Ťažké a mäkké basy to je taký krkolomný pojem, ale keď chceš taký zvuk, vážne treba auto hifibass a s ťažšou membránou na úkor podotýkam malej citlivosti. Preto ti poradím jednoznačne dvoch kandidátov Carpower Sonic 12 MK2 (staršia verzia s čiernou membránou sa mi viac ľúbila pre silnejší pohon, avšak nová je zameraná trošku na spodok) alebo ešte radšej Alpine SWR 1223D/1243D. Obidva suby disponujú veľkou výchylkou, pri malých objemoch bravúrne hĺbky, avšak potreba dobrého siliča je viac než nutná, preto aby to nebolo o dunení. Mohutné ťažké objemné basy ti zahrá jedina autohifi basák, nad pa ani nerozmýšľaj. Za 100eur kúpiš skôr jazdenku, nové kúsky od 150eur. Pri jazdenkách si treba dávať pozor, od koho to človek kupuje, vyhýbal by som sa zo súťaží dbdrag a pár členov z Go4S.
Od materiálu membrány tiež závisi skôr od tuhosti, ale to je celá retiazka v typológii návrhu komplet celého meniča, na čo je primárne stavaný (max.spl-dbdrag, low-show, kick-bass, SQ) z vlastných skúseností dodám len to, že sa netreba dať nachytať v eshopoch na marketingové kecy typu kevlarová/karbónová membrána a už vôbec pri reprošoch do 200-400eur jedná sa väčšinou len o imitačky nalepené na obyčajný polypropylén/celuloz.papier (z nylonových vlákien). Z predpokladu väčšej tuhosti a kvalitnejších zvukových vlastností je to len tupý žvást. Pokiaľ chce človek subwoofer pre basofetišistou so super tvrdou a ľahkou membránou, potom treba loviť po basoch s nefalšovanými karbónovými membránami, ale to je iný cenový strop (od 700e nahor), ale takéto reproduktory poskytujú až tvrdé agresívne podanie basových tónov v celom použiteľnom rozsahu, nehovoroiac o tom, že tieto vlastnosti sa nestrácajú ani pri vysokých hlasitostiach, aké si reproduktor môže dovoliť. (Hifonics Goliath, Audiobahn Immortal, niektoré hybridy Digital Design)
Takže v celku si to zhrniem a prikláňam sa k Alpinu, ani 15´´verzia SWR 1522/1542D nepotrebuje žiaden veľký alamar na dosiahnutie suterénu.