Téma: Carpower HPB 602

Dobry den mel bych dotaz ohledne tohoto zesilovace Carpower HPB 602 (autozesilovac) chtel bych ho pouzit jako zesilovac do pokoje a zajimo by me jakym trafem bych ho mel napajet? Dekuji za odpoved

Re: Carpower HPB 602

Už to tu bylo několikrát řečeno že je to špatný nápad, zkus pohledat.

Trafo 12V/50A s filtrací několik desítek mF tě vyjde podstatně dráž než si koupit HiFi zesilovač.

Re: Carpower HPB 602

600 VA trafo bude stát tak 1500-1700 ( zakázková výroba ), 100-200 G / 16V koďan cca 500 + softstart + krabice + práce - já bych se na to vybodnul... lol

Re: Carpower HPB 602

http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=11781

Re: Carpower HPB 602

ok ale jen by me zajimalo prc 600 VA trafo kdys zesilovac ma 225 w RMS

Re: Carpower HPB 602

No,čistě hypoteticky,pokud by se obešel měnič a napájel se přímo jen zes....

Re: Carpower HPB 602

jasne ze 50w trafo nebude stacit ale myslim si ze 300W trafo by stacilo.. A nebo ne ?

(upravil Mathes 12. 10. 2010 8:47)

Re: Carpower HPB 602

Zkušenější tobě a mnoha dalším (HLEDEJ, NEŽ SE ZEPTÁŠ!) radili, že to není dobrý nápad a vysvětlovali proč. Takže tomu věř a nevymýšlej. Kdyby to byl tak dobrý nápad (jak ty myslíš), ujalo by se to, ne?

Re: Carpower HPB 602

Protože 225W je výkon, při účinosti zesilovače 60% už máš příkon 400W.
K tomu účinost měniče a nějaká rezerva.

Další problém je že to trafo má nějaký vnitřní odpor, takže při zatížení ti klesne výstupní napětí.
Bohužel mnohem důležitější jsou filtrační kondenzátory, trafo je jen dobíjí a veškerá energie se bere z nich, čímž na nich klesá napětí. Proto tam musí být stovky milifarad aby na nich bylo dost energie a neklesalo tolik napětí.

U auta to máš podobné - alternátor dobíjí akumulátor a ten krmí zesilovač. Při vypnutém motoru má akumulátor životnost pár hodin. Tady trafo dobíjí kondenzátory a ty napájejí zesilovač, tady už stačí životnost pár sekund. A ty potřebuješ aby mezi jednotlivými pulzy dobíjejícími kondenzátor se ten nestihl do zesilovače moc vybít, takže musí pro daný odběr být dost veliký.

Samozřejmě můžeš použít malé trafo a slabé kondenzátory, s tím že pro tichý poslech to stačí. Bohužel v tom tichém poslechu přijde dynamická špička a zesík se v lepším případě vypne. Protože nedostatek napětí si měnič kompenzuje odebíraným proudem tak jej tím přetěžuješ a co myslíš že bude za následek dlouhodobéjo přetěžování elektronického zdroje?

(upravil Milan 12. 10. 2010 16:17)

Re: Carpower HPB 602

No když to tak vidím, řekl bych, že těch 225 je výkon čistě teoretickej. Takže by mohlo stačit i mín,ale prostě zabívat se tím, abys mohl hrát doma na autozes té nejnižší třídy a nevalného zvuku, je uplná blbost. Ale zase ho můřžeš při špičce pohřbít jak píše Pavel. Když se v něčem chceš hrabat, postav si za pětikilo LMka a bude ti to doma hrát mnohem líp a bude to i jednodušší. Aby se ten zesilovač dal rozumně provozovat doma, budou s tím souvyslý pravděpodobně vyšší náklady než byla cena toho zesilovače.

Web

Re: Carpower HPB 602

Na domácí napájení podobných zesilovačů bohatě stačí výprodejní toroid pro halogenky 230/12V, 50A můstek a sestava kondenzátorů o celkové kapacitě od 30.000 do 50.000uF, upravený softstart od EZK je samozřejmostí.
Energie v kondenzátorech takové kapacity stačí vykrýt i hodně velké signálové špičky. Drobným problémem může být chlazení autozesilovačů doma, protože leží na místě, často nevhodně umístěny a kolem žeber kastle necirkuluje vzduch, takže se může snadno stát, že doma zesilovač upečete ještě dřív, než v autě, kde se vzduch přece jen trochu hýbe.
Jedinou výjimkou /možná ne, možná je takových víc/ byly zesilovače MacAudio staré řady MX1000-MX3000 s ventilátorkem, které byly provozně naprosto nezničitelné a jediné, co se na nich kdy vyměňovalo, tak právě hlučný ventilátorek s vyběhanými ložisky. Občas na tuto řadu zesilovačů lze narazit v shopech s použitými zesilovači.

Web

(upravil PeteeerSjeteeer 5. 11. 2010 5:22)

Re: Carpower HPB 602

V klídečku zdroj z PC, měl jsem to tak a pohodička bomby jak cip.... Akorát jsem měl problém že mi dával málo proudu jen 8 Ampér, problikávala mi do rytmu kontrolka na zesilovači. CARPOWER HPB-602 má MAX proud 22 Ampér. No tak jsem spojil 3 páry drátů s 12 Volty a bylo vyřešeno, měl jsem 24 Ampér, zdroj se vůbec nezahříval, i když neměl větrák. Zesilovač Carpower HPB-602 byl dostatečně nakrmen, i kontrolka svítila stálým světlem. Box SPECTRON 300 Watt. Jinak žádnej problém se zvukem, čistota, pevné bassy, až moc. Jenomže autozesilovače nejsou dělaný na dlouhé hraní při maximálním výkonu, přehřejí se a vypnou, po schládnutí, pár minut, se opět zapne a šupe dál...

Re: Carpower HPB 602

Peteeer asi nevíš o čem mluvíš.
Těch 8A není pro jednu větev, ale je to výkon zdroje. Tím že jsi spojil několik větví jsi jen rozdělil proud do více vodičů a omezil tak ztráty vedení, ale určtě jsi nezískal víc ze zdroje.
Potíž neupravených PC zdrojů je stabilita napětí. Hlavní větev je tam totiž 5V a ne 12V.
Taky jedním tahám autorádio (uptavený AT na 13,8V, přidána filtrace) a neřekl bych že je to ideální řešení.

Re: Carpower HPB 602

I=U/R
P=UxI

Re: Carpower HPB 602

Potřebuji tedy vysvětlení, když mi problikávala dioda na zesilovači při napojení jen jednoho ze tří párů 12V, 8A a nemohl jsem to ani zesílit, protože nebyl dostatek proudu, takže mi zvuk vypadával a po připojení dalších dvou párů 12V, 8A dioda svítila stálým světlem a při maximálním zesílení hudby jsem poslouchal jen hlasité a čisté bassy... Asi kouzlo né??? Dalo by se natočit video obou případů, akorát už nemám ten 300 Wattovej box a ten zesák teď používá kámoš na ten zdroj, bez problému... Ale když nevěříte, budu se snažit vám to nějak dokázat...

Navíc se mi zdá, že kdyby zdroj dával zesilovači jen 8A který má maximální proud 22A a pojistku 30A, těžko by mi to tak dokonale hrálo... Největší hukot...

Re: Carpower HPB 602

Kdybys někdy viděl rozebraný zdroj z počítače tak bys věděl o čem se mluví.

Otázkou je spíš jak jsi přišel na to že zdroj dával jen 8A do jednoho páru drátů?
Přiznávám že tohle mě zmátlo a nedošlo mi z popisu zdroje že nejspíš používáš modernější ATX a ne běžný AT.
ATX zdroje totiž dávají až 20A na 12V větvi (některé modernější už mají dvě větve) a ty už jen tak neprotlačíš těmi šmůrkami co tam jsou. Proto při spojení více párů vodičů na nich vzniknou menší ztráty.
Tohle všechno najdeš na štítku a myslel jsem že tvých 12V/8A je taky vyčteno ze štítku.

Re: Carpower HPB 602

AT zdroj je trivialne zapnut, ale ako zapnut ATX? Nestaci priviest napatie. PeteeerSjeteeer, ako zapinas ten tvoj ATX zdroj?

Re: Carpower HPB 602

Pro 5V je tam 16A pro 12V 8A, a ještě nějaké blbosti. Zapíná se spínačem, který vede ze zdroje. Bylo by nejlepší vše proměřit a vše tohle ujasnit...

Re: Carpower HPB 602

Jako zajímalo by mě, kolik teda odebírá ten zesilovač proudu. Mám ho teď zapojený v autě do autozásuvky a také stíhá nejvíc se 150Wattovým Wooferem... Autozásuvka je zapojena s osvětlením v interieru a ještě něčím s malým odběrem... Pojištěno pojistkou 20A... Řekl bych, že u Carpower HPB-602 nelze přesně určit, jaký výkon dá wooferu 4ohmy zapojeným do můstku... Se 150W boxem neodebírá zesilovač tolik proudu, ale když jsem ho měl napojený na ten pc zdroj, byl v můstku box 300W, takže musel odebírat proudu podstatně víc... Hádám, že by mi už autozásuvka nestíhala...

Re: Carpower HPB 602

To jsou ale žvásty tohle!