Re: Reprobedny pro megalomany
No právě myslím celkově, konečnou cenu při výrobě dejme tomu 10 kusů.
Přesný tvar samotného profilu mám jen ve formě textového souboru se souřadnicemi - finální výkres u sebe nemám.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Reprobedny pro megalomany
No právě myslím celkově, konečnou cenu při výrobě dejme tomu 10 kusů.
Přesný tvar samotného profilu mám jen ve formě textového souboru se souřadnicemi - finální výkres u sebe nemám.
S trochou snahy jsem schopen vytvořit z negativu zvukovodu polimerepoxidové odlitky. Zdá se mi, že vytvoření negativu formy by bylo o dost jednodušší na vyrobení. Zvukovod po odlití by byl v požadované barvě a s perfetní povrchovkou.
Když se k tomu ještě vrátím, co konkrétně by to tedy vyždadovalo z mé strany a jaký je pak celkový postup výroby? Předpokládám, že negativní "kopyto" vnitřku zvukovodu z MDF ještě neznamená "negativní forma". S tímhle nemám zkušenosti, tak se ptám možná trochu natvrdle. Jaký by v takovém případě byl nejjednodušší tvar celého výsledného odlitku?
Nějaké podklady jsou tady.
Postup je následující a obrázek snad napomůže (nakresleno jako náčrt nekamenovat):uui:
Forma se bude skládat ze dvou částí pro výrobu ze 3 částí jednodušší na výrobu
1. jádro to je budoucí tvar zvukovodu jako negativ
2. čelní deska - po vyrobení bude spojena s jádrem napevno v jeden celek
3. vnější plášt
Povrch se napustí , přebrousí případně dotmelí a ve výsledku vyleští , kvalita tohoto povrchu bude určovat výsledný povrch odlitku.
Forma se naseparuje aby nedošlo ke spojení formy a odlitku.Po naseparování a rozleštění se forma nastříká barvou ,která bude ve výsledku na povrchu odlitku, sesadíme formu , vezmeme epoxid s plničem, nalejeme , formu zavřeme do vakuové komory a odsajeme vzduch tím se směs dostane všude kam potřebujeme a zbaví se bublinek. Necháme zatuhnout a pak už jenom vyndáme z formy a postup opakujeme. Ber že v domácích podmínkách kus co dva dny.
A to celý se ti zdá jednodušší?
U zvukovodů zůstanem u MDF/CNC podle původního plánu, už je to rozjeté.
Sešly se mi doma už nějaké drivery (Celestion, Faital). Změřil jsem to zatím jen velmi zběžně, mám toho teď hodně v práci a příští týden budu pryč, ale snad si najdu čas to podle plánu doměřit a definitivně se pro jeden z nich rozhodnout.
Ahoj
Jen další možnost jak něco udělat jinak
Je ošklivo a tak se těším až projekt dotáhneš a budeme se moct pustit do stavby.
Celkem už počítám s tím, že minimálně ještě čelní desky by se nechaly takhle udělat, ať to k něčemu vypadá.
Pomohl by ale aspoň orientační odhad ceny.
ZDENEK1: Ta posloupnost ale musí být taková, že nejdřív se pustíte do stavby a pak to dotáhnu
Nebudu dělat svou ozvučnici, takže počítám s tím, že měřit se bude už na bedně někoho z vás, čili teď nás čeká:
Výběr driveru -> výroba zvukovodů + čelních desek (stavebnice?) -> stavba skeletu(ů) -> měření/návrh výhybky ...
Na detailech (kdo to postaví, jestli to přiveze ke mně, nebo se najde jiný vhodný prostor pro měření, atd.) se pak domluvíme mezi sebou, to nemá smysl řešit věřejně a hlavně na to je ještě čas.
Tak jsem to předběžně spočítal. Ta čelní deska s rámečkem vychází s materiálem na 1700,- až 2000,- /ks. Podle počtu kusů se cena může snižovat. Co vy nato?
Komu by se to nezdálo, může si za 2x 600 USD objednat originály, tj. desku se zvukovodem, pěnovou výplní a montážní deskou pro driver, viz "Current Pricing".
Pozn.: Budu do konce září pryč a nebudu se tomu po tu dobu věnovat. Klidně se na něčem domluvte, jediná podmínka je, aby to bylo kolem zvukovodu hladké, pokud možno žádné zbytečné nerovnosti na čelní desce. Osobně bych se ještě snažil udělat to tak, aby bylo možné desku přilepit na kvádrový zbytek ozvučnice a aspoň horní část desky nad basákem po obvodu zaoblit, co to půjde. S tím rámečkem pořád nevím, jediná jeho funkce je v podstatě estetická. Být tam nakonec vůbec nemusí, byť by se tím hladce překryla jinak nepříliš vzhledná příruba 10". Dále předpokládám, že zvukovod půjde přišroubovat i zevnitř ozvučnice, popř. přilepit, zatmelit a driver instalovat také zevnitř.
Napadlo mě ještě něco takovéhleho, ale pořád se mi to upřímně moc nelíbí (ještě tam chybí znázornění zaoblení, kterých tam bude na různých místech povícero):
P.S. Jinak zatím to směřuje asi k Celestion CDX1-1745. Menší CDX1-1425 je jinak výbornej, ale obávám se, že nebude stačit. Pokud bude 1745 minimálně stejně dobrej, nebude co řešit. Klidně to může být i DE250, ale přecijen bych rád zkusil tentokrát něco jinýho a soudě podle měření 1425 možná i lepšího. Rozuzlení každopádně až v říjnu, dřív se k tomu nedostanu.
Při nejlepší vůli /a to jsem si to přečetl ještě jednou/ jsem nepochopil, proč 3-pásmové řešení. Bedna je široká na 15", tak proč používat 10"WG? Basreflex a zatlučení citlivosti lze udělat i pro 15"+15".
Protoze 15+15" nikdo, nevim proc, nechce.
Pritom vyrobit by to i takhle slo, na tom uz jsme se domlouvali a v podstate nic tomu nebrani. Cenou by to celkove vyslo zhruba srovnatelne a vysledek by byl nejspis lepsi, ale zajem neni, uz jsem to nabizel. Muzes se pokusit vysvetlit to lepe.
Zde je něco podobného, link je již v Google českém překladu:
http://translate.googleusercontent.com/ … wzKI8kLGPg
Aleska - to je podobné jen hodně vzdáleně.
antonio - dva bych tu možná ještě měl. Dám pak vědět víc. Ze strany měniče ("hrdlo") je to průměru 40mm při úhlu 45deg, myslím. Jsou dělané na keramický vejškáč STX, kterému to takhle "odpovídá", ale mohlo by to při troše vůle sednou asi leckde. Celkový průměr 180mm, hloubka 36 (2x18).
Jinak, k samotnému projektu - je tu stále ještě možnost standardní varianty: Oddělené citlivé maloobjemové dvoupásmo 10+10" a k tomu zvlášť aktivně přizpůsobený spodek, frekvenčně s ním "prolnutý" až na hranici modálního pásma, se všemi výhodami, které to tak má (připomínám, že takhle nízko jde poslechově vždy o "steady state", tj. přenos včetně místnosti a samotné reprosoustavy s jejich frekvenčními charakteristikami na tom mnoho nemění). Mezi zájemci beztak převažuje myšlenka na poloaktiv. Spodek se pak dá udělat prakticky z čehokoliv a jeho umístění není vázané na umístění předních beden, resp. ani to není žádoucí. Osobně si umím pro tento účel představit i dvě 15" v malých otevřených ozvučnicích (viz konstrukce typu "ripole") o srovnatelném půdorysu jako hlavní soustavy. Takové subwoofery se pak dají umístit prakticky kamkoliv, s jistou nevýhodou i přímo pod ně. Berte to jen jako námět k zamyšlení, předpokládalo by to již nutně aktivní filtr pro basáky. Pak se samozřejmě nabízí udělat to s 12", atd., atd., zkrátka tohle už je všechno vymyšlené.
Výchozí projekt měl a má suplovat potřebu dodatečných subwooferů jako celopasivní řešení a jako takový IMHO smysl má (jakkoliv by bylo dvoupásmové uspořádání 15" basák + 15" zvukovod patrně výhodnější), nicméně pokud už by se mělo dělit poloaktivně, asi není rozumný důvod neudělat to odděleně, vyjma neodolatelného nutkání mít doma něco vyloženě monstrózního (nic proti tomu ). Je to na vás, zatím je čas.
Jsem všemi deseti pro dvoupásmo.
15" + 15"?
To bys byl první. A možná i první v Evropě.
Já jsem samozřejmě také pro, ovšem ten zvukovod už bude monstrum. Znamenalo by to i výměnu basáku za o něco lepší. Větší šířka pásma -> vyšší nároky na kvalitu, tzn. do kategorie 15TBX100 a podobných (obecně v 15" existujou nádherný kousky, záleželo by, jak moc by ses chtěl praštit přes kapsu).
Ušetřilo by se za střeďák a jednu poměrně nízkou dělící frekvenci, zato víc by stál zvukovod a basák. Celkově by mohly náklady zůstat asi srovnatelné, můžu to přibližně zkalkulovat. Záleží také, kolik kusů 15" zvukovodů shledá výrobce jako minimální pro něj schůdný počet (s 10" jsme byli na nějakých 10 kusech). Pokud řekne dva, není pro mě problém ti to odladit i samotnému, s jednou dělící frekvencí okolo 800-900Hz je radost dělat. Moc ale nepředpokládám, že by se ještě někdo přidal.
Počkat, já myslel dvoupásmo 10 + 10 a pod to aktivní suby.
Ikdyž tu variantu 15 + 15 také úplně neodsuzuji, myslím ale že by nebyl zájem..
Myslel jsem si to...
Mně je to opravdu jedno. Pouze u varianty dvoupásmo+suby je třeba počítat s tím, že konkrétní nastavení bude potřeba udělat na místě a pro každý případ zvlášť, tj. to už si bude muset každý udělat sám, podle svých podmínek a možností. K tomu je třeba mikrofon a trocha toho know-how (do budoucna se o tom možná ještě víc objeví na Geddesově foru). Navíc nepředpokládám, že by subwoofery byly součástí projektu, což je další proměnná navíc.
Není každopádně problém realizovat oboje, případně to celé udělat modulárně, tj. velké třípásmo rozdělit na dvě ozvučnice. Pro třípásmový pasiv by stály na sobě, pro dvoupásmo+suby by se to dalo rozhodit. Jen nevím, jak by to vypadalo. Akusticky by to u varianty třípásmo každopádně nic nepřineslo.
Je rozhodnuto ohledně driveru - bude to Celestion CDX1-1745. Celkově se zdá být krapet lépe tlumený a "hladší", byť pod cca 1.2 kHz oproti DE250 znatelně ztrácí.
Čili teď zbývá vyřešit montáž ke zvukovodu. QuickPanel nespolupracuje, zkusím se domluvit přímo s výrobou zvukovodů.
Co z toho vyplývá:
- zvukovody, včetně montážní příruby (*), budou optimalizované pro CDX1-1745, konkrétně se jedná o úhel napojení na driver (cca 20°, tj. liší se oproti DE250 a jiným driverům), byť nejde o žádné drama.
- nebude možná jedna velká objednávka z Prodance a drivery se budou muset objednat zvlášť - pravděpodobně z Anglie, jak ukazoval antonio. Bylo by tedy dobré začít organizovat hromadnou objednávku, čili kdo všechno máte zájem, kromě zájemců o projekt, ozvěte se. Začnu zjišťovat možnosti (pokud by to už nešlo, DE250 to jistí).
A pro úplnost, jelikož nikdo další nereagoval, beru to tak, že se dál pokračuje v projektu velkého třípásma, jakožto "kmenové vývojové linii".
(*) Pokud byste měl někdo geniální myšlenku, jak snadno a spolehlivě připevnit driver ke zvukovodu, sem s ní. Mě kromě mezidesky napadlo ještě jedno řešení jen v rámci zvukovodu, ale obávám se, že by to bylo v praxi trochu harakiri a navíc jen na dva šrouby. U svých beden to mám přichycené přes další MDF desku s dírou, kterou je driver přitlačen ke zvukovodu zezadu, a která je přitažena k tělu zvukovodu šesti dlouhými šrouby okolo driveru. Obešel jsem se tak bez mezičlánku, ale nedělá se s tím úplně pohodlně - jedině, že by se zafrézovalo zapuštění ještě přímo do zvukovodu, které by vymezovalo vycentrování. O tom ještě popřemýšlím.
Připomínám, že těleso zvukovodu bude vypadat nějak takhle:
Co byste řekli na tohle? Přirozeně víc oblé, než hranaté, nechtělo se mi to ručně stínovat.
Pravda, není to moc originální, ale tím, že by to bylo plynule zaoblené a ne hranaté (a ne tolik do hloubky - lepit 80mm desku ze dvou by se mi nechtělo, i když i to by se dalo), by to nemuselo působit špatně.
Zatím se mi to líbí asi nejvíc a krycí rámeček by schoval příruby obou basáků.
Zapuštění pro driver bych žádné nedělal, ti, co chtějí pouze zvukovody, použijí možná jiné drivery - to se týče třeba mě. Driver bych chytal přes ocelovou desku, 2mm by mohly stačit, předvrtal otvor 25.4mm + otvory 5mm a to 3x na průměru 57mm a 4x na 76mm. Co se týče přichycení tohoto kompletu k horně, pak, pokud není problém, udělat poslední desku, která teď má 145mm, větší v průměru než předešlou, dalo by se to snadno zcvaknout sponama.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Reprobedny pro megalomany