Re: Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky
Souřadnice pro X a Y jsou mi jasný...ale jak zadáváte os Z? Odkud berete akustický střed měniče?
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky
Souřadnice pro X a Y jsou mi jasný...ale jak zadáváte os Z? Odkud berete akustický střed měniče?
Teoreticky...
Měril bych každý repro ve zdálenosti 1000mm od kmitačky* a doměřil si offset kmitaček** v přední desce a to zadal do VTX.
EDIT:
* každý reproduktor ve své ose
** offset z Z ose
Ne.
Z se nezadava kvuli akustickemu stredu menice potazmo fazi, to je totiz obsazeno v mereni. Porad je treba merit dvoukanalove, mit mereni faze spravne.
Z se zadava kvuli mechanickemu posunu menicu vudci sobe, tzn vetsinou pri zaklonene bedne, schodku atd.
Meri se totiz menice extra vsechny ze stejne vzdalenosti, kdyz je celni deska primo. A timto se ztraci informace o vzajemnych mechanickych polohach menicu. Je tedy treba je tam dodat temi XYZ.
U maleho 2p s rovnou celni deskou a menici na stredu o nic nejde. Z je u obou 0. Zaroven lze pouzit common mic position bez zavedeni nejake vetsi chyby.
Problem nastava u vetsich 3p, kde je basak daleko pod vyskacem, ci u zeme a tam uz je common mic position k nicemu.
Pride mi ze u 3 pasma, kde sa basak deli napr. na 400Hz doma vela nenamerias, ak mas okno 4ms
Tak ci tak to budes spajat s nearfield meraniami. Mozno kvoli faze, ale pri vlne 1m tych par cm hore dole.
Ano, myslel jsem si, že se měří dvoukanálově i při měření každého měniče ve své ose.
Jako určitě je lepší vzhledem k vzdálenostem měničů k majku (tím pádem délce okna) měřit každý repro v ose.
Je to pak ale časově náročnější - H a V směrovky.
Ale právě u větších waveguided dvoupásem a třípásem mi to smysl dává a Petr víceméně potvrdil moji myšlenku, že u malých 2p to zase tak "nutný" neni.
Kdo ma trochu zkusenosti tak rychle pochopi vyhody metody a proc je to dobre, a naopak pochopi nedostatky tradicni metody. Trochu vetsi casova narocnost = minuty navic = v celem kontextu tvorby projektu je to nic. Mit dobre data hned od zacatku to je to na cem zalezi.
V smerovky merit muzes, tim lepe, ale vituix si umi doplnit V smerovky z horizontal, a ukaze pak tedy i vertikaly, a tim padem i pravdivejsi power a DI. Je to mirne zjednoduseni nicmene na mile dopredu nez nemit na vertikaly zadny nahled vubec.
Dhaman, to co pises je ale prece uplne jine tema!!!
K měření v ose každého měniče mě kdysi motivoval Kocour. Poprvé jsem to navíc zkusil u bedny s nakloněným čelem, aby to byla větší sranda... Když už jsem se dokopal k točně, teď by se mi hodil na měření doma ještě vertikální posuv (nebo tělocvična). Změřit to je pro mě v podstatě stejně pracný, ale zvyknout si na to zadávání pozic, sklonu a na nic nezapomenout...
Nějak mi úplně vypadlo, že VTX umí V směrovky doplnit. Před nějakou dobou jsem na to někde narazil.
To poměrně ulehčí věc.
Dost by mě zajímalo, jak V směrovky dopočítává.
V nekonečným bafflu je může ozrcadlit, ale ve standartních případech jsou vždy rozměry čelní desky konečný a tam by je soft měl nějaký způsobem zohlednit.
Je fakt, že implementovanej baffle simulátor směrovky generovat umí, jen si teď nejsem jist, jestli H i V.
Za Z = 0 beru čelní desku, od ní se i dobře měří vzdálenost mikrofonu. U šikmé by se musel vzít nejspíš rozil mezi středy čelní roviny reproduktoru, ale to už je lepší použít waveguide.
Pokud se něco nezměnilo, tak VTX použije při chybějících vertikálních směrovkách ty horizontální, což zanáší jistou nepřesnost, ale nic dramatického, lepší než dosti komplikovaně měřit vysoké sloupy. Vertikály jsem měřil u eliptického zvukovodu, ve výsledku byl ale rozdíl spíše malý.
Osobně jsem víc pro kompromis a spíš pro jednodušší výhybku (i z pohledu impulsní odezvy).
Prog: co nam hovori impulzna odozva reprosustavy (okrem strmosti vyhybky) a ako by mala vyzerat a preco?
Marcin: mě právě zajímal názor nebo lépe reálná zkušenost se srovnáním jednoduchá vs. složitá výhybka.
Každý L/C člen posouvá fázi nebo časování (dle úhlu pohledu), to je princip fungování filtru, ale zároveň změní odezvu na impuls / skokovou změnu, což se musí projevit v komplexním hudebním signálu.
U mě ucho upřednostnilo jednoduší vexli.
Jednou ukazoval Amir měření vyhybky od toho, co upravuje komercni bedny. Sice to melo krasne rovnou charu, ale slozitou impedanci a místy se to i rozkmitalo. Asi je fakt někdy lépe méně.
Celkom ma to zaujalo, tak som niečo skúsil. Nikdy som step response nevenoval pozornosť, ani o tom doteraz nič poriadne neviem. Raz za čas zachytím, že je dôležitá z pohľadu prenosu tranzientov v hudbe a že najlepšie sa správajú výhybky 1. rádu (týmto aj argumentuje napr. Dynaudio).
Toto hovorí teória o step response HP filtrov 1. až 4 rádu (konkrétne BW6, LR12, BW18, LR24):
Tu by som ešte videl výhodu 1. a 2. rádu.
Praktický dopad na step response pri použití rovnakých filtrov na reálne zmeranom meniči (v tomto prípade driver vo WG), je nižšie. Dokáže niekto z nasledujúcich obrázkov a, b, c ,d povedať, ku ktorej z vyššie uvedených aproximácii prislúcha a v čom je výraznejší prínos nižších rádov? Prvý obrázok je samotný driver. Čiže samotný driver, a,b,c,d:
Toto je step response pre jeden menič s jedeným filtrom. Kompenzácie (PEQ, resp. RLC) nemenia charakter priebehu step response, priebeh impedancie (jardag) nema vplyv na step response.
Vyššie som sa mýlil, zo step response reprosústavy sa zrejme nedá určiť strmosť samotných filtrov (aspoň ja to neviem).
Ospravedlňujem sa za OT, antonio prosím, keď tak presuň.
Nerozumím dotazu, ale u step response je vždy rychlejší uklidnění znakem lepší kontroly, stejně jako menší výchylky po prvním impulzu. Ale to asi nechceš slyšet, to asi víš. Hodně se to měří u sluchátek na tom headroom webu.
Ty průběhy budou asi jen simulace co?
Cielom bolo priblizit, ako filtre ovplyvnuju step response samotneho menica, ked uz zazneli nazory, ze jednoduchsia vyhybka sa javi ako lepsia aj z tohto pohladu. Priebehy su vypocitane zo zmeraneho drivera, pre konkretne filtre a nevidim dovod, preco by nasledne zmeranie nemalo tomuto zodpovedat.
Na tych prikladoch je zaujimava este jedna vec, ze ziadny z filtrov neovplyvnuje/nepredlzuje cas do ustaleneho stavu.
Asi si nerozumíme. To asi nebude odezva reálného reproduktoru.
Mozes ukazat odozvu realneho reproduktoru? Lebo si asi naozaj nerozumieme
jardag69
A k čemu potřebuješ odezvu real repráku? Uvedený simulace budou IMHO dostatečně věrohodný.
Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky