Center je velmi dobra vec treba v male mistnosti, kde je siroky gauc / priklad. Jde o to, ze kdyz signal centeru budou hrat predni soustavy (ktere stereo umi skvele), ten stastny uprostred bude mit obraz monfoonniho zvuku pekne v miste obrazovky. Oba krajni ale ten monofonni zvuk uslysi ze "sve" bedny, ke ktere budou o nejaky metr bliz nez k te druhe.
Pokud se krajnim bednam sebere ciste monofonni slozka a pusti se do separatniho kanalu (jako to delal Dolby surround souctem) tohle se vyresi a pak si uvedomuje zdroj zvuku primo v centru sceny kazdy, at sedi kdekoliv. To IMHO prinos je.
Me osobne prijdou spis k nicemu satelity. V IMAX, kde je prostorovy obraz a navic vyplnuje cele zorne pole to tak nejak jde k sobe, ale v situaci, kdy mam metrove "okno do jineho dvourozmerneho sveta" mi zadni efekty (nekdy i vice nez dva, ze) prijdou jako zbytecne.
L-center+R je podle meho gusta naprosto dostacujici pro dobre kino, za predpokladu, ze center je minimalne stejne kvalitni jako L a R. Optimalne uplne stejna bedna.
Jenze pak tu ctu, jak je center "jen na dialogy" a "od 100 hz" a podobne, a k satum s L18 dame ARN116. Tim obdobim jsem si taky prosel a je to podle mne nesmysl. Zadni saty ano, tam je behem obycejnych filmu fakt akorat par ruchu a sem tam prostor treba od scenicke hudby, ale center je v pripade pouziti na DD nebo dts proste nejdulezitejsi kanal.
I kdyby uz jen kvuli tem dialogum.