(upravil MaBat 6. 8. 2013 13:48)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Ano, řeč byla o TPL-150H. Viz obrázek z datasheetu výše, kde to není ani 20 stupňů pro 10kHz.
Je zvykem udávat šířku svazku pro pokles -6dB od osové cháry, ani nevím, jak jinak by se to mohlo brát.

beamwidth = šířka svazku, např. pro BW 90° je -6dB na +-45° od osy.

(upravil MaBat 6. 8. 2013 15:05)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Abych nebyl kritizován za editaci, napíšu to nově.

Nechme tedy hnípání se v číslech a vezměme to z praktické strany. Cough na slovetu mj. napsal:

"Když jsem po krátkém poslechu MAXu zhodnotil první dojem, že je to „na vrchu“ trochu tupé a šedivé a ne úplně rozlišuje nahrávky jak bych si představoval, tak se pan Bunta pousmál, že v presentované sestavě jsou ještě zapojeny staré konce, a že jsou koncové zesilovače SSE verze po vánocích vyprodané a nová várka SSE je teprve ve výrobě... Takže připomínka zcela dočasná. Navíc se k tomu mohla přidat charakteristika místnosti, kde má BV audio na zadní stěně panely obifon, což jsou celkem slušní vejškožrouti (měl jsem tytéž kdysi doma)."

Tvrdím (od začátku), že tupost, šedivost a pocit bez vejšek je způsobený přesně a pouze tím, že vejšky tenhle měnič prostě ve skutečnosti ani pořádně nehraje - viz ta měření, výkon padá o sto šest a na 10kHz už to není skoro nic. IMHO jen nezkušený hifista se nechá opít tím, že to je zesilovačem. Nakonec indicií o tom, že to prostě bude nedostatkem výkonu na vejškách, potažmo strmě narůstajícím indexem směrovosti ve vertikální rovině, je v té samotné recenzi dostatek. Viz i ta zmínka o Obifonu, a to jsou všechno vlivy násobně větší, než vliv zesilovačů. Zřejmě už má pistatel s prostým nedostakem vejšek zkušenosti. A takový nedostatek může být jednoduše způsobený buď blbým zatlumením místnosti (pouze na vejškách), nebo blbou vyzařovací charakteristikou beden (jako má TPL-150H), eventuelně kombinací obojího.

To je vše z mé strany. Můžete ale tvrdit a klidně věřit tomu, že to je zesilovačem. Osobně nevěřím tomu, že ve slepém testu to bude s jiným rozumným zesilovačem jiné.

(upravil MethMan 6. 8. 2013 15:32)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Nechci Vám kazit debatu, ale trochu jste vyřadili ze své argumentace vlastnosti poslechové místnosti, jinak řečeno poměr direct/reverb a i to, že na přirozenost sluchového vjemu a ovlivnění auditorní scény dozvukem/kolorací není rovnocené odkud (a v jaké rovině) odrazy přicházejí.
Musím souhlasit s MaBatem, že v celkovém obrázku hrají subjektivní argumenty - posluchačské preference a nahrávka a bylo by vhodné je nemíchat s objektivními.

... a rozhodne napríklad netvrdím( a určite tomu neverím zase ja, ani náhodou..), že skreslenie (THD, IMD) kompresných driverov je zanedbateľné a nepodstatné a jedine rozhodujúca pre subjektívny dojem je konštatná smerovosť a že je to alfa-omega ("conditio sine qua non")dobre hrajúcich boxov. Je to len dogma bez reálnej opory.

Neberte to ode mě jako drzost, ale když už i Floyd Toole jako - nyní již bývalý - špičkový zástupce JBL, kteří si asi 40 let "honí triko" na nízkém zkreslením má už dlouho názor jiný než vy, možná by to stálo za zamyšlení. Chápu, že to na první pohled odporuje všemu co jste si doposud myslel a slyšel, ale vysvětlení je tak elegantní, že se Vám bude jistě velmi líbit.
Konstantní směrovost jistě není jediná rozhodující a stejně jistě to nikdo nikde nepíše. Že nějakým způsobem kontrolovaná směrovost ("velmi podobná" konstatní) je jedno ze základních kritérií reprosoustav v malých místnostech o tom nepochybuje asi nikdo, kdo se o věc zajímal.

Navrhujem  postaviť vedľa seba takéto dve koncepcie a nech to poslucháči posúdia. Inak sú to len reči o teoretických výhodách "jediného správneho"  zvukovodu, pri ignorovaní všetkých ostatných "bezvýznamných" vlastností. Bodka.

Velmi hloupá a velmi tučná první věta. Dokonce si myslím, že existuje maximálně jeden správný, nebo alespoň ten "nejméně špatný" zvukovod k danému měniči a ke stanovenému okrajovým podmínkám (šířka svazku, směrovost atd.). Až někdo vymyslí bodový zdroj, svět se nám zjednodušší, protože pak nám bude stačit úplně blbej kužel. Pokud by dokázal aby zdroj kulových vlnoploch byl obdélník bude to ještě lepší, protože pak už to bude jehlan a to dá dohromady každej.

Edit: koukám, že jsem psal příspěvek moc dlouho smile

(upravil BV 6. 8. 2013 16:11)

Re: tweeter Beyma TPL-150

tupost, šedivost a pocit bez vejšek je způsobený přesně a pouze tím

, že ten reproduktor skresľuje rádovo menej, ako je obvyklé, má podstane lepšiu impulznú odozvu a tranzienty ako tlakové drivery a nemá "ocasy" na vodopáde.. Hrá jednoducho inak, nenápadne, neefektne,  bez obvyklých vnemov a obvyklej úrovne rôznych skreslení (čo to meranie THD, ešte lepšie IMD drivera na horne, bude niekedy?). Nakoniec, na ten coughov pocit som o pár príspevkov neskoršie takto reagoval (to sa ale už nehodí) ,a v tom vlákne je dosť iných názorov, aj od ľudí, čo majú aj s hornami a drivermi dosť skúseností, napr. michal_mishek, tomtom, pink panter, palipol a iní, (zrejme rovnako nehodiace sa ), zato mabat sa tam usilovne vyjadruje s aj s argumentáciou,

Tyto bedny, pokud jde o vertikální směr, toto (konštantnú smerovosť) výrazně nesplňují (to je fakt). Jak moc to je nebo není v reálu slyšet, není tak snadné rozhodnout a není IMHO možné tvrdit, že pokud by i vertikálně směrovaly vyrovnaněji, nebyl by výsledek ještě lepší.

BTW, znám i to, jak hrají velké pásky

,.. lenže to nie sú pásky, a rovnako nie je možné bez zrovnania tvrdiť, že by to bolo subjektívne lepšie, alebo že driver s CD hornom je preto lepší..Nájdite si na webe dojmy a vyjadrenie ľudí, čo majú s tým konkrétnym meničom praktickú skúsenosť, nielen teoretické pocity a dojmy.. A dosť ich vyhodilo zo svojich zostáv  tlakové drivery aj s hornami s konštantnou smerovosťou, a majú tam TPL150H..Asi preto, že nad 10kHz prakticky nehrá a že je to výrazne horšie.. smile
Záver: kto má záujem, má možnosť si to (absolútne nezáväzne) vypočuť a urobiť si názor sám.

Re: tweeter Beyma TPL-150

Proč se shodneme, že tohle je špatný i  bez praktické skušenosti? http://2i.cz/2i/t/9931e3c91a.jpg

O "praktických zkušenostech" si myslím svoje. Hluboký nezájem o hledání příčiny je u Vás až podivný. Rozumnějte, pro mě je fajn, že alespoň někdo z těch, kteří to dělají pro obživu se snaží překročit Rubikon dokola opakovaných konstrukcí. Jen nerozumím tomu, že se to balí do celofánu nesmyslů. Alespoň tady ne.

Re: tweeter Beyma TPL-150

Hluboký nezájem o hledání příčiny je u Vás až podivný.

A príčinu čoho mám hľadať? Že je tam niečo  teoreticky špatne, tak to predsa  nemôže hrať, tak , ako som zmeral (možno niečo trochu nepresne..) alebo ako popisujú poslucháči? Alebo prečo to skresľuje o 20dB menej ako tlakové drivery na CD horne? Alebo prečo  to subjektívne hrá (pre 99% tých, čo to počuli) dobre, prirodzene a neunavujúco? Alebo mám hľadať dôvod, prečo sa jeden z poslucháčov vyjadril v tom zmysle , že to hrá prakticky rovnako, ale na výškach lepšie, ako jeho cca 3x drahšia , veľmi nekompromisná zostava? Pritom ten človek má veľmi slušný teoretický background aj skúsenosti, a netvrdil, že to nemôže hrať... Nič nebalím do celofánu, ten "celofán"je práve to hľadanie príčin ,prečo to predsa nemôže hrať, ale to nerobím ja a "balí" sa niečo celkom iné.. Pre mňa je podstatný výsledok a názory drvivej väčšiny poslucháčov, všetkým sa vyhovieť nedá... Ak by to malo SPL ako na tom vašom príklade, skresľovalo, ťahalo za uši  a nedalo sa počúvať a všetci by na to nadávali, verte, že by som príčiny hľadal..
Pritom na tom obrázku , ktorý ste sem dal, je "niečo", čo by stále dosť poslucháčov hodnotilo ako detailné a vzdušné a plné "informácií", možno aj lepšie ako realita.. Ale o tak "kvalitných" obrázkoch a vlastnostiach táto debata nie je , začalo to tým, že to nie je  CD, tak to nemôže v miestnosti "dobre" hrať. A ono to pritom hrá, dosť "dobre", tak kde je chyba? Nie je  to náhodou tým, že určité teoretické nedostatky (všetko je kompromis..) pre subjektívny vjem (o ten vo výsledku ide) nie sú až tak zásadné, ako sa zdá? Nebude to niečo podobné ako "nevyhnutné" SR zosilňovača minimálne 200V/us, prenos hrany 100ns,  alebo napr. schopnosť pracovať aj do 1ohmu (ergo blbý box..),a  pritom sa napr.  (dosť) zanedbáva  odstup a hovorí sa súčasne o rozlíšení  a mikrodetailoch..Výsledok je ako reťaz, jeden dokonalý článok mi je "na dve veci", ak ostané  články sú výrazne slabšie . Toto je ten pragmatizmus, ktorý preferujem pred teoretickou "pravdou"

Re: tweeter Beyma TPL-150

MethMan napsal:

Nechci Vám kazit debatu, ale trochu jste vyřadili ze své argumentace vlastnosti poslechové místnosti, jinak řečeno poměr direct/reverb a i to, že na přirozenost sluchového vjemu a ovlivnění auditorní scény dozvukem/kolorací není rovnocené odkud (a v jaké rovině) odrazy přicházejí.

Umíš si představit, že by do té debaty vstoupily ještě takové problémy? big_smile Už takhle je těžké přiblížit se tu základním, obyčejným věcem.

(upravil MaBat 6. 8. 2013 20:14)

Re: tweeter Beyma TPL-150

BV napsal:

tupost, šedivost a pocit bez vejšek je způsobený přesně a pouze tím

, že ten reproduktor skresľuje rádovo menej, ako je obvyklé, má podstane lepšiu impulznú odozvu a tranzienty ako tlakové drivery a nemá "ocasy" na vodopáde..

Jistě smile Ještě si pamatuji, jak ste tu tvrdil, že v serii zapojené basáky ztratí tlumení a bude to hrát blbě. Zkrátka beru už Vaše názory také s velkou rezervou. Krom toho, silně bych si dovolil polemizovat s tím, že to tak vůbec je.

- Proč bych měl reagovat na vaše otázky a výzvy, když to sám neděláte - ptal jsem se prve, jaké jste použil zvukovody...?

Měření zkreslení mohu příležitostně udělat, ale až si vy nastudujete Gm metriku a pochopíte, že změřit to v amatérských podmínkách není úplně triviální, a hlavně si domyslíte, v jakých mezích se bude pohybovat její hodnota pro zkreslení reproduktorů. Je to právě tohle vyjádření zkreslení (resp. jeho příčiny - původní nelinearity), co dobře koreluje s poslechovým hodnocením. Že se něco podobného už dávno nepoužívá, je jen pohodlnost a spokojené setrvání v zaběhnutých, byť nicneříkajících kolejích (THD, IMD,...). Tedy čísla Gm stejně nezměřím, jelikož na to nemám software...

A poslední otázka - na základě čeho zpochybňujete ty závěry o neslyšitelnosti zkreslení těch driverů? Odkaz jsem dával výše, je to poctivě provedený slepý experiment.

(upravil Zorg 6. 8. 2013 19:02)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Pro klid duše, to je tak netriviální nebo časově náročné změřit THD+IMD (odhlédneme-li od potřebnosti tak činit)? Když teď budeš doma mít ty 12" zvukovody (ne že by to zajímalo mě)...

MaBat napsal:
MethMan napsal:

Nechci Vám kazit debatu, ale trochu jste vyřadili ze své argumentace vlastnosti poslechové místnosti, jinak řečeno poměr direct/reverb a i to, že na přirozenost sluchového vjemu a ovlivnění auditorní scény dozvukem/kolorací není rovnocené odkud (a v jaké rovině) odrazy přicházejí.

Umíš si představit, že by do té debaty vstoupily ještě takové problémy? big_smile Už takhle je těžké přiblížit se tu základním, obyčejným věcem.

No to já už chtěl poznamenat hned - lidi se předhání, jak která nahrávka zní na těch kterejch bednách úžasně, kolik má výškáč prostoru (i když tam třeba nebyl), rozlišení, vejšek a já nevím čeho, přitom nikdo neví (možná krom zvukaře), jak nahrávka vlastně měla znít resp. jak byla masterovaná. Předpokládám, že tedy existujou nějaká doporučení, postupy... ale dodržuje je vůbec při mixu někdo? - kolik dozvuku, s jakou místností a cca. jakým vyzařováním se počítá, aby výsledek zněl aspoň přibližně tak jak zvukař původně myslel, atd. aby pak šlo vůbec. Protože jinak je to v rovině jak se co komu líbí a nemusím se honit za tisícinama zkreslení apod. ...

(upravil MaBat 6. 8. 2013 19:15)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Přečti si Toole: Sound Reproduction - Loudspeakers and rooms. Je to tam všechno na jednom místě (asi 500 stran).


Zorgu, relevantní a dnes už pomalu klasické práce ke zkreslení - jeho vyjádření a vztahu ke slyšitelnosti:

http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
http://www.gedlee.com/downloads/Distortion_AES_II.pdf

Není to zdaleka jediná práce toho druhu, ani první, ani poslední, ani ne úplně původní, ale je zásadní. Nevím, proč to už dávno není v podvědomí lidí, co se o to "zajímají"... To ale není můj problém. Ta matematika tam není zas tak složitá, minimálně každý inženýr by tomu imho mohl i intuitivně rozumět. Místo toho se dokola měří amplitudy vyšších harmonických, IMD a já nevím co všechno, přesto, že z toho relevantní čísla vzhledem ke slyšitelnosti vymlátit snadno nejdou. Jde to ale relativně snadno měřit, tak se to měří.

(upravil Zorg 6. 8. 2013 19:20)

Re: tweeter Beyma TPL-150

jo to jsem zamlčel, že to mám okopčené v pdf a jsem línej to byť jen prolistovat lol

(upravil MaBat 6. 8. 2013 20:52)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Prolistovat je bohužel málo...


- Ke spektru odrazů. Tak třeba už jen Toole, kterému v jeho velmi stručném shrnutí stálo za to zmínit:

"...Important for localization, and very interesting from the perspective of sound reproduction, is the observation that
the precedence effect appears to be most effective when the spectra of the direct and reflected sounds are similar
[4], [18], [20]. This appears to be an argument for constant-directivity loudspeakers and frequency-independent
(that is, broad-band) reflectors, absorbers, and diffusers."

Jistě se tu nikomu nemusí vysvětlovat, co to je precedence effect, takové věci se prostě předpokládají smile
Týká se to tedy primárně odrazů v horizontální rovině, ale v reálu to není nikdy jedno nebo druhé, zvlášť ne u sterea v malý místnosti.

Stačí si ale vůbec pro povědomí, o tom co všechno se ví, pro začátek přečíst "aspoň" starýho Blauerta. To jsou podle BV ta dogmata bez opory...
Chápu, že pro někoho, kdo o tom slyší poprvé v životě, tak tak může vypadat.


A krom toho, pořád tu je metrika pro korelaci subjektivního hodnocení reprobeden a jejich měření, kterou dovedl po tom, co to u NRC v osmdesátých letech s Toolem odstartovali, takřka k dokonalosti S. Olive. Články jsou na webu AES. "Překvapivě" v tom vůbec nefiguruje měření zkreslení, a přesto jde o velmi dobrou korelaci. Co že se měří jako vstupní data? Horizontální a vertikální poláry, kolem dokola... Píše se o tom myslím i v tom výše odkazovaném shrnutí.

Re: tweeter Beyma TPL-150

Štúdie, ktorými tu mávate okolo seba nie sú známe len vám, ale skúste sa zamyslieť do hĺbky o čom hovoria , nevytrhnúť len jednu vetu, ktorá sa momentálne "hodí",ale uvedomiť si súvislosti..
GM metrika hovorí len o maskovaní (produkty pod excitujúcim kmitočtom je počuť viac ako nad ním,  "vzdialenejšie" kmitočty-vyššie harmonické viac ako nízke, pri menších hlasitostich je maskovanie menšie, hovorí teda o tom , čo všetko sme ochotní tolerovať, než sa to začne vnímať ako subjektívne zhoršenie.. Ale nehovorí ani slovo o tom , že reproduktor s menším "klasickým" skreslením bude objektívne alebo subjektívne horší, práve naopak, a hlavne pokiaľ ide o IM. Pritom sa subjektívne môže javiť inak, ako je poslucháč zvyknutý a môže byť hodnotený ako "šedivý a tupý", hlavne ak pri tom "obvyklom" zvuku sú produkty skreslení nad prahom GM metriky a počuteľne dovárajú zvuk. Ale sú tol len produkty skreslenia, nie hudobné informácie..A že sú skreslenia aj nízkymi harmonickými pri zložitom signále (IMD) počuť, snáď nie je nutné dokazovať, stačí komplexnejšia hudba a  nejaký SE lampový koniec so skreslením podobnej úrovne , ako majú "bežné" meniče.   Ak to "stačí", pretože to nie je ešte subjektívne rušivé, OK, je to slobodná voľba. V ďaľších citovaných prácach sú aj takéto vety

Whether a change in image position or size is good or
bad, then, is a subjective judgment. Because what was
intended by the recording artists is normally not known,
such judgments must be based on what appears to be plausible
or personally preferable.

čiže ide hlavne o subjektívnu "príjemnosť" určitých efektov, a v tomto citáte

the precedence effect appears to be most effective when the spectra of the direct and reflected sounds are similar
[4], [18], [20]. This appears to be an argument for constant-directivity loudspeakers and frequency-independent
(that is, broad-band) reflectors, absorbers, and diffusers
."

je dosť podstatná tá podčiarknutá veta, musí to platiť súčasne, to "and" je dôležité, ukážte mi jedinú normálnu posluchovku, kde je kmitočtová nezávisloť odrazeného zvuku v pásme od 200Hz zaručená. Rovnako legálnym "liekom" je aj snaha o čo najužší vyžarovací diagram, a minimalizácia úrovne odrazeného zvuku, hlavne zo  smerov, z ktorých môžu prichádzať "early reflections" s najvyššou úrovňou, a plne to pritom zodpovedá precedence efektu smile. Že je to iné, ako sme zvyknutí a preto horšie? A čo posluch "zvukovej konzervy" v otvorenom priestore vonku, kde je to prakticky bez odrazov? Tie informácie o priestore musia (mali by) byť nahraté na tej "konzerve" , ak ich tam zvukár chce mať, v tom  priamom zvuku, nie dotvárať akustiku "Albert hall" dozvukmi svoje obývačky..
Inak tá "glorifikácia" konštantej smerovosti ako všelieku je len podobná hra o čísla, ako snaha o minimálne kreslenia alebo rovnú kmitočtovú charakteristiku. A tie štúdie sú plné spojení typu "it seems, it appears.." , je to vlastne všetko len o subjektívnej "neškodnosti" určitých zmien pôvodného signálu, ktoré môžu byť vnímané aj ako príjemné.
A mimochodom, menej povýšenosti a arogancie by nezaškodilo..

Re: tweeter Beyma TPL-150

Vkládáte mi do úst spoustu věcí, které jsem nenapsal, stejně jako interpretujete spoustu věcí jinak, než jak jsou napsané.

Ohledně Gm metriky je zjevné, že jste to stále plně nepochopil, jinak byste dál nemluvil o IMD, jako zváštním druhu zkreslení.


Pane Bunto, napsal jsem:

"Pochybuji, že BV použil kvalitní zvukovody, jelikož ty nejsou běžně k dostání."

Na to jste dotčeně reagoval:

"A čo si myslíte, že u nás nie je web alebo dostupné NC stroje? Že len vy ich dokážete "zohnať" alebo vyrobiť?"

Na to jsem se zeptal jaké zvukovody jste tedy použil. Na odpověd stále čekám. Nebaví mě debata v takovém stylu... V podstatě se jen urputně bráníte, ale nepoužil jste zatím nic věcného, konkrétního. Nevím, jak dál na to reagovat, ani nemám proč.

Re: tweeter Beyma TPL-150

BV napsal:

A príčinu čoho mám hľadať? Že je tam niečo  teoreticky špatne, tak to predsa  nemôže hrať, tak , ako som zmeral (možno niečo trochu nepresne..) alebo ako ....

Napsal jsem to trochu příliš stručně. Psal jsem o těch co houfně mění své drivery s bůhví jakými hornami za TPL a zde je předloženo jako jeden z důkazů superiority Beymy nad CD. Není to tak a evidentně je příčina v horně. Samozřejmě pak se TPL posluchačům jeví jako neunavující, přirozená atd., ale je to v nejlepším případě jen relativní srovnání.

... začalo to tým, že to nie je  CD, tak to nemôže v miestnosti "dobre" hrať. A ono to pritom hrá, dosť "dobre", tak kde je chyba? Nie je  to náhodou tým, že určité teoretické nedostatky (všetko je kompromis..) pre subjektívny vjem (o ten vo výsledku ide) nie sú až tak zásadné, ako sa zdá?...

Nemyslím, že je někde napsáno, že to nemůže dobře hrát a klidně to může hrát dost "dobře" i z důvodů, které píšete.  Myslím, že se Vám MaBat snažil napsat něco jiného než v tom vidíte - není to optimální vzhledem k současným objektivním důkazům a znalostem. Jelikož je Vaše odpověď ta, že se to tak někomu líbí na základě nekontrolovaných subjektivních názorů, pochopitelně vzbuzuje nevoli a odmítnutí.
Máme zjevně opravdu jiný přístup k věci. Nemyslím, že je všechno kompromis. I kdyby Beyma stála polovinu toho co CD+OSWG, stejně bych si koupil to druhé, protože vidím jeho výhody. Lepší parametry TPL jsou ve veličinách, které jsou prokazatelně dostatečně dobré i u CD+WG. To není pro mě kompromis.
Stejně tak subjektivní dojem beru jenom jako důsledek a ne primární cíl. Když udělám všechno podle toho jak mi objektivní kriteria napovídají, bude jistě subjektivní dojem nejlepší možný. Pokud ne, vím stejně jistě, že jsem udělal někde chybu (i z neznalosti) nebo existují okolnosti, které to znemožňují. Nikdy bych neudělal návrh/změnu bez toho, že bych si byl vnitřně jistý tím co dělám a že nejdu proti objektivním důkazům. Opět nevidím žádný kompromis. Že bych radši v pásmu 200-20k nechtěl mít žádnou výhybku a směrové vlastnosti dle vlastní volby - momentálně nemožné - tak co je to za kompromis. Pár jiných věcí - jistě, ale všechno?

Zorg napsal:

No to já už chtěl poznamenat hned - lidi se předhání, jak která nahrávka zní na těch kterejch bednách úžasně, kolik má výškáč prostoru (i když tam třeba nebyl), rozlišení, vejšek a já nevím čeho, přitom nikdo neví (možná krom zvukaře), jak nahrávka vlastně měla znít resp. jak byla masterovaná. Předpokládám, že tedy existujou nějaká doporučení, postupy... ale dodržuje je vůbec při mixu někdo? - kolik dozvuku, s jakou místností a cca. jakým vyzařováním se počítá, aby výsledek zněl aspoň přibližně tak jak zvukař původně myslel, atd. aby pak šlo vůbec. Protože jinak je to v rovině jak se co komu líbí a nemusím se honit za tisícinama zkreslení apod.

To je přesně schizma sterea. Neexistence standardu. Pořízení nahrávky, studia, mixu, prostě ničeho. Nezávazné "Best practices" je maximum dosaženého. Dá se "obejít" jediným možným způsobem. Vzít jako skutečnost, že vše co je před vylisováním média je součástí Sound&Art. A při poslechu si pak sestavit co nejoptimálnější podmínky v poslechové místnosti, které mi umožní přenést maximum z nahrávky do svých uší způsobem, který neničí lokalizaci, ambientnost a zvukové zabarvení nahrávky a samozřejmě ani poslechové místnosti. Zní to hnusně? Ber to stejně jako když muzikanti hrajo falešně a mimo rytmus - neposlouchej to. F.T. to nazval Circle Of Confusion - posuzujeme nějak nahranou věc mixovanou na nějakých reproduktorech v nějakém prostředí podle nějakých reproduktorů v nějaké místnosti. Za sebe dodám - jakou hodnotu má něčí subjektivní názor deformovaný nějakou předchozí skutečností pro posouzení čehokoliv?

(upravil BV 7. 8. 2013 11:42)

Re: tweeter Beyma TPL-150

A kto hovorí (okrem vás) o IMD ako zvláštnom druhu skreslenia, je to prejav rovnakej nelinearity ako THD pri jednoduchom sinuse. Len prejav IMD je "malígnejší" , pretože pri komplexnom , viactónovom signále produkuje kmitočty aj hlboko pod excitujúcim kmitočtom , kmitočtami, a aj podľa GM metriky je viac počuť.
K tomu ostatnému - použil som ako protiargument rovnaký citát ako vy, ale podľa vás  to interpretujem inak ako je to napísané, správne to "vyložiť" viete samozrejme  len vy..
A ja rovnako čakám na tie merania skreslenia, o ktorých tvrdíte že sú vlastne nepodstatné ("závěry o neslyšitelnosti zkreslení "), oháňajúc sa GM metrikou a inými štúdiami ( ktoré ale nič také netvrdia, len to, že existuje určitý prah, pod ktorým ich s určitou pravdepodobnosťou nevnímame a začínajú dominovať iné vplyvy), iným meraniam samozrejme neveríte.. A tiež ma to nejako zvlášť nebaví. Reagoval som podráždene, pretože argument "pochybuji.., jelikož nejsou běžně k dostání" je silne arogantný, trh je dávno otvorený a písať a dorozumieť sa viem asi tromi jazykmi (mimo slovenského a českého..)
2 MethMan
Dovolím si reagovať len na toto
"Není to tak a evidentně je příčina v horně".
Nie, príčina je napriek tej "nedokonalej horne" a smerovým vlastnostiam TPL (z princípu, rozmermi) práve v ostaných vlastnostiach toho TPL , ktoré to viac ako kompenzujú, aj keď vy tvrdíte že je to  " .. ve veličinách, které jsou prokazatelně dostatečně dobré i u CD+WG".  Miera "dostatočnosti" je u každého iná, pre mňa ( a hodne iných poslucháčov)je to zase ten kompromis vo vertikálnej smerovosti..Je to len voľba, čo sa javí ako menej rušivé, pretože vo výsledku ide o subjektívny pocit. Vy volíte niečo iné, ja tiež, je to slobodné rozhodnutie.

Re: tweeter Beyma TPL-150

když začnou učenci disputovat, má prostý-nevzdělaný lid tendenci mlčet, aby se svou neznalostí cizojazyčné odborné literatury neztrapnil...
přesto se osmělím a vrhnu svůj lama-pohled :
ačkoliv je důležité, aby radiace měla rotační tvar kužel / jehlan, minimálně pro lepší celkový vyzářený výkon etc..., tak si současně myslím, že neméně důležitý pro vlastní charakter výšek je samotný jejich zdroj, který je vyrábí.
Debata se zvrhla ve (víceméně již tradiční) diskuzi "kužel versus koště" (kužel jako všelék vs. koště přece nevadí) a na zdroj vlněni se jaksi pozapomnělo.
AMT je pro mne zajímavý právě pro tu příčně buzenou harmoniku. Laicky se mi jeví jako mnohem přirozenější zdroj kmitání, než tlaková komůrka, kam se to nejdřív napere a pak pouští - i když dokonalým kuželem - ven...ale jak říkám, to je jen můj dohad, nezaložený na konkrétní empirii
když to nahlédnu z jiné strany : nemyslím, že by hoši od Beymy neznali v.u. teorii, vždyť Beyma vyrábí hafo kompresních driverů a dokonalá OSWG k nim je pro takovou firmu jedno bouchnutí vstřikolisu...proč se tedy zabývají AMT ? a jestli je to "jen" věc koštěte, tak by stačilo doplnit AMT tak tvarovaným zvukovodem, který z koštěte co možno "nejkulatější" kužel dotvoří - nebo to nejde ? (dotvarovat nerotační tvar svazku zvukovodem)

(upravil mechanik 7. 8. 2013 12:16)

Re: tweeter Beyma TPL-150

MaBat napsal:

Cough na slovetu mj. napsal:

"Když jsem po krátkém poslechu MAXu zhodnotil první dojem, že je to „na vrchu“ trochu tupé a šedivé a ne úplně rozlišuje nahrávky jak bych si představoval, tak se pan Bunta pousmál, že v presentované sestavě jsou ještě zapojeny staré konce, a že jsou koncové zesilovače SSE verze po vánocích vyprodané a nová várka SSE je teprve ve výrobě... Takže připomínka zcela dočasná. Navíc se k tomu mohla přidat charakteristika místnosti, kde má BV audio na zadní stěně panely obifon, což jsou celkem slušní vejškožrouti (měl jsem tytéž kdysi doma)."

Tvrdím (od začátku), že tupost, šedivost a pocit bez vejšek je způsobený přesně a pouze tím, že vejšky tenhle měnič prostě ve skutečnosti ani pořádně nehraje - viz ta měření, výkon padá o sto šest a na 10kHz už to není skoro nic. IMHO jen nezkušený hifista se nechá opít tím, že to je zesilovačem...

MaBat, bol to velmi dobrý krok od BV a nepochybujem že to hrá lepšie preto že som v tejto oblasti tiež robil pokusy a rozdiely bolo jasne počuť. To mám potvrdené aj od dalších 2 ludí pre ktorých som pripravil malé porovnávanie... Predpokladám že ty si nikdy neporovnával v jednom zosilovači 2 rôzne typy koncových tranzistorov. Tušim BV pôvodne používal 4MHz on semiconductor a teraz cca 30MHz sankeny. Viem že by si si velmi rád dosadil za "tupý zvuk" smerovnosť no tuto to bohužial fakt nepojde. Pardon za ten tón ale asi mám ešte zlosť s predošlej hádky/diskusie.

Ja mám G1 a žiadnu tuposť zvuku nepozorujem smile Práve na opak smile Pocit tupého zvuku mám ked počúvam KE25SC.

Okrem toho nemáš náhodou DPA223?  a jfety na vstupe? pre čo si nekúpil LM3886? alebo rovno TDA72xx?

(upravil MaBat 7. 8. 2013 13:22)

Re: tweeter Beyma TPL-150

BV napsal:

Reagoval som podráždene, pretože argument "pochybuji.., jelikož nejsou běžně k dostání" je silne arogantný, trh je dávno otvorený a písať a dorozumieť sa viem asi tromi jazykmi (mimo slovenského a českého..)

Takže jsem měl pravdu hmm To se dalo ale napsat hned, bez těch tanečků. "Pochybuji" jsem napsal proto, že vím, co je okolo toho práce a upřímně jsem pochyboval, že byste byl ochoten to podstoupit. Nakonec sám jste napsal, že nebyl. Co je proboha arogantního na tom něco takového předpokládáat, navíc pokud je to pravda?? - Berte to jako řečnickou otázku, nemám zájem dál v tom pokračovat.

Kdybyste takový zvukovod a driver měl, změříte si to sám. Nemáte-li, je mi líto. Trh je otevřen.

(upravil Zorg 7. 8. 2013 14:18)

Re: tweeter Beyma TPL-150

Fakt se nemůžu zbavit dojmu, že může klidně dojít k případu, že si takhle hifista poslouchá na hyperultrasuper nezkreslujících bednách ten bezchybnej,suchej a jánevímcoještě zvuk v poslechovce přetlumený zlatým rounem a libuje si jak vše zní dokonale, přitom zvukař původní nahrávky by třeba řekl, že takhle to teda rozhodně nezamýšlel. Takže si prostě dovoluju tvrdit, že ve finále je to stejně všechno do jisté míry subjektivní (aneb i živé housle zní jinak v kostele vs. ve sklepě) a já si prostě udělám pro někoho kompromisní aparát, leč pro mě dostatečně dobrej, s optimálním poměrem objektivních průserů vůči výsledku = nehonit se za nepodstatnými řádově méně významnými věcmi; už jenom vzhledem k hudbě, co poslouchám, která je už od výroby zkreslená...