(upravil Sašmen 14. 9. 2012 21:58)

Téma: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Dobrý den, před nějakým časem jsem si postavil 2x SPV 250P+. Měsíc všechno fungovalo v pohodě a hrál perfektně. Ale teď, aniž bych zasáhl do kunstrukce, měnil zdroj zvuku dokonce jsem se zesilovačem ani nehýbal, se při zapnutí ozve rána v bednách a zcela nahodile se z beden ozývá chrapot, nebo spíš silné šumění, které je opět ukončeno ránou a reprodukce je potom třeba zase na chvilu nebo celý večer bez šumu. Nevíte čím by to mohlo být a kde začít? Budu rád za každou radu. Děkuju

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Podle popisu to tipuju na nějaký "studeňák".To ti dělají obě bedny?Tak tu bude spíš zdroj signálu,pochybuju že by oba zesy měli stejně projevující se problém....

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

A výstupní relé na tom modulu spíná normálně  se zpožděním? Je to tak,že  cvakne relé a ozve se ráno do reproduktorů?

Web

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

No dělá to jenom jeden. Je to přesně jak píše ondra Ch, relé sepne stejně jako u zdravého modulu, ale rána z repra a hraje. Po chvíli se začne ozývat to zesilující a zeslabující šumění, jako vlny. Ale včera zase jel celej den bez problému asi je nějákej náladovej smile

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Takže studeňák...

(upravil Sašmen 20. 9. 2012 7:39)

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Tak děkuju za diagnózu. A to se studeňák projeví třeba až po měsíci používání? No tak o víkendu budu prohlížet spoje a zkoušet, teda radši bych něco vyměnil než toto...

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Já bych to viděl třeba na nějaký nakřáplý tranzistor,nebo uvolněná čepička na rezistoru......

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Dělá to i vadné relé. Nedoléhají kontakty, jsou opálené, nebo není správně buzena cívka ... Studný spoj může být i u cívky relé.

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Podle našich zkušeností /pokud to nepřepaluje pojistky/ je za tím z 99,9999% prasácké a neumětelské pájení nějakou sračkou, zakoupenou někde v GME nebo v GESu za pár korun celá špulka.
Máme také ověřeno, že lidi čtou návod ke stavebnici až tehdy, až už se z ní valí dým a smrad. Kdyby totiž lidi pájeli naše desky tím, co je v návodu výslovně doporučeno, tak k žádným studeňákům nemůže dojít.
Jenže námi doporučovaný, na všem možném tisíckrát vyzkoušený cín Crystal 505 je relativně drahý a tak hňupi pájejí tím, co najdou doma, případně nějakou levnou sračkou viz výše.
On totiž onen Crystal 505 je drahý jen zdánlivě - na to, co umí. Bezvadně chytá jednak na pasivované plošné spoje Aldax, pak i na čínskou niklovanou bižuterii /pokud je s tím někdo ochoten dělat, já tedy ne/ a když to umíte, chytne i na hliníkovou fólii.
Celý tenhle thread je zbytečný, protože je jenom o šetření peněz za kvalitní cín, příp. kvalitní páječku.

Web

(upravil DJ_Rix 23. 9. 2012 11:42)

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Něco podobného řešil DeadMan u DPA223. SPV je jednostránka,tam to prokovem nebude,ale nedělal bych Leoši tak unáhlené závěry,protože podle fotky to vypadá že je Šašmen pečlivý člověk.....

Za mě sázím na vadný některý polovodič,nebo kontakt v odporu. Ještě mě napadá,kdysi se mi podobně projevovala "prorážející" se keramika v ZV.

madra: Jak to myslíš s tím relé,přece to by slyšel/viděl že mu relé neseplo,navíc proč by to dělalo tu "ránu".

https://i.postimg.cc/nMhPxLK6/2084700.jpg

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Polovodiče jsou ze 100% všechny značkové /jistě, nedá se vyloučit jeden vadný tranzistor z deseti tisíc/ a veškerou keramiku používáme na 500V i tam, kde by to vůbec nebylo třeba, např. ve vstupním integračním článku. Z toho usuzuju, že je to prasácky zaletované, jinak by podobná závada vůbec nebyla myslitelná.

Web

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Ahoj vespolek!
Měl jsem podobnej problém.
Zesík hrál jak měl, pak rána ztlumení hlasitosti a obrovský šum.
Dělal to "pravidelně" po zahřátí. Th v zimě vydržel dlouho v teple zdechl po 10 minutách.
Sem lovil polovodiče, měnil, měřil a nic.
Po dlouihé době šílenstí mi kámoš poradil postříkat součástky plynem do zapalovačů (tehdy nebyly ferrze spreje) a když se to v tu chvíli změní tak je to ona.
No a byl to jeden blbej odpor v signálový cestě mezi 1 a 2 předzesilovacím stupni, byly to takový ty zelený válečky TR si už nepamatuju. Po výměně hrál zas perfektně.

Sinclair:
Zaujal mne tvůj názor na různý pájky, už jsem taky zažil pájku, co nechytala skoro na nic. Nemoh bys na toto téma udělat nějakej přehled, co máš za zušenosti s různejma materiálama?

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Zelený TRka tím byly pověstný,stačilo ji trochu dýl péct při pájení a bylo to. Samozřejmě to je ověřená metoda,chladit sprejem,ohřívat opatrně pájkou a dá se to najít.

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Co to je kurva za provedení na tom obrázku? Proč dává někdo na každou větev 4x4.700uF, když tam na daný výstupní výkon bohatě stačí na větev 2x10.000/80? A proč není ten grec s drátovými vývody zaletovaný tam, kde má být, ale kdesi vedle v prdeli a natažené dva dráty navíc? Ty čtyři odrušovací svitky u grecu jsou tam snad pro srandu králíkům?
Docela rád bych to viděl taky ze strany spojů a nejlépe vyfocené digošem v makrorežimu...

Web

(upravil DJ_Rix 23. 9. 2012 11:47)

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Soudím z tvého posledního postu Leoši že už ti je zase o poznání lépe.

Ad svitky u grece: Ano,dle mého (nejen mého) jsou ty svitky u něj přinejmenším diskutabilní,nebo alespoň jejich přínos.

(upravil right13 23. 9. 2012 12:27)

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

skúšali sme viacero simulácii, tie kondenzátory podla simulácii (LT, PSspice, Multisim) nemajú žiaden účinok .

Navyše,pokial je doska SPV250 taká ako na SPS50 , že na tie pady človek potrebuje lupu a po opätovnom nahriati mikropájkou idú dole jak z papiera,tak fakt treba nejaký supercín

Web

(upravil sinclair 23. 9. 2012 12:45)

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Omlouvám se za jeden sólo příspěvek navíc, ale chtěl jsem, aby to bylo vypíchnutý:
Vyzkoušený a s výbornými výsledky mám tyhle pájecí dráty /vše průměr 0,8mm/ :

Stannol Crystal 502 0,7mm Sn60Pb40
Stannol Crystal 505 0,7mm Sn60Pb40
Alphametals Fluitin 1532 0,75mm Sn60Pb38Cu2 /nežere tolik hrot páječky/

Z těchto tří běžně dostupných pájecích drátů je skutečně nejlepší Crystal 505, i když je z nich nejdražší a takový Sendy namítá, že mu smrdí a kdesi cosi. Oplachovat se nutně nemusí ani jeden z nich, ale z estetického hlediska je dobré plně osazenou, zaletovanou a oživenou desku umýt buď trichloretylenem, tetrachloretylenem /volně prodávaný perchloretylen moc vhodný není/, případně běžný čistič skvrn zvaný Čikuli, který se pořád ještě vyrábí a prodává, jen už nemá za základ trichloretylen, který se tak dobře šňupal, ale cyklohexanon, který docela hezky voní, ale to je tak všechno. Případně je možno použít jistě dobře osvědčený mycí postup Pavla Dudka, ten jsem ale nikdy nezkoušel, trichloretylen to zvládne na jeden vrz.
Při mytí popisovanými rozpouštědly je třeba akorát trochu více věnovat pozornost plastovým dílům, jako jsou kryty relé, DIP spínače, trimry, jumperové lišty a jumpery a obecně všechno, co není z PVC a co by popisovaná rozpouštědla mohla poškodit. Ve stavu nejvyšší nouze je třeba vzít peněženku a zaběhnout do nejbližší dobře vybavené lékárny pro 96% etanol /líh/ - pozor, nikoliv lihobenzín, co používají doktoři, ale téměř čistý líh. Jde to pomaleji, ale jde to. Stejným způsobem lze s nejvyšší opatrností použít i čistý aceton /nikoliv ředidlo C6000/.
Čikuli, trichloretylen i tetrachloretylen umyje dočista dočista všechny druhy tavidel, trichloretylen dokonce nádherně odstraňuje šedavý až načernalý nádech /oxidy/ z dlouho skladovaných postříbřených desek.
Kromě desek Aldax, desek Pavla Dudka a i jiných desek s nepájivkou je rozhodně dobré hotové a oživené výrobky přestříknout pájecím lakem S-Flux SK10 firmy Kontakt-Chemie. To se týká např. Kohoutích postříbřených desek, nebo i doma dělaných holých desek /měď/.
Trichloretylen, tetrachloretylen, nebo i 96% líh lze koupit i po netu u prodejců chemikálií, jako je třeba Dr.Kulich a jiní. Nejmenší balení je ale jednolitrová láhev, což Vás ale nemusí moc mrzet, protože to jednak nestojí majlant a jednak litr trichloru při intenzivním bastlení zmizí jak nic.

Right13: neumíš letovat, to je všecko. Já jakoukoliv naši desku zaletuju trafopáječkou TRP1-55 bez toho, aby se mi něco odlepovalo a to i opakovaně, pokud nějakou součástku musím odsát a několikrát vytáhnout ven. Stejnou letovačkou dělám i jfety a mosfety a nikdy se mi nic zlého nestalo-krom jedné KF521, které už z výroby chybělo to zkratovací pérko, takže v PVC sáčku byla v hajzlu ještě předtím, než jsem ji zapájel.

Pokud se Vám, některým chytrolínům zdá, že ty odrušováky u grece jsou na hovno, tak si je tam prostě nedávejte...já vím, proč jsem je tam dal a není to jenom kvůli tomu, aby bylo na desce víc součástek....

Web

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

myslíš to že TSSOP a SOIC nenaučia dostatočne človeka pájkovať aby bol spôsobilí na aldax ?:D

Web

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

Moje spájkovanie na DPA223 mi pochválil aj Kazzatel, avšak napriek tomu ma jeden modul stále trápi... sem - tam začne šumieť jeden kanál, no nemám času to zas rozobrať, prespájkovať a asi aj vymeniť odpory v okolí myslím D4, pretože ak tam fuknem freeze sprej, tak šum prestane..
Materiál som mal z aldaxu, žiadny GES..

Web

Re: Nahodilý silný šum a následná rána z SPV 250P+

sinclair:

Drahý pane Sinclaire,

Návod jsem četl jako první, 4x4700uF je požito z důvodu výšky kondenzátorů a taky jsem četl, že takovéto menší kondenzátory jsou lepší než 1 nebo 2 velké. Grec není tam kde měl být z důvodu, že se tam nevešel, protože hliníkový chladič je celý vyřezaný z jednoho kusu, aby byl lepší odvod tepla (nejsou tam žádné přechody z 1 na 2. kus ale všechno 1 hmota, pod tranzistory 6 mm tl. základna) a jsou tam nataženy všechny 4 dráty. Pájel jsem s Crystal, ale je pravda, že mi u tohoto modulu odešla pájka a tak jsem třeba nějáký spoj nedostatečně prohřál. Nejsem žádný elektronik, ale stavební technik, malé zesilovače z EZK a jiné stavebnice si pájím od 14 let jen tak pro zábavu. Ale když někdo chce pomoct s projektem RD, spočítat zatížení konstrukce, technický dozor... taky na něj nejsem hned sprostej