Ano, tak nějak to může být. Šéf a majitel prodejny se spojovacím materiálem, kam chodím nakupovat všelijaké šroubky, matičky, vrtáky apod. /Radek Máša-Luhačovice, RP Centrum/ mi přivezl kompletní sestavu Marantz ze začátku 80. let s tím, že už to nehraje tak, jak kdysi, nebere to pálený CDčka, kolísá rychlost u decku apod. Jednalo se o zesilovač, kazeťák, CD a tuner, vše pěkně na sobě, zesilovač samozřejmě vespod, takže blbě chlazenej. V zesilovači dva páry na kanál, kliďák nastavenej na 80mA/pár, všecky elyty na 85°C, takže si to pěkně topilo a sušilo i bez signálu, jen při poslechu tuneru.
Jen co jsem vyměnil hlavní filtrační elyty a vyměnil otřískané výstupní relé /každý kanál svoje!/ a stáhl kliďák/ujetý trimry/, začalo to hrát. Pak už jenom stačilo izopropylem vyčistit čočku optiky CD, vyměnit za pár korun řemínky, vyčistit a odmastit kladky a tónové hřídele decku, doplnit shořelé žárovky podsvícení stupnice tuneru a je z toho za dva tisíce sestava, která měla předtím zcela nulovou hodnotu, nebyla by ani prodejná a která i dnes hraje jak sviňa a přehraje kdeco nového. Na síťovém trafu zesilovače jsem našel razítko July 1982....
Přitom žádný nestandardní materiál, trochu mi při instalaci daly zabrat zákaznické čtyřvývodové elyty 7200uF/60V, ale nakonec se tam po chvíli práce se šuplérou, vrtačkou a páječkou vešly 15G/63V Panasonic. Při testu obdélníkem jsem objevil nestabilitu, způsobenou akorát suchými blokovacími elyty v koncových stupních. Pro lehké vyčančání jsem vyházel M5218L Mitsubishi, vpájel NJM4580L a to bylo teprv něco. Mnoho lidí nad NJM4580 ohrne nos, ale ono toho v pouzdru SIL8 na výběr moc není a tohle byly originály, objednané za 33Kč jako ND ze skladů Onkyo. Kliďák bohatě stačil 40mA na pár, takže i při původním uspořádání si myslím, že ta sestava vydrží hrát dalších nejméně patnáct let, aniž by bylo třeba do toho lézt.
Dneska bohužel není tendence ani snaha vyrábět přístroje na dvacet-třicet let, protože by výrobci a dělníci v nich zhynuli hlady, trh s touto technikou je nasycený. Tak se vyrábí z toho nejlacinejšího materiálu šunt, co vydrží max. tři roky a pak šup s ním do kontiše a mazej pro nový model. A za highend, který i vydrží, si připlatíte tolik, že se Vám protočí panenky.
Ne všechno staré musí být nutně špatné. Při současné čínské masové produkci s životností dva roky a dva měsíce jsou to slušné a spolehlivé stroje.
Nedávno jsem oprášil tátův starý Pentacon Six a expozimetr, pracně a draho sehnal barevné filmy 6x6 a šel fotit nějaké exteriéry. Jen v jednom z fotolabů /Fotografia Zlín/ byli schopni filmy vyvolat a udělat z nich fotky, načež se mě potom pracovnice ptala "čím jste to proboha fotil, to je nádhera, to už tu dlouho nebylo"...tož asi tak...