Štúdie, ktorými tu mávate okolo seba nie sú známe len vám, ale skúste sa zamyslieť do hĺbky o čom hovoria , nevytrhnúť len jednu vetu, ktorá sa momentálne "hodí",ale uvedomiť si súvislosti..
GM metrika hovorí len o maskovaní (produkty pod excitujúcim kmitočtom je počuť viac ako nad ním, "vzdialenejšie" kmitočty-vyššie harmonické viac ako nízke, pri menších hlasitostich je maskovanie menšie, hovorí teda o tom , čo všetko sme ochotní tolerovať, než sa to začne vnímať ako subjektívne zhoršenie.. Ale nehovorí ani slovo o tom , že reproduktor s menším "klasickým" skreslením bude objektívne alebo subjektívne horší, práve naopak, a hlavne pokiaľ ide o IM. Pritom sa subjektívne môže javiť inak, ako je poslucháč zvyknutý a môže byť hodnotený ako "šedivý a tupý", hlavne ak pri tom "obvyklom" zvuku sú produkty skreslení nad prahom GM metriky a počuteľne dovárajú zvuk. Ale sú tol len produkty skreslenia, nie hudobné informácie..A že sú skreslenia aj nízkymi harmonickými pri zložitom signále (IMD) počuť, snáď nie je nutné dokazovať, stačí komplexnejšia hudba a nejaký SE lampový koniec so skreslením podobnej úrovne , ako majú "bežné" meniče. Ak to "stačí", pretože to nie je ešte subjektívne rušivé, OK, je to slobodná voľba. V ďaľších citovaných prácach sú aj takéto vety
Whether a change in image position or size is good or
bad, then, is a subjective judgment. Because what was
intended by the recording artists is normally not known,
such judgments must be based on what appears to be plausible
or personally preferable.
čiže ide hlavne o subjektívnu "príjemnosť" určitých efektov, a v tomto citáte
the precedence effect appears to be most effective when the spectra of the direct and reflected sounds are similar
[4], [18], [20]. This appears to be an argument for constant-directivity loudspeakers and frequency-independent
(that is, broad-band) reflectors, absorbers, and diffusers."
je dosť podstatná tá podčiarknutá veta, musí to platiť súčasne, to "and" je dôležité, ukážte mi jedinú normálnu posluchovku, kde je kmitočtová nezávisloť odrazeného zvuku v pásme od 200Hz zaručená. Rovnako legálnym "liekom" je aj snaha o čo najužší vyžarovací diagram, a minimalizácia úrovne odrazeného zvuku, hlavne zo smerov, z ktorých môžu prichádzať "early reflections" s najvyššou úrovňou, a plne to pritom zodpovedá precedence efektu . Že je to iné, ako sme zvyknutí a preto horšie? A čo posluch "zvukovej konzervy" v otvorenom priestore vonku, kde je to prakticky bez odrazov? Tie informácie o priestore musia (mali by) byť nahraté na tej "konzerve" , ak ich tam zvukár chce mať, v tom priamom zvuku, nie dotvárať akustiku "Albert hall" dozvukmi svoje obývačky..
Inak tá "glorifikácia" konštantej smerovosti ako všelieku je len podobná hra o čísla, ako snaha o minimálne kreslenia alebo rovnú kmitočtovú charakteristiku. A tie štúdie sú plné spojení typu "it seems, it appears.." , je to vlastne všetko len o subjektívnej "neškodnosti" určitých zmien pôvodného signálu, ktoré môžu byť vnímané aj ako príjemné.
A mimochodom, menej povýšenosti a arogancie by nezaškodilo..