Že jste se na něj už dávno nevykašlali...
K příspěvkům pana Federmanna: Chvíli už se věnuju recordingu a pokud tady chcete dělat osvětu o důležitosti reprodukce mimo pásmo 18Hz-22kHz tak by vás i snad mělo zajímat jak se kmitočty nad 22kHz do nahrávky dostanou.
DRTIVÁ většina nahrávacích studií používá mikrofony s frekvenční charakteristikou sahající horko těžko do 22kHz!
Znám mikrofon s téměř lineární frekv. charakteristikou do 50kHz (tento mikrofon má menší průměr membrány a tím pádem je lehce ošizen na nejnižších kmitočtech), dováží se do Čr za 73tis.Kč a je faktem, že právě díky tak vysoké ceně je téměř nemožné ho slyšet na nahrávkách po celém světě.
Přikládám datasheet: http://www.sennheiser.co.uk/uk/icm.nsf/ … Ges_GB.pdf
Jsou i dražší mikrofony pro snímání zvuku, ale jejich frekvenčka končí nejčastěji poklesem -3dB u 20kHz...
K vašemu pojetí dynamiky záznamu a reprodukce: Pro velmi tiché pasáže musí posluchač věnovat velkou pozornost, aby měl přesný zvukový obraz, ne vždy je to však možné. Hlasité pasáže ve stejné skladbě působí naopak až rušivě. Extrémní dynamika je pro mne jako posluchače nepřijatelná a pro mne nemá s vysoce jakostním poslechem nic společného (nemusí být chyba ve zpracování zvuku, ale už v kompozici). Signál není potřeba pokaždé komprimovat, ale vždy existuje nějaký rozumný dynamický poměr a neřekl bych že čím více tím lépe. Pozn.: Bavím se o celkové dynamice nahrávky, ne o dynamice jednotl. frekv. složek.
Příklad z praxe - ozvučená bicí soustava, jako ambient (mikrofon nad sestavou, tedy nejblíže činelům) byl použit mikrofon Rode NT2A, zvuk z tohoto mikrofonu nebyl NIJAK upraven krom zesílení a následně byl samplován fr. 96kHz s rozlišením 32bitů. Spektrální analýzou takto získané nahrávky byla určena střední hodnota záznamu zaokroulheně na -33dB, PANE FEDERMANNE, prosím přečtěte si to teď pořádně!!! Charakteristika vykazovala od 14kHz postupný pokles a hodnota přenosu pro kmitočet 20kHz činila -69dB.
Důležitý souhrn: signál nebyl frekvenčně, fázově ani dynamicky upraven před AD a ani po AD převodu, signál z mikrofonu byl veden 3m kabelem o kapacitě 90pF/m rovnou do zvukové karty se špičkovým předzesilovačem, vše nahráno v místnosti s minimalizovanými odrazy a stojatými vlnami.
Bubeník hrál na prvky bicí sestavy nerovnoměrně - kladl mnohem větší důraz na činely, což znělo velmi nepříjemně, protože činely se používají pouze jako efektový prvek.
Ale vy jste jistě četl někde něco jiného, jedna bába povídala... Nebo můžete klidně namítnout, že v sestavě chyběl triangl, nebo zvuk podobný zatloukání ocelového klínu do země, cinkání klíčů, šustění ocelových kuliček na plechu či skle a nebo třeba flašinet:D
Každý člověk z tohoto příspěvku může tyto informace využít a jasně si udělat představu jaký vliv mají na kvalitu poslechu kmitočty vyšší než 50kHz. Pochybuji, že Vaše představa bude reálná. Že vám není hanba, že po vás jako "pedagogovi" nezůstane nic pořádného, jenom samé nesmysly, které plynou z vašeho neporozumění danému problému.
trochu OT:
Členové z okolí Uherského Brodu možná znají učitelku, která vyučovala na místní základní škole. Při návratu z dovolené v Chorvatsku vyprávěla žákům, že byla napadena žralokem a ubránila se tak, že mu vydloubla oči. A nebo třeba tvrdila, že v její zahrádce u paneláku je pochován J.A.Komenský. Těch hovadin co vyvalila je spousta a pro mne nepochopitelně učila až do důchodu. Znám další podobný případ:-)