Nechci byt za nekoho, kdo pojedl vsechen rozum.
Predelaval a vyrabel sem kompletni elektroinstalaci na nekolika moto, neni to az takovy problem.
Ja se vzdy divam na reseni, ktere treba pouziva letecky prumysl, nemusi jit o vojenske stroje, ale staci bezna civilni letadla.
Motorka bezna, ma jediny silovy obvod, mezi baterii, rele starteru a starterem.
Magneto-alternator, ku regulatoru, od regulatoru do baterie, je druhy silovy obvod, ale malokdy presahuje vykon 300-400W.
Vetsina energie se vyvari v regulatoru a to je nejvetsi tepelna strata. Pojistka main fuse, neboli hlavni pojistka, od vystupu + reglu, do baterie ma nanejvys 30A a podle zvyku, by mela byt umistnena mimo fusebox, obv. byva na rele starteru.
Ostatni obvody, krome privodu B+ do spinacky a za kontaktem ACC, nemaji jisteni vyssi, jak 20A.
Castokrat jako implementovana zavada, nebo kurvitko, vyvod z baterie, do klicku a spatky ACC, do pojistkove skrinky, nebyva jisteny vubec.
Kuprikladu BMW oilhead-y, nemaji jisteny B+, do spinacky, pak do fuseboxu vubec. A to od roku 1994, do cca 2009.
Moto BMW, stare K75, K100, pak novejsi R1100, maji normalni alternator, ktery ma buzeny rotor, jisteni nepotrebuji, jde to do baterie na primo, od diod, jak to ma vetsina aut. Proud tam muze byt max. 60A a tomu odpovida prurez kabelu.
Pridanim pojistky, sroubovaci mustkove, do vyvodu baterie, smerem ku spinacce, se stane moto nesmrtelnou, dojde li ku prodreni kabelu B+ ve svazku. odejde tato pojistka a je po problemu z horenim moto.
Vetev starteru, se nejisti vubec a ani vyvod z alternatoru, jak u moto, tak u aut.
Novejsi moto co znam BMW, nemeli take pojistky, ale polyfuse /prom/ a az na urcite drobne nedostatky, to celkem fungovalo. Nemam rad toto reseni, takze ja bych ho na moto nedaval, delal li bych si vlastni elektriku na novo.
Ja mam osvedcene a overene, na poruchove obvody moto a auto, jistice na misto tavnych pojistek.
A to zejmena na obvody zasuvek, pridavneho osvetleni, vyhrivani.
Z Ciny za par drobnych, je to vlastne vecne reseni. Ty jistice se mi uz stehovali z prvni, do asi treti moto i mezi auty. Je to vyborna vec, zejmena pro to, ze na misto hlinikove pojistky tavne, ktera casem zahnije v bronzovem, nebo mosaznem kontaktu pouzdra, to ma Cu, nebo mosazne poniklovane kontakty a casem nehrozi vyhrati, nebo strata kontaktu. A maji mensi prechodovy odpor.
Nevim jak casto komu odchazi pojistky na moto, nebo aute, mne jedine obcas zasuvkova, nebo zapalovac.
Kupr. HD, pouziva u starych modelu, nikoliv pojistky, nebo jistice, ale pouziva jen vratne bimetalove proudove omezovace /circuit braker/.
Obvykle nanejvys dva a je to temer bezporuchove. Kabely pouziva predimenzovane a je to velmi primitivni, ale funkcne reseni.
Na moto se nevyplaci, prilis zdokonalovat, nebo vylepsenimi zdokonalovat, spis bych si dovolil tvrdit, ze je lepsi udelat elektriku co nejprimitivnejsi. A to i v pripade, ze se tam dodelala zapalovaci, nebo vstrikovaci jednotka, kupr. IMF, nebo powercomander.
Jisti se jen obvody, ktere se jistit musi, tedy cerpadlo, ridici jednotka, nebo jednotky, budiky, osvetleni obrysove, osvetleni hlavni a osvetleni pridavne, blinkry a slus. Pokud je na moto vyhrivani prdele, nebo heftu, jisti se zvlast, stejne tak zasuvky, nebo pomocne zasuvky USB atp.
Pojistka main fuse, stejne tak B+ to ACC, se nikdy nedavaji do spolecneho fuseboxu, ale zvast.
Relatka a ficurky, vzdy byli a budou zdrojem mozne poruchy, proto se davaji zasadne do soklu, aby se dala menit.
Ja bych se plosaku na moto snazil vyhnout, ale to je moje zkusenost, neni to ani doporuceni. Pokud posilovat cesty na plosnem spoji, tak normalne licnou, pripadne prokovy nitovat.
Vzdy byl plosny spoj, casem problem, treba kdysi velmi rozsirene ULO boxy, kde se rozsypali plosaky na prach, byt to reseni celkove obvodove, bylo genialni. Dnes je nutno myslet pri replikaci na to, ze prvni stare ULO boxy, ktere byli delany nitovanymi dirkami v pertinaxu a dratovymi propojkami, vydrzeli dele, nez pozdeji vyrabene plosne spoje.