Re: Stavba subwooferu

Nejlepší by byly asi ty 2x12 + 1,4", když už stavět, tak už pořádně!!!! smile Co tohle 2 x BC speakers 12NDL76 + BC speakers DE610 ?

Re: Stavba subwooferu

no já jen, že jsi stanovil  tu hmotnost, ale jinak bych řekl, že to bude hrát opravdu hodně, což zase ponese takové problémy, že i jeden průměrný 18" sub pod to bude málo....

Re: Stavba subwooferu

To máš pravdu, ale 15" + 1" nebo 1.4", takový výkon asi nedaj a jak si psal ty, potom to zdvojování, přeprava atd., to vyjde dráž než tahle stavba. Řekl bych, že tohle je asi nejlepší kompromis cena/výkon. A jakou by jsi doporučil hornu, abych to časem mohl i zdvojit? Je tady na netu nějaký plánek na stavbu a výhybku?

Re: Stavba subwooferu

Zde asi ne. Všechny odladěné a  povedené konstrukce hledej na prodance.cz v sekci měření. Ano, asi to vyjde lépe. pokud plánuješ někdy zdvojovat, tak vybírat mezi hornami se středním vyzařovacím úhlem. V tomhle případě je odladěná asi jenom ta ME90, a zdvojit by se to dalo...

Re: Stavba subwooferu

Jak poznam, jak výkonný zesík mam koupit na ty satelity? Ty výkonové hodnoty všech repro se sčítaj a na základě výsledku, to pak krmim!!!!! smile)) tzn. 2x400 + 80 = 880 W RMS ? Nerad bych to odpálil!!!!! sad((

Re: Stavba subwooferu

ne, takhle se to opravdu nedá. výkon zesilovače se musí "umět" - totiž když jde o hudební velmi dynamický a dobře ošetřený signál, tak by ses s 800W nemusel bát. pokud to bude nějaká zvěřina bez dynamiky, hodně zatěžující reproduktory, nepůjde do toho prát třeba ani 500W, a i se 300W by se to dalo zničit. Takže za sebe radím, dej na to 500-600W a chovej se k tomu jako bílej smile

Re: Stavba subwooferu

OK, ale maximální stálá zatížitelnost by byla těch 880 W?

Re: Stavba subwooferu

Myslím že ti to Crash napsal celkem jasně.

     Záleží na charakteru signálu. Když do toho jednou začas vletí špička signálu která má okamžitou hodnotu výkonu třeba i těch tvých zajímavě dopočtených 880W tak pokud mechanicky nepoškodíš kmitací systém nic se netane. Civka se ani nestihne ohřát. Ale zkus do toho pustit 880W bílého šumu a uvidíš co se stane. Záleží taky na tom pro jakého výrobce zesilovače se rozhodneš. Pokud sáhneš po něčem jako Tapco-Juice, nebo Dap-palladium tak si těch 800W klidně kup ten zesík to vypotí tak na 0,01s a s hjzlpapírem u prdele. U kvalitnějších a dražších přístroujů se dá na udávaný sinusový výkon celkem spolehnout a zesilovač by měl být schopen ho dodávat do zátěže dlouhodobě (kontinuálně). Pak lze požítat i s tím, že existuje něco jako peak crest faktor, takže ti zesik např 500W (sinus) vykryje i ty velmi krátké dynamické špičky kdy by teoretická hodnota okamžitého výkonu představovala 800W.

Re: Stavba subwooferu

maximální stálá zatižitelnost není 880W. sčítat příkony repráků není možné.
Ta je závislá na výchylce reproduktorů, na tepelných ztrátách, a na dělení reproduktorů vyhybkou.
V jisté bedně ty reproduktory můžeš ukmitat, v jiné spálit výškáč a v další ti začnou hořet. Stálá zatižitelnost je závislá na drobnostech které vjádru vůbec nejsou drobnosti. je třeba to třeba hlídat, jak se repráky hejbou, jak hřejou atd atd, a žádný údaj ti neřekne kolik toho ta bedna vydrží bez poškození. To se prostě musí zkusit, a hlavně se u toho musí myslet.

(upravil moula 22. 1. 2009 17:05)

Re: Stavba subwooferu

storm, je vidět, že jsi vedle, pleteš si reproduktor, resp. reproduktorovou soustavu s rychlovarnou konvicí, ta má chvíli po zapnutí a zahřátí topného tělesa jakž-takž zhruba konstantní odpor a proud až do uvaření vody na kafe, ale u reproduktoru je to úplně jinak. Většina hudebních signálů má velice proměnnou úroveň v čase, můžeš si to představit tak, že chvíli tam teče 50 W, potom 200 W, pak 73 W, pak zase 50 W, pak 20 W... Akorát že ty moje "pak" a "potom" nejsou minuty (sloky a refrény) ani desetisekundy a sekundy (jednotlivé takty či dokonce doby), ale jsou to milisekundy a desítky milisekund. Může se to prodloužit, ale spíše je to tak, jak říkám. Rozdíly výkonu mohou být větší i menší, záleží na dynamice konktétního signálu, 200 W a 50 W není moc velký rozdíl, jen 6 dB. Tebe může zajímat nějáká střední hodnota a tu musíš držet pod povoleným příkonem reproduktoru / reprosoustavy. Další věcí je výkonové rozložení signálu napříč frekvenčním spektrem. Pokud např. pustíš signál, jehož základní frekvence bude 5 kHz a příkon do bedny 300 W, spolehlivě spálíš vysokotónový reprduktor (samozřejmě pokud to tam poteče dostatečně dlouhou dobu, pokud bude signál trvat jen 0,5 sekundy, nejpíše to vydrží). Když do tebou zamýšlených kompaktů pustíš 400 W sinus na frekvenci 20 Hz, pravděpodobně dojde k mechanickému poškození mémbrán středobasů velkou výchylkou. Ale to už jsou nehudební extrémy (pouze pro velmi zvrhlé audiofily). Takže jde taky o to, ja je signál rozložen a kde je jeho energetické maximum.

Ale není třeba nic složitě koumat, pokud nejsi hluchý, úplně normálně si někdy před akcí vyzkoušej (raději den dva předem), co aparát dovede. Reproduktor obvykle neodejde ihned, naráz, 0,001 sekundy po tom, co do něj jde 400,1 W místo 400 W. Své přetížení avizuje zkreslenou reprodukcí. Takto je to dobré zkoušet hlavně v případě, že signál nezkreslí nic předtím (mix, zesilovač,...). Sakra, už jsem něco odpálil, tak to snad vím big_smile

Omlouvám se za nepřínosný příspěvek mimo téma, ale mě to vždycky strašně rozčílí, už jsem na toto téma a podobné počty úplně alergický smile  Víc už mě zvedne jenom ze židle, když si výkon někdo nastaví knoflíkem volume na zesilovači smile

edit: a teď odpověď na Tvůj dotaz: zesilovač má být v ideálním případě 1,5 až 2 krát výkonnější, než reproduktorová soustava (právě na vykrytí oněch krátkých dynamických špiček. Pak je zde i hledisko dlouhodobé životnosti reproduktorů, pokud je budeš méně zatěžovat, déle vydží, tedy prodlouží se průměrná doba mezi poruchami)

Re: Stavba subwooferu

O děkuji za infa!!!!! Pořádáte také nějaké debaty u pivka??? smile)))

(upravil danda 23. 1. 2009 21:27)

Re: Stavba subwooferu

Moula: Ono to všechno není vůbec až tak jednoduché, jak se zdá. Jsen z dost staré školy a mám na to taky svůj názor. Je tu doba, kdy každý výrobce LŽE, jen se liší tím , KOLIK. Mnozí výrobci si vytváří prapodivné normy i metody měření. Lžou výrobci zesilovačů i repráků (jakož i aut, kosmetiky, piva, léků....všeho.). V letech minulých se měřil a udával SINUSOVÝ VÝKON MĚŘENÝ PO NĚJAKOU DOBU (cca 15 min. a OBA KANÁLY NAJEDNOU !!!))- čili nikoliv několik milisekund. Takový zesilovač pak dával HUDEBNÍ VÝKON CCA 130 % RMS i více. Dokonce se dnes u těch největších SRAČEK udává prapodivný nesmyslný výkon tzv. PMPO. 32x sinusový výkon - to už bez komentáře...Podobná situace panuje  i u reproduktorů. Za příklad je možné uvést např. repro Eminence ALFA 8". Původně byl katalogový příkon myslím 75W RMS (Tesla by mu napsala asi polovinu..). Za více než 10 let se příkon vyškrabal na dvojnásobek a to bez změn v konstrukci či materiálech...ta kurva fyzika se ale doalelujá ochcávat nedá! Takže nějaké resumé: Vezmu-li dnešní repro Eminence ALFA 8" (150 W RMS) a připojím ho k zesilovači Tesla MUSIC 130 (100W RMS, 4*EL 34) a budu se řídit dnešními poučkami - viz Moula, použitý reprák bude ještě velmi PŘEDIMENZOVÁN. Vsadím se, že reproduktor s tímto zesilovačem a buzený dejme tomu klasickým bigbítem, rockem, nevydrží ani půl hodiny.. Už jsem pár upečených repráků v ruce měl. Takže: reprák, kterýmu píše výrobce (seriozní!) dejme tomu 600W RMS, bych asi jen s nejvyšší opatrností připojil  zesilovač, jenž OPRAVDU DÁVÁ tak max. 500W RMS!! Právě ale pozor, NĚKTERÉ slušnější zesilovače ten výkon i dávají!
Edit: Ale většina repráků ne..

Web

(upravil sinclair 24. 1. 2009 0:48)

Re: Stavba subwooferu

Dando, ta hranice, kde výrobce už přestává lhát a kde už skutečně nastupují vysoce kvalitní materiály na former, cívku, lepidla, přívody...a kdy udávaný a dovolený RMS příkon reproduktor skutečně snese, je asi sedm tisíc korun a je přitom jedno, zda jde o 18", 15" či driver.
Prakticky všecko, co je nad touto laťkou lze bez obav zatěžovat plným sinusovým příkonem až do velikosti jeho udávaného RMS, přitom AES příkon /někdy se uvádí též program, tedy muzika s nějakou střídou/ bývá pravidelně dvojnásobkem a na tento příkon lze "napasovat" i výkon zesilovačů.
I Ty sám dobře víš, že řady Alpha, Beta, ostatně i Delta a vůbec Eminence jsou ten nejspodnější, nejlevnější segment. Aby jej bylo možno vůbec prodat, je prostě životně nutné údaje nasadit a napasovat tak, že to ten reproduktor dejme tomu pár desítek sekund až minut opravdu vydrží bez mechanické či elektrické úhony. Spoléhá se hodně na to, že ty reproduktory budou zatěžované hudebním přirozeným signálem, jehož průměrný příkon nečiní ani třetinu sinusového a ze signálu tak ční pouze ojedinělé špičky, takže ten reproduktor ty dva roky záruky opravdu ve zdraví přežije.

Druhá věc jsou zesilovače, které jsou například schopny dávat plný výkon jen velmi omezenou dobu /Yamaha/, případně "papírových" výkonů nedosahují vůbec, či díky mizerným zdrojovým částem jen velmi krátce. Ale to je opět ten nejspodnější segment a když se k sobě připasují dva výrobky z tohoto segmentu, většinou sice žádný malér nehrozí, ale aparatura jako celek "vzhledem k wattům" nehraje tak nahlas, jako podobná sestava, ale složená z výrobků horního segmentu.
Všecko je to jenom "wattová politika"..

Půjčil jsem asi před rokem a půl jednomu DJovi, který má sestavu s Kappami a Deltami, svůj "havarijní" zesilovač Crest Audio P8002. Předtím jel biamp vrchy 1xBehringer EP1500 a 1x EP2500 na basy a všechno perfektně fungovalo, dokud se neposral basový EP2500.
S mým zesilovačem to jelo v basech pasivně a dopadlo to tak, že během hodiny byly shořelé výhybky v basech, natržené membrány Kapp, spálené drivery v EM151 a nakopnuté-připálené Delty...

Opačně to lze, horšími zesilovači lze krmit dobré reproduktory. Takto ale ne...

Web

Re: Stavba subwooferu

Vycházím z toho, že průměrně má reproduktor vetší poměr mezi pulsním a dlouhodobým výkonem (dejme tomu 2 sekundy a 200 sekund) než zesilovač a proto by měl mít zesilovač větší dlouhodobý výkon než připojený reprodukor. Za tím si stojím. Že je nekompetentní obsluha a větší výkon na zesilovači si nenechá pro krátké dynamické špičky, ale snaží se ho ještě využít pro další zvýšení hlasitosti, to už je věc jiná, chyba obsluhy. jojo, dýdžejs smile  Signál se musí zalimitovat pro ochranu aparátu někde jinde než na zesilovačích...

Různí výrobci používají různé normy, třeba dle AES obvykle testují jen 2 hodiny (vyjde jiná hodnota než při 100 hodinovém testu) a nepoužívá se sinus, ale širokopásmový signál ve spektru použití nebo zamýšleného použití daného měniče. Růžový šum. Je pravda, že vyjde vyšší hodnota než test sinem 1 kHz / 100 hodin, ale širokopásmový šumový signál o něco lépe vystihuje přirozený hudební signál. AES bývá navíc vztažen ne k nominální, ale minimální impedanci. Bohužel jsem mladej cucák a žádné MUSIC 130 ve výbavě nemám (vlastnil jsem jenom music 15, ale to byl ďábel, věřím, že 130 by mi natrhla prdel).

Abych se řiznal, normy vůbec nečtu, popravdě řečeno mě maximální zatížitelnost jako parametr reprodukoru tolik nezajímá, není tak důležitá, jak většina lidí prezentuje. 300 Wattový reprodukot může snadno přehrát 1000 W (zbylé parametry dejme tomu stejné), pokud ten slabší bude správně aplikován (správná ozvučnice, filtry, příp. ekvalizace, správně navázán na zbytek pásem,...) a ten 1 kW nesprávně aplikován nebo chcete-li použit.

To je prostě vývoj, který si renomovaný výrobce může dovolit (i nadprůměrné reproboxy jsou nebo mohou být osazeny průměrnými reproduktory), zatímco bastlíř musí sahat po nadprůměrných až špičkových modelech lautsprecherů, aby se se vůbec vyšvihl (díky ne tak dobrému vývoji) nad průměr.

Re: Stavba subwooferu

Ještě k tomu poměru STŘEDNÍ VÝKON / ŠPIČKA. Je úplně jiná věc, kdy se ozvučuje živá kapela a kdy se přehrává CD. Skutečně u ŽIVÉ muziky bude střední výkon tak 25% z maxima. Jiná situace ale je, přehrává-li se SILNĚ KOMPRIMOVANÉ CD, jak je dnes dobrým (????) zvykem a nedej Bože MP3, což i to je na diskotékách běžně používané (blééé). Tam se může střední hodnota příkonu o mnoho zvýšit!

Web

Re: Stavba subwooferu

formát MP3 za nic nemůže. je jakej je, a neni uplně špatnej. průser je v jeho použití a nastavování. 25% je 6db, a to je relativně málo. řekl bych že u kapely bude dynamika o mnoho větší.

Re: Stavba subwooferu

Crash: No, a to právě jde, to je pro ten reprák lepší, větší dynymika než zkomprimovaný stav. Tak jsem to mysle i napsal..

Web

Re: Stavba subwooferu

jo, pochopil jsem to nedobře, a pak na to tímpádem nedobře odpověděl.  souhlasím, jen ten střední výkon u MP3 bych právě negeneralizoval na nějakou konkrétní hodnotu...