, sluchátka AKG K-141-Monitor jsem po necelém týdnu poslechu vrátil majiteli a již v době poslechu uvažoval nad koupí vhodného modelu vysokoimpedančních sluchátek pro mé flaškáče! Bohužel či bohudík sluchátka typu Beyerdynamic T1 či Sennheiser HD-800 jsou cenově nad rámec mého finančního hýření.
Z plejády renomovaných výrobců připadá v úvahu Beyerdynamic s modely audiofilních sluchátek vyráběných ve variantách 32, 250, 600 Ohm _ DT-770…DT-990.
Dále budou pro elektronkové sluchátkáče vyhovovat 300 Ohm sluchátka Sennheiser HD-600, anebo zejména HD-650, po kterých už léta pokukuji, a nyní se objevuje docela přijatelná cena v rozmezí 7 – 8 tisíc peněz.
Pročetl jsem zde starší i pozdější recenze a ohnivé diskuze kolem sluchátek K701- DT990-HD600/650 ….rozdílné nuance samozřejmě budou vždycky i v kvalitativně stejné kategorii. Nabízí se spíše ta nekonečná otázka s nerovnoměrnou, nevyváženou charakteristikou ucha každého jedince i citlivosti na různá kmitočtová pásma a taky v závislosti na stáří posluchače. Myslím si, že můžeme být celkem v klidu, mozek si vnitřní korekci provede, tak abychom byli se zvukem svých zvolených a draze zakoupených sluchátek spokojeni.
Já zvolil HD-650 .
Beyerdynamic DT880, impedance 600 Ohm
Než padla volba pro sluchátka DT-880, pročetl jsem na netu všechny možné články a recenze doma i na zahraničních forech. Především mě zajímalo srovnání mezi modely DT-880 a DT-990.
Jelikož o tři týdny dříve jsem pořídil do svého arzenálu sluchátka Sennheiser HD-650, jejichž zvukové podání je znamenité od spodních frekvencí, měl jsem tentokrát zájem o mělčí spodní pásmo. Podle různých recenzí jsem vysledoval, že Beyerdynamic DT-990 svou zvukovou charakteristikou spíše odpovídá HD-650. Proto má volba záměrně padla na DT-880 a taky plánovitě na verzi 600 Ohm, tak aby v mém sluchátkovém arzenálu byly zastoupeny všechny používané impedance.
Sluchátka DT-880, 600 Ohm jsem nejprve ponechal v dílně tři dny „zahořet“ s receiverem Technics SA-EX100, který má hodně silný sluchátkový výstup. Poté jsem prověřil všechny mé sluchátkové zesilovače elektronkové i tranzistorové. Pro testování jsem zvolil výborně nahrané jazzové CD: Laura Fygi – Bewitched;
DT880 - skvostný pocit klidného, detailního zvukového projevu daný vysokoohmovými sluchátky, která ovšem zhruba desetiwattový zesilovač (in to 4 Ohm) ke svému provozu zcela jistě potřebují. Za to se ale taková sluchátka odmění svému majiteli precizním zvukem. První poslech ve mně asocioval vzpomínku na sluchátka AKG K141-Monitor 600Ohm, která mi byla zapůjčena na týdenní prověrku zhruba před měsícem.
Se sluchátky DT880 mám nejlepší zvukový vjem a výborný pocit ve spojení se sluchátkovým zesilovačem – Super Linear Headphone Amp by Andrea Ciuffoli, který jsem stavěl na základě navržené spojové desky od kolegy Bastlecse. Tento zesilovač vybudí 600-ohmová sluchátka hravě s bohatou rezervou výkonu, zvuk excelentní.
Elektronkové sluchátkové zesilovače (3ks) zvukově taky výtečné, poněkud odlišné od Ciuffoliho zesilovače. Spíš je to ale tím, že elektronkové zesilovače neměly ty výkonové grády, co tranzistorový. Pro mé poslechové požadavky, či potřebu ovšem hlasitostně vyhoví v pohodě i méně výkonné OTL elektronkové zesilovače.
Se sluchátky Beyerdynamic DT-880-600 Ohm jsem po zvukové stránce spokojen, řemeslné zpracování na úrovni.
Zvukové porovnání sluchátek HD-595, DT-880, HD-650.
Předem podotýkám, nemám rád komprimované formáty, zejména ne na sluchátkách. To je docela katastrofa, ale na druhou stranu rád poslouchám do beden zvolená internetová a satelitní rádia. Týká se to především francouzských a německých stanic, kde je slušně zvládnuta technologie komprimace zvuku. To jen poznámka na okraj….
Jak jsem výše uvedl, k přehrávání používám CD přehrávač Technics SL-PS670A a pro tento test hlavně sluchátkový zesilovač Ciuffoli Super Linear Headphone Amp, který je schopen dodat výstupní výkon 2x 15W do impedance 4 Ohm.
HD-650_300 Ohm – sluchátka s „velikým“ zvukem, kde je kladen důraz na spolehlivé spodky, umí vyzářit basy subwooferového typu. Na těchto sluchátkách výborně znějí tvrdší styly muziky s mnoha harmonickými obdélníky našťavených kytar. Jelikož jsem letitý baskytarista, speciálně jsem se zaměřil na rytmickou sekci, tj. bicí a baskytara.
CD Dave Weckl – Synergy, Dream Theater - Train of Thought, či ještě jiný Petrucciho projekt Liquid Tension - Experiment se strojově přesnou rytmickou sekcí. Je radost poslouchat s těmito sluchátky masivní zvuk s velkou hlasitostí, dostačující na utržení palice. Bubny znějí s těmito sluchátky opravdově, velký buben znamenitý a fantasticky plně hraje pěti-šestistrunná baskytara.
Mnozí hodnotitelé, recenzenti píší o dost basových sluchátkách HD-650. Myslím, že je to otázka osobního požadavku na zvuk, kdo a jak má vnitřně nastavenu charakteristiku křivky svého sluchu a v neposlední řadě jaký styl hudby se poslouchá a s tím taky spojený mastering díla.
DT-880_600 Ohm – výborná sluchátka s detailním zvukem. Basy u těchto sluchátek jsou poněkud mělčí a celkově mají svou přenosovou charakteristiku oproti HD-650 posunutou výše. Bezprostřední poslech výše zmíněných CD po sluchátkách HD-650 zní na beyerech řezavěji do uší ve výškách a nevydržel jsem tuto muziku poslouchat s vyšší hlasitostí delší dobu.
Naopak vynikající jsou sluchátka DT-880 pro akustičtější formy hudby, jazz, folk apod. Tím že nemají dominantní spodky, nejsou tolik zatěžovány (hodnotou Xmax jako u reproduktorů) kmitací systémy sluchátek, díky tomu mají určitě více detailnosti ve svém charakteru zvuku. Nádherně lze lokalizovat hudební nástroje, bezvadný klidný barevný projev, řekl by poetik.
HD-595_50 Ohm – Protože jsem se především soustředil, poslouchal a několik dní porovnával dva výše popsané představitele sluchátek, jejichž zvuk jsem tak nějak do sebe nasál, či zakódoval – přechod na poslech sluchátky HD-595 mi zahýbal ušima, jak se mi jevil nařvaným dojmem. Samozřejmě je to míněno nadneseně a stačí chvíle poslechu a mozek opět vygeneruje změnu a našinec se dané situaci přizpůsobí. S nižší impedancí sluchátek je nezbytně nutné o hodně stáhnout hlasitost potenciometru Volume. Nechci zabíhat do nejmenších podrobností, ale v podstatě stažením hlasitosti dochází k jakési signálové korekci, nemám u tohoto sluchátkového zesilovače fyziologickou regulaci – loudness.
Tato sluchátka jsou hodně citlivá a rozhodně spíše vhodná pro slabší zdroje signálu, pro přenosné přehrávače, nežli dva předchozí modely sluchátek….
Sluchátka pak prověřoval na mých elektronkových sluchátkových zesilovačích – triodový, pentodový. Zvukové zabarvení vnímám s jinými nuancemi.
Ještě co se týká poslechu sluchátky komprimovaného formátu mp3;
Nejlépe si s mp3 formátem po zvukové stránce poradila sluchátka HD-595. Na vysokoohmových sluchátkách DT-880 a HD650 je zatraceně slyšet ztráta hloubky prostoru a detailnosti, hudba zní celkově ploše…
Takže abych test nějak vyhodnotil - jsem rád že mám všechna tato sluchátka na poslouchání rozličných žánrů hudby.
Záleží na muzice, kterou poslouchám, na momentální náladě i placebo efektu, na hezké věci, psychickém rozpoložení…..a bla bla bla bla……..bla bla…
Sluchátka pro noční poslech do postele.
Vybíral jsem mezi sluchátky uzavřeného typu nějaký model, který chci používat pro tichý, víceméně noční poslech do činžáku. Čili abych nerušil. Na baráku používám několikatery sluchátka pouze otevřeného typu.
Doposud – čtyři roky - mám v činžáku u postele uzavřená sluchátka Sennheiser HD-201. Nejsou zvukově špatná, ale vzhledem k jejich nízké účinnosti a ke všemu tomu ještě nízká impedanci 24 Ohm, si tato sluchátka nepříliš dobře rozumí s OTL flaškovými zesilovači. Nepožaduji špičkový model sluchátek, postačí v cenové relaci cca do 2000Kč.
Jako doplňující informace – sluchátka chci obrazně řečeno co nejvíce „placatá“, tak aby se s nimi dalo ležet na polštáři i částečně na uchu.
Na doporučení odborníků jsem pořídil uzavřená sluchátka Shure SRH-440 a hned s prvotním poslechem mě jejich zvuk mile překvapil – pevný, dynamický. Po rozehrátí jsem provedl srovnání s HD-595 s ohledem na intenzitu signálu do uší při shodně nastavené hlasitosti sluchátkového zesilovače Ciuffoli Super Linear Head Amp. Sluchátka HD-595 jsou hodně dynamická, avšak SRH-440 se mi jeví ještě krapet silnější, ale to bude nejspíš rozdílnou impedancí – 55 Ohm versus 44 Ohm. Taky charakter zvuku je odlišný.
V každém případě sluchátka SRH-440 mě ihned zaujala přesnými, údernými basy a pocitově se mi jeví basovějšími nežli HD-650. Jelikož jsem baskytarista, bylo záměrně zvolena k testu technicky dokonalá instrumentální muzika – CD Béla Fleck & Flecktones, s fenomenálním basistou Victorem Wootenem. Sluchátka SRH-440 si s jeho exhibicionistickou hrou bravůrně poradila i při vyšší hlasitosti.
Co je jisté – tato sluchátka budou dobře hrát s kdejakým sračkoým přenosným přehrávačem, jsou hodně citlivá s dynamickým přednesem.
Nyní několik negativních poznámek, co mi nevyhovuje u sluchátek SRH-440;
Pro noční poslech hudby s těmito sluchátky v posteli to byl krok vedle - jsou příliš monstrózní, na polštáři mi vadí. Z tohoto hlediska jsou mnohem lepšími HD-201. Dalším mínusem pro můj případ je točený přívodní kabel - ten pro noční poslech při usínání taky docela vadí. Koženkové náušníky a větší přítlak na uši má za následek nutkání po nějaké době sluchátka sundat z hlavy.
Ještě si troufnu jednu zápornou poznámku; Sluchátka jsou skládací, pro tento účel jsou opatřeny otočnými klouby. Tím se stávají hamatnějšími, na hlavě cítím jakési závaží se zvýšeným těžištěm v porovnání s různými „ergonomickými“ typy sennheiserů, na které jsem zvyklý.
Takže sluchátka byla přesunuta k mixpultu mého PA ozvučení, kde jsou naopak plně vyhovující, jsou skládací a výborně tlumí okolní zvuky.
Současně jsem řešil, jaké nové zařízení, zdroj mp3 signálu k mixpultu pro ozvučení přestávek při produkci kapel, které ozvučuji. Aby to bylo univerzálnější zařízení volil jsem tablet 7“ Eaget Navi N1 – Wifi, GPS, DVBt – jehož součástí jsou i jakési sluchátka „pecky“. Úplně první jsem na tabletu naladil svá oblíbená internetová rádia – Jazz, Ambient, Lounge, Chillout, New Age aj.
I z tohoto důvodu znovu vyvstala otázka, jaká vhodná sluchátka pro noční poslech? Volba padla na „špunty“, což je typ sluchátek který jsem doposud v uších neměl. Po krátké diskuzi se zdejšími odborníky, dal na jejich doporučení a zakoupil sluchátka VSONIC GR04 Flagship.
Zvukový vjem - pro mě neznalého - je zcela odlišný od tradičních náhlavních sluchátek. Bezprostředním kontaktem sluchátka se zvukovodem ucha je slyšet zatraceně všechno, zejména výšky jsou s vyšším zesílením pro moje uši až nepříjemné. Součástí balení jsou dva sáčky plné gumových nástavců alternativních velikostí včetně nástavců gumových vedení za uši. Sluchátka mají výkyvné klouby, lze tak nastavit vhodný úhel zvukovodu vůči tzv. základně.
Špunty byly „zahořeny a rozehrány“ vyšší intenzitou výstupního signálu na sluchákovém výstupu CD přehrávače Technics SL-PS770A. Tato sluchátka mám výhradně určena k tabletu Eaget Navi N1, v podstatě pouze pro mp3 poslech hudby z internetových rádií. Nicméně zvukový test jsem s CD přehrávačem a sluchátkovým zesilovačem Super Linear Headphone Amp Ciuffoli provedl – zvukově výtečné, detailní rozlišení, vyrovnaná charakteristika až na ty řezavější výšky při vyšší hlasitosti. Musel jsem se naučit mít správně vsazené špunty do uší s vybranými gumovými nástavci.
Zvukově jsem dále GR04 Flagship porovnával s různými náhlavními sluchátky. Kdo zná zvuk sluchátek Beyerdynamic DT-880, tak zvukový pocit z poslechu CD Cassandra Wilson – Traveling Miles byl hodně podobný.
Dodatkem ještě poznamenám, když už jsem prověřoval tablet Navi N1 ve spojení se špunty GR04 Flagship, neodpustil jsem si porovnání formátu wav – mp3. Do tabletu byl nahrán 1.Track z CD Cassandra Wilson ve formátu wav a za ním to samé v mp3 BR 320kB – ano, rozdíl lze rozeznat. Ovšem nemyslím, že by tento fakt musel „esemeskovou a empétrojkovou“ mládež nějak výrazně srát…