Někomu se možná to, co teď napíšu, bude zdát k smíchu, ale ono to velmi uspokojivě funguje už asi šest let a nikdo si nestěžoval na nedostatek výkonu, nekvalitu apod.
Byl jsem postaven před úkol za co minimální peníze ozvučit countryovou pětičlennou kapelu, pohybující se a hrající v prostorech pro max.150 lidí, nouzově i na venkovní zahradě restaurace.
Za základ jsem vzal sice hezký, ale porouchaný černý STUDIOMIX 6-132, který jsem kompletně zrepasoval až do té míry, že jsem ve vstupech a korekcích vyměnil MAA503 za NE5534AP, ven šly samozřejmě plastové elektrolyty a ostatně všechno, co souviselo s MAA503 a chrastěním potenciometrů. V koncovém stupni /topologie zapojení je AZK052, ale bez trafa/ jsem lehce upravil proudové omezení, aby bezproblémově pracoval i do 2 ohm a na vstup konce přidal NADovský softclipping /jeho jednodušší verzi najdete v TW140P/. Dále pak byly pouhou výměnou odporů upraveny obvody, související se send/returnem pro hall a vyměněna příslušná zásuvka z DIN5 na 6,3 stereojack pro jednošňůrové připojení Nanoverbu Y šňůrou. Rovněž i zásuvky jednotlivých vstupů byly vyměněny za značně spolehlivější, pozlacené zásuvky Rean. Celkově oprava, repase a úpravy nestály dohromady víc, než 2.000,-Kč + pořizovací cena porouchaného Studiomixu /400Kč/.
Co se týče soustav, tak byly použity prakticky originální bedny Regent s 2x12" reproduktory, které v Rolay upravili na 50W/8ohm, vyměněna přední deska a jinak rozmístěny reproduktory, aby tam ještě vešla DT150 s hornou Beyma tuším TD235 /ale už si nejsem jist označením/. Regenty jsou zapojeny fullrange, 1" horna přes filtr s dělicím kmitočtem 4,5kHz a důkladnou ochranou proti přetížení.
Mikrofony jsou jednotně Sennheiser E835, mikrofonní šňůry vyrobeny z kabelu MK2x0,35, ze kterých se dodnes neporouchal ani jeden.
Pět vstupů je využito pro zpěv, šestý pro steel-kytaru a do magnetofonového vstupu je přiveden přes pasivní DI box signál z basového komba. Jako hall, jak už jsem uvedl, je použit z druhé ruky koupený Alesis Nanoverb, nastavený na Plate3 a maličko protažený.
Sestava jako celek /i s konektory, mikrofony, kabely, mikrofonními stojany K&M a další drobotinou/ včetně práce nestála víc, než asi 20.000,-Kč.
Přesto, že zesilovač ve Studiomixu 6-132 má papírově pouze 100W/4ohm, do paralelně zapojených soustav dle popisu výše a s posílenou filtrací odevzdává přes 200W výkonu a ani se při tom moc nezahřeje, ve spojení s velmi citlivými 12" reproduktory RFT sestava velmi hlasitě a čistě ozvučí letní zahradu s cca 150-200 lidmi, přičemž při správném nastavení má klidný a neagresivní zvuk.
Z dnešního pohledu se takovéto počínání jeví jako čistý amatérismus, on to také amatérismus je, co si budeme povídat, ale pakliže kapela začíná a doslova se obrátí každá koruna dvakrát, dá se i tímto způsobem dosáhnout za pár korun docela slušného výsledku, pokud jste ovšem ochotni do celé sestavy investovat i nemalý podíl vlastní práce.
Dnes bych to zcela určitě takto neřešil, dnes je za pár korun k dispozici nemálo kvalitních komponentů - druhá otázka je otázka spolehlivosti, kdy ty vybrané čtyři KD503 pojedou až do zblbnutí věčného ámen a nenechají Vás v půlce kšeftu ve štychu, jako laciné čínské výrobky. Ale to už je zase otázka priorit a přístupu kapelníka - někdo vyžaduje velmi mizivou poruchovost /kabel, mikrofon atd., co neohrozí aparát jako celek/ a někomu je u prdele, že mu v půlce kšeftu bouchne koncák a šup - dohráli jsme a ještě se tomu tlemíme. Někomu tohle projde, ale u některého pořadatele už si nevrznete, protože dostanete nálepku nespolehlivosti.