Téma: pravidla dobrého ozvučení
Zdravim, mohly by jste mi napsat nějake rady a pravidla podle čeho se řídit? jedná se o ozvučení dechové kapely
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » PA a zvukařina » pravidla dobrého ozvučení
Stránky: 1
Zdravim, mohly by jste mi napsat nějake rady a pravidla podle čeho se řídit? jedná se o ozvučení dechové kapely
... začni třeba tady ...
http://www.reproduktory.org/clanky/navr … hovky.html
No hlavně nezačínej na této stránce - myšleno hlavně jako fy. D... či Beeéééééééééééé....ing.....
Nejdříve si ujasnit s kapelou, co chcete zvučit (myšleno akce), proč zvučit (jak jsi či jste k tomu došli) koho a jak (jednotlivé nástroje, po sekcích, jen zpěvy, kombinace) a předpokládaná či reálná investice v Kč (€, £, $). Z toho si pak můžeš dovodit, co si vlastně můžeš dovolit. Dá se udělat zhruba návrh a pak ho dolaďovat. Hej?
Nějaká literatura se dá potom doporučit, ale je to spíše o zkušenostech. Zvukař by měl být každým coulem především taky muzikant, elektřika je dobrá věc, ale vše nevyřeší. Takovej HLUCHAŘ a DOBREJ umí řči může kapelu (bez ohledu na žánr) jak prodat, tak i velmi dobře potopit. RF
To je tak obecná otázka, že konkrétně se snad ani nedá odpovědět, dá se to udělat tak, že nebudeš zvučit nic, slušná dechovka by měla zahrát z podia a dodělat tak možná zpěvy. Nebo to zkus udělat jako Havelka a melody makers Proč chceš něco zvučit? Podle toho, kolik vás je a jak máš velký pult, můžeš zkusit trochu dotáhnout tubu, tenory, doprovody, klarinety. Trubky se většinou prosadí dost dobře samy, bicí 2*overhead + příp. lehce kopák, kontaktní zvučení bicí soupravy jako u bigbítu tady nemá smysl a navíc spousty dechovkovým bubeníkům hrají bicí tragicky, tak to tam někdy snad ani moc nedávat
Pak se ti taky hodí slušné mikrofony, se špatnýma jim zvuk zkazíš rovnou a nepomůžou ani krabičky od behringera, (větší dechovka, sbírání nástrojů po sekcích, využiješ koďánky), dobré uši a ruce za pultem a taky hrající PA.
V efekťáku toho moc nevyužiješ, max. kompresor na zpěvy, případně nějaké to dozvukové zařízení (hlavně při hraní venku).
No v podstatě, ke zvučení je spousta literatury, pokud se chceš zorientovat v elektronice u zvukaře, propojení přístrojů, základní jejich významy a smysly použití, tak třeba Václav Vlachý - Praxe zvukové techniky, jinak se dá sehnat i na Internetu leccos, ale je to spíše v angličtině, to mám asi 11 eBOOK, má to cca 61 MB, AUDIO, teorie hudebních nástrojů z pohledu akustiky, jejich snímání, základní a harmonický kmitočty, základní rozsahy HN v tónech a kmitočtech .... . Taky samozřejmě "trocha" elektriky. Ale spíše je to o praxe, praxe, praxe, učit se, učit se, učit se. RF
rf: mohl by si poslat? whoode zavinac seznam tecka cz
Na co je dobrá komprese?
Lukáši33 ,myslím že supr hudebníci v supr dobrém akustickém prostředí ,kde se mohou i vhodně rozmístit, kompresi nepotřebují.
Potřebuješ jí v moc případech,jeden vytknu. Mnoho zpěváků neumí pracovat s mikrofonem. Někdy by nebyli slyšet a někdy by řvali.
Protože když ti zpěvák opravdu zařve do mikrofonu, tak bys lidem ustřelil palici, pak bude chvíli zpívat potichu, to by zase zanikalo, na zpěvy ho potřebuješ dost často, víceméně platí to, co říká elipsa, na špatné zpěváky se musí komprimovat obvykle více a s větším poměrem, slušné a výborné zpěvy jen decentně nebo skoro vůbec.
Další případy jsou třeba bicí, někdo není schopnej dát dva podobné údery do kopáku nebo do céčka za sebou, tak mu příslušný buben můžeš nakomprimovat, baskytaru taky, zvlášť, když hraje slapem, tak z ní někdy lezou velké špičky, musíš to utáhnout, na dj taky (spíše limiter) atd atd atd podobných případů by se našlo spousta, samozřejmě každý zvukař má asi trochu odlišné postupy co a jakým způsobem komprimovat, je to individuální záležitost.
můžete mi někdo vysvětlit "kompresi" jak se to dela, co na to potrebuju atd... diky
Fčil to jede whode po drátech, za chvílu to máš doma v compu. Nájdeš tam haj vo kompresi. RF
ještě jednou díky... abych pravdu řekl tolik jsem toho ani nečekal
chlapi ještě bych potřeboval nahodit dobrej mikrofon, jen pro zpěv, aby tam nebyly slyšet nástroje... Díky
klasika SHURE ... . Kámoš si koupil nedávno AKG a na našem PA v poho. Já mám na "vochcáli" jen Peavey za litr a jde to taky v poho. Prostě každý sedí něco jinýho. Všechno jen to ruky nebo stojanu.
Jinak toho je tak 200 MB, ale převážně v angličtině, pokud Ti to nevadí, dost se přiučíš. Některé soubory zdánlivě s ozvučením nesouvisí, ale čím vím do toho pronikneš, tak zjistíš, že jsem ti toho poslal málo. Jinak všechno je ztaženo z ruzných stránek z internetu. Ale je to piplačka, něco najít. No huvidíš. RF
a jaka charakteristika? kardoidní?
Niesom nejáky big zvukar, ale Shure je dogma ktorá je dávno prekonaná. Shure už neni to Shure čo bolo. Za menej penez dostaneš takisto muziky napr s AKG D5.
Samozrejme nehovorím že Shurk-y su špatné, ale drahé.
Za tie prachy čo dáš do Shurky kup račej Sennheiser, určite urobiš lepšie (napr. E835, E845).
Whoode, někde jsem viděl nadpis článku o kompresi ,jenž byl- "profesor kompresor" . Svého času(okolo roku1999až20xx) vycházelo v Amatérském rádiu spousta konstrukcí zvukařské techniky od Alana Krause. Mrkni i na to.
Sám jsem se potrápil rozborem datasheetů těchto obvodů.To budeš muset udělat sám.
http://www.thatcorp.com/datashts/THAT_4 … asheet.pdf
http://www.analog.com/static/imported-f … SM2166.pdf
Velmi zjednodušeně řečeno jde v kompresi o ovlivnění dynamiky signálu. Elektronické hejbání s gainem,volume. Jak rychle/pomalu a s jakou prodlevou stlumit/zesílit signál.V jakém poměru a v jakých hodnotách.
Jsou i jiné principy a přístupy ,tak přeji trpělivost ke studiu.
Stránky: 1
Audioweb.cz » PA a zvukařina » pravidla dobrého ozvučení