(upravil antonio 27. 10. 2011 21:47)

Re: Kapacitátor

Misaček #209: vyzkoušet v reálu, pozapínat co jde ,světla ,klíma dva zesíky plný knedlík a pak kecat.A vůbec já jsem s tím nezačal,odpověděl jsem pouze na dotaz.

Re: Kapacitátor

Cca měsíc zpět jsem to testnul: Felda, obyč stará baterka, kabel (plus i mínus) veden hrubou neohebnou mrchou. Výsledek: pohasínání světel/palubky/ničeho se ani při vyplým motoru nekoná (ani náznakem), vypíná se pouze rádio, což je asi normální, ovšem je to při hlasitosti nesnesitelné pro ucho i repráky. Rušení taky 0.

(upravil KocuR 27. 10. 2011 22:36)

Re: Kapacitátor

Zapnuté svetlá, snáď aj klíma, 4 zosilňovače (4x200 +  2x600W), hlasitosť na vyššej úrovni a rozdiel v prihasínaní svetiel s a bez kapičatora veškerý žádný (baterka 90Ah a alternátor 90 alebo 100A, neviem). Taktiež skúšané v inom aute s oveľa slabšou napájacou sústavou (4x Ah a 45A z alternátora)  a inými výkonmi (4x60 + 1200W) a kondenzátor tej biede od baterky a alternátora nepomohol ani najmenej. V oboch prípadoch bol ale od baterky potiahnutý hodne hrubý kábel.

Re: Kapacitátor

kapacitor pomáhá, jen když je v háji baterka nebo máte slabší kabely, jak již bylo řečeno, při zdravé baterce a dobrých silných kabelech není kapacitor potřeba tečka

" Vědět a znát to každý by chtěl, ale učit se nechce ... "

Web

Re: Kapacitátor

Je načase to tady zase rozproudit. Bavme se zcela mimo měření, mimo argumenty fyzikální a matematické, pojďme do reálného světa, kde to mají autohifíci tak rádi a kde jim kapacitory pomáhají odstranit blikání a vykrývají optimálně špičky odběru autozesilovačů.

Situace: Baterka je dle zastánců kaprcitátoru málo tvrdá, respektive nestačí krýt špičky (startovací proud 720A u mé baterky je asi autohifíkům málo) atd. Kapacitor je v tom lepší a v klidu v těch špičkách pokreje právě ten rozdíl mezi poblikáváním a nepoblikáváním palubky.
Není to tak dávno, co jsem začal pozorovat, že mi umírá batarka. Starty byly lenivější, pomalu to šlo do kopru až najednou start - a nic. Škyt a nic. Baterka dead, neotočila motorem.
Otázka pro autohifíky: Mít tam kapacitátor, pomohl by mi? Vykryl by yrovna tu potřebnou špičku tak, abych nastartoval? Vždyť o tom to je, o pokrytí špiček nad schopnost baterky po dobu desetin vteřiny... Šlo jen o roztočení motoru, když už se točí, je odběr startéru nižší, než ihned po nakopnutí, takže daná špička bude také jako v případě basů mít délku v řádech desetin vteřiny...

Taky mi nedochází, proč vlastně výrobci nemontují paralelně k baterce kaprcitor rovnou, zamezilo by se potřebě vypínat budíky, rádia, GPS, a ostatní geraty při startu... Jakto, že na to přišli zatím jen autohifíci a zbytek světa ne?

To je vám fakt 700A málo? Dyť je to i při poklesu palubního napětí pomálu 10kW a opravdu bych rád viděl převodník DC-DC v autozesu, který tohle přenese na jeho vnitřní filtraci. Viděli jste někdo, jak vypadají šíny přívodu napájení v továrnách, kde je počítáno s proudem v řádech stovek ampér?

Re: Kapacitátor

Autohifíci mají také pomalejší proud, a než se těch 700A dostane k zesilovači (pokud to přenesou kabely jak roury od hajzlu), tak zastane práci kapacitátor big_smile

Re: Kapacitátor

Nová, zcela nabitá autobaterie má v létě skutečně velice malý vnitřní odpor. Horší situace bude u starší baterie a zvláště pak ještě při hlubokých mrazech - baterie nebývá v zimě zcela dobíjena. Tím a vlivem chladného elektrolytu je její vnitřní odpor znatelně vyšší.
Hudební špičky trvají řádově milisekundy, možná desítky milisekund, to nemá s poblikáváním kontrolek nic společného. Hudební špička může již být limitována, na žárovkách to však vlivem setrvačnosti oka nepostřehneme, ale vyvolení to mohou poznat sluchem.
Kondenzátor možná pak v některých okamžicích může skutečně pomoci. Je jen otázka, zda se to za jeho cenu vyplatí.
Když už začnou poblikávat kontrolky, to je úplná konečná.

Re: Kapacitátor

Nevim, jak máte řešené motorové prostory, ale i v zimě mám pár minut po startu po kapotou pěkně teploučko, takže z hlediska vnitřního odporu baterky mě fakt zajímá jenom
if (isStartOk) {Drive();} else {Talk(Nadavky[iRandom]);}

O pomalém proudu už jsem slyšel taky. A není to jenom problém autohifi. Známe to všichni jako "pomalý, nebo měkký bas".

Navíc autohifíci mrazy určitě neřeší, protože všechny tuning srazy jsou v létě a tucací auto v zimě skoro neslyšet.

OT: Zdá se mi to, nebo autohifi jako mánie už dávno tolik nefrčí? Tohle léto jsem natucanejch aut slyšel hrozně málo. Nevím třeba, jak na severu čech, kde je tradiční bašta tuningu a ahifi, ale tady v kotlině je to nějak lepší...

Re: Kapacitátor

Ve vsích autotuzing pořád frčí.
Naposledy dnes jsem usadil dva debílky ze sousední vsi, když tůrovali nějakého prastarého seata s různobarevnými díly karoserie a děravým výfukem. Hrozně řevu, a rychlost jízdy jak důchodkyně s Matizem.  Stačilo za to vzít s pouze 85kW Carismou a nemusím dál vysvětlovat co se dělo. Už jsem je za sebou dále neviděl... Ještě větší psina je pozorovat, jak se s tímhle sápou na nějaké větší SUV, v domění, že tu těžkou kraksnu předjedou. Když pak boreček v SUV přišlápne tu pětilitrovou brusku na gumy, zdá se, že původní předjížděč "stojí". Asi před čtrnácti dny chtěl jeden cvok z malých supercapacitorů seskládat 1F kapacitátor, aby mu to jako bušilo. No zkrátka pořád něco, i v zimě. Kde to Michale žiješ, že Tě také věci nepotkávají?

(upravil Fox_25 25. 11. 2011 20:36)

Re: Kapacitátor

U nás je to stejné(je jich víc než dost), jednomu tuzerovy se "líbilo" naše Subaru Libero. Už se mu moc nelíbilo že tam zrovna hrála carmina burana, asi tam moc zpívají a málo tucají. Ale hlavně že měl na svém votuzidle děravý výfuk, sjeté gumy, ale basová tuba s alpine zesíkem chybět nesmí. Odcházel se slovy "tohle není možný" a srovnal mě s bláznem kterého potkává v bílém passatu se staženými okny a hraje mu tam zas pro změnu klavír. No co čert nechtěl byl jsem to já big_smile

Re: Kapacitátor

Je zajímavé automatické spojení tuby a kapacitoru s autohifi. Já to kolem sebe nevidím a znám dost autohifíků. Na posledním sraze (ME EASCA Polsko) jsem nic takového také neviděl. Když vidím, že si někdo nabastlí repro ze staré televize do dřevěné bedny, tak ho také nenazývám homehifíkem. Tento styl diskuse, všechny do jednoho pytle, mi přijde trochu mimo od lidí co dělají hifi a je jedno zda auto nebo home. Kolik z vás slyšelo třeba Oscarovo auto, nebo Ivlsovo s ODR? Ale je tu i spousta cenově dostupných instalací, které dobře hrají, jsou bezpečné a dizajnově dotažené.

Web

(upravil KocuR 24. 1. 2012 17:52)

Re: Kapacitátor

tak zas veľmi sa čudovať nemôžeš, amatérskych tuzerských autohifi inštalácií je oveľa viac ako tých dobre prevedených, takisto to je so samotnými autohifistami. A s kapacitormi som sa inde ako v autohifi nestretol.

Inak možno aj v homehifi prevládajú totálni amatéri nad ľuďmi čo sa ako tak vyznajú, ale tých tak nevidno...

Re: Kapacitátor

Nedá mi to se s vámi nepodělit, sice je to trochu mimo téma (kapacitátor) ale ze stejného soudku...
http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.p … p;p=516587

Re: Kapacitátor

Fox_25: Jo tak to znám...
Sice jezdím je Lagunou III, ale taky na mně místní rybízci čučí, když hraju svý oblíbence...bohužel buď J.M Jarre, nebo klasiku... čágo belo Pergnerové mi k srdci jaxi nepřirostla.... A Lagunka hraje docela obstojně, i bez roury v kufru... a hlavně němá deravej vejfuk ve tvaru pisoáru (myslím rouru ok kamen místo koncovky přibastlenou pod úhlem cca 30° směrem nahoru. Místní zoufale mně strašne chtěl svou polorozpadlou šunkou 1,6 16V předjet, komik... Sice se nertočím v zatáčce pčřes ručku (páč mám automat s ESP a elektronickou ruční brzdu, že..) a taky mám rád svý gumy, ale na rozdíl od něj prostě k autu přijdu, kdykoliv nastartuju a odjedu a nemusím ho každej víkend resuscitovat před barákem. No a  těž sériovejch 110kW na normální ježdění bohatě stačí a na závodění dlabu...
Holt asi tomu nerozumím...


hifim@ni@k: já myslí, že autoHiFi je kokotina, páč v autě o HiFi jaxi nemůže z fyzikální podstaty věci být řeč. HiFi je o vysoce kvalitním přednesu, což  mimo jiný vyžaduje taky nějaký kloudný posluchačský prostor a rozumnými akustickými parametry. Což v autě uděláš tak leda opravdu kvalitníma sluchátkama. Prostě fyziku donekonečna odrbávati nelze...

Re: Kapacitátor

Dalča: podstata autohifi je ale úplně někde jinde smile

Re: Kapacitátor

A já si autohifi představoval tak že se snažím alespoň přiblížit zvuku co mám doma a ne že mi vybije sklo bas tube. Asi jsem hold pořád moc naivní a rád bych slyšel DPA 280.

Re: Kapacitátor

Fox_25:
Jednou jedinkrát jsem slyšel v autě pěknou muziku, byl to VW Phaeton... Když on ten zvuk potřebuje objem a v malým autě se to neozve tak jako v obýváku...
A nejvíc mi vadí, že se na muziku když řídím nemůžu soustředit. Nejsem z týpků kteří mají TUC TUC TUC jen jako podkres, kterej je drží bdělé, když jedou z nějaký párty zpět dom....


Yeayer:
Možná že ta podstata je jinde, pak ale tomu neříkejte HiFi.
Páč do něčeho o vnitřním objemu Golfa se prostě kvalitní a plná hudba se šíří svého spektra a dynamiky jaxi nevejde. A žádný, byť sebedokonalejší repráky a zesilovače to nezmění.  Z Š 105, r.v. 1975, s korozí odvětrávanou kastlí se taky nestane formule tím, že na ni nalepíš v předu a vzadu palstový lopaty a nalepíš nálepku RACING.

Re: Kapacitátor

Každý asi máme jinou představu o tom, co to je autohifi.

Pro názornou představu jak to vidím já, je nejlepší se podívat, co a jak se hodnotí na soutěžích jako EMMA nebo EASCA.

Sám mám v autě 4p aktivní systém. Výšky na A sloupku, středy v palubce, basáky ve dveřích a subwoofer v přihrádce u spolujezdce. Vše je řízeno procesorem. Pomocí mikrofonu a zvukovky jsem měniče sfázoval a srovnal jejich hlasitosti vůči sedadlu řidiče, nastavil děličky a trochu si pomohl EQ.

V autě se hodnotí parametry jako výška, šířka, hloubka scény, Focus atd. atd. Podmínky jsou samo jiné než doma, třeba rovná křivka je v autě nesmysl. Pokles od basů k výškám je třeba u mne 10dB apod. Ale pokud toto není Hifi, tak nevím.

Web

(upravil Dalča 4. 9. 2012 8:47)

Re: Kapacitátor

hifim@ni@k & clarion

šířkou spektra:
Délka vlny, první, druhý uzel, stojaté vlnění útlum (střední doba dozvuku), tuhost stěn, nežádoucí rezonance různých prvků a dutin prostě prostorová akustika.
Automobil jako takový je velmi nevýhodný poslechový prostor. Dost problematický tvar, velké množství odrazivých ploch, různé dutiny, prvku s různou poddajností a ochotou k vlastnímu kmitání, velký vliv obsazenosti a naloženosti. Tj. auto se 4 lidmi bude mít zásadně odlišné ak. parametry než auto s 1 člověkem.
Objem je velmi malý, a vliv "nákladu" markantní.

Dynamika:
Pokud základní prostředí je hlučné (chod vnitřních agregátů, aerodynamický hluk, motor, pneumatiky odvalující se po vozovce) asi těžko dosáhnu vyhovující dynamiky (tj něčeho, čeho si třeba užiji poslechem v tiché místnosti čoi na koncertu) V jedoucím automobilu (zvláště při kvalitě českých vozovek) není problém mít vnitřní úroveň akustického tlaku k 80dB(A) Pokud chceš poslouchat s rozumnou dynamikou, jaký tlak musí mít špičky? A co na to ucho?

HiFi jako takové se snaží o vysokou kvalitu přednesu, o to, aby zvuk byl pokud možno co nejpodobnější tomu, co tam autor a interpret měli v úmyslu dát (myslím do nahrávky). I většina obytných místností, pokud jsou zařizovány dominantně k bydlení a ne jako poslechové místnosti, jsou značným kompromisem z hlediska přenosu zvuku a parametrů prostorové akustiky.
Proto se vedou dlouhé úvahy jak umístit reprobedny, jak co nejlidštěji (přece jen to je primárně obývám a manželka asi nebude nadšena různými "pomůckymi" upravujícími akustiku prostoru) upravit nežádoucí odrazy a rezonance místnosti.
Proto řešíme vnitřní uspořádání reprobeden, jejich tlumení, tuhost,  proto výrobci se snaží dělat reproduktory tak, aby byly pokud možno lineární, nevaráběli subharmonické kmitočty. V automobilu se můžeš přiblížit poslechovému prostoru tak, aby tě zvuk nedráždil a byl poslouchatelný. Piokud někdo postaví automobil tak, aby v něm byl zvuk opravdu kvalitní a posluchač si v něm připadal jak na koncertě, rád si jej poslechnu a potom se omluvím zdejším tuningářům za to, že žiji v omylu. Pravdou je, že Pucciniho jsem si v autě ještě nikdy nevychutnal. a pravdou je, že ono tu fyziku holt odrbávat donekonečna nejde. Tzn tvořte automobily a pokud chcete, ozvěte se. Prošumíme je abychom věděli jaká je tam akustika, změříme za jízdy vnitřní hluk  a změříme maximální akustický tlak z vašeho PA a uvidíme jakou můžeme mít k dispozici  dynamiku k poslechu.
Věřte, že zvukem a akustikou se zaobírám mnoho let, ale zkratky jako EMMA a EASCA jsem ve skriptech neměli a nemám je ani v žádné dostupné literatuře.

(upravil Dalča 4. 9. 2012 10:26)

Re: Kapacitátor

clarion
Přivez auto, prošumím ho a změřím, pak řeknu ti přesně, jakou má ten konkrétní interiér vliv na spektrum.
Závisí na tvaru a na tom, jestli ti třeba nějaký prvek palubky, kastlík atp. nebude dělat třeba akustický rezonátor, v tom případě ti bude jeho "rezonanční pásmo" krást tyto kmitočty z poslechového prostoru. např. tento výstup bude platný jen pro tohle auto, v tom konkrétním provedení a obsazení nákladem.
Nelze generalizovat, každý vůz je jiný.
Nevém jakou tuhost mají ty konkrétní panely, v tom konkrétním interiéru.
Udělat z dutiny dveří auta ozvučnici je velmi pracné a stejně bude kompromisní, protože nikdy nebudou mít dveře takovou tuhost, jako reprobedna (teda pokud je mají unést sériové panty)
Většina odkládacích prostoru (různých kastlíků, přihrádek) se bude chovat jako rezonátor, většina "tapecíruňků" bude mít tendenci se chovat jako kmitavý panel. rolety pod šíbry budou mít maximum pohlcení dané její vzdáleností od skla, atp.
Tím chci naznačit, že interiér automobilu je velmi složitý, od výroby vyplněn prvky, které mají nedefinované ak. parametry a tudíž nezbude nic jiného než je změřit.
Tzn radu tohle uprav tak a udělej z takového materiálu ode mne nezískáš, protože nejdřív musím znát konkrétní prostor, abych navrhl konkrétní akustický prvek. Obecných doporučení je veřejně známo mnoho a jsou opět jen obecné.
Kdyby bylo možno dosáhnout v automobilu prostředí téměř studiové, proč by se stavěla studia??  Proč by se složitě upravovalo prostředí poslechovek??
A zkus do něčeho, co má vnitřní rozměr malého auto dostat všechny harmonické třeba varhan (fagot,...) (narážím na malé rozměry kompaktních vozů)