Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 8 z 18)

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

  Stránky: ««« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 18 »»»

RSS

Příspěvky [141 až 160 z 354]

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Dyť ti to píšu, tak mysli. Na toroidu je možná lepší geometrie vinutí, menší rozptyl, o kterej u dvojčiňáku s děleným primárem jde v prvý řadě.  Velkej rozptyl by ti jinak z trandů udělal přímotopy.
EI se dá taky namotat třeba bi- či multi-filárně, ale neni to úplně ono - EI či EE je lepší pro realizaci větší izolační pevnosti. Na toroidu budeš od sebe izolovat vinutí maximálně lakem na drátu. 
Navíc těch pár závitů snad protáhneš jednodušeji toroidem, než se babrat s nějakými proklady do trafa.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Toroid je ekonomicky a aj výrobne najekonomickejšia varianta. Odpada kostrička trafa. A výška je tiež velmi rozhodujúca v takýchto zariadeniach. Navyše lepením dvoch jadier vzniká miniatúrna " vzduchová medzera" .

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

microlan 138.
možná jsi viděl zdroje ze sítového na malé napětí a veliký proud. U zdrojů pro galvanizaci s malým napětím, se sekundár řeší měděným plechem a to se na toroid dává blbě.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

djsteve: Absence kostry neumožňuje definovanou polohu vývodů ani upevnění. Planární trafa dělám taky běžně placatá.
A mohl by jsi mi vysvětlit tu "vzduchovou mezeru" ?

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

1.Absence kostry neumožňuje definovanou polohu vývodů ani upevnění.
U toroidu s hrubkou drôtu 2až 4 mm sa poloha a upevnenie vyvodou akosi určuje sama sebou samotným tvarom a ohnutím vývodu.

2.Planární trafa dělám taky běžně placatá. " No comment"

3.A mohl by jsi mi vysvětlit tu "vzduchovou mezeru" ? Myslene to bolo tak že jadro toroid je z jedneho kusa a tie ostatne treba vždy zlepiť a nikdy to nebude ako jadro z jedneho kusa.

(upravil Hazys 5. 8. 2014 20:23)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Co nebude jako z jedného kusa? big_smile

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Ale prd, bude. I vic jader..

Web

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

djsteve, tobě nemá cenu něco vysvětlovat, nepadlo by to na úrodnou půdu.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Danhard. nemusiš mi nič vysvetlovat ja Ťa o to neprosím. Ty si pripad v tomto smere sam pre  seba. Vytiahneš si z kontextu niekoho niečo a doplníš tam vlastný k vecižvást a čakaš na reakciu. Keby si radšej prispel niekde kde je to naozaj treba sparavil by si  kus prace a pomohol by skutkovej podstate svojimi nadprirozenými schopnosťami o ktorých ani ja nepochybujem.
Možno si skutočne silná kapacita no stale sa chceš "prát" len o pičovinách a ťahať sa za slovíčka a hrotiť to do chvýle kym neostaneš ako výťaz. Mne pri tejto téme zdroj do automobilivého zosilňovača stači že som videl už veľa schém od popredných výrobcou takýchto zariadení a viem že ten toroid tam asi nieje v každom zapojení len tak zo srandy. Jasne že to ide urobiť aj inak no je to asi o dosť nakladnejšie ako ostatne zapojenia a napady. Sam som to preskakal a mam doma slušnú zbierku kostier a transformatorov no nakoniec mi aj tak vyšiel s toho toroid. A o úrodnej pôde nepochybuj ja viem kam chceš aby vietor vial smile

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

ótn otn otn otn otn ...
... A už jsme to přejeli. banana2

Web

(upravil Hazys 5. 8. 2014 23:46)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Samozřejmě, a nejlepší je, když se do tématu začne přidávat někdo další, kdo nemá o dané věci sebemnší páru.

Takže to slyšíš EsoRimmere, protože světoví výrobci dávají do zesilovačů toroidy a protože jich djsteev viděl hodne, tak to tam prostě z dobrého důvodu bude. A ten důvod je určitě vzduchová mezera mezi leštěnými dosedacími plochami skládacího feritového jádra.
Zacouvej si pár příspěvků zpátky, myslím , že sem se vyjádřil vcelku jasně, k čemu je ten toroid dobrý - multi-filární vinutí bez nároků na vysokou izolační pevnost, vyšší činitel vazby.

Pro ostatní, co si zachovali ještě nějaký rozum: U skládacích feritů bývá v katalogu udávaná vodivost, tak si jí porovnej s toroidy srovnatelného průřezu. Pokud si však chce někdo audiofilsky leštit svou ctěnou průžinu na tom, že toroid s možná o něco vyšší vodivostí bude mít lepší zvuk (nebo dosaď libovolný jiný kec), tak můžete být v klidu, ovlivní to tak akorát magnetizační proud.

PS: Ne, magnetizační proud opravdu není ten proud, který měnič bere naprázdno ze zdroje. A ano, ztráty ovlivňuje, za domácí úkol přemýšlejte které a kde a kolik bude ten rozdíl.

(upravil EsoRimmer 6. 8. 2014 17:49)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

No popravdě mám z Vás hlavu tak zmatenou, že už jsem se v tom ztratil. Takže to vezmu postupně od začátku:

Měnič bude dvojčinný s TL494. Primár tedy bude mít dvě vinutí. Pracovní frekvence 25kHz. a teď jaký tvar jádta mám tedy zvolit: toroid nebo EI(EE)? Jako první priorita jádra je účinnost a co nejmenší ztráty, druhá je mechanické upevnění. Co byste mi tedy doporučili?? Nemusíte se tu hned dohadovat... smile

Výkon toho měniče už jsem zmínil - 600Wmax (600W je bráno s rezervou, zesilovač má max 350Wrms/4R, ale všichni víme, že je schopen si vzít ve špičce až 2x víc).

Pak jsem se dost natrápil s výpočtem jádra (vinutí, průřez apod. vzhledem k tomu, že k jádru není moc informací). Prostě jsem se v tom absolutně ztratil!! Hezky je to popsáno v amaru 1994, a je tam i tabulka s tehdy nejčastěji používanýma jádrama, ale dnes už jsou jádra jiná a v datasheetu jsem moc informací nenašel (cosmo ferrites).

Takže prosím jako pro blba mi vysvětlete jak dojdu ke konkrétnímu jádru a konkrétním rozměru na základě nějakých konkrétních parametrech...

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Vynutí tam bude asi těžko wink

Poslouchej a vnímej: Potřebuješ malý rozptyl mezi půlkama primáru - tedy těsnou vazbu. Protože nepotřebuješ izolovat žádný velký napětí, pouižješ svazek lakovanejch drátů a mnohofilárně (svazkem drátů) namotáš toroid - protože je to jednoduchý a výsledná vazba bude velká.
Tloušťku a počet drátů podřizuješ skinefektu (hloubce vniku) a proudové hustotě, kterou jsi schopen na tom jádru odchladit.  Ztrátama v jádru se nezabývej, nestavíš raketoplán a běžný ferit (N27, H21, CF196) bude mít ztráty přijatelně nízké.
Průřez jádra volíš takový, abys jej nepřesytil, současně aby se ti vešlo celé vinutí - ale zároveň aby bylo dostatečně obsazené, protože na jednom závitu bude vazba stát spíš za prd.
Co za parametry k feritu bys potřeboval, krom Bmax a Sj?
Vyser se proboha na to, že nějaký ferit za 15€ bude mít lepší zvuk, nebo delší pindík. Bude to fungovat úplně stejně i na feritu za 5€, pokud koupíš od jiného výrobce. Porovnej si třeba ceny Amidon a Micrometals... Přitom jsou to prakticky shodný produkty. A jestli budou ztráty 1 nebo 1,5W, při půl kilowatu odběru to někoho zajímá? Neděláš zdroj pro NASA.

(upravil EsoRimmer 6. 8. 2014 13:42)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Tak už i já dělám hrubky, no to jsem to dopracoval big_smile -> opraveno, aby se to dalo alespoň trochu číst...

Jádro za 15eček opravdu kupovat nechci.
Takže volím toroid o průřezu, abych ho nepřesytil. Při průřezu 163mm2 a napětí 15V mi vyšlo 4,6z/V, volil bych tedy 5z/V. Ale nemůžu najít vztah mezi výkonem, sycením a průřezem (nevím, jestli při průřezu 163mm2, 25kHz nebude jádro přesyceno) Co ještě musím vypočítat?

Počet závitů jsem spočítal podle U1/(2.f.S.deltaB)

DeltaB - max zdvih indukce
S - střední průřez jádra
f - frekvence

Počítám dobře nebo blbě?

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

V podstatě můžeš dát i jádra UU a udělat dvě kostry

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

S 25kHz díru do světa asi neuděláš.

(upravil EsoRimmer 6. 8. 2014 17:48)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Dnešní svět je tak děravej, že se o to ani nepokouším big_smile Myslíš tedy, že bych měl frekvenci zvýšit?? Na kolik mi doporučuješ?/podle čeho se dá stanovit "ideální" frekvence?

(upravil staffy 6. 8. 2014 17:52)

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Napríklad podľa strát v toroide, väčšia frekvencia=väčšie spínacie straty v polovodičoch, ale zase potrebuješ menší prierez jadra pri rovnakej hodnote sýtenia Bmax. Napíš mi na mail alebo súkromnú správu, pošlem ti všetko čo mám k push-pull meniču, z toho to musíš vypočítať. Činiteľ plnenia medi kp daj tak 0,1 až 0,3 - určuje koľko % s plochy okna So je zaplnené vinutím. Podľa mňa tá frekvencia tak 60 - 100kHz, kľudne 150-200kHz, stavajú sa aj také meniče, ale to už poradia skúsenejší aké sú tam úskalia.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

V podstatě můžeš dát i jádra UU a udělat dvě kostry

Vivat rozptylová indukčnost.

Re: Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Na straty v jadre a vo vodičoch čo sa povrchového javu tyka sa moc sustredovať nemusíš prakticky jediným omezením bude paralelne radenie fetov a s tým suvisiaca rastúca kapacita hradiel. Zhruba od 30kHz dude treba pri troch paroch posúvať mrtvy čas zo 49percent  smerom na dol a to znižuje tvrdosť. Maximum je tak okolo 43 až 45 pecent.dalej by som už nešiel. Na frekvencie 60kHz a viac možeš zabudnúť to je len čistá teoria.

Příspěvky [141 až 160 z 354]

  Stránky: ««« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 18 »»»

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Výroba zesilovače Nmos350 + spínaný zdroj do auta

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£