Re: Reprobedny pro megalomany
rotr: pokial mas mikrofon, tak si odrazy od stien lahko odmeras.. ETC plot v arte, alebo aj z impulzovky v HOLM-e. mozes rozne pridavat nejake tlmenie na steny a sledovat co sa stane v case..
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Reprobedny pro megalomany
rotr: pokial mas mikrofon, tak si odrazy od stien lahko odmeras.. ETC plot v arte, alebo aj z impulzovky v HOLM-e. mozes rozne pridavat nejake tlmenie na steny a sledovat co sa stane v case..
Z čeho tak soudíš? Výkonová chára tu IMHO opravdu docela kopíruje cháry ve 20 - 30 stupních. Dál od osy se sice zvětšuje plocha, do které se vyzařuje, ale zároveň čím dál víc klesá intenzita, od 45° už docela rapidně, čili tam už výkonu zas tolik není. Na 90° je SPL v průměru už -20dB oproti ose, na 15 kHz ještě víc.
Ten můj výpočet ja ale samozřejmě jen hrubý, zprůměrováním jen přímo z těch dat, které mám k dispozici. Je možný, že tam mám ještě nepřesnosti, nejsem doktor..
Správně by se to mělo naměřit kolem dokola - to, co vidíš, je vztažené jen k přední hemisféře, takže máš pravdu v tom, že celkově by ten tvar vypadal asi ještě trošku jinak, někdy to můžu zkusit.
Tady jsou pak vidět relativní váhovací koeficienty pro jednotlivé poláry, vycházející z obsahů odpovídajících kulových mezikruží (0-90° po 5°, druhý sloupec zprava, 1 = celá kulová plocha; je z toho vidět, jak málo záleží na tom, co se děje v ose):
To samé pro rotrovu bednu:
Když mi někdo pošle odpovídající data, můžu ukázat, jak tohle vypadá pro kaloťák v desce, nejlépe ale nějakej ultrahustej ring-radiator od skenspíku.
Když jsem se díval kdysi na měření na gedlee, vycházela výkonová charakteristika cca podobná charakteristice na 40-50 deg jestli si dobře pamatuju, ale nemám páru jak to EG počítá. Proto ten "pocit". Kolem dokola to pro WG asi nebude hrát moc podstatnou roli, dozadu to hraje opravdu minimálně a převažují tam sekundární radiace od difrakcí z hran přední desky.
Ono na tom váhování není IMHO nic moc co zkazit, celé je to -až na difrakce od ozvučnice- rotačně symetrické a výpočet výkonu ze změřené SPL v daných úhlech, resp. plochách, není nic až tak složitého. To by asi chtělo porovnat nad stejnými daty.
Jak vůbec pokračují ostatní?
Už se rýsují nějaké další ozvučnice? Já mám výhybky do prvního páru prakticky připravené..
rotr se zatím zdá být s 2,5p spokojený..
Já jsem velmi spokojenej, o zbytku rodiny se to už tak jistě tvrdit nedá :-)Nemáte někdo obrázek pěkných nožiček - nechce se mi dávat hroty jenom do dna bedny ?
Za chvili tady zacnu "otravovat" s dotazy na předzesilovač, desky už mám objednané:
http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html
Co si jen nechat zohybat (a načernit?) nějakou pásovinu?
Nemusí to být samozřejmě hroty, může to být úplně cokoliv, docela dobře vypadají i větší "puky"...
BTW, už víš, čím přilepíš pěnu do WG? Nebo už to máš?
----
Info: v Prodance mají aktuálně další zásilku 10" 10PS26. Dalo by se to 2,5pásmo postavit jistě dobře i s nimi a jsou ještě o něco levnější, než 10NW (které se ale myslím plně osvědčily). To jen, kdyby nad tím ještě někdo uvažoval.
Na pásovinu je času dost, pokud se neobjeví něco víc "in"
Puky asi ne - dlaždice na podlaze mají přeci jenom nějaké tolerance při pokládce, není to plovoucí podlaha, 1-3 mm žádná míra.
Pěna zatím problém - na tom laku nechce držet, chci vyzkoušet pár kapek silikonu - snad půjde při nejhoším snadno sloupnout.
Osobně si myslím, že těch pár lidí, které jsi do tohoto projektu sehnal, je maximum možného. Kromě DPA se tady nikdy nic ve více kusech nerealizovalo (aspoň v této cenovce) To bys musel fakt překlopit do komerce a prodávat stavebnici (e) jako troels, nechat udělat formu na zvukovod, trochu "osidit" vyhybku atd.
Docela by mne zajímalo jak pokračuje ten projekt beden z umělého kamene ?
To bys musel fakt překlopit do komerce a prodávat stavebnici (e) jako troels, nechat udělat formu na zvukovod, trochu "osidit" vyhybku atd.
Ošidit výhybky? Třeba jako tady, aby jen ty, spolu s bižuterí, stály 1100€?
Bohužel, komerce se musí dělat buď příliš levná, pak na tom nic nevyděláš, nebo draho pro snoby, ale na to musíš mít trochu žaludek, nebo být taky takovej... Jen jsem si všiml, že 10PS26 zase jsou. Docela by mě zajímalo srovnání s tou Troelsovou bednou, papírově může jít asi o něco níž, ale to je tak všechno, IMHO nebude subjektivně nijak lepší, nemá totiž důvod být.
Ale jako bych to slyšel ... "je to o preferenciách".
Stačilo objednat "spravne" cívky a kondenzátory a mohli jsme se na tu cenu možná taky dostat.
Zvlášť ten malej zelenej bipolár se tam mezí vší tou habaďůrou krásně vyjímá: Foto
Holt Jantzen elyty nedělá a dát tam něco lepšího od konkurence mu, coby sponzor, asi nedovolil...
Docela by mne zajímalo jak pokračuje ten projekt beden z umělého kamene ?
Jo, to mě taky. Podle mě aspoň polovina lidí, když reálně zjistila, jak velké lednice ta třípásma budou, vyděsila se a teď už jen přemýšlí, jak se nejlépe zbavit repráků...
Teď si tedy dělám legraci, ale kdyby tomu tak opravdu bylo (což bych dokázal i pochopit), vězte, že pořád se z toho dají udělat malá citlivá dvoupásma a dva rozumně velké subwoofery - ta 15" si nechá líbit na doma už slušnou ekvalizaci. Největší rozdíl by byl v jednom - už by to nebylo celé pasivně, tj. byla by potřeba další elektroniky, nejlépe DSP, a dvou konců navíc.
To už si myslím, že by bylo lepší dát basák ze strany. 10 cm na hloubku už tak hřmotně nepǔsobí.Nebo přidat na výšku při zachování pozice zvukovou. Dovedu si představit bednu 170x30x40 cm.
Do 170x30x40cm se ti 15" blbě vejde Ani objem nebude ve výsledku nic moc. Holt to potřebuje velkou bednu, s tím se nic nenadělá.
Je fakt, že výška se přidat dá, na úkor jednoho rozměru v půdorysu.
Z principu je lepší mít zdrojů zvuku v modálním pásmu, tj. minimálně řekněme do 100 Hz, víc a dál od sebe. Tím dál se myslí různě po místnosti, ne jen dál na jedné ozvučnici. A ač se to třeba nezdá, i PA desítku v relativně malé uzavřené bedně už lze za takový zdroj považovat, takže v konfiguraci 2p+suby už by byly zdroje celkem čtyři, navíc s možností dva z toho "libovolně" přesouvat. Takhle budou pořád jen dva a na místech, daných potřebou dobrého sterea, což zas nemusí být nejlepší umístění pro basy. Takže velké pasivní třípásmo zřejmě nebude ve výsledku lepší (rozhodně ne na basech), ať už dáš basák zepředu, nebo ze strany. Bude celkově jen o něco levnější a jednodušší na "nastavení". Předpokládám, že to je to, o co člověku jde, pokud se to rozhodne stavět (snad cenu nevyrovná dražší povrchovka jedné velké ozvučnice, výslednou plochu obou variant jsem tedy nepočítal).
.... Podle mě aspoň polovina lidí, když reálně zjistila, jak velké lednice ta třípásma budou, vyděsila se a teď už jen přemýšlí, jak se nejlépe zbavit repráků... ......
Až sa niekto taký nájde, nech ma kontaktuje.
. A ač se to třeba nezdá, i PA desítku v relativně malé uzavřené bedně už lze za takový zdroj považovat, takže v konfiguraci 2p+suby už by byly zdroje celkem čtyři......
Co je to relativně malá uzavřená bedna? Vnitřní objem v litrech ?
To je celkem jedno, prostě taková, do které se to už rozumně vejde, takže tak 20 a víc, přičemž dál už to zvětšování zároveň nic nepřináší, jelikož poddajnost závěsu je tady dost malá...
BTW, do pár odstavců shrnuté prakticky všechno podstatné - doporučuju.
- polární mapa 2,5-pásma:
A aby to nevypadalo jako samozřejmost, bedna známá jako TOTEM-100 (pozor, jen do 70°):
Třípásmo:
A konečně samotné zvukovody, 12" / 10":
Pro orientaci v těchto grafech viz např. Directivity in Loudspeaker Systems.
Musím povedať, že je to veľmi pekné. Len otázka, sú to merania, alebo simulácie v X-OVeri? Ak je to simulácia, možno by bolo dobre urobiť aj merania polárnych grafov v ARTE - je na to optimalizovaná.
Je to z měření. Arta to sice umí taky, ale už příliš vyhlazuje, jak ve frekvenci, což by tolik nevadilo, tak v úhlu, což je horší, a nedá se to nastavit - zřejmě kvůli vykreslovacímu algoritmu, kde to může být za jistých okolností trochu nestabilní, tak sází na jistotu (i data v Xoveru jsou dodatečně trochu vyhlazená v obou osách - musí být, tady něco mezi 1/24 a 1/12 oktávy). Takže ty grafy z Arty vychází ještě o něco lepší, rozhodně bych ale netvrdil, že je pro to optimalizovaná...
No v každom prípade sa dá v ARTE zrealizovať aj iný spôsob zobrazenia ako plošný graf. Okrem toho presnosť zobrazenia výkonového rozloženia zvukového poľa nebude tak významne ovplyvnené formou vyhladenia na 1/12 či 1/24 oktávy ale skôr tým ako "husto" zmeriame. Určite bude lepšie "vyzerať" graf meraný s odstupom 10 stupňov a ako s piatimi stupňami.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Reprobedny pro megalomany