Zdar, nejsi prvni, ani posledni, kdo toto resi a resilo se to davno, davno pred tim, nez zacali byt aktualni mobilni telefony.
Dokonce tak davno, kdy na hranicich byli jeste ostnate draty.
Dynamo na kolo, neni dynamo, ale alternator.
Alternator ktery dava asi 3W a ma relativne velke straty v trecim prevodu z obvodu kola.
Kdysi bezne alternatory, meli pri kontinualnim odberu v optimalnich otackach, napeti do zateze cca 6V pri zatezi 3-4W
Stridave napeti, melo sinusovy charakter, ale v nekolika stridach, ponevac stator byla jedna civka, ktera mela zvlastni polove nastavce, ktere vytvareli stridave magneticke pole z valcoveho rotoru.
Na optimalni vykon, bylo nutne, dosahnout relativne vyskych otacek.
alternator, alias magnetto-alternator, fungoval znacne stratovym zpusobem, ponevac zatez, do ktere pracoval, delala to, ze pri prekroceni vykonu cca 4W, se utrhlo magneticke pole a tento zdroj, pracoval, jako proudovy zdroj z konstantnim proudem.
tedy pokud se spalila jedna zarovka, snizila se zatez a zacalo stoupat napeti.
Tudiz toto bezne "dynamo" na kolo ala DDR, nebo podobne, nebylo mozne ani niejak upravit pro vyssi vykon.
Celkova strata v prevodech, ucinnosti a tp. byla pres 20W a to neni malo.
Dnes, pokud by se neco podobneho melo resit, je daleko lepsi, pouzit "dynamo" ktere je ve stredu kola a pracuje pri mensich otackach, ma vice polovych nastavcu a pokud mozno, magnety ze vzacnych zemin.
Takove "dynamo" ma sice nevyhodu, ze jej nelze odpojit, ale jeho strata, pri nezapnutem osvetleni, je jen o malo vetsi, jako bezny kvalitni naboj kola.
vid tabulku
https://www.kilometry.cz/vyroba-energie … -v-naboji/
Vykon dynama, je v pohode pres 5W, otazka je, jak tento vykon chces vyuzit.
Aby si mohl nabijet nejake zarizeni, dnes USB, je idelani, si pro tento ucel upravit powerbanku.
Napeti z dynama, musis usmernit, ofiltrovat kondikem a idealne zapojit neco jako MPPT regulator, klidne z aliexpresu, urceny pro male solarni nabijecky na nabijeni LiIon, nebo LiPol akumulatoru.
Proc..
Protoze pokud si slozis baterii z nekolika kupr. 18650 clanku, do "prazdne powerbanky" tak pridanim nabijeciho obvodu typu MPPT, ti neni potreba dosahovat zvlast vysokych otacek z toho alternatoru, ponevac ten regulacni zdroj, si pri mensim napeti na vstupu, vyrobi napeti vyssi a dokaze nabijet akumulator i pri pomale jizde.
Pri zvysujicim se napeti, prejde plynule do rezimu v celku usporneho proudoveho zdroje.
akumulator typu LiIon, idelane 18650 z pripojenou elektronikou powerbanky, dokaze zas nabijet dlasi USB pripojitelne zarizeni, nebo pokud pouzijes buck boost menic, dokazes nabijet i zarizeni, ktere maji vyssi napeti. Kuprikladu radiostanice, nebo fura dalsich zarizeni.
elektronika powerbanky, se stara o to, aby si akumulatory neznicil hlubokym vybitim.
Komercni reseni neznam, nemyslim si, ze by existovalo. Mozna nektera elektricka kola, maji z palubni pohonne baterie, vystup USB, ale to je asi neco uplne jineho.
Co se tyce tech menicu, a zejmena powerbanky, idelani je elektronika, ktera dokaze fungovat v rezimu "on line" tedy pokud nabijis powerbanku pres vstup USB, tak elektronika na vystupu pracuje normalne a nevypina se.
V pripade, ze to budes vyrabet, takovy on line UPS na paralelni baterii clanku, si vytvoris sam
staci tedy i obycejna "off line" levna prazdna powerbanka a prislusny pocet clanku paralelne zpaojenych, MPPT menic a pripadne i doplnit zvysujicim menicem, pokud potrebujes napajet nejake zarizeni na vyssi napeti, nebo nabijet akumulator v radiostanici a pod.
Regulator nabijeci MPPT, pro 1 az x clanku paralelne zapojenych LiIon..
https://www.aliexpress.com/item/4000244 … 6062%23769
Prazdna powerbanka, kolik clanku osadis, tolik kapacity budes mit...
https://www.aliexpress.com/item/1005001 … web201603_
aby ti dovnitr vlezl ten menic MPPT, musis dva clanky vynechat.
ale muzes do toho osadit jeste z potakem zdroj zvysujici napeti, pro napajeni a nabijeni dlasich serepeticek. Kuprikladu radiostanici.
https://www.aliexpress.com/item/4000849 … web201603_
..............................
Kdysi davno v dobach kdy nic nebylo, se vyvijelo a tak nejak experimentalne, pouzivalo na kole pro nabijeni akumulatoru, udelatko z Ge Tranzistory, menic zvysovaci proudovy a nabijely se baterie typu 10x NiCd 225, pro VXW 010, VXW 020, nebo i moduly baterii VXW 100.
Jizdou na kole, by si ale tenkrat musel jet dva dny, aby si nabil 11x clanek cca 600mAh .
Bezne baterie z 10 knoflikovych akumulatoru, typ 225, se dali zvysovacim menicem nabit za dve hodiny normalni volne jizdy, ale bez zapnutych svetel .
Testovano ve svazarmu jeste v davnych dobach temna.