Téma: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

bude mit nejakej zasadni vliv tvar lichobeznikovy postavy soustavy na zvukovy vlastnoti?myslim tim,jestli se nejak bude lisit zvuk z normalni ozvucnice a z tyhle?

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Důvodem nerovnoběžnosti stran ozvučnice je snaha o maximální potlačení vzniku stojatých vln uvnitř ozvučnice.Nevýhodou je složitější výroba takovéto ozvučnice.

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

mam v planu se pustit do takovejch designovek a uz sem na tom zacal trochu delat,ale nutny bude hodit basak (10BR60) do ty lichobeznikovy basreflexovy ozvucnice,samozrejme,ze bude tuha a pevna,ale nevim,jak by to pak bylo s tim zvukem,myslite,ze by se to dalo?

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

To chceš dát na stranu nebo dopředu?

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

ten basak?normalne zepredu...ono to bude mit tvar podstavy jako kapka,ale to by se dost blbe delalo,aby to bylo pevny,tak udelam hranol s lichobeznikovou podstavou a zbytek na tom dotvorim 0,5kou preklizkou,kterou vychytam ten kapkovitej tvar...kdybych sem umel hazet obrazky,tak nacmaram nacrtek...

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Ja teraz robím jednu zostavu a bude mať tvar zrezanej elibsi ako BW radu 800. Najlepšia cesta mi vyšla urobiť základnú kostru ako keď staváš loď a potom na to hodiť ohýbateľnú MDF. Ale tých rebier tam musíš dať fakt dosť aby tá bedňa bola dostatočné tuhá lebo ohýbateľná MDF sa robí max 10mm.

Web

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

no,ja budu mit ten hranol,na kterej pak pridelam zebra z drevotrisky,cca 10cm od sebe a ty zebra pak vycpu ORSILEM a potahnu tou preklizkou,jinak samotna bedna-tedy to,na cem budou drzet ty zebra bude samozrejme pevna a dokonale vytlumena....

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

nosferatic: pozri si ine thread popripade sa ozvi na icq 334 320 412

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Na tyhle blbiny je dobré imho jít jako to udělal glatz toho subu. Tedy postupným vrstvením. Spotřeba materiálu není ani nijak extra větší než klasicky, protože se dá udělat z jednoho kusu více vrstev (menších a menších)...

(upravil MethMan 30. 8. 2007 14:17)

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

nosferatic napsal:

bude mit nejakej zasadni vliv tvar lichobeznikovy postavy soustavy na zvukovy vlastnoti?myslim tim,jestli se nejak bude lisit zvuk z normalni ozvucnice a z tyhle?

V obecné rovině prakticky nebude.

jiříkVH napsal:

Důvodem nerovnoběžnosti stran ozvučnice je snaha o maximální potlačení vzniku stojatých vln uvnitř ozvučnice.

To máš pravdu smile, ale oni si stejně vzniknou a bude jich prakticky stejně. Jsem skeptický k jinému než estetickému důvodu. Řekl bych, že to je jeden z Obecně Oblíbených Omylů

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

kdyz uz jste u toho tematu, co ten Michaluv oblibeny a logicky trojboky hranol? smile S jistym zobecnenim bych cekal, ze to bude podobne...

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

To není nic oblíbeného, pouze logického a doporučeného. smile

Dokážu si to myšlenkově zdůvodnit a představit, že alespoň přímo za měničem by neměla být kolmá stěna, ale měřením to tedy podepřené nemám.

(upravil MaBat 30. 8. 2007 14:47)

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

No, predstava smysl dava, ale co na to ta kulova vlnoplocha s jistou (malou/velkou) vlnovou delkou? Ale ne, v podstate jsem u vlneni na urovni stredni skoly, takze toho necham. Pockam na fundovane vysvetleni, zajima me to.

OT: stejne tak, jako jsem stale poradne nepochopil, proc dochazi k baffle-stepu. K cemu dochazi vim, ale nerozumim tomu vlastnimu mechanizmu vzniku a zavislosti na vlnove delce.

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Fundovaný tohle fórum asi nečtou.
Mám na paměti větu Dr. Sýkory, že vlnová rovnice má za reálných okrajových podmínek řešení vždy.
Proto vždy vzniknou stojaté vlny. Cílem tedy není zamezit jejich vzniku, ale snažit se jejich vhodnou distribucí ve smyslu frekvence a/nebo jejich potenciálu jejich účinek nějak omezit.
Ideální by bylo mít ozvučnici, která nebude větší než 1/2 největší vlnové délky přenášeného pásma. To je pravidlem u subů, a stane se u basáků. V ostatních případech bych se snažil o co nejrovnoměrnější rozdělení vzdáleností ale hlavně o omezení dlouhých rozměrů (štíhlé sloupky). Tak totiž umožníme vznik stojatým vlnám, které jsou silně živeny frekvencemi okolo +/- 200Hz. Ty se špatně tlumí - protože jsou relativně dlouhé.
Trojboký hranol je na tom samozřejmě líp než lichoběžník, nejlíp mi podle této logiky ale vychází trojboký jehlan, ale ani jiné jehlany či kužele asi na tom nebudou špatně. Koule ne.

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

MethMan nevím proč by nerovnoběžné strany ozvučnice měly být omylem.Zrovna tak zakulacené strany ozvučnic,které mnozí výrobci používají.Tady je citace z knihy Praktická elektroakustika:"S ohledem na omezení vzniku symetrických modů kmitů ve skříni ozvučnice a zvětšení počtu dílčích rezonancí,které je žádoucí,je účelné volit rozměry dutiny ozvučnice tak,aby byly navzájem nesoudělné.Účelný je poměr délek stran 1 : 1,4 : 1,9.Podobné přednosti má i ozvučnice ve tvaru koule anebo elipsoidu."

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Ty poměry délek mají svoje opodstatnění - v tom si neodporujete (i když nevím, jestli jsou takhle optimální - čekal bych je více "zlatořezové"(?)). Jinak krychle (což jistě není dobrý tvar) už nemá ke kouli moc daleko, v kouli budou naopak všechny ty rezonanční módy velice silný, protože má jen jeden délkový "rozměr".

V tom případě, proč neudělat vnitřní prostor jako bludiště (minimálně pro uzavřenou ozvučnici)?

(upravil MethMan 31. 8. 2007 10:19)

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

Jiřík VH: Zakulacené hrany se týkají něčeho zcela odlišného. Ten o.o.omyl spočívá ve tvých slovech potlačení vzniku stojatých vln.
To co píšu má přesně stejný význam jako to co cituješ. Věta: Omezení vzniku symetrických módů kmitů .... nepíše o omezení vzniku módů jako takových, ale je tam ještě přívlastek symetrických, takže omezujeme "symetrické módy". S tou koulí se mohu lehko mýlit. Možná je to způsobeno tím, že by se ve středu koule sešly kmitny vln ze všech prostorových úhlů a tak ani nevzniknou, ale to už se dohaduju. Přiznám se, že jsem se chováním uvnitř ozvučnic nikdy moc nezabýval. Píšu a psal jsem co jsem tak kde pochytil a k tomu zdravej selskej, ale ten je občas velmi špatný rádce, zvláště když nemá dostatečné vstupy. Takže chybky se vloudí. Sorry.
MaBat: "Bludiště" má svojí nevýhodu ve své nepředvídatelnosti. Už ozvučnice větší než 1/8 nejkratší vlnové délky se nechovají jako zcela čisté poddajnosti, ale do 1/2 to asi v reálu nemá žádný význam. Když si uděláš dovnitř do ozvučnice jakýsi zvukovod, který bude na konci uzavřený tak se zvukové vlny  budou odrážet a vracet se stejnou cestou zpět, sčítat se, odčítat a "nějak" se to bude chovat. Velmi podobnou nepředvídatelností mohou být různé výztuhy s malou plochou otvorů. Ty pak tvoří hrdla a chovají se jako indukčnosti. Znám případ, kde si tím stavitel vyrobil propady na fr.char.

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

MethMan o zakulacených hranách jsem nic nepsal.Nerovnoběžné strany ozvučnice z hlediska stojatých vln jsou na tom určitě lépe než když jsou stěny rovnoběžné.V profi se zkosené strany ozvučnic používají nejen z důvodu aby bylo možné ozvučnice sestavovat do vějířů,ale i na částečné potlačení vzniku stojatých vln.Ve vnitřním prostoru koule je vlastně minimální plocha na odraz zvukové vlny,takže zvuková vlna se na takovéto ploše "tříští".

Re: Lichobeznikovy tvar podstavy soustavy

strany-hrany zmýlená neplatí. Ale jak vidím, nejen já mám problém se čtením. smile