Na Xmax si to malinko přifoukli (oproti zvyklostem slušných firem v minulosti ), obvyklostí bývalo (Hag/4). Ale už jsou i raubíři, co používají Hag/2. Ale i tak by to vycházelo 5,5 mm, což je slušné. Bohužel podle mých vědomostí tento údaj není nic o měření . Dávají k tomu raději matematical. Dokud ten reprák nedostane člověk do ruky, neví s jistotou, co koupil. Nicméně zavedené firmy mají výstupní kontrolu a zpravidla se tak moc neliší od specifikace. Bohužel to lišení bývá vždy směrem k horšímu...
Měření (teď driveru) probíhá konstantním napětím do vstupu, odpovídajícímu 1 W při nominální impedanci 8 ohmů, takže z toho vyleze 2,83 V.
Pokud nemáš kvalitní střídavý voltmetr, tak se často dá spolehnout na NF generátor kmitočtu z PC, který prý moc neutíká (nepracoval jsem s tím). Nastavíš takové napětí (postačí přibližně, pro driver i kolem 1 V!) za zesilovačem na kmitočtu, kde to jednoduchý voltmetr umí (obvykle do 200 Hz) a spolehneš se, že to dál pojede o stejné napěťové úrovni. Měřit v nějakých intervalech kmitočtů. Já (při tvorbě výhybky a měření výstupního napětí pro repro) používám po 500 Hz do 4 kHz, pak po 1 kHz až do 10 kHz a pak po 2 kHz. Stejně se při snímání dynamickým mikrofonem výš, než na 12 kHz nejspíš nedostaneš.
Snímání nějakým běžným dynamickým mikrofonem bude těžší a mnohonásobně nepřesnější. Tam je potřeba hodnoty odečíst tak, jak to přijde, zapsat. Pak podle známé kmitočtové charakteristiky mikrofonu udělat korekci a vyhodnotit. Co použít ke snímání výstupní hodnoty signálu fakt nevím. V nouzi například LED indikátor na mixu (tam budeš mít stejně zapojený mikrofon), pokud má dost LED diod, nejlépe ocejchovaných, např. -3 dB. Ono se vyplatí si ten indikátor otestovat na kmitočtu, kdy funguje měřák, při jakém napětí LED zhasínají. Ony navíc ty dB mohou být v napěťové, nebo výkonové úrovni, což je zásadní rozdíl. A nebo prostě zakoupit - půjčit kvalitní měřák a píchnout ho na výstup mixu. Samozřejmě pozor na pozici všech regulátorů výšek a basů, vše musí být v nule.
Velikým bodem je místo provádění měření, protože odrazy od stěn, země, stropu, nábytku atd. jsou zásadní a vnášejí do měření velkou nepřesnost. Nejlépe na tiché zahradě daleko od silnice se sokolem poletujícím kolem (jinak drzí ptáci řvou ).
Já používám obývák (největší mistnost v mém bytě) na podlahu i stěny dávám deky. I má pozice hraje velikou roli. Fakt je to dost nouzové, ale pozice mám naladěny tak, že na kvalitní aktivní bedně se v rozmezí 500 - 16 kHz nehnuly o víc, než +- 1 dB.
Mikrofon by měl být v pevné pozici cca 1 m od měniče. Měří se přesně v ose a pro začátek s odklonem 30°.
Když to tak popisuji, tak si pomalu říkám, že kdybych tě pozval domu a odměřili jsme to alespoň na tom, co mám, tak jednak nebudu vypadat jako idiot na fóru a možná to vezme i míň času pro mne.
Tahle výuková cvičení jak něco nouzově udělat musí u machrů, kteří skládají Hifi bedny a mají k tomu kromě perfektního měření třeba i
bezdozvukové komory vyvolávat velký pocit velké útrpnosti, pokud ne přímo vzteku .
Berme to tak, že chceme bez velkého zázemí pouze zjistit, zda je zmíněný driver vůbec k něčemu použitelný.