Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 7 z 12)

Audioweb.cz » Nezařaditelné » Výroba 12" a 15" zvukovodů

  Stránky: ««« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 12 »»»

RSS

Příspěvky [121 až 140 z 232]

(upravil MaBat 2. 4. 2013 9:04)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

BlackRider napsal:

15TBX je klasika no, klidně bych zkusil něco i jinýho.

S rozpočtem 6 tis./kus bych bral ještě 18Sound 15LW1401:

http://www.eighteensound.com/index.aspx … mp;pid=203


Pokud na to má někdo místo (jako že to bude opravdu velký), tak je to bedna nafurt - tím pádem nemá IMO moc smysl na tom šetřit a kupovat DAS nebo něco podobnýho smile
Upřímně si totiž myslím, že těžko pak někde uslyšíš něco-cokoliv, co by doma hrálo jakkoliv líp. Není na tom už totiž takhle moc co reálně zlepšovat a při pokusu to udělat, už se věci zas jen podstatně komplikují a ve výsledku zhoršují. Tohle je tak maximum, které se dá pro domácí reprodukci ještě rozumně postavit.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

MaBat>

Máš nějaké špatné zkušenosti s DAS reproduktory? Ten 18sound se mi líbí, neexistuje někde měření TS (rád bych viděl jakou potřebuje ozvučnici)? Jinak velikost bedny není nijak omezena, jen bych byl nejraději, kdyby se podařilo najít měnič, co potřebuje co nejmenší pracovní objem. Jinak doufám, že mi ty bedny vydrží delší dobu, nebo nejlíp napořád... smile

Zatím se mi ze všech kandidátů libí právě DAS15S(simulace dle TS naměřených v prodance):
http://s8.postimg.cc/ky1mk4qnp/DAS_15_S_8_ohm_Prodance.png

Web

(upravil MaBat 5. 4. 2013 20:00)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

TS parametry nejsou příliš podstatné, to bude všechno zhruba srovnatelné, tím bych se vůbec neřídil. Zaměřil bych se na jiné věci, které jsou u středobasu do dvoupásma zásadní, jako je kvalita magnetického obvodu a samozřejmě dobrá fr. chára až k 1 kHz. Je možné, že ten DAS vyhoví, nikdy jsem to v rukou neměl, ale osobně bych vsadil na jistotu v podobě už doporučených B&C, 18Soundu, o kterých už vím, že takové reproduktory umí.

A není to tak, že by reproduktor vyloženě potřeboval nějaký objem. Bude prostě hrát tak a podle toho, do jakého objemu ho dáš. V čem se mohou ve výsledku výrazněji lišit, je citlivost uprostřed pásma, a s tím pak souvisí nutná korekce frekvenční cháry - obecně čím bude citlivější, tím komplikovaněji se to bude dělat. Jinak bych na TS opravdu moc nekoukal.

Tj. když už simulovat ozvučnici a zamýšlet pasivní výhybku, tak simulovat už včetně korekce baffle-stepu, resp. průběhu citlivosti toho měniče. Je potřeba počítat s tím, že u takovéhle plnorozsahové pasivní bedny, nemá-li to mít gigantické rozměry, je potřeba citlivost takového středobasu k vyšším frekvencím utlumit poměrně výrazně, aby to mělo slušný spodek (není to jen baffle-step). Jinak to bohužel nejde a žádá si to zpravidla velké cívky a bohužel částečně i rezistory před reproduktorem. Toto vše řeší až aktiv, potažmo multi-sub, eventuelně aspoň částečná ekvalizace na signálové úrovni před zesilovačem, krmícím dál jinak pasivní bednu.


- BTW, včera mi poslal Katchabba (dík - nesleduji to) odkaz na nové JBL M2: http://www.jblpro.com/products/recordin … V47tFd8P2Y

Takhle se dělají reprobedny smile A že zřejmě ví, co dělají... Věř, že až na nějaký ty serepetičky okolo tohle nebude, za předpokadu, že se vše udělá, jak je třeba, nijak zvlášť horší (WG od Geddese máme z principu lepší).

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

BlackRider: Mě se líbí kombinace RCF MB15H401 + CD350. Ten bas je unikátní v tom, že kónus je netradičně exponenciální vyztužený, směrovky jsem neviděl, ale měl by se chovat lépe než většina typů s radiálními kónusy. Dál to má lehkou AL cívku, ještě trochu vyšší citlivost oproti LF modelům, demodulační prstenec. Pak LF verzi LF15G401.

Pak třeba o tisícovku levněji nový P.Audio P150/2226, brzo by mohl být prodejný i u nás. Tady je test starší verze, nahoře mnohem lepší než Beyma 15B100R-GH.


Při simulaci nezapomínej zadávat odpor cívky do Radd.

http://s19.postimg.cc/bpcyzu167/r918sm8j.jpg

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

antonio napsal:

Ten bas je unikátní v tom, že kónus je netradičně exponenciální vyztužený, směrovky jsem neviděl, ale měl by se chovat lépe než většina typů s radiálními kónusy. Dál to má lehkou AL cívku, ještě trochu vyšší citlivost oproti LF modelům, demodulační prstenec.

http://www.prodance.cz/protokoly/RCF_MB15H401.pdf
Nevím, no. Navíc lehčí hliníková cívka tu opravdu nepřináší žádnou výhodu, právě naopak.
Stojí sice o pětistovku míň, ale kdybych se měl rozhodovat mezi tím a 15TBX, neváhám ani chvíli.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Dobře, je tedy zbytečné hledat repro s co nejvyšší účinností, protože při pasivním řešení výhybky bych tu citlivost nevyužil, respektive o to dražší by pak byly tlumivky, nemluvě o celkovém rozsahu bedny směrem k basům. Citlivost bedny v pásmu basů nebudě větší jak 93 ÷ 94 dB/W/m (minimální rozdíly při změně repra). Citlivost dole je závislá na frekvenci naladění basreflexu a nad 50 Hz určitě nechci jít. Tzn., že mně bohatě postačí repro s citlivostí mirně nad 95 dB. V tom případě nejspíš vezmu RCF L15P400, podobný reproduktor, jako vybral Antonio, s o 3dB menší citlivostí, větší Mms. Myslím, že by mohl být vhodný. Parametrově dost podobný s 15TBX...
http://s13.postimg.cc/h7bt2vqhz/l15_P400.png

Simulace(odpor cívky nevím, odhad):
http://s21.postimg.cc/m7vszpmjb/L15_P400_8_ohm_Prodance.png

Vzhledem k relativně malému vnitřnímu objemu, slušný rozsah dolů (~45Hz@-3dB, jendotky Hertzů mě stejně nijak nezajímají big_smile).

Jinak vyústění zvukovodu bylo myšleno na DE25, nebo se něco změnilo?

Web

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

MaBat: S lehčím systémem to jde zkrátka o něco výš a máš tak větší volnost při dělení, nebo lze použít menší průměr WG. Pak se to taky chová lépe za dělením mimo osu, což neovlivníš výhybkou, viděl jsem směrovky 12 a 18TBX a hrbol mezi 1-2kHz je jedna velká rezonance naměřitelná i hrubo mimo osu. Jak to může být slyšitelné, je otázka, ale jsou repráky, které nemají takový problém nahoře, zrovna snad všechna DASka.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Právě že ty DAS jsou nahoře IMHO bezkonkurenční, škoda že něměří v prodance i mimoosovky... Dělička myslím bude někde kolem 800 Hz, tak nevím, jak moc bude záležet na průběhu nahoře...

Web

(upravil MaBat 7. 4. 2013 14:11)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Není vůbec potřeba jít výš. Pro daný WG a rozměr basáku je dělící frekvence v podstatě předem daná, bude to okolo těch 800Hz, tj. tam už bude ve finále chára basáku třeba na -6dB. Je to tak od základu vymyšlené kvůli navázání směrovosti basáku na konstantní směrovost WG a vyšší dělící frekvence by byla špatně. S menším WG by to byl jen další kompromis. Ideálně, kdyby basák sám od sebe už okolo 800Hz začal hladce padat. Jinak předpokládám dělení basáku 3. řádem. Když bude basák sám padat akusticky rychleji, bude stačit menší strmost elektricky.

Že se chování basáku projevuje stejně všude, tj. v ose i mimo ni, je jen dobře - pak se s tím dá právě ještě něco dělat ve výhybce, jinak ne. Pravda nicméně je, že různé basáky se v tom mohou i stále dostatečně daleko od breaku-upu chovat trochu jinak - průběh indexu směrovosti nemusí být zcela učebnicový vlivem spolukmitání závěsu, průhybům membrány, atd. 15TBX100 je v tomto každopádně osvědčený reproduktor a jeho (poměrně hladká) chára se mi zamlouvá víc, než třeba to RCF nebo DASy. Osobně se mi z dostupných informací nejvíc zamlouvá 15LW1401, ale nemám jak jinak se k nějakému/vlastnímu měření dostat, což je vždycky samozřejmě nejlepší.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Geddes povídá o multi-subu: http://www.ustream.tv/recorded/28637776 … ght/319149

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Ta "konstantní" směrovost by měla být ideálně jaká, s jakou strmostí by měla padat? A proč by měl být větší zvukovod lepší než menší? S menším dosáhnu menší směrovosti, v čem je menší směrovost horší oproti větší? Řekněme, čistě hypoteticky, že MB15H můžu dělit tam, kde 15TBX ne a dal by se tak použít zvukovod menší = menší směrovost celé soustavy, proč bych to neměl dělat?

(upravil MaBat 9. 4. 2013 18:44)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Nevím, co myslíš "strmostí konstantní směrovosti", ale pokud sklon fr. charakteristiky, tak to není volitelné, resp. od sebe oddělitelné. Pokud totiž půjde opravdu o konstantní směrovost, tak fr. chára v každém směru musí kopírovat výkonovou charakteristiku samotného měniče, která přirozeně klesá. U přímovyzařujícího reproduktoru je rovná chára (v ose) dosažená právě za zároveň narůstající směrovosti, takže (tentýž) klesající výkon, který je k dispozici, se s rostoucí frekvencí jen koncentruje stále víc k ose. Pokud ale něco nesměruje, tj. směruje konstantně jako OS WG, musí i chára SPL takhle padat a nedá se zvolit, jak prudce - to je dané výkonovou charakteristikou zdroje zvuku a teoreticky tomu odpovídá strmost 6dB/okt.

K dalším otázkám je toho dost popsáno u Geddese na webu. Trochu jsi mě tím teď překvapil, jelikož jde o základní věci, okolo kterých se celý ten návrh točí. Za ty roky, co se tu o tom píše, už bych čekal, že tomu aspoň pár lidí porozumělo.

Řekněme, čistě hypoteticky, že MB15H můžu dělit tam, kde 15TBX ne a dal by se tak použít zvukovod menší = menší směrovost celé soustavy

Tak to ale právě není... Čím výš přímovyzařující reproduktor dělíš, tím víc tam směruje. Nemůžeš tím dosáhnout celkové menší směrovosti, jen méně vyrovnané. Větším zvukovodem jsi oběcně schopný dosáhnout požadované (konstantní) směrovosti od nižších frekvencí - to je celý důvod, proč potřebuješ velký zvukovod. Jak "široká" je to směrovost, s tím přímo nesouvisí, to je věc tvaru WG, ne velikosti jeho vyústění.

Jinak tyhle OSWG jsou vesměs dělané pro 90-stupňové pokrytí/-6dB, vychází to tak prostě rozumně i s ohledem na další věci. Čemuž tedy odpovídá směrovost 15" basáku na zhruba 800Hz. Tj. je to právě tak a ne jinak. Jde teď jen o to najít 15" basák, který tohle zvládne nejlíp, což je ale IMHO snazší, než hledat 12", který to zvládne k 1 kHz - což je frekvence, kde se to musí dělit u menší, 12" varianty.

- Kdybys tady chtěl mít třeba 70-stupňové pokrytí, musel bys ten 15" dělit výš, napojený na zvukovod, který by pak stačil o něco menší (musel by být akorát hlubší), ale celkově bys vyrovnanější směrovosti samozřejmě nedosáhl.

Kolem a kolem je 15" basák + 15"-18" OS WG opravdu maximum, které se dá rozumně postavit. Jednoduše už těžko přijdeš na něco výhodnějšího. Musel bys to jedině udělat ještě jako dipól-kardioidu, která by protáhla směrovost v pásmu basáku ještě trochu níž.  To už ale rychle ztrácí "rozumný" rozměr, stoupá složitost i cena, byť nemožné to asi není. Otázka je, bude-li to mít ještě významnější přínos.

A větší reproduktor, třeba 18" + ještě větší WG, už taky použít dost dobře nejde, jelikož to zas naráží na limity běžných 1" driverů. A použití většího driveru už je velký kompromis na vejškách...


Viz aspoň např.: http://www.gedlee.com/downloads/directivity.pdf - kapitola 3

(upravil BlackRider 9. 4. 2013 18:51)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Hlavní věc je přijmout tu myšlenku, že vyzařování kaloty (tak jak je, bez vlnovodu), není zrovna ideální pro věrný přenos - do reprodukce je z poměrně velké části zanášena akustika prostoru (respektive odrazy zvuku dané koncepcí klasického kaloťáku), kde zrovna reprobedna hraje. Tím je pak výsledný zvuk bedny zabarven. To se snaží tato koncepce bedny eliminovat... Na basech to samozřejmě nejde, ale čím níž jsme schopni ovlivnit (kontrolovat) směrové vyzařování výškáče ve WG, tím větší frekvenční pásmo může být "čistší". Proto čím větší ø WG, tím lepší. Aspoň tak to zatím chápu já. Kdyžtak mě někdo opravte.

P.S.: Napadá mě otázka, jak by zněly tyto reprobeny ve volném prostoru (třeba venku)? V porovnání s klasickou reprobednou. V uzavřeném prostoru (doma) je to celkem jasný...

Web

(upravil MaBat 9. 4. 2013 19:42)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

V podstatě ano, přičemž směrovost WG se tu ještě trochu "nastavuje" směrem k nižším frekvencím velkým, adekvátně směrujícím basákem. Nešel by samozřejmě použít 15"WG a 6,5" basák - to by byla zvukově tragedie.

V prostředí bez odrazů je to jednoduše dané pouze frekvenční charakteristikou přímého zvuku, tam není s čím dál laborovat. Celá tahle koncepce je dělaná právě do prostředí s odrazy, kde se reálně poslouchá, a kde utváří odrazy zásadním způsobem to, co slyšíme, ať už jde o zabarvení zvuku, nebo o vnímání prostoru, lokalizace.

Podání prostoru a přesnost/konkrétnost lokalizace je vůbec asi to první, co člověk při poslechu takových beden zaregistruje, krom čistého, "otevřeného" zvuku. To myslím potvrdí většina těch, co to měli možnost slyšet (bedny tzv. zmizí). To a velký "sweet-spot", tj. toleranci k poloze posluchače. O všem tam E.G. píše a všechno to tak je wink


BTW, BlackRidere, další RpM-1 si můžeš skočit poslechnout do sousední vesnice. Docela by mě zajímalo, co bys řekl v porovnání s těmi, cos už slyšel. Jen připomínám, že tam jde o 10"WG, napojený na 10" basák někde okolo 1.2kHz, tj. s konstantní směrovostí se tam nejde tak nízko, jako tady. Je to v podstatě stále jen "malá" varianta, doplněná o velký basák pod 200Hz.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Zkusím pána kontaktovat a domluvit se na poslech, samotnýho mě to zajímá.. Ale řekl bych, že už mě nemůže nic odradit. Jsem už rozhodnut. Jinak co jsem tehdy slyšel RpM u Lamicze, tak byly poloaktivní (možnost regulace hlasitosti basáku vůči zbytku pásma) a hlavně jsme poslouchali na můj vkus docela potichu.. smile V těch jedničkách je 12" basák?

Web

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

15" - standardně je tam 15PS100, 10PS26 a CDX1-1745.

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

MaBat napsal:

Čím výš přímovyzařující reproduktor dělíš, tím víc tam směruje. Nemůžeš tím dosáhnout celkové menší směrovosti, jen méně vyrovnané.

To ale nelze říct univerzálně, ne všechny 15" směrují stejně, jsou typy s menším průměrem cívky a lehčím systémem (chodící lépe, než mnohé 12"), které jdou výš a takové je snazší a v zájmu vyrovnanější (byť méně ideální) celkové směrovosti zkombinovat přece s menším WG = dělit výš, jde mi tady o princip, k takovému repráku bude 15" zvukovod asi méně vhodný.

Celkově jsem to moc nekoumal, podívám se na to, ale co by mě prvotně zajímalo, je vertikální chára takové 15" kombinace, nebo chára od podlahy až do 2m. Jak ta vypadá? Menší soustava by se vertikálně měla chovat lépe?

Co říkáš na implementaci takové kombinace do zdi - vyzařování do 2TT?

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Ty patnáctky budou ale všechny směrovat zhruba stejně. To je dané primárně rozměrem membrány a aby tam byly větší rozdíly, jedna by musela být placatá, druhá vypouklá, apod.

Jde prostě o jedinou věc - snažit se co nejdřív dosáhnout úzké směrovosti, řekněme těch 90 stupňů a dál ji udržet pomocí zvukovodu. A je prostě fakt, že s běžným 15" reproduktorem se to povede s dělící frekvencí cca 800, plus mínus. Není žádný dobrý důvod dělat ten přechod z narůstající směrovosti, kterou takový basák bude vždy mít, na konstantní, někde výš.

Vertikální směrovka bude zcela standardní. Vlnová délka pro 800Hz je přes 40cm... Celé se to jen posouvá frekvenčně níž. Do zdi proč ne, ale nemůže to být zeď kolmá na sousední, aby se zúročila ta pracně získaná směrovost.

(upravil BlackRider 11. 4. 2013 21:06)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Tak. Byl jsem si u Petra poslechnout RpM 1 (čímž děkuju za příjemně strávené odpoledne - je fajn zjištění, že v blízkém okolí se vyskytuje někdo, kdo se v hifi vyzná smile) a musím říct, že oproti minulému poslechu u Lamicze to byl hodně velký rozdíl. Bohužel je to už dlouho a hlavně jak jsem psal výš poslouchali jsem tam poměrně potichu (bytovka, sousedi, dítě o patro výš..) taky nebyla ve zvukovodu tlumící pěna... Musím říct, bez jakékoliv zaujatosti, že je to opravdu výborná (a to výborná bedna jsem myslím naposled řekl u JBL 4345, což je profi studiový monitor s 18" na basech big_smile, který jsem slyšel kdysi dávno v zatlumeným sále kina) bedna ve všech ohledech. Nejvíc se mi na těchto reprosoustavách líbila neutrálnost výšek, směrová lokalizace L a P kanálu (podobné jako u poslechu na sluchátkách, dáno konstrukcí bedny) a obrovská rezerva v příkonu. Basy jsou taktéž fajn, dalo by se i říct, že bych jich čekal dle velikosti basáku trošku víc, ale hodně záleželo na nahrávce. Já jsem alergickej na přebasování, takže po této stránce pro mě též OK. Stejně je to hodně dáno místností a umístěním BR. Takže suma sumárum jsem si jen potvrdil to, že tahle koncepce reprosoustavy je na doma tím nejvhodnějším a rozhodně má cenu do takového projektu jít. Dobrá investice. Do budoucna chceme porovnat právě RpM 1 a dvoupásmo 15"+15"OSWG. Tož tak. smile

Web

(upravil MaBat 11. 4. 2013 22:39)

Re: Výroba 12" a 15" zvukovodů

Nevím, jestli je srovnání zrovna s JBL 4345 až tak dobrý kompliment.. big_smile
Co myslíš "směrovou lokalizací L a P kanálu"? Jinak na basech to je dost otázka ladění basreflexu, chce to většinou ladit o trochu výš, než jsme tam původně zamýšleli. Při ladění výhybky a rozhodování, kolik basů tomu nechat, jsem vycházel i z toho, že doekvalizovat, byť jen pasivně před zesilovačem, se to dá vždycky, a něchtěl jsem tomu už ubírat citlivost. Takže pokud by bylo basů subjektivně méně, není nic snazšího, než před zesilovač umístit pasivní korekci, tj. frekvenčně závislý útlum jako je korekce baffle stepu. Výhybka a vůbec ta bedna je dělaná na poslech s pěnou ve zvukovodu, takže bez ní to může místy už trochu tahat za uši.


- A propos, pokud si dobře vzpomínám, u Lamiho beden tam je basreflex naladěný dost nízko a asi by pomohlo, kdyby se také přeladil ještě o poznání výš...

Tak třeba se to jednou podaří všechno shromáždit na jedno místo, tj. RpM-1 i 2 a vedle toho 15+15".

Příspěvky [121 až 140 z 232]

  Stránky: ««« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 12 »»»

Audioweb.cz » Nezařaditelné » Výroba 12" a 15" zvukovodů

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£