Re: Tip na repro, "Poor Man's R909"
Sorry, prostě nemám čas procházet a hodnotit všechny možný varianty
Rád pomůžu s něčím konkrétním, ale v týhle fázi nemůžu víc sloužit...
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Tip na repro, "Poor Man's R909"
Sorry, prostě nemám čas procházet a hodnotit všechny možný varianty
Rád pomůžu s něčím konkrétním, ale v týhle fázi nemůžu víc sloužit...
ok. promiň... počkám až se v této debatě bude angažovat i někdo jiný a třeba poradí.. každopádně dík za čas.:)
edit: Taky možnost každopádně já bych se toho nebál a klidně se do toho pustil... Další faktor do plusu je nenáročnost ozvučnice a náklady na ni...
Myslím, že spousta lidí si jen odplivla při přečtení slova "Hadex" a dál to nečetla (Nebo si jen vybaví blbej zvuk vršku z R909 z předlonský výstavy).
Edit: nápady a návody na otevřenej sub má na webu třeba Linkwitz: http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Ale to je šaman aktivní ekvalizace, k tomu používá trochu jiný repráky.
Proč hrály 909 tak blbě navrchu, když maj mít revelatora s magneziovým (EXCEL?) Seasem?
Protože repráky samotný nic neřeší. Jde o konstantní směrovost v pásmu 1 - 10kHz, přinejmenším (resp. co nejvíc "konstantní", ev. pozvolna narůstající, což je u klasický bedny nevyhnutelný, konstantní umí jen WG, nebo zcela "omni" zářiče úplně jiný konstrukce, než jsou dynamický repráky). Tady, okolo 3 kHz, kde se dělí ta vejška, bude v tomhle směru hnusnej skok a je úplně jedno, co to je za vejškáč. Krom toho ten středák je tam podle mě moc malej, aby držel krok při hladinách, na kterých jsou schopný jít ty dvě 15", pokud je dělenej na 250... a pokud se to ohulí (jako na výstavě), je to zoufalý, protože se k tomu přidá ještě nelineární vnímání difrakcí (zní to jako zkreslení), který jsou u OB obecně dost problém...
Ježiši, hrálo to na sračkovym digi receiveru, dopyčy.
A já ti říkám, proč to nemůže hrát úplně dobře na žádném.
Na openbaffle by měl být reproduktor hlavně větraný. Vím bohužel přesně, jak to bude hrát. Ale jako sranda projekt, proč ne.
To mi tu 8BR40ku změřte, jako střeďák ani náhodou. Neutáhne svojí zatížitelností a už vůbec nemluvím o membráně. BCčko je maximum, co si může kdo přát, přitom stojí pakatel. Horní dělička je v tomto případě omezená akorát směrovostí. Tady bych nevymejšlel nic jinýho, neb cokoliv jinýho bude podstatně horší. Jedině snad použít o fous menší rozměr - BC 6MD38. V pasivní verzi se stejně extrémně nízko dělit nebude.
909ky hrajou nahovno právě kvůli tomu excelu. Jednak to neutáhne tepelně (sorry ale 1" cívka vedle 15" je vtipná) a se s výhybkou asi nevytáhli. Vejškáč je bůch ví jaký oemko. Když se podívám na tu průhlednou kalotu s filcovým kolečkem, tak mi to něco připomíná .
checku, ty 15" jsou úplně zticha a studený, jako psí čumák Kdyby to byly úplný sračky, nedával bych to sem jako "tip".
Ale tak možná minimálně jako projekt "OB-ano/ne" vzhledem k nákladům dobrý.
protože se k tomu přidá ještě nelineární vnímání difrakcí (zní to jako zkreslení), který jsou u OB obecně dost problém
Kde vznikají atd. - rozepiš to víc.
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13722
Jsou to všechno obecně dostupné věci a odkazy a tipy už jsem dával několikrát, ale jak se říká, chytrému napověz... Vše se lze dočíst, i zadarmo, i to, jak a kde vznikají difrakce a co pro sluch znamenají.
Ale už tu nikomu nic vnucovat nebudu, protože jsem pak akorát za vola...
Tož já vim už dávno, že bych potřeboval nakopat do řiti Mě šlo o poslední část tý věty, pročs to vypichoval zrovna u OB.
Shrnutí selskou řečí: všude, kde se zvuková vlna ohybá okolo zakřiveného povrchu, vznikají difrakce, v podstatě další nezávislé vlny v tu chvíli a na tom místě vzniknuvší. Jejich intenzita je frekvenčně závislá, ale hlavně tím větší, čím "prudší" je zakřivení té hranice. Ostré hrany jsou v tomhle nejhorší. "Hrana" té desky především a ozvučnice obecně se proto musí co nejvíc zaoblit, má-li se to eliminovat, ještě lépe tam ty vlny pokud možno neposílat, čemuž konečná realizace u R909 příliš neodpovídá (ale jak už tu padlo, tam toho skřípe víc). Při nižších hlasitostech je to ale daleko méně slyšet, proto jsem o tom mluvil v souvislosti s hlasitostí na výstavě (jestli hraje někdo tak nahlas i doma, nevím, patrně jo).
Důležitý je to, že to zní jako zkreslení, ať už je samotnej reprák sebevíc lineární... (je to právě to, co dělá zvuk nepovedených, resp. především na výkon zaměřených, PA hornů tím, čím je, drivery jsou v tom povětšinou nevinně).
Tohle všechno jsou ale ověřené poznatky až z cca roku 2006, takže není divu, že audio-obec na to teprve začíná reagovat, v zajetí zažitých dogmat, nezřídka odmítavě
Neboj audio-obec již má své průkopníky, co nežijí v zajetí zažitých dogmat Cesta je to složitá a trnitá, člověk je v tom úplně sám, ale hodně ti to dá a naučí.
Tak to mě došlo taky, že můžou vznikat difrakce na hranách; koukám že u 909 se s tím moc nepárali, pěkně ostrý, na design Ale proč by v tomhle měla OB na tom být hůř, než klasická budka? Leda že nemůžeš vzhledem k omezený tloušťce desky udělat potřebnej poloměr zaoblení, ale taky by se dalo kouzlit...
Je to v podstatě jak říkáš, taky nejvhodnější tvar na "desku" pro dipól je anuloid. To se ale dělá blbě, teď musí stačit něco jako hodně tlustý surfový prkno
Ale pro malý hlasitosti bych se s tím opravdu až tak nes*al... Tahle dvojice dá ve full-space svých 100dB/1m@40Hz (čili asi jako osmipalec v basreflexu) při výchylce +-5mm na každý. Je to celé omezené právě výchylkou na cca 40Hz. V reálu tomu asi něco přidají blízký plochy, hlavně podlaha, ale to se blbě odhaduje. Není to na žádnej velkej kravál, říkal jsem kdo chce "kvalitu", ne kvantitu.. Pro kvantitu spolu s kvalitou nezbývá než víc monopólů.
Podle zkušenosti s 2x Alpha 15 v OB si myslím, že ten Hadex zahraje dobře a bude to dostatečně hlasité, parametry jsou podobné Eminenci, nebál bych se ani pasivního dělení, bude to jen velká cívka a kondenzátor, citlivost se dostane někam k 90dB/1m a nebude problém k tomu vázat hifi zbytek. Co se týká Jama R909, jsou to krásný bedny o tom žádná, ale vadí mi tam ten střeďák, je moc malý ke spodku a je to dost odtržený (měl jsem možnost poslechnout si to v klidu mimo výstavu HE), chce to kombinovat s 6,5"-8", dělí se to stejně nízko a nad to nízkodělitelný pásek nebo kalotu. Ten Hadex je určo dobrý tip na levné začátky a hraní si s OB, stačí k tomu jen to správný prkno Spousta obrázkový inspirace nejen k OB se dá najít tady http://www.quarter-wave.com/Gallery/Gallery.html
Už to řežu, Jardo...
A jak se projeví difrakce od zadního výřezu (tam repro fakt nejde zapustit), plus koš repra atd.? V normální ozvučnici to je přecijen utlumené.
Leda že bys měl výškáč i dozadu
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Tip na repro, "Poor Man's R909"