Zkrátka je nutné to brát jako komplex vlastností, nejde vypíchnout jedinou a tu šponovat za každou cenu. Cesta k dobrému zvuku je určitý vhodný mix vlastností, vhodný kompromis který si musí každý najít sám, neexistuje nějaká kuchařka se zaručenými recepty na zaručeně skvělá zapojení. Dají se najít nějaká zjednodušení, jako že třeba rychlejší a jednodušší zapojení (ale bezpodmínečně stabilní!) je obvykle lepší, ale tím bych se zjednodušováním skončil. Příklad typicky chybného postupu - oblíbené "leštění" THD pod práh měřitelnosti obvykle probíhá zvyšováním OLG a to bývá zase za cenu zpomalení celé struktury v nejhorším případě kompenzací v celkové ZV...
Podrobněji jsem si přečetl předchozí reakce, tak jsem udělal malý rozbor :
Dohnalik napsal:...AD797 je zvukově špatný operák, 8066 je výborný, ale kvůli některým věcem není ideální. TPAčko je velice dobré, ale proudová zpětná vazba vyloženě určuje jeho použití a dokáže pěkně zatopit oscilacema. Podívejte se do whitepapers AD, TI, na eval boardy jednotlivých operáků a dojde vám proč spousta DIY zapojení a návrhů PCB zní špatně
Něco takového se právě snažím vyjádřit - žádný operák není ideální ve všech směrech, je to prostě univerzální blackbox. Kdežto diskrétní zapojení si můžu lokálně pokompenzovat, optimalizovat zisk každého stupně, zvolit vhodný tranzistor na každou pozici, vyladit impedance a klidové proudy přesně podle potřeby V DANÉ APLIKACI.
Dohnalik napsal:Dispre není koncepčně nic oslnivého, stejně tak zvukově...nízké PSSR, při osazení diferáků jfety nesymetrie kladné a záporné půlvlny atd...
To není, ale co na tom, když zamete i s takovou klasou jako je Mark Levinson... Na PSRR s dobrým zdrojem až tak nezáleží a symetrii ať vezme čert, je jen utopicky technokratická představa že by zesilovač mohl resp. musel fungovat absolutně symetricky.
Dohnalik napsal:Co se týče toho zdroje signálu...nemáš v něm náhodou tak operáky? Tady je to další kategorie a dalších spouta věcí, D/A převodník je to poslední, co má vliv na zvuk (myslím čip, ne krabici) a diskrétně řešené výstupní obvody D/A převodníků...
Ne, nemám Všechny testy jsou dělané na gramofonu s plně diskrétním preampem nebo na studiovém magnetofonu který taktéž neobsahuje jediný OZ v signálové cestě a stejné je to až po repráky. Ne že bych se těch operáků nějak štítil, ale ono to bez nich jde tak nějak líp a často i snadněji než s nimi. Když zařadím do cesty nějaký klasický operák, třeba OPA134, OPA827, LM4562 atd, tak je změna zvuku jasná. Ale není to tak, že by pak už nebyl slyšitelný další přidaný OZ za tímto prvním - v případě OPA zase o kousek chraptivější horní středy, trochu horší lokalizace v prostoru, LMko hodí krásnou deku na výšky a tak to jde dál a dál. Každá změna v signálové cestě je slyšet, jen subjektivní "velikost" té změny může být pro každého člověka a na různých nahrávkách jiná.
Další věc jsou testovací nahrávky - tady vzniká problém, většina jich byla nahrávaná na technice obsahující desítky mizerných oz, obvykle čím novější a víc "na západ" tím horší, bohužel - a je to sakramensky znát. Naštěstí existuje ne úplně málo starších, které touto degradací nebyly zasažené a rozdíl poznal zatím úplně každý kdo u mě poslouchal, včetně nehifistů a nemuzikantů.