Téma: Materiály cívek

Ahoj. Omlouvám se, jestli se budu zdát hloupější než syn vesnického idiota a televizní rosničky, ale proč jsou nejkvalitnější vzduchové cívky? Je zvukově poznat rozdíl u 2-pásmové soustavy s feritovou, nebo vzduchovou cívkou před basákem?

Re: Materiály cívek

Feritové jádro se celkem "snadno" nasytí a cívka má potom jinou indukci. Potečou větší proudy, cívka změní indukci, rozladí se vyhýbka a na zvuku je to poznat. Kdežto vzduch se ti magneticky nenasytí a proto cívka nezmění svojí indukci. Stačí takto?

Re: Materiály cívek

Zase vzduchová cívka mívá obvykle větší odpor. Na dvoupásmo bych proto tedy volil kvalitní vzduchovou s co nejmenším odporem a na třípásmo bych zkusil třeba něco na EI plechách? Pokud se to dostatečně předimenzuje zkreslení by nemělo býttakm dramatické a přitom odpor by byl mnohem menší než u vzduchu.

Re: Materiály cívek

No větší odpor ta vzduchová bude mít, protože musíš použít delší drát, a s délkou, jak známo, narůstá odpor. To jenom pro upřesnění. Jinak cívky na EI plechách používala Tesla celkem běžně ne? Alespoň v ARS840 jsou.

(upravil dawsoo 8. 9. 2008 11:34)

Re: Materiály cívek

U dvoupásma bych asi raději dal vzduchovou... honba za malým Rdc je povětšinou zbytečná ba naopak Rdc by mělo sedět k měniči tak aby výsledkný Qtot  bedna tlumení reprák vyhýbka bylo v určitých mezích což pokud nejde vyloženě o měniče s velkým Qes a potažmo Qts... což je splnitelný vcelku snadno s cívkama o odporu kolem 1/10 ss odporu kmitačky měniče...a naopak měniče s nízkými Q chtěj cívky s velkým odporem..

Není co dodávat...

Re: Materiály cívek

O nasycení jádra vím, spíš jsem myslel jestli se na zvuku podílí i něco jinýho. Čili pokud se jádro nepřesytí, je zvuk OK? Co když je před výškáčem? Viz. např. Dexony DT 2510?

Re: Materiály cívek

Je to prostě nelineární, ne sice moc, ale i to může degradovat kvalitní konstrukci.

Web

Re: Materiály cívek

Mathes:
přesně tak jak píše sendy.... zanese to vždy zkreslení .... nevadí to tolik u vícepásma s dělením dole kde to překlenuje velkej kondík,ale u dvoupásem to vadí (zkoušel jsem i uchometrem a není to ono) protože to nahoře už při dobrejch měničích to může bejt slyšet.. i sebelepší ferit či plechy se oproti vzduchu chovaj jinak... ale u repro kvalit dexon či TVM a spol si myslim že to nebude žáden problém smile Tam to klidně dej..

Není co dodávat...

Re: Materiály cívek

Já nikam nic dávat nebudu. Napadlo mě to,když jsem rozdělal výhybku těch autových dexonů.
Každopádně děkuju za rozšíření obzorů.

Re: Materiály cívek

Chci udělat někdy měření + poslechovky s několika typy cívek - I na železe, E na železe, feritová tyč, činka. Kvalitní ferity jsou i v dost drahých bednách.

Web

Re: Materiály cívek

Měření uchem...? Nebo oběma...?

Re: Materiály cívek

Měření a pak, nebo mimo to smile porovnávka ušima.

Web

Re: Materiály cívek

Hmm, to by mě zajímalo. Uz začni, než na to zapomenu...:)

(upravil Sendy 13. 9. 2008 17:51)

Re: Materiály cívek

Zasponzoruješ ? O informace a výsledky se chce dělit každý, o úsilí a náklady málokdo sad

Web

Re: Materiály cívek

Jasně... Holt si nekoupím ponožky a zasponzoruju tvůj "výzkum"... smile

Re: Materiály cívek

To teda budeš dost dlouho chodit naboso smile Můj výzkum mi začíná být totiž dost u pr.ele.

Web

Re: Materiály cívek

Ono to možná bude podobný jako s bipolárními a svitkovými kondíky - bude to slyšet až u lepších reproduktorů a rozhodně ne v autě. Např. zkoušel jsem bipolár vs. svitkáč na autohifi výškách Dexon DT 2509 (Kdysi jejich TOP za 990,-) a rozdíl byl tak nepatrný, že v autě bude neznatelný.

Re: Materiály cívek

No tak o autofifi při podobných věcech ani nemyslím, tam by mohla být cívka namotaná třeba na šroub M12.

Web

Re: Materiály cívek

Myslím, že sa troch mýliš aj u autohifi sú reproduktory veľmi kvalitné na ktorých by si ten m12 určite rozoznal. Ale to už je iná cenová kategória.

Re: Materiály cívek

Věřím, že jsou i kvalitní autorepra, ale v akusticky dokonalém prostředí vozu a při hlučnosti okolo jsou tak nějak na houby.

Web