Téma: BR nátrubky - jak na to
Téma v návrhu soustav dost důležitá a dá se na tom dost zkazit...
V žádnym případě nechci zkončit u uzavřený ozvučnice až do smrti, ale během následujících pár let to tak bude...
Jak na to? (jen upozornim na to, že jsem to nikdy nedělal)
Nejdřív musíme mít reprák s nízkym Q (cca 0,3), nízkym Fs a tak dále a změřit mu jeho parametry po zahoření.
Pak si to odsimulujem v nějakym programu (LspCAD, BassBox...) jak to bude asi vypadat. V žádnym případě se nepokoušíme naladit hrb, spíš bych mírně podladil...
BR by měl mít cca 1/5 plochy membrány a víc. Řiká se pro 10" - 10cm, pro 12" - 12cm, ale čim víc tim líp - zas nám nesmí vylít moc dlouhá roura.
Lepší než kulatá roura je díra šišatá nebo víc (2-4) kulatejch, případně obdélníková. Nejužší místo by nemělo mít míň než 3cm (průměr jednoho z víc BR nebo šířka štěrbiny).
Neni vhodný umisťovat BR na přední stěnu nebo přímo za basák, nejlepší to je zespoda, případně zezadu (jestli je basák dole, tak BR do horní části bedny)
Od vyústění BR by neměla bejt žádná překážka do vzdálenosti rovnající se jeho poloměru.
Až postavíte zkušební bednu s BR a provedete měření impedanční charky (na ní uvidíte ladění BR), tak pravděpodobně zjistíte, že jste bednu podladili. Simulační programy počítaj efektivní dýlku BR, ne skutečnou, která je menší... Takže se zkracuje a měří tak dlouho, než se dostanem na ladění, co nám vyšlo v simulaci. "Koncová korekce" by mohla bejt cca //teď nevim //.
Když dělíte aktivně, tak jste za vodou a no problemo., ale jestli dělíte pasivně, tak se vám bude "hádat" basreflex s cívkou. Přesnym RLC článkem se musí vykompenzovat vyšší impedanční peak. O detaily bych poprosil Pistoleho...
V dnešní domě přistupuje do módy honění charky elektronicky. Já budu honit Deltu 12LF v zavřený bedně, BV honí Beymu 12LX60 v basreflexu a třebas náš milý Michal honí Peerless XLS12 v pasívu. Když se to dělá se zavřenou bednou, tak se samozřejmě nesmí ladit na hrb (Qtc do 0,7). Když se takto provádí s basreflexem, případně s pasívem, tak se systém záměrně podlaďuje - tak, aby šla charka pozvolně dolů až k nejnižším kmitočtům. Aby to fungocvalo, tak potřebujete silnej zesilovač a taky basák s velkou zatížitelností. Když se vám to povede, tak zažijete takovou masáž i pod 30Hz, o jaký se vám ani nesnilo. (Michalovi to dá 105dB na 25Hz? ) Hodně se toho dá dozvědět tady: http://www.cordellaudio.com/eqss/
Když už se s tim budete tak srát, tak byste si mohli proměřit místnost. Proč se dělat s basreflexem, když vám místnost bude dělat hrb na 40Hz a dokáže vám krásně zahrát i zavřená bedna? Když je blbá místnost, tak je lepší mít zavřenou bednu (imho), ale když máte místnost dobrou, vymakanou, jsem jednoznačně pro kvalitně udělanej basreflex. Je víc než vhodný umístit bedny dál ode zdi, kromě toho, že pravděpodobně zmizí hučení BR, se taky velice zlepší prostorovost.
Hodně jsem pochytil od Dr. Sýkory a hodně toho opsal, zároveň bych poprosil zkušenější, aby mý hlody uvedli na pravou míru.
FUJ
EDIT: To s umístěnim BR asi nebude tak jednoduchý - u vícpásmovejch konstrukcí je zas dobrý ho mít vepředu bedny. Umístění dozadu nebo dolů se dělá u dvoupásmovek kvůli tomu, že by rád hrál i středy, ale to nás u vícpásmovejch konstrukcí nečeká. V tomto případě je dobrý mít basreflex co nejblíž basáku a to kvůli fázi.
A další novej poznatek: Kvalitně udělanej basreflex přináší meznší zkreslení na basech (díky nižší výchylce) a pochopitelně nižší dosažitelnou frekvenci....
AŤ ŽIJE BASREFLEX