Téma: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Máti má elektrický invalidní vozík na 2 akumulátory 12V/45Ah. Původně tam byly nějaké čínské gelovky, ty odešly, tak jsem koupil 2 bezúdržbové autobaterie o stejné kapacitě. Problém je, že se baterky nikdy nenabijou na 100%. I když jsou úplně vybité, nabíjejí se cca 6-7h a pak nabíječka vypne (vypíná při cca 28,9V), takže když nabíječka dává 5A, je to něco kolem 35Ah. Někdo mi říkal, že mám baterky s určitým obsahem Ca na deskách, a ty že potřebují vyšší napětí o pár desetin voltu. Na fotkách je rozdělaná nabíječka, možná ji někdo znáte, jsou tam tři trimry. Nevíte někdo, zda by se některým, a kterým,  dalo zvednout konečné nabíjecí napětí?

http://s1.postimg.cc/mg5ugyaa3/Nab_01.jpg http://s16.postimg.cc/j8cdoguyp/Nab_02.jpg http://s10.postimg.cc/3pm0mc9np/Nab_03.jpg

Více detaijlnějších foto zde:

http://jarobr.rajce.idnes.cz/Nabijecka_01/

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Já bych do nabíječky nešťoural. 14,4V/baterii je OK. http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni … latory.pdf

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

No mimochodem, do vozíku, myslím, patří tzv."stacionární baterie", autobaterie jsou prakticky jen do auta.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

ano, myslím si že klasické autobaterie jsou na vozík nevhodné, velká váha a případné výpary z baterie které se uvolňují jak při nabíjení tak i když se nenabíjí. Nabíječka pro gelové baterie má jiné cykly nabíjení než nabíječka pro normální (PB) baterie. Tady jde hlavně o proudy a napětí.
mrkni na toto.
http://www.sossoukyjov.cz/data/File/VY_ … E_6a04.pdf

(upravil zdenek00 1. 7. 2015 17:32)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Startovací autobaterie do vozíku myslím nebyl dobrý nápad, patří tam výhradně trakční, mají jinou konstrukci desek a mřížek a jsou dělaný na jiný druh provozu. Na druhou stranu jsou ty trakční zase dražší, ale měly by (aspoň ty značkové) vydržet dost dlouho.
Ta nabíječka na gelové baterky má opravdu trochu jinou charakteristiku nabíjení.

(upravil cestmir 1. 7. 2015 19:34)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Hippo007 napsal:

Já bych do nabíječky nešťoural. 14,4V/baterii je OK. http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni … latory.pdf

To +/- platí pre gélové/AGM (ako tam bola pôvodne). Bežné štartovacie so zaplavenými elektródami je skutočne vhodnejšie nabíjať nabíjačkou s vyšším koncovým napätím, najmä ak je cieľ maximálne využitie kapacity a/alebo ekvalizácia článkov. Presne ako uvádza zdroj [1], sekcia "Nabíjení akumulátoru".

jarob napsal:

Máti má elektrický invalidní vozík na 2 akumulátory 12V/45Ah. Původně tam byly nějaké čínské gelovky, ty odešly, tak jsem koupil 2 bezúdržbové autobaterie o stejné kapacitě. Problém je, že se baterky nikdy nenabijou na 100%. I když jsou úplně vybité, nabíjejí se cca 6-7h a pak nabíječka vypne (vypíná při cca 28,9V), takže když nabíječka dává 5A, je to něco kolem 35Ah.

Ona ale reálna kapacita "45 Ah" aku pri takto vysokých nabíjacích/vybíjacích prúdoch ani nebude o moc vyššia. Tých 45 Ah platí bez bližšieho upresnenia pre vybíjací prúd 0,05 C, t.j. 2,25 A. Tou extra fázou dobíjania nad plynovacích 14,4 V tam ešte niečo narveš, žiadne veľké zázraky ale nečakaj.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

On psal, že má bezúdržbovou. Nepsal jakou, jestli AGM či co zač. 14,4V je univerzál, se kterým baterii neoddělá. Takže jestli chce zvyšovat nabíjecí napětí a plynování článků, ať si nejprve zjistí, co má za baterii, pak přečte odkazované články a podle nich se rozhodne, jaké nabíjecí napětí zvolí.
A ano, do vozíku, kde se baterie ždímá do vybití, baterii staniční nebo gelovou. Autobaterie je dělaná na provoz, kdy je stále nabitá a jen během startování dává velký proud.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o dnes najbežnejší kvapalinový štartovací aku. v bezzátkovom prevedení, bez prístupu k elektrolytu.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Jarob: No napřed si se měl tady trochu poradit.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

No co už teď, když už je má koupené. Díval jsem se na ceny gelovek, jsou tak průměrně dvakrát dražší, než ty klasické startovací. Takže kdyby mu gelovky vydržely 4 roky a tyto jen 2 roky, tak je na tom stejně. Některé značkové trakční udávají zaručenou životnost 10 let, ale jsou zase ještě dvakrát dražší, takže v reálu to možná vyjde nakonec všechno nastejno.

(upravil PB 2. 7. 2015 10:55)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Ty startovací baterky nejsou dělaný na častý hluboký vybíjení, který je u vozíku potřeba.

Trakční baterie vyniká oproti konvenčním autobateriím vysokou odolností při cyklickém (opakovaném) hlubokém vybíjení. Technologicky je konstrukce baterie upravena tak, že vnitřní olověné desky (elektrody) jsou zesílené aby odolávaly opakované zátěži při vybíjení až na 0% kapacity baterie. Tenká mřížka, kterou jsou vybaveny běžné startovací baterie, lépe odolává vysokému krátkodobému odběru proud u, ale je více citlivá na hluboké vybíjení a při častém opakování tohoto procesu se brzy začne drolit a rozpadat. Proto doporučujeme, pro cyklický režim zásobování elektrickou energií, vždy volte raději kvalitní trakční baterie. Můžete si vybrat klasické elektrolytem zaplavené, údržbové i bezúdržbové baterie, moderní baterie s technologií AGM (nerozlitelné - kyselina je zasáknutá do skelných vláken) nebo gelové baterie - vysoce odolné s dlouho životností (elektrolyt - kyselina - je ztužená ve formě gelu). Modely AGM a GEL jsou zcela bezúdržbové, nerozlitelné a velmi odolné proti otřesům. Mohou pracovat téměř v jakékoliv poloze.


http://www.battery-import.cz/trakcni-baterie/

(upravil Dohnalik 2. 7. 2015 11:25)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

To bych se z těch cen podělal, to už raději lithium s několikanásobkou kapacitou na kg a litr, daleko vyššími vybíjecímy proudy bez poklesu užitečné kapacity a delší životností.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Jo, jo, ale musíš u nich zamezit příliš hlubokému vybití atd. Není to úplně bez problémů, chtěl jsem si je koupit na chatu, ale zatím jsem to vzdal, zatím jsem nenašel firmu, která by nabízela na klíč lithiový baterky na 24 V, cca 100 - 200 Ah, se všema potřebnýma hlídacíma obvodama, nabíječkama atd. za nějakou rozumnou cenu.  Pokud o nějaký víš, dej vědět.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Měla by to všechno mít třeba Battery Import, nicméně cena těch dvou baterek do vozíku by byla kolem 15 000,-. Udávají sice životnost min.10 let, ale kdyby odešla chvilku po zákonné záruce, co je mě to platný?

(upravil Dohnalik 2. 7. 2015 12:13)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Postav sám, not that hard... Lithium ion nakoupíš od čínana (ale samozřejmě kvalitní články), pokud budeš články práskat paralerně, tak s co nejpodobnější kapacitou, přesný ADC a dobrý balance obvody, trocha programování a jedeš. Lidi se té lithiové chemie hrozně bojí, ale není čeho, pokud s něma člověk zachází slušně, tak vydrží fakt hodně, dnešní lithium ion mají rozsah napětí 2,5 až 4,425 V, jde to dopředu... Ale nevím, jestli bych na chatu řešil lithium-ion, pokud chceš lithium, tak zkusit lithium ferum fosfát, jsou dražší, nemají takovou energetickou hustotu, ale vydrží daleko horší zacházení. Nabíjet je můžeš podobně jako olovo, dokonce i bez ochranných a balance obvodů.

Řešení na klíč máš jinak tady: http://www.teslamotors.com/powerwall ale kapacita několikanásobně vyšší než si chtěl a tím pádem asi i cena mimo smile Na druhou stranu jsou chlazený kapalinou, vydrží tisíce plných cyklů (10 let denního cyklování) a mají kapacitou dostatečnou i pro rodinej dům při zanedbatelné velikosti.

Do toho vozíku bych koupil 5ks lithium polymer: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ … _Pack.html I při obrovských vybíjecích proudech pak taková baterie bude mít pořád svou kapacitu a nebude se jí masivně zkracovat životnost, jak je tomu u olova, respektive může z ní trvale odebírat 0,5 kA bez toho, že by se poškodila... vyjde to na 5500 Kč za opravdových 550 Wh + asi by to chtělo nějakou tu řidicí elektroniku, ta je však vyrobitelná za pár kaček, nebo koupitelná za cca 1000kč.

BTW, další výhoda lithiových baterií je, že je lze nabíjet proudem 1C i vyšším, takže ji lze za dvě hodiny nabít do plna a za 45 minut na 75-80% jejich kapacity, která většinou dostačuje.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Ta Tesla je zajímavá, včetně ceny, ta se mi zdá celkem přiměřená, ale píšou, že to je bez invertoru, ...   Nedojde za chvíli lithium? Když bude mít kdekdo auto od Tesly a doma powerwall??

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Lithia máme dost na pokrytí celosvětové spotřeby všech energií a transportu na baterie několikrát. Prakticky jenom cca 20% lithia tuším jde na výrobu baterií, zbytek je nějaká keramika a bůh ví co ještě. Lithia je dost smile Jsem zvědavej co vyvede musk s gigafactory, snad stlačí konečně baterie na slušnou cenovou úroven, slibuje 3500 Kč za 1kWh, což zní až moc dobře. Pak by ropa šla do prdele raketovým tempem a asi by ji nikdo na získávání energie nechtěl.

(upravil jarob 2. 7. 2015 16:15)

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Chlapi dík za reakce. To mi dalo, než jsem to všechno proštudoval...

Původní (asi teda trakční baterky) odešly cca za rok a půl (máti s nimi najela méně, než polovinu toho, když byly nové). S těmi novými automobilovými ujede sice víc, ale není to tolik, kolik s novými originály. Samozřejmě při koupi rozhodovala cena. Neposuzuji kapacitu baterky tím, co je schopna dodat, ale co je schopna pojmout. Protože i když baterky vybije celkem slušně, tak při dobíjení 5A by se měly dobíjet min 9h (vzhledem k ztrátám i víc), a ne jen nějakých 6. A jak jsem nastudoval, mělo by být konečné nabíjecí napětí min. 14,7V na baterku. Já mám necelých 14,5. Takže mi jde jen o to, zkusit zvýšit toto napětí (samozřejmě, že ne o volty, ale třeba jen o půl- nechci, aby baterka nějak moc plynovala).

Takže teď bych uvítal, kdyby se našel někdo, kdo by dokázal určit, jestli se napětí některým z těch trimrů v nabíječce zvýšit dá a popř. kterým. Nebo mám zkoušet jeden po druhým?

To Dohnalik #15: 5 baterek by byla kapacita jen 25Ah, teď tam je 45, takže bych těch baterek musel mít cca 10 a ne 5. A to už se dostávám s cenou hodně vysoko.
A mimoto nepotřebuji zas tak strašně vysoké proudy- motor má 800W, což je nějakých 33A (myslím, že je tam 40A pojistka), ale vzhledem k tomu, že s novými originály vydržel vozík jezdit přes dvě hodiny, tipuju to na průměrný odebíraný proud kolem 20A. A pak ještě komplikace s dobíjením...

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Jo, byl to jen návrh, ono ve výsledku ta kapacita bude cca stejná, protože při těch proudech co píšeš bude mít běžná olovená baterie tak polovinu učitné kapacity, jako má napsaý na šítku.

Trimry prostě zkoušej a testuj, tady není moc jiná rada, z těch fotek to poznat nejde a schéma té věci nemáme. posunuj vždycky o kousíček a zkus, jestli se změní napětí na výstupu, at případně nerozhasíš konstatní proud a podobně.

Re: Zvýšení konečného nabíjecího napětí nabíječky

Chcelo by to to na vozík prirobiť maličký spalovací motorček s generátorom na etanol a ten nech dobýja tie baterky a nech im pomaha ked je človek v exterieri alebo niekde na polceste z vozíčkom a dochadza baterkám dych.
Predsalen energia uložena v palivách je zatial v pomere objem (váha)= energia mnohonásobne večšia ako u všetkých známich batérii.