Zorgu, debata o ceně nikam nepovede. Tady jde čistě o to, jestli se dá objektivně zdůvodnit použití té Beymy, nebo její upřednostnění nad jinými "tweetery" na základě technických, měřitelných parametrů, mající prokazatelný vliv na zvuk. Tvrdím, že ne, a jediný "pragmatický" důvod zní "protože se mi to prostě líbí". I to je samozřejmě fér a není na tom vůbec nic špatného, jen je to tak třeba napsat a neplést lidem hlavu nesmysly.
O co jde: šíře svazku TPL-150H, plná čára horizontálně, přerušovaná vertikálně (z datasheetu):
Po lopatě, pro maximálně kvalitní výsledek je potřeba mít i tu přerušovanou čáru vodorovně. To je základní předpoklad, kterému se říká konstantní směrovost, a týká se to každé reprobedny (pokud mírně klesá, nemusí to ještě vadit). Aby se skutečně omezil vliv odrazů od stropu a podlahy, což je bezesporu dobrá věc, je dále potřeba mít tu čáru položenou co nejníž, tj. co nejužší šířku svazku. Kdyby např. ta vertikální čára ležela na nějakých 60 - 80° a byla jen mírně padající, bylo by to celkově excelentní (muselo by se to pod 2kHz "jen" napojit na další měnič, který má také takovou směrovost). Takhle to bohužel nesplňuje podmínku konstantní směrovosti. Dobré zvukovody zvládnou tu horizontální i vertikální, resp. jakoukoliv, čáru vorodovně okolo 90° bez větších obtíží, s rezervou k 1.5 kHz při rozměru 10"...
U beden bez zvukovodů (kalota v desce) je pak v zásadě také možné dosáhnout rozumně "vodorovné čáry", byť za cenu více pásem, ale taková v tom grafu bude celkově výš (nevím, klidně 150 - 180°), což ale znamená výrazně silnější odrazy od okolních ploch, reálně třeba i o 15 - 20dB. To se pak musí řešit tlumením na stěnách, ovšem za toho rizika, že se malá místnost celkově i s ohledem na přirozený a potřebný dozvuk, snadno přetlumí.