Téma: Satelity k subům RCF 8003 A

Zdravím, mám dva aktivní suby RCF 8003 v aktivu a potřeboval bych k nim poradit nějaké vhodné satelity, buď aktiv nebo pasiv. Chtěl bych ty satelity drobet předymenzovat, abych nemusel po čase zase kupovat silnější nebo je zdvojovat. Nejraději bych byl, kdyby ta konstrukce satelitu byla aktivní : 2" driver a 15" středobas. Použití jako mobílní aparatůra, tu 15" proto, abych na nějaký menší akce nemusel tahat suby a 2" do dálky. Koukám po RCF v aktivu 525 nebo 725. Slyšel jsem hrát QSC K12, zvuk pěknej, výšky tam nějaký jsou, ale basů málo. Čekal jsem od nich víc a nechce se mně věřit, že na vrchy mají takový výkon!!! Nevíte někdo od jaký fy. jsou v nich repra? Styl hudby: reprodukovaná hudba, žádnej děs běs, vnitřek i venek. Tak nevím, poraďte .....

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

No asi ti moc neporadím ale 2"+15" moc dobře hrát nebude a co se týče 2" tak do dálky ani hovno smile. Ty 725 jsou docela slušný, do klubů nebo podobně je používám jako PA a svoji funkci i na živý jazz a podobnou "nehlukovou"hudbu splní. Ještě používám ( i když na vykrytí před podiem na středních akcí) TT22 nebo TT25 a spokojenost na tak malý bedýnky.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

V bednách QSC řady Kxx, jsou reproduktory Celestion nebo nějaká bezejmená Čína, jejich kvalita odpovídá celkovému charakteru bedny.Rozhodně nelze od aktivních beden v této cenové relaci očekávat nějaké supervýkony a už v žádném případě je neposuzovat podle instalovaných Wattů. První jakž takž použitelné bedny jsou RCF řady TT2x,ale i u nich lze poměrně rychle dojít na hranici jejich výkonových možností.
Dobré výsledky , pokud se má hrát i dál ,dávají sestavy 1,4"+15".Ale zase tou dálkou nelze myslet 50m, u zvukovodů s vyzařováním 60x40st , je to tak do 20m v biampu o kousek dál.V celopasivu dává solidní výsledky sestava  15NDL76 nebo MB15N351 a driver DE800 na zvukovodu HF64 nebo 94(RCF) a  i zvukovod ME90 (B&C),který je dobrým kompromisem,při vyzařovacím úhlu 80x60st. Mimochodem sestava RCF TT25A je osazena zákaznickými variacemi driveru ND850, MB15N401 a zvukovodem HF94.
K uvedenému subu RCF 8003 nebude ART725A nic předimenzovaného spíš málo,  TT25A je již na tom lépe i pro samostatné použití,ale to je finančně trochu jinde.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Jasně, kdybych chtěl TT25A, tak 8003 je málo pod takovou bednu, ale jsem teprve na začátku a nechci do toho zase vrážet tolik peněz, nevim jak to pojede. Slyšel jsem hrát TT25A, ART 525 i 315. 315 hraje taky pěkně, ale v porovnání s tou 525, je ten dvoupalec na výškách znát.Nebo jestli existuje nějaká bedna, která i s 12" dává basy jako jiná s 15"? Nebo něco postavit. Dálkou je myšleno sál o kapacitě 400 .

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

U 12" lze malou plochu membrány za určitých okolností trochu dohnat zdvihem,ale to není tento případ. Ladil jsem teď sestavu 15NDL76 a DE800 na ME90. To je 15"+1,4", citlivost je cca 99dB v rozsahu 100Hz - 20kHz. S rozumnou bednou velikosti TT25A, lze postavit box hrající od cca 55Hz, samozřejmě je potřeba mu pomoci ekvalizací. Koneckonců všechny aktivní bedny mají korekci + 3 až 5dB právě okolo 50Hz  - 60Hz a právě proto zdánlivě víc basují než pasivní bedny, to občas prodejci zneužívají.
Při domácí stavbě ,pokud to má vypadat (strukturovaný lak , solidní mříž, skelet)  k tomu zesilovač(min RMX2450) , crossover(min AC22S  ) je cena sestavy někde u 55tis.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Zdravím, prepáčte, že sa Vám tu montujem. Keď sa spomína 15NDL76, tak ja mám v pláne stavať bedne s týmto reproduktorom. Otázka znie či sa to oplatí v kombinácii s DE250, alebo DE500? Bolo by to pre kapelu zábavy, plesy, svadby. Na menšie akcie fullrange a na väčšie pod to suby s 18ps76 (tie už mám). Budú sa tým zvučiť akcie tak do 500 ľudí.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Asi bude lepší DE500,ale já bych sáhl po ND650 a zvukovodu HF94.ND650 je 1,4" s 2,5" kmitkou , možnost jít s dělící frekvencí níž než u 1" je v kombinaci s 15" důležité,jak z hlediska směrových vlastností ,tak i to ,že středové frekvence budou srozumitelnější - laicky řečeno. To je pro uvedený druh použití celkem důležité - pro mizerné zpěváky a muzikanty to moc ovšem příjemné není:-)).

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Páči sa mi táto zostavička, síce je trocha nad mojím predpokladaným rozpočtom, ale výsledok za to stáť bude. Len či na to má niekto aj odladenú výhybku, nemám také možnosti to odladiť sám.

(upravil Crashpc 4. 1. 2010 19:53)

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Záleží za jak dlouho to dáš, já si příští měsíc nechám dát dokupy 15NDL76 + DE500 + H100 smile
Tak písnu co si myslím.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

To je otázka financií, momentálne som tak na polovici. Ja som počítal tak 670Eur na všetko. Teraz to vychádza odhadom 830Eur tak za pol roka ich možno dám dohromady .

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Také není k zahození reproduktor Eminence Kappalite3015, opět v kombinaci ND650/HF94.Sice je tam oproti 15NDL76 určité výkonové omezení , zejména na výchylku,ale co jsem doma zkoušel jen tak narychlo přes DSP v biampu, hrálo to fajn. Zvukově je také příjemné 2xDeltalite-II 2512 opět ND650/HF94. Nemám moc tento typ soustav rád, ale tahle má pěkný měkký zvuk a moc neječí při větší hlasitosti.Zase je tam ,ale oproti sestavám s BC nebo RCF určité výkonové omezení.
Obrázek:http://www.splacoustics.cz/pict/C940/C940_2.JPG
             http://www.splacoustics.cz/pict/C940/C940_4.JPG
Sestava bez skeletu, - Kappalite 3015/ND650/HF94/výhybka - se nechá v ČR pořídit při dnešním kursu CZK/EUR za cca 700Eur vč. DPH, ovšem bez dopravného na Slovensko.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Sestava = komponenty pro jeden pár beden:-)

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Odkiaľ si? Koľko by si chcel za zostavu s 15ndl76?  Je to len informatívne momentálne musíme z kapelou niečo zarobiť a potom sa bude upgradovať.

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Já jsem skoro až od Plzně,občas se dostanu na Moravu,ale je to nahodilé. Cena za 15NDL76,ND650,H94 a výhybka na dva kusy beden je cca 750EUR s DPH.Cenu za kompletní box bych musel spočítat,ale to radši do mailu.Ať tady nedostaneme vynadáno, je to diskusní fórum a ne bazar:-)
Mail je p.vins@seznam.cz

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

A na co je teda dobrý driver 2" oproti 1,4", když není na dálky?

(upravil Petr V. 6. 1. 2010 21:54)

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Nevím jak to konkrétně Vojta myslel. Dvoupalcové drivery se od jedenapůlplacových liší většinou jen velikostí vyustění a naladěním fázového korektoru. Kmitky mají u obou stejné parametry a průměr 3" (jsou ale i 2" se 4" cívkou , např. DE1050), výjimku tvoří drivery jako je ND650, ty mají průměr kmitky 2,5" a dá se říci ,že tvoří jakýsi mezistupeň v řadě 1"- 1,4".Omezení je tam většinou v nižší zatižitelnosti a dolní dělící frekvenci. Lepší bývá u nich zase průběh v poslední oktávě,jednak vyšší ctlivostí a i lepším zvukovým projevem při větší hlasitosti.Fakticky totéž platí pro 1" ,ovšem s ještě větším omezení v zatižitelnosti a dolní dělící frekvencí.
Pokud porovnám klasické 1,4" nebo 1,5" (to je prakticky dotéž) s 2", bývá zatižitelnost stejná.Ovšem 2" dovoluje díky většímu průměru výstupu i dosažení vyšší citlivosti  ve spodní části přenášeného pásma, nad 5kHz už bývá naopak citlivost oproti 1,4" nižší. Klidně může být citlvost u 2" na 1kHz a horně 60x40st rovna 111dB/1W a na 10kHz jen 100dB/1W. U 1,4" bývá amplitudový průběh vyrovnanější. Vzhledem k tomu ,že v běžných dvoupásech je dělící frekvence mezi 1200 - 1600Hz používám raději drivery 1,4".Dělá to tak většina výrobců.
To jak bude bedna hrát do dálky je ovlivněno hlavně zvukovodem a jeho vyzařovací charakteristikou, větši drivery (1,4" a 2") díky většímu příkonu dohrají dál.A zase u 2" díky nízké citlivosti v poslední oktávě  může už být problém.
Na závěr je nutno říct ,že drivery se mezi sebou dost překrývají, hlavně to platí pro 1,4" a 2".Jistým vodítkem může být cena.

Trochu jsem opravil pravopis:-).

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Myslel jsem to přesně tak jak jsi to napsal. smile

(upravil Petr V. 7. 1. 2010 22:09)

Re: Satelity k subům RCF 8003 A

Ještě další apekt na téma hraní do dálky.
U výškových driverů hodně záleží na zesilovači,zejména pokud bedna hraje v biampu, tzn driver má vlastní zesilovač. Zvukov projev driveru je definován cca v první milisekundě hudebního signálu (samozřejmě to neplatí pro sinusovky,obdélníky a já nevím co ještě).Po tak krátkou dobu lze ,s přihlédnutím k dělící frekvenci, zatížit driver na 3 - 4 násobek jeho AES příkonu. Třeba DE900 od B&C má příkon AES pro dělící frekvenci 1200Hz asi 110W, pokud je dělící frekvence cca 1600Hz , je to už asi 160W. S  kvalitním procesorem(DSP) (XTA,BSS,LAKE,Ashly...) mohu k driveru použít kvalitní zesilovač s výkonem 300 - 500W/8ohm.U limiteru v DSP parametr Threshold spočítám samozřejmě na 160W,ale parametr Attack nastavím na 1ms, po tuto dobu bude signál takřka neomezeně narůstat a může vybudit zesilovač až na plný výkon. Podle citlivosti driveru a použité horny, je možné dosáhnout ak. tlaku třeba 135dB.To vše jen po tuhle kratičkou dobu, pak limiter omezí velikost signálu na výstupu ,pro zesilovač ke kterému je driver připojen, na maximální povolený příkon driveru. Celkový efekt je ,že výšky začnou hrát jasněji a celá zvuk má prostě drajv a pak platí to ,že "horna s driverem" dělá bednu. To,že je vše slyšet na větší vzdálenost je zřejmé.
No a občas se přihodí,že je signál už od zdroje méně vhodný a mění se spálená kmitka.Zase to není tak často, chce to hrát nahlas,třeba i hodně nahlas,ale s citem pro zvuk:-).