(upravil Digiting 4. 9. 2012 16:18)

Téma: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

... je zde, a děkuji za každou věcnou kritiku.

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Jako model znázorňující fci tranzistoru je to špatně. Tranzistor přece otevírá proud bází, kdežto na tom obrázku ho otevírá "třetí osoba" současně s bází.
Správně by měla ta ruka otevřít jen nádrž "Báze" a ten proud by pak měl přes nějakou klapku otevřít druhou nádrž.

Web

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Tranzistor sám si svoji bázi neotevře. K tomu potřebuje vnější zdroj (to je ta zdejší ruka). Děkuji za připomínku, ale v této podobě ji nemám jak přijmout. Chtěl jsem to původně nakreslit tak, že proud vody je ovládán proudem vody, ale už jsem viděl ty zmatené pohledy dětí, kde se bere ten proměnný proud.
Ápropos, nelze v modelu hledat dokonalou analogii. Zde jde spíše o oporu k představě, jak to může fungovat. Někdo tuto analogii nepotřebuje, někdo ano, někoho dokonce mate. Na nekompromisní řešení jsem zatím nepřišel.
Děkuji však i za snahu.

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Já bych neřekl, že je to úplně špatně. Jako nápad to je dobrý. Ale fakt by se to mělo dotáhnout do konce, aby tam děti viděly i ten malý proudek (kapaliny), který to teprvé otevírá. Třeba tam dej nějaký pákový nebo vačkový mechanizmus, cokoliv...

Pro děti zvídavější ještě tam dát překážku pro otevírací napětí (od nuly to nejede, jinak bychom neměli přechodové zkreslení) a ještě úbytek na tranzistoru, alespoň nějakým zjednodušeným způsobem, jako že to prostě nejde otevřít naplno (bipolární tranzistory).

A pro děti ještě zvídavější by ta pružina měla mít progresivní tuhost, aby bylo vidět, že zesílení klesá s rostoucím proudem. Ale tohle už jedině formou ústní konzultací s některými zvídavějíšími jedinci. Nejsem pedagog, ale tvrdím, že principiální schéma musí být vždy co nejjednodušší a nejnázornější. Takže třetí (tento) odstavec už nemalovat, ale vysvětlit ústně. To samé třeba se setrvačností mechanismu a její vliv při rychlejší funkci - demonstrovat tím mezní kmitočet tranzistoru  a našlo by se dalších a dalších přirovnání pro příslušné parametry. Ale to už fakt ne. Jinak ještě jednou - nápad a myšlenka dobrá.

Tolik za mě.

(upravil mir.ku 4. 9. 2012 21:01)

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

... tak toto je zase moje představa modelu NPN tranzistoru ... omluvte provedení, vyrobeno narychlo v kreslení ... smile

https://i.postimg.cc/WdZ278h6/2096339.png

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

možná by stálo za uvaho to pojmout nějak i "energeticky".

ruka otevře poklop- kohout nějaký malý nádržky (báze) voda z ní teče na "mlýnské kolo", které otevře veliký odtok z přehrady (emitor).

Něco jako simulaci že malým proudem báze otevřeme emitorovou přehradu, přičemž všecka voda teče do řeky pod přehradou - kolektor.

(upravil Hippo007 4. 9. 2012 19:15)

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Mně se to nelíbí, spíš bych pochopil funkci z vysvětlení tady
Vnější zdroj otevírá současně přechod B-C i E-C, není tam závislost otevření E-C na B-C. Když budeš mít na bázi nulové napětí (bez vody), opět otevřeš vnější silou E-C. Obrázek ti funguje i když máš na E menší sloupec vody než na C.

EDIT: to je reakce na 1. příspěvek. Naopak obrázek od mir.ku se mi líbí.

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

To jo, to je nejlepší model, ale pokud to chce do základky, kdy žáci nebudou mít ještě rozum ze struktury atomu, elektron, valenční síly atp....
Ta mechanická a hydromechanická analogie je pro úplný začátečníky.
Tohle s donory, akceptory, krystalickou mřížkou, valencí atp. je dobrý pro už krapet znalé , tj tak na střední školu

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Mě se líbí tahle smile

https://i.postimg.cc/N2GMJHWG/2096337.png

Web

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

... a kde máš ten wasser, Roberte ... smile ... hydromechanika ...

(upravil tictom 4. 9. 2012 21:17)

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Digiting: A tyristor by byl jak? Asi úplně stejně, že? Je mi záhadou, kde je tam ta funkce tranzistoru...
mir.ku : Jj, to je super plánek a pro vnímavější je tam obsaženo i dynamické chování i Vbe i nelinearita bety smile

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

... a je tam i kurvítko ?  smile

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

nj wasser tam neni, ale je to nazorny.. smile

Web

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

S výsledkem jsem včera nebyl zcela spokojen, a zdejší oprávněně negativní reakce mně v nespokojenosti jen utvrdily. Děkuji za ně, jakož i za ty povzbudivé. Vrátil jsem se k původně zavrhované koncepci "proud proudem". V odkazu z úvodu je již jen nová verze pdf obrazu. Prosím ty, kdož na to mají trpělivost, zda model působí názorně.
Znovu opakuji, je to pro ZŠ, takže nelinearita, saturace, mezní kmitočet, atd., musí počkat. Na prvním místě je snadná pochopitelnost, jakkoli model stále kulhá. Kromě toho, obrázek nezpřehledňuji výkladem, ten bude ústně a součástí diskuze.
Dnes nesnadno vykládat zdánlivě prosté věci. Děti mají malou praktickou osobní zkušenost. Nejméně jinou. Ikdyž výjimky platí.
Chybný model si nechám, využiji jej pro výklad rovněž.

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Tohle se mi docela zamlouvá.
je tam patrná úměrnost otevření malého proudu vody z báze padajícího na šiknou desku která proti tlačné pružině otvírá emitor.
Myslím, že pro děcka je to dobrý.

Re: Tranzistor - hydromechanická analogie pro ZŠ - působí názorně?

Tohle už je lepší, tu propojku mezi tou nakloněnou rovinou  bych namaloval tučně. A ten ventil nahoře s tím kolečkem bych možná úplně vyhodil a nahradil flaškou v ruce. Dětem ukázal, že když tam budu lít málo vody, tak poteče na výstupu mnohonásobně víc vody, ale pořád také ještě poměrně málo. No a když tu láhev naklopím víc, začne i z výstupu (kolektoru chrlit daleko víc vody). Nevím, píšu to za sebe, ale myslím si by to bylo pro děti pochopitelnější než tam malovat prvky hydraulických schémat.