(upravil check 9. 8. 2008 10:54)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sinclair: Co je to ten rozumný akustický tlak a účinnost, ptám se už potřetí, protože se ve slovních vyjádřeních odmítám bavit, když tu máme číselnou stupnici.
Nevím proč sem pleteš rezonanční kmitočty, ty s účinností na úplném dolním konci naprosto nesouvisí.

20Hz je na pyču z hlediska hudby, tam je highendová příčka 25Hz, na filmy to ale význam má, říkal to pan Sýkora. Udělejte si měření jestli nevěříte, měření signálu DD dělal Boramyr a je tady na fóru, 20Hz je podle toho rozumná mez. Zase tak významná část hudebního výkonu to není. Horní oktáva je taky prt výkonu, přesto se bez ní neobejdeme, je to taková třešnička na dortu; jestli je horní okt. třešnička, tak je spodní korpus.
Celý to hádání je z mojí strany postavený na tom, že zkreslení je z nějvětší části daný výchylkou, poměrnou částí výchylky a Xmax, částí výchylky/SPL. Jedinou skutečnou námitku má David s tvrdostí závěsu (tedy spíš linearitou), ovšem ony ho ty subwooferové speciály mají tvrdý úplně stejně. Teoreticky je lepší druh závěsu vlnkový (ať už je z gumy nebo textilie), rozumná měření hifi-PA zatím nikdo nedělal. Vedle David ukázal měření nějakého příšerně kreslícího 6" s textilním závěsem, no já klidně najdu příšerně zkreslujícího gumáka a taky klidně ukážu tvrdý PAčko se zkreslením, které strčí do kapsy veškerý Hifi, včetně ScanSpeaku, Accutonu a já nevím koho ještě.
Proč porovnáváme 18" PA s 12" SW speciálem? No oni mají stejný výtlačný objem a řekněme stejnou cenu.
Aurasoundy s cenovkou atakující 1000$ nepočítám. SW speciály větší než 12" sou v evropě dostupný tři, Dayton, co nejde naladit na 20Hz s rovnou charkou, 15" Monacor gumák 18" Monacor už má ale zase vlnkový závěs (tak je to PA nebo HiFi?). Nicméně všechny sou dražší než přiměřené PA.
Jestli namítneš, že levný reproduktory jsou z PE, tak si očividně zapoměl započítat dopravu s UPS, která tě bude stát klidně ještě polovinu ceny repra.

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

proto že ho nelze levně dopravit ten reproduktor přece není horší. 15" Dayton rovně do 20Hz nepůjde, ale má větší plochu, a je na nižší basy dělanej, a že už je 15" tak by měl taky akceptovatelnou výchylku.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sakra ale když se něco porovnává, tak za stejných podmínek! Ceny profireproduktorů v Prodancu sou taky zatížené dopravou ze zahraničí, tak je snad slušnost udělat to samé i v případě konkurence.

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

konkurence není ta samá co prodance. to je neporovnatelné. porovnávají se tu repráky, ne dovoz. tak si najdi ceny nedovezených reproduktorů big_smile

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Ono jde hlavně o to, že kvalitní subový speciál je cenou někde úplně jinde než checkův 18"PA takže nakonec jde zase jen o peníze. A o nic jiného nejde. Protože kdyby bylo peněz dost tak nikoho PA ani nenapadne.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

"Nevím proč sem pleteš rezonanční kmitočty, ty s účinností na úplném dolním konci naprosto nesouvisí."

Jak to, že ne ???

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

U checkova nestandartního způsobu o to fakt nejde... O fs jde jen u bělošskýho zacházení a normálního ladění.

(upravil check 10. 8. 2008 8:46)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sinclair: "Co je to ten rozumný akustický tlak a účinnost, ptám se už potřetí, protože se ve slovních vyjádřeních odmítám bavit, když tu máme číselnou stupnici." počtvrtý

Ohledně citlivost: tady
50litrů
100litrů
200litrů
400litrů
800litrů

                Koefixient síly
                motoru
repro        Bl/SQRT(Re)      Sd (cm2)
15PS76     9,69                  855
XLS 12      9,4                    466
SD 315      6                      480
18PS76     nebrat, omylem sem tam kliknul špatnou verzi parametrů, občas si s nima hraju (znova screenovat nebudu)
21L50       11,5                  1764
12PS76     9,51                  531
LAB12       7,34                  507
RSS390     7,77                  804,2
SPH-450    11,91                1250
SPH-390    6,83                  850

Ono samozřejmě všechno souvisí se vším, ale ne tak jak si myslíte. Proč vychází v malých objemech velká membrána blbě? Protože s plochou membrány roste Qtc.
Jo a proč vychází LAB12 tak dobře? Čuchám čuchám čertovinu. Amíci píšou Qms 12,32, což by znamenalo asi nejmenší Rms, jaké sem u repráku kdy viděl. Inu měřil sem takhle jednu labinu, jak se jí říká, a ono to má Qms 3,99, to už je pak v simulaci jinčí káva (horší). Docela zajímavé taky je, že Chynova labina měla na pohled i omak jiný závěs než ta co má mirulu, obě jsou z Prodancu, s jistým časovým odskokem.
Mirulu, využij přípravek, který sis tak pracně ubastlil, a změř tu mršku.

edit: Sd opraveno, přepsal sem se.

Web

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

XLS vychází taky dobře. ve 12PS76 asi budeš mít chybu v Sd, ten taky vychásí dobře. máš opravdu ten dojem že by 12PS76 nad XLS v basech vyhrálo? to je směšná myšlenka, nakterou odpovím hezky zacikleně - Simulace ti neřekne dost. K tomu že jsi lovec SPL se snad ani netřeba vyjadřovat. bude to hnus fialovej.

(upravil Frank 20. 8. 2008 16:12)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Checku, já mám teď asi fakt rejpavou, ale fakt je Ti fs a ostatní parametry k hovnu, neboť asi fakt neumíš normálně naladit bednu.  Ukážu bednu jak by měla reálně vypadat podle mě. Je to i z aktiv vexlí klasika LR4 na 120Hz. http://img371.imageshack.us/img371/3452/18ps100pv8.png

(edit: zapomněl jsem započítat tlumení, páč jsem už dlouho nepočítal, ale pro názornost to stačí.)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Frank: co je to zač?

Jinak tady jde o něco jiného. repráky se takhle opravdu neladí, ale je tu požadavek na 20Hz. Chceme 20Hz a tak proto něco musíme udělat. samo to 20Hz hrát nebude, a tak bych spíš napadal těch 20Hz než to co s tim check dělá. Nebo taky s čím dělá.

(upravil check 10. 8. 2008 14:53)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Sem moc zvědavej co bude říkat CrashPC až mu to v hlavě dochroustá. Dostal ode mě 1,5h přednášku.
Ještě sem zapoměl dovysvětlit group delay: To je prakticky akorát jiná interpretace frekvenční charakteristiky, což znamená, že tydle dvě křivky si navzájem přesně odpovídají. Takže se imho nějak nemá smysl zabývat groupdelay.

Sinclair mlčí.

Franku, já sem ale neřešil charakteristiky, jenom sem chtěl ukázat, na čem ve skutečnosti závisí citlivost basového konce. PS100 řada není ničím významná, TBX100 do reprosoustavy lepší, PD 1850 ve 130l, BR 25hz ze dvou 160tek trubek by mi vyhovovalo, samozřejmě s ekvalizací. Nemáš potuchy, co to znamená vyrobit 250l ozvučnici, na 12cm nátrubek zapomeň rovnou.

edit: Aha, takže když už jinak nic, tak začnem napadat těch 20Hz jo? Takže vám už po několikáté musím najít měření, sami to očividně neuděláte.
http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=207

Web

(upravil sinclair 10. 8. 2008 15:30)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Já už se do toho montovat nebudu, protože jednak ty a já Checku, máme zcela evidentně diametrálně odlišné poznatky z praxe a jednak opravdu nemám nejmenší chuť ti vysvětlovat, že si natlučeš rypák. Ale jestli chceš, nikdo ti nebrání. S těmi 20Hz jsi začal ty, nikdo tě nenapadá.
Já jen tvrdím, že na slušně masterované audio se nic podobného nemá dostat, že to je na DVD, je věc jiná.
Na poslech subbasového pásma, které začíná bez poklesu na 20Hz nemáš ani místnost, ani zdi, ani sousedy. Nevím, nakolik je ti známo, že jako na potvoru padají rezonanční kmitočty stavebních konstrukcí právě blízko dolnímu konci slyšitelného pásma. Jinak řečeno se ti dosti pravděpodobně stane, že budeš mít místo ohromujícího zážitku akorát plný uši dunění a hučení, plus k tomu rezonance všeho, co máš po bytě. Měl jsem doma /v paneláku/ pár let ARS850, což je stodesetilitrová bedna s nepříliš citlivou patnáctkou gumákem s Frez=18Hz a bedna jako taková těch 20Hz umí s poklesem asi -3dB. Musel jsem je dát pryč a to nemám kino, jen audiosestavu a neposlouchám DnB, RnB sračky a podobný věci.
A ani nevím, nakolik je ti třeba známo, že v seriózních studiových režiích se signál do monitorů zespod řeže subsonickými filtry pátého a vyšších řádů na kmitočtu zpravidla 30Hz.

Web

(upravil Crashpc 10. 8. 2008 15:10)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Crashpc neříká nic, v hlavě taky ještě nic nechroustá (to přijde později). Checku, já jsem ti k tomu pověděl svý. co se týká konstrukce a výběru konkrétních měničů, kde jsme se moc neshodli ti to docela žeru. Pokud chceš 20Hz, tak to opravdu řešení bude. lepší jaksi nemáme. Odmítal bych to ale dělat s reprákama za 1600. Příčku 20Hz jsi nasadil ty, ale podlaďování PAček odsuzuju už pěknou řádku (dva-tři? big_smile ) let. Je to o tom co kdo chce. Mě by na 20Hz, který se mi nelíběj i tak bylo líto sundavat citlivost i zatižitelnost jinak silnýho repráku. Takže že bych ZROVNA TEĎ musel napadat tvůj cíl, když se mi nehodí do krámu, nebo nemám kde jinde si rejpnout, na to zapomeň. Tu použitelnost, kterou jsi dokázal si cením a žeru ti to (na teoretický úrovni), nechtěj po mě ale abych řikal jak je to strašě skvělý. Není. je to jisté řešení, varianta podrobená požadavkům, stejně jako běžně laděné bedny. Dělat z toho něco hustýho není důvod. Do čeho si ale stále můžu dovolit rejpnout je horní hranice SPL, když doháníš repráky k Xmax. Mám názor že vybíráš až moc levný repráky, které nebudou tak pěkně funkční po celém svém rozsahu.

Sinclair: já těch 20Hz už z principu napadám smile

jinak si počkám, nasimuluju, a pak se k tomu ještě jednou vyjádřím, až budu mít jistotu v tom co vidím a jak to vychází.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Není to unavný?

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Pro mě ne, já mám vcelku jasno smile
Ale jestli někdo mermomocně chce projet užší uličku, než jak má širokou káru, tak proč ne..:-)

Web

(upravil check 10. 8. 2008 16:58)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Nenechte se vysmát. Předkládám nahrávky zvolené panem Sýkorou jako referenční, frekvenční analýza v Cooleditu. Poslechněte si to, to sou prosím nebasové, až velmi lehce basové nahrávky. Kdybych vám tady ukázal nějakej bigbít, tak se vám protočej panenky.

Velky Bobo napsal:

Vyložil jsem na Rapid "Parus Listening Test 1.1" - výběr skladeb k testování (někteří ho ode mne dostali fyzicky). Jo to asi dvacet kousků od Mozarta po Pink Floyd, nejlepší, co jsem v daném žánru měl v době kompilování k dispozici.
kód:

http://rapidshare.com/users/TGSOUA  Pass bigbobo
Files ParTop.part01.rar až ParTop.part09.rar - APE, Rar Pass +++

bernstein
clannad
doan
donald
flynn
furiant
galway
hardfamand
chesapeake
jazz
klavtrio
kvartet
kytary
liszt
mozart
pinkfloyd
sissel
songbird
strauss
trompeta

Jestli hodláte v pokračovat v tom svém, mě čtyřicet stačí, tak oukej, můžem toho nechat.

Nikde nepíšu, že si dvacet může dovolit každý. Já si to dovolit můžu.

Web

(upravil Thales 10. 8. 2008 17:03)

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Mno - nevím jak tobě Sinclaire ale mě ARS850 20Hz -3dB neudělaj. A to ani s těma origo repro co v nich byly a co hrály 20 let každý den v tom studiu Českého Rozhlasu (ne nepletu si to s ARS641) ani s těma prakticky nepoužitýma ARN930 co jsem sehnal na Slovensku. Ty první byly parádně rozehrané a jely uchometricky rovně ke 30Hz, na 27Hz už byl patrný malý začátek poklesu a pak už to jelo dolů. Na 20Hz z toho ještě něco málo leze ale určitě ne -3dB. Ty skoro nepoužité ze Slovenka na tom byly hůř protože nikdy neměly šanci se rozehrát. Ale naložil jsem jim asi na 7 hodin 18Hz velkou výchylku v otevřené bedně a teď už se asi dva nebo tři měsíce rozehrávají v normálním režimu a pořád ještě to není ve stejném stavu jako ty původní po 20 letech provozu. Čistý objem ARS850 po odečtení středové budky a pár litrů na basák vycházela jestli si dobře pamatuju 130 litrů když jsem to asi před rokem a půl měřil. Na to jak jsou ty bedny staré tak mají velice pěkný priojev a ty basáky jsou parádní - budou i v mých nových bednách.

EDIT:
Souhlasím s Checkem - 40Hz konečná je pro mě nedostačující. Jen se mi zas tak moc nelíbí jakými prostředky toho natažení pásma dolů dosahuje.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

mě by zajímalo co ty mikrofony na 20Hz asi nasbíraj. řekl bych že "subsonic rumble" často nesouvisející s nástrojema. Kupodivu.
Mě sice 35Hz s poklesem -6db poměrně stačí, ale zajímá mě téma, proto bych to do toho nemíchal.

Re: Doktor Jekyll a Pan Hyde

Checku, asi si uplně nerozumíme. Ty řikáč "citlivost dole" něčmu, čemu bych já asi řek, jak to dokáže hučet.