Téma: Kia Cee'd - ozvučenie (Audio System HX165SQ + CO165EVO,MD Lab AM-60.6)
Na oživenie moja nedávno takmer dokončená inštalácia.
Osadenie:
Predné repro: Audio System HX165SQ EVO
Zadné repro: Audio System CO165 EVO
Zosilňovač: MD Lab AM-60.6 DSP
Celkové náklady: 900€
Tlmenie
Začal som samozrejme tlmením, keďže podľa mňa ide o najdôležitejšiu vec pri vylepšovaní audia. Na začiatok tlmenie plechovej časti dverí, na ktoré som použil Hollywood Energetic HRK 250. V tomto aute nič problematické, žiadne chytáky pri rozoberaní, panel so sťahovačkou sa dá v jednom celku vybrať von, čo poskytne skvelý prístup do útrob dverí pre jednoduché tlmenie
Repro - dvere
Nasledovala výmena reproduktorov. Na odporúčanie predajcu som zvolil kombináciu komponentov Audio System HX 165 EVO dopredu a koaxov CO 165 EVO dozadu.
Pridané ďalšie tlmenie, montáž repro taká klasika ako všade inde.
Repro - výšky
Komplikovanejšie to bolo u výškačov, ktoré sú u druhého Cee'da pod čelným oknom - tam som dlhšie rozmýšlal nad postupom, no keďže som nechcel nič invazívne, vydal som sa cestou, kde síce obetujem čosi zo zvuku, no zároveň môj zásah nebude vidno a bude do značnej miery reverzibilný. Z domčekov, ktoré boli k výškačom, som šikmo vyrezal krúžky, ktoré som potom nalepil na plastovú mriežku, ktorá prekrývala pôvodný výškač. Do tohto krúžku som potom vsadil ten nový. Ten je naklonený smerom do kabíny, pod rovnakým uhlom ako starý.
Výhybky
No a teraz čo s výhybkou. Problém Cee'du je v tom, že výškač je v inej časti auta ako stredobas a z kabíny do dverí nejde tunel, ale konektor (asi). Bez zásahu do pôvodnej kabeláže teda v tomto prípade dosť problém (ak kúpite repro, ktoré má výhybku len pred výškačom, o problém menej). Ja však invazívne zmeny robiť nechcem, a tak som radšej zasiahol do výhybky.V tomto prípade má výhybka viac možností nastavenia, a tak nasledovalo pokusné zapojenie s dočasným káblovaním, meranie mikrofónom a skúšanie možností. Meranie ukázalo okrem iného to, že to má od dokonalosti veľmi ďaleko a bude mať bez ohľadu na nastavenie výhybky (peklo sa koná hlavne pod deliacou frekvenciou). Našiel som ale nejaké to optimálne nastavenie a nasledoval reverse-engineering, vyrabovanie nevyhnutných súčiastok a výroba osobitných výhybiek.
Zosilňovač
Konkrétne ide o MD Lab AM-60.6DSP, práve kvôli tým posledným trom písmenkám v názve. DSP mi totiž umožní systém odladiť podľa mojich predstáv a navyše nahradí výhybky predných reproduktorov.
Pôvodne som plánoval ho umiestniť niekde za rádio, či inde do útrob palubnej dosky, no po rýchlom preskúmaní ma to rýchlo prešlo (absolútne žiadne miesto navyše) a ako najlepšie mi vyšlo miesto pod sedačkou spolujazdca. Kufor je príliš ďaleko aby som ťahal jeden zväzok káblov tam a druhý nazad.
Konkrétne ide o štyri dvojlinky s reprosignálom z rádia do vstupu na zosilňovači a šesť dvojliniek zo zosilňovača, z ktorých štyri idú späť do systémového konektora a dve k výškačom pod čelným sklom. Aby som nemusel strihať pôvodné káble, kúpil som káblovú sadu pôvodne určenú zrejme na montáž handsfree, z ktorej som využil len konektory, cez ktoré ide signál pre repro, rovnaký konektor tiež poskytuje napájanie pre anténu, ktoré som využil ako REM (zapínanie) pre zosilňovač.
Výsledný káblový zväzok:
Takto vyzerá zosilňovač po namontovaní, so sedačkou úplne vpredu a úplne hore:
ten bordeľ si nevšímajte, v budúcnosti zrejme spravím z mdf nejaký okobercovaný kryt, ktorý to celé pekne zamaskuje, tie káble idúce z pravej strany zosilňovače je vidno hneď po otvorení PP dverí, bez ohľadu na to kde je sedačka.
Výhybky išli samozrejme preč.
DSP
Obvyklé inštalácie by tu končili, no ja idem ďalej, môj zosilňovač má totiž 8-kanálové DSP, ktoré som ja využil takto:
A,B - predné stredobasy
C,D - predné výšky
E,F - zadné koaxy
G,H - RCA výstupy pre prípadný subwoofer.
Pred aj zad má nastavený 30Hz 48dB/oct. subsonic, vďaka ktorému do reproduktorov nejdú frekvencie nižšie než by dokázali zahrať, deliaca frekvencia pre predné repro je 4kHz so strmosťou 12dB/oct. Pôvodne som to chcel mať nižšie, no výškačom sa to nepáčilo.
No a tu je porovnanie pôvodnej (červená) a výslednej (zelená) frekvenčnej charakteristiky po dvoch hodinách laborovania (tých 10dB na basoch je vypínateľných na rádiu)
A takto vyzerá nastavenie:
Dá sa tu ešte vyhrať s Qčkami, ale už teraz sa výsledná charakteristika zmestí do 5dB rozsahu, čo je oproti pôvodným +-10dB bohovský rozdiel.
Nejde o nejakú úžasnú highend hifi vec, no pôvodné rádio na tom nie je po zvukovej stránke vôbec zle, po vyekvalizovaní sa na tom už dá počúvať aj nejaký ten rock či metal, čo predtým až taká radosť nebola. Navyše to má dosť basov na to, aby tam nebol nevyhnutne potrebný subwoofer. Z mojej strany teda po zvukovej stránke spokojnosť.
Mám ale výhrady k tomu zosilňovaču, na jednej strane to je za tých 550€ celkom dobrá vec, 6x60W so zabudovaným DSP a digitálnym vstupom, navyše ja som ho kúpil v akcii o 150€ lacnejšie, no dokumentácia je úplne katastrofálna. Napríklad pinout systémového konektora v manuáli sa vôbec nezhoduje s realitou, ešte väčšia sranda je, že výstupný konektor má z nejakých záhadných dôvodov prehodené stereo strany. Tiež som sa nedočítal, či sa vie zos zapínať audiosignálom a ak áno, čo kde prepojiť, alebo to ide len cez REM (čo ale k mojej radosti nakoniec nebol problém). No a poslednou vecou je dosť pochybná krabička káblového ovládača zosilňovača, predný panel akosi nedrží a zakrýva dva najľavejšie segmenty displeja a gombík enkodéra nemá dobre nastavený doraz a dá sa na osku enkodéra zatlačiť až tak, že sa enkodér nebude dať stlačiť.