(upravil Otas 1. 3. 2022 19:56)

Téma: Fullrange 15 + 1,4"

Tak jsem se nechal vyhecovat, abych něco více napsal k projektu fullrange 15“+1,4“ profi beden a doplnil i nějaké obrázky. Moc se mi do toho nechtělo.

Nemám žádné vhodné prostředí na akustická měření, „měřím“ v trochu zatlumeném obýváku sad sad sad , ve skutečnosti jen srovnávám na stařičké Sabine Power Q.  Tím pádem i výsledky výhybky jsou s otazníkem, finální doladění nemohlo být provedeno dle měření.
Všechny mé závěry prosím berte s velkou rezervou. A necítím se být žádným znalcem přes výhybky. Slyším úměrně věku sad, vyprávějte mi o 13 kHz, někdy v mládí jsem je slyšel. Asi proto je tam driver, který prý hraje až do 23 kHz big_smile .
Berte spíše jako popis dobrodružství tvorby profi reprobedny v amatérských podmínkách. K odborným tvrzením buďte shovívaví, nemusí být přesná. Akustika je složitý obor se spoustou odborných termínů a jak už jsem kdysi napsal, nejsem děd Vševěd, nemám z toho mindrák.

Před cca 15 lety jsem zatoužil po bednách, které by zahrály výšky, středy a pořádné basy v jedné, ne příliš těžké bedně, nejlépe ve skeletu po EMI 151 (který jsem už měl, s EMI delta 15 LF a S220, což byla na středech těžká bída). Oslovil jsem s tím Huberta Mašína. Jako bas to u mne vyhrál EMI KPL 3015LF (kvůli Xmax 9,8 mm), na výškách mne Hubert přesvědčil, že když to chci nízko dělit (u LF pro zahrání středů nic jiného nezbývá), musím použít 1,4“ driver. A k tomu musela být horna, která by se vešla do původní pozice po HM25-25. Tak to skončilo u DE620 a B9070.
Hubert odměřil výhybku, poskládal jsem to a vcelku obstojně to hrálo (horna ovšem vyžadovala ekvalizaci).

Jenže po záběhu reproduktorů mi na zvuku začalo něco vadit.  Na DE620 jsem četl dost negativních recenzí. Prásknul jsem se přes kapsu a zakoupil DE990. A musel jsem upravit výhybku. Po záběhu tohoto driveru opět problém (zdůrazněn zvuk kolem 1,5 kHz), tedy následovala několikerá úprava výhybky. Driver se prostě zabíhá, rozehrává, na nižších kmitočtech (1 – 2 kHz) je to hodně znát přidává na hlasitosti (naštěstí i na kvalitě zvuku) a rozhazuje to výhybku. Ale pořád mi to nesedělo, hrbolatá charka; když já na své staré uši slyším nedostatky, tak už to je dost špatné sad. A dobře neladil driver s basem.
Tak jsem pobádal, co s tím, spočítal ty věci, co dovedu (např. vlnovou délku kmitočtu), změřil zpoždění basu ve stávající výhybce, to vše prohnal hlavou, hodil k tomu pár bulharských konstant (např. o co je zpožděná membrána basu při hraní 1 kHz ???), okoukl si Planar waweguide u Megatonů a začal spekulovat o nových skeletech. Ono totiž jinak je fakt složité úspěšně pasivně dělit bas s driverem, posunutým hornou o 13 cm dozadu na nižším kmitočtu (zde cca 1,2 kHz).
Nicméně jsem si to riskl a zadal jsem tvorbu skeletů. Jen nalézt truhlářského mistra, co to vytvoří, mi trvalo cca rok a i jemu to pak trvalo dalších 9 měsíců (jak těhotenství smile ). Trochu chápu, je to neobvyklá konstrukce. I když jsem to zvnějšku požadavkem zjednodušil do tvaru EMI 151. Kromě výtečné truhlářské a natěračské práce (podpořené výbornou znalostí akustické problematiky skeletů) uměl truhlář i obchod, tak zakázkové skelety rozhodně nebyly levné…..
https://i.postimg.cc/WF38Ygb3/IMG-1380.jpg https://i.postimg.cc/F7tb32c1/IMG-1376.jpg
Přišel čas to poskládat big_smile . Nakonec dobře, že jsem si dopředu koupil horny RCF HF96, už je nevyrábějí sad . Byl jsem napnutý, zda jsem nevyhodil peníze a skelety nakonec nedám na táborák, nebo je se ztrátou neprodám. Zapasoval jsem původní výhybku a byl jsem zvědav. Výšky skoro sedly k mé předchozí úpravě (úbytek na poslední oktávě vedl k odstranění RC členu, pak to bylo dobré). Horna HF96 zřejmě lépe pracuje s prostorem. I kvalita výšek se zvedla, a to ohromně. Dva dobré důvody pro zastavení výroby té horny wink. Oproti původnímu Hubertovu schématu jsou výšky výkonově sráženy odporovým děličem až u driveru (k tomu jsem došel již dříve a používám to nyní vždy), jednak se tím trochu omezí vliv kolísání impedance driveru (výkyv má DE990 zrovna -jak na motyku- u dělícího kmitočtu) a i zvuk mi připadal lepší (asi trochu zatlumení záznějů). Na výhybce mám připravenu pozici pro RLC člen, driver trošku inklinuje ke zdůraznění sykavek u špatných nahrávek. Ale to budu muset ještě vychytat, budu-li mít čas.

Pak jsem se začal trefovat do zpoždění basů a rovné charky přidáváním kondenzátorů v paralelním RC členu výhybky basu. Podpořit pásmo kolem 900 Hz nebylo od věci (charka dolní propusti trochu do Čebyševa). Přizval jsem k tomu i mladšího kámoše hifistu a nakonec to nějak dopadlo. Jako zkušební melodie jsem používal CD Los Waykyś Expression of the Andes, origo dovezené z Peru, kupodivu zvukařsky dobré a plné tónů kolem dělícího kmitočtu. Celkově mne zvuk docela oslnil, krásné měkké výšky, čisté silné středy a dobré basy. Ještě jsem pak zkoušel přepínat polaritu driveru (na co nejhlubší výkyv dolů) a lehounce (o 2uF) jsem pak oproti poslechovém přidal kapacity na celkových 30uF. Zároveň se tím potlačilo malé zdůraznění na 2 kHz, tak mi to připadlo rozumné. Testoval jsem i změnu hodnoty tlumivky (na 1,25 mH), ale zůstal jsem na původní. Nejnižší odpor 6,5 ohmu je rovněž akceptovatelný. Ale:
Kontrola původní výhybky mi připoměla, že originální Hubertovo zapojení s 33 uF bylo výkonově pro dva 20W odpory 3R9 moc (už jsem na to načisto zapoměl sad ). Plošák byl na jejich pozici vyhřátý do odpálení lepidla mědi. Tak ještě zvážím, zda to pro jistotu nevrátit k vyposlouchaným 28,4uF, čili v praxi přibližně na kondíky 15+12uF a nebo tam jeden až dva 20W odpory (samozřejmě vše změnit a dopočíst na celkové 2 ohmy) nepřidat do druhého patra.
Ve schématech výhybek je zem vstupu a (černá svorka) všech reproduktorů spojená dohromady, to jsem tam neoznačil, doplňuji alespoň v popisu. Polarita výšek na plošáku je otočena.
https://i.postimg.cc/nX3QR5s4/Sck-mata-zapojen-historicky.jpg https://i.postimg.cc/PPhpthYb/Plo-n-spoj-2022-2.jpg
Plošný spoj výhybky jsem spáchal červeným fixem Centropen Permanent č. 2846 a leptal v chloridu železitém T=40°C, spojem dolů za občasného míchání. Je to rychlé, levné a vcelku nebylo podleptání zásadní. Předtím jsem přenesl body k vrtání z papíru na spoj důlčíkem, bez námahy nějakého vyměřování a vyvrtal to... Ponechal jsem hodně mědi, jednak z důvodu zvládnutí velkých proudů a jednak z důvodu zozptýlení tepla. Cívky vychází vždy uprostřed kříže mezer (oproti obrázku spoje jsem pod středem cívek úseky bez mědi ještě zvětšil), aby nedocházelo ke transformování smile, resp. zkratu. Trochu jsem ještě změnil spoj na vývodu výšek a je k dispozici prostor pro LRC člen (cívka „na stojato“, aby se vzájemně neovlivňovaly s cívkou výhybky výšek).

Bedýnky jsem velmi důkladně vytlumil, posunul jsem tak rezonanční kmitočet basreflexů na cca 43 Hz (z původních 47 Hz), zvýšil jsem vytlumením fiktivní objem. Bednu pak lze plně zatížit i při 40 Hz = struna E na 4strunné baskytaře (její nejnižší frekvence). Zvuk na basech se mi pak zdál i hezčí. Používal jsem lepidlo ve spreji (Pattex Power spray, kdysi jsem ho k něčemu koupil a nehodilo se), na lepení tlumícího rouna fungovalo perfektně a okamžitě. Z tkanin ho vůbec nedostanete; občas jsem některá doplňovací lepení dělal v pozici na koleně a podařilo se mi stříknout jsem si lepidlo na zánovní domácí (značkové) tepláky zrovinka na choulostivém místě, mohu je vyhodit sad . Dejte si pozor, nebo přijde další náklad smile ...

https://i.postimg.cc/Z0PxmJCZ/IMG-1407.jpg https://i.postimg.cc/yDGFjdrh/IMG-1383.jpg https://i.postimg.cc/5HvFmmz1/IMG-1410.jpg https://i.postimg.cc/8J4cyXz8/IMG-1419.jpg

Ještě jsem bedýnky nepoužil na větší akci, zatím je vcelku mrtvo, nebo kavárničky. Až na čarodějnice hrajeme venku, tak se to trochu ukáže (děckám samozřejmě také nemůžeme solit zvuk naplno). Na doma se tváří jako velké Hifi s mocnými hlubokými basy. Samozřejmě buďme při zemi, nějaký zvukový superzázrak to není, na to autor výhybky smile ani ty měniče nemají (hlavně basák). Hmotnost bedny je pod 29 kg (už změřeno). Měřícím mikrofonem mi to na výškách šlapalo na 20 kHz při menším útlumu, než 6 dB. Na basech mikrofonu moc nevěřím, ale stačilo přidat cca 3 dB a bylo to ono...
Ještě mi zbývá překrýt v horní části tlumící materiál černou průzvučnou tkaninou (spíše pěnou), aby bílé rouno nekoukalo z basreflexů a nekazilo „umělecký dojem“.

Obaly jsem si už nechal vyrobit, protože u mobilního disko jsou lakované bedny transportované bez obalu za rok užívání zralé na okobercování sad.
Co dodat? Jsem napnutý, jak to bude hrát v ostrém provoze „na plný kotel“. Případné vyplynuvší doplňující úpravy ještě napíši. big_smile

(upravil Otas 2. 5. 2022 14:06)

Re: Fullrange 15 + 1,4"

Tak jsem bedýnky vyzkoušel, nejprve benefiční akce u nás na zimáku.
A zjistil jsem, že jako konstruktér jsem zřejmě drobátko zanedbal termickou kompresi u basáku (měděná cívka na to prý dokonce trpí víc, než hliníková). To, co bylo krásně srovnané při malé hlasitosti se stalo uječeným za velké. Nejprve jsem to tedy sundal na ekvalizéru, aby se to dalo poslouchat.
Doma jsem pak pozměnil výhybku, odporový dělič před driverem jsem posunul o další 1 dB dolů. Na basech jsem se vrátil kapacitou na měřením a poslechem vyhodnocenou hodnotu. A dokončil finální detaily - černý průzvučný materiál před tlumící rouno na ůseku viditelném skrz basreflexy atd.... Na malou hlasitost to trochu ztratilo brilanci, ale šlo to i tak.
Předevčírem na čarodějnice to absolvovalo druhý ostrý test (zes 2*600W/8 naplno při občasném probliknutí Peak po dobu několika hodin). Na výškách jsem opět musel trochu ubrat (cca polovinu co předtím) v úseku 800 Hz - 20 kHz (a basy zůstávají 50 - 80 Hz + 6 dB). Zbytek jsem upravoval na mixu - pouze u hudby jsem ubíral cca 3 dB na středech, mikrofon na rovno.
Výsledek byl skvělý, zatím asi nejlepší zvuk dosud z mých beden. Bohužel jak si DJka přešla z CD na noťas, hned zvuková sračka, jen něco se dalo přežít bez ucpání uší.
Zvuk z bezdrátového mikrofonu (Sennheiser hlava 935) zcela bezvadný, důrazný, zřetelný.
Finální schéma výhybky (červeně podtrženy změny)
https://i.postimg.cc/w1vbJCZ7/Sch-ma-15-1-4-k-IV-2022.png
Takže spokojenost a těším se na další akci big_smile ....

(upravil exxxi 5. 5. 2022 14:29)

Re: Fullrange 15 + 1,4"

Díky za report.
Mám v jedněch bednách 12NDL76 a ND3030 právě na hornách HF96. Podle toho, co píšeš,  vidím, že jsem udělal dobře, když systém dělím aktivně.
Basy zpožďuji asi o 15cm kvůli tomu obřímu zvukovodu. Na driverech mám jako ochranu koďan, už nevím kolik, aby se tam ani při poruše zesíku nebo čehokoliv nedostalo nic pod 800Hz. A kvůli koďanu otočenou polaritu.

QSC, EV, Turbosound, X32, SiEx3, DL1608 atd.

Re: Fullrange 15 + 1,4"

Mám bedýnky 12"+1,4"+HF99 v rovině a není to ono, také jsem trochu motivován na aktivní dělení. Do nových bedýnek s odstupem basáku o několik cm se mi nechce.

Re: Fullrange 15 + 1,4"

Jenže u téhle horny nejde o pár cm, ale skutečně o 15. Tady je aktiv nezbytný.

QSC, EV, Turbosound, X32, SiEx3, DL1608 atd.

Re: Fullrange 15 + 1,4"

Tyjo vypadá to skvěle. Fakt krásný výsledek, věřím že to hraje suprově. Z konstrukčního hlediska bych jedině zvolil výraznější zaoblení hran na madlech (já používám 8 nebo 10mm radius, podle toho kolik se vejde do kterého materiálu) a i tak by někdy pohodlnosti ještě trošku oblejší madlo prospělo. Pochopil jsem z článku správně, že to ani nemáš v plánu provozovat jinak, než takto bez subwooferu? Totiž...v době rozhodování o stavbě svých 15"+1,4" jsem žil (z mého dnešního pohledu trochu naivně) v téže představě, že to postavím na 15" basáku namísto zvažované 12", aby to pokudmožno šlo používat fullrange. Takto jsem to zatím použil jednou (pro koncert dětského sboru s klavírem). Bohužel se ukázal faktor mé lenosti a akustického přínosu dost v neprospěch tohoto řešení. Tahání a dostávání 30kg beden na stojany mě moc nebaví a malé lehké 12" (případně i 10" když to malost prostoru dovolí) satelity s malými 12" subwoofery se mi co do pracnosti a vlastně i skladnosti osvědčily víc a i zvukově to nakonec udělá víc parády (středy nepřekvapivě znatelně lepší a spodek ze subwooferů na zemi je výrazně lépe řešitelný co do rovnoměrného pokrytí prostoru...přecijen power-alley od těch 50Hz už znát bude znatelný). Já 15" vršky nakonec používám už víceméně jen ve "velkém" setupu s 4-6ks 15" basovek. Ale naprosto i chápu chuť řešit to takto jednoduše (dva kanály zesilovače namísto čtyř, dva stojany, dvě bedny a je vystaráno), věřím, že to úkol plní a jak říkám... provedení se mi líbí moc. Mimochodem, čím to krmíš a máš případně nějak řešený low-cut, nebo to jede úplně fullrange?

(upravil Otas 9. 5. 2022 10:26)

Re: Fullrange 15 + 1,4"

ondra.klofat Díky. Ono to samozřejmě nezvládá nějaké větší sály pro nahluchlé, ale např. na svatby je to často dobré a takové akce, jako dětský den na hřišti to zvládá velmi dobře. Velikostí mi přesně pasují -podle zadání- do kufru za zadní sedačku (Peugeot 5008). Lze je hodit i nad suby (mám dva lehké a výkonné RCF ART905AS), ale pro tento účel využívám jako satelity 12"+1,4" nebo 12+1"a pro nejtěžší službu mám EAW NT59. Zes používám QSC PLX1804 (mám 2 kousky), je to AB/H a jeho největší předností je necelých 6 kg hmotnosti smile. K tomu mám v racku dbx231 (mám tedy kompletní vnitřně propojené 2ks 4U 15,5 kg vážící racky), mají low cut, na kterém je useknuto vše pod 40 Hz, což k bednám vyhovuje. Ale raději na ekvalizéru moc nehýbu, používám rozsah jen +-6dB, nejvíce + 80 a 63 Hz.
Mix pak je Rodec MX2200, což je sice digitál, ale zvuk kazí poměrně málo - je velmi praktický, na každý (nebo jen na jeden) vstup lze zapojit mikrofon. Pokud chci skutečně dobrý analogový zvuk, pak mám samodomo mix (2+4), nacpaný samými precizními OZ (OPA134,132,2134 LME49720 a mikrofonní INA103 volitelně s fantomem a echem). Ale nepoužívám ho, kromě vizainu a absenci značky proto, že DJové používají jen zčásti CD, více pak staženiny nasamplované na 48 kHz (a často jen z Youto - brr pray).
Mám i starší mix Rodec a nový malinký A-H.
Bez potíží stavím dvě aparatury (mám více DJs), v nouzi (obvykle Silvestr) 3 sestavy i se světly.
exxxi: Část zpoždění (cca 7 cm) se dohání výhybkou (menší cívka a větší kond) se zdůrazněním kmitočtů před dělením, což ten KPL3015LF ale i některé basové 12" potřebují. Část posunu je pak na tvaru membrány. Ani jsem pak nechtěl pravý planar waveguide se sešikmením usazení basáku - k výškám nejvíc dovnitř, abych truhláře příliš nevystrašil (špatně se to asi počítá a zadává). V rovinném usazení basáku + horny a nízkém dělení to lze skutečně jen aktivně.