Téma: Vhodný OZ pro buzení LED (max. 25mA)
Dá se normálním OZ, třeba 1458 nebo TL072? Doteď jsem takovou aplikaci nepotřeboval, u TL píšou max proud do zkratu asi 20mA a to se mi moc nelíbí. Koukal jsem třeba na L272M...
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Ostatní technika » Vhodný OZ pro buzení LED (max. 25mA)
Stránky: 1
Dá se normálním OZ, třeba 1458 nebo TL072? Doteď jsem takovou aplikaci nepotřeboval, u TL píšou max proud do zkratu asi 20mA a to se mi moc nelíbí. Koukal jsem třeba na L272M...
Odkdy je potřeba rvát LEDkama proud nadoraz? Slušnýmu člověku stačí 5-10mA, to zvládne snad každý OZ.
Krom toho, asi koukáš někam jinam, TL072 má kraťák 40mA, a LEDku ubudí bez problémů.
K čemu to bude sloužit? Nějaký bargraf ?
Ano, přesně tak. LEDka nemá nin. 20mA, ale max. 20mA. Sám dávám LEDkám 10-12 mA, a je to v pohodě. Svítivost začne viditelně klesat až níž, a navíc mi díky tomu niky žádná neodešla. U ultrasvítivých můžeš jít klidně i níž. Při použití na různý bargrafy, kontrolky a pod. ani nemá smysl, aby LEDky oslňovaly.
Malá poznámka k LED.
Snížením pracovního porudu o 25% se prodlouží doba života (teď žvatlám o bílejch LED do osvětlovacích teles) na více než dvojnásobek.
Dob aživota je pak určena spíše "vysvícením" luminoforu, než "únavou polovodiče.
U klasickejch RGB atp. barev se toto nokoná a životnost je pak "téměř" věčná.
Já osobně na LED ON/OF klasický červený 5mm difůze u vypínače pouštím 6,8mA, Ledka obyčejná z GM LED 5MM RED 180MCD a podobný typy. Svítí dostatečně a s tímhle proudem budou nesmrtelný. Nevím, ale myslím, že leduše není třeba tavit na maximální proud, pokud účelem nemá bejt maximální svítivost...
Ano, taky počítám proud do 20 mA a odpor nejbližší vyšší. Nejsem příznivcem vypalování očí. Potřebuju budit dvoubarevnou led diodu dvojicí komparátorů. Proudy tam budou menší, protože to bude v autě na palubní desce, jako signalizace stavů lambda-sondy - pokud bude směs chudá, bude napětí pod 0.45V a bude svítit červená a pokud bude nad, bude svítit zelená, čili bohatá směs. Jen ještě zkusím ty hranice nastavit tak, aby asi od 0.3 do 0.7 V na lambda-sondě svítily obě barvy, jakože oranžová. Teď tam mám pokusně LM3915 (zneužil jsem nepoužitý VU-metr) a to je naprosto zbytečné. Zaprvé protože narrow-band sonda má v podstatě jen dva stavy a když je směs stechiometrická, napětí osciluje právě mezi 0.2 a 0.8V, u vstřikování pravidelně, u karburátrou nepravidelně. A zadruhé nebudu vrtat deset direk do palubní desky. Legrace je, že v autě je 12V proti zemi a ss napětí z lambdy je do 1V, takže budu muset ještě vygenerovat záporné napětí, abych to dostal aspoň do nějakého pracovního bodu. Šlo mi jen o to, aby obyčejný OZ nebyl na tuhle aplikaci nějak poddimenzovaný.
Proč se dvěmi OZ a ještě měničem navíc? Ube tranzistoru je kolem 0.6V, takže se při lehce vyšším napětí otevře. Stačí tudíž vhodně zvolený vstupní odpor, dva NPN spínací trandy za sebou (každý pro jednu LED proti plusu) a je to. Jediný problém je, že v tomhle zapojení nerozsvítíš obě LED najednou. Kladnou nebo zápornou vazbou z prvního nebo druhého kolektoru na bázi vstupního trandu můžeš ovlivnit hranu přepínání a hysterezi. Samozřejmě to nebude tak přesné jako s OZ komparátory, měničem a refernčním zdrojem, ale fungovat to bude téměř stejně a bude to poněkud jednodušší...
A co komparátor LM339. Napájení 2V až 36V. Napětí na vstupu komparuje od 0V (od záporného napájení nebo gnd napětí při jednopolaritním napájení). Proud min 8mA typ. 16mA... Ledka samozřejmě s odporem (definující její proud) v sérii...
Bipolární tranzistor na vstup dát nemůžu, ta sonda má velkou impedanci. Tu LM339 asi zkusím, nedělá se i v polovičním provedení 2xOZ? Jen pořád moc nevěřím tomu, že když bude na vstupech 0.2 V proti GND, že se to při napájení 12V proti GND zvedne...
e: Je to LM393?
Dělá se dvojice, ale s nižším napájením. Mám dojem, že 7V... IO s PNP na vstupech chodí obvykle i chlup pod nulu
393, 293 nebo 2903, fajn, to jsem potřeboval, nemohl najít, netušil že by to vůbec šlo. Napájet to budu asi přes 78L08, ať je klid.
Já bych dal do + napájení sériově tak 10R a k tomu ze šuplíku 24V zenerku/gnd + blok. kondík... , ale pokud máš nepotřebnou 78L08 tak OK...
Tipnu si: E85 do fáčka? Hodně štěstí (a měřič s LM3914 je naprosto perfektní varianta)
Hlavně si tam raději nedávej žádný trimry - jak jsem viděl u nějakýho sch na netu s LM3914. Odporový dělič jde snadno spočítat případně doladit dalším pevným odporem... Obvodově je to cca stejně složitý jako s komparátory.
A je pravdou, že výhodnější pro 393, 339 atd. bude napájení stabiliz. napětím (třeba jen zenerkou + tranzistor), neb je potřeba nějaká reference pro komparátor(y).
E85 ne, ale je tam víc úprav a hodí se aspoň hlídat směs narrow-band lambdou.
Tak LM2903N mi nefunguje, prostě nereaguje. Koupil jsem dva. Oba se chovají stejně. Když je na + kladnější napětí, než na -, stejně se to nepřeklopí. Zkoušel jsem tam strčit MAA1458 a s tou to chodí (ale asi až od 2V). Tak já nevim.
Aha. Mám dvoubarevnou LED se společnou katodou a operákem jsem do toho chtěl pouštět +Ucc proti zemi. Jenže ono to umí pořádně sepnout jen do země, takže potřebuju zapojit LED se společnou anodou proti +Ucc, obrátit vstupy a funguje to. Kdo by to byl řekl podle toho vnitřního zapojení
Tak jsem to dodělal.
Stránky: 1
Audioweb.cz » Ostatní technika » Vhodný OZ pro buzení LED (max. 25mA)