Téma: 10CL51 a neposlušné tango..

Záměrem bylo postavit nenáročné, ale citlivé a lehké-přenosné dvoupásmo pro zahradní a chatový poslech. Jako basák jsem chtěl použít BC 8NDL51, ale jakmile vyšla nová řada neodymových plecháčů, volba padla na B&C 10CL51 [url]http://7tech.czweb.org/public/bc 10cl51.pdf[/url] - 96dB citlivost, hmotnost pouhých 1,2kg , navíc 10" a krásná chára. Sice jsem měl strach, jak vysoko se dostanu s rozumnou ne-směrovostí, ale to dopadlo poměrně dobře.
Na výšky jsem měl několik možností a nakonec rozhodla příležitostná koupě zde na Audiowebu. TangBand 28-1582S [url]http://7tech.czweb.org/public/tangband 28-1582s.pdf[/url] se zdála být vhodná volba. Při citlivosti jen 94dB ve spojení s WG-300 a děličkou lehce pod 2,5kHz měla podle publikovaných grafů vyjít charakteristika rovná jak stolová hora s 3dB poklesem přibližně na 70Hz a 16kHz. Profíci si teď ťukají na čelo, jelikož ta kalota "na to nemá", ale mě nízká zatížitelnost nad děličkou netrápí, neb nehodlám plašit zvěř ani domorodce. Bafflestep měl být řešen aktivně s možností přepínání místnost-zahrada. smile

Trpké zklamání však nastalo po orientačním proměření ve zkušební bedně:

http://7tech.czweb.org/public/10cl51atb.gif

Skutečná citlivost tanga se ukázala o 4 až 5dB nižší!

A teď, co s tím? Napadá mě několik možností, ale všechny stojí za prd.
1) Využít přemíru citlivosti basáku  na pasivní kompenzaci bafflestepu. Nevýhody jsou jasné: Většinu výkonu propálím na výhybce, bude potřeba velká a těžká cívka a citlivost bedny je v čudu.
2) Místo kaloťáku namontovat driver, případně s novým zvukovodem. Nevýhodou je velká finanční ztráta. Kaloťáky jsou upravené pro montáž WG-300, tedy neprodejné a drivery také nebudou zadarmo. (Navíc jsem po Vánocích ve skluzu..)
3) Kompenzovat pasivně bafflestep, ale jen částečně, tak o 3dB. Dělit nízko, kolem 2kHz a plně využít hrb vyšší citlivosti daný zvukovodem. Na cca 5,5kHz navázat malým citlivým supertweeterem. Na výhybce bych toho spálil méně a citlivost by zbyla ještě slušná. Nevýhodou je potřeba dalšího pásma a zbytečně úzké pásmo činnosti původního výškáče. Co dát nahoru těžko říct, už těm vylepšeným číslů nevěřím.

Uvítám jakýkoliv námět, jak z toho ven i jiný úhel pohledu na nastíněná řešení.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Tvůj problém je i malá horna (hodí se k 6,5"). Prodej jí dohromady s kalotou, chová se to docela pěkně a na bedýnky k PC nebo surround je to úplně ok. Kup si od Antonia CDX1-1415 z bazaru, sežeň si 90° hornu/WG širokou 8"/10" (-6db/1200 Hz) a někde kolem (nad) téhle frekvence to poděl. Podle kvality horny/WG bude i zvuková kvalita. Prvotřídní WG stojí 1300,- kus, druhořadé horny asi 800,- megaton 500,-.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Vím, ale na větší je malá čelní stěna. I tak budu muset okraj basáku do WG zapustit. Také jsem nepředpokládal nižší dělení než 2kHz a na to měl tenhle průměr stačit. Pořád to beru tak, že to není žádné PA a běžně do toho půjde kolem 1W příkonu. Kdybych chtěl větší zvukovod, musel bych dát obdélníkovou hornu naležato, čemuž jsem se chtěl vyhnout. I když, teď to vypadá jako nejschůdnější řešení. (Oválný WG je hnus, navíc těžko sehnatelný.)

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Dobře, pak zatluč to CLko. DF 2k je pro středobas dost. Budou z toho takové o číslo větší Monology.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

S tím, že to bude směrovat, jsem počítal. Nakonec mě ty CLka překvapily. -3dB/2kHz/30" je pro mé účely naprosto v pohodě. Poslech dál, než 30" od osy, je stejně nesmysl.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Co se děje na 30° není moc zajímavé, protože jsou tam vidět až rezonance konusu vyšších řádů. Proto dlouho kopíruje osovou. Tu první budeš mít někde okolo 1k, ale to by jsi viděl, až po změření celé polokoule do 90°.
Jak daleko od osy budeš poslouchat je jen část celku.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Tak to mě vůbec nenapadlo. Ale myslím, že to až tak hrotit nebudu. To bych skončil u třípásma s poslušně nízkým hifi dělením a obludnou výhybkou. Malé PA bedýnky s desítkou se běžně na 2-2,5kHz dělí a nikoho to moc nevzrušuje. Holt ten reprák něco zatají a něco si zase vymyslí. Ještě to zkusím líp proměřit.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

PA jsou, zjednodušeně řečeno, konstruované na max SPL pro volné/velké prostory i za cenu nižší věrnosti reprodukce. Pro posluchače je rozhodující zábavnost produkce a kvalita zvukaře. Neznám žádný "pacienty", které by zajímaly prostorové kvality zvuku na koncertu. Jen málokdo si je vezme domů a bude na nich poslouchat studiové nahrávky, takže vzrušuje.
3-pásmové hifiny s "nízkým dělením" je trochu vyžilá koncepce. Nic po čem ženy touží smile

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

A po čem ženy touží? Po 2 pásmovym neplnopásmovým regálu velikosti malý lednice s trychtýřem, kterej by mohl suplovat i klobouk? smile

7tech: kdyby ti to nevycházelo a chtěl si to nějak řešit, asi bude volnej set (jen změřenej) Daytonu 8" WG s Selenium D220ti, kdyby byl zájem.

Web

(upravil MaBat 4. 1. 2012 18:49)

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Já kdybych u svých "neplnopásmových regálů" sundal citlivost z 95 na tvých 88, tak budu mít rozsah stejnej, jako u tvých "velkých lednic", ale nejsem tak hloupej, abych to dělal smile

MethManova rada z #2 je to nejlepší, co se s tím dá udělat. Chtěl jsem napsat to samý, ale říkal jsem si, že to stejně nemá smysl sem psát. Nemělo.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Tak to jsem v klidu. O nic víc, než o zábavnost produkce, tady nejde. Jak jsem psal na začátku, budou to přenosné chatové bedničky určené především pro zahradní použití. Tím nemyslím zahradní párty, ale třeba poslech při grilování nebo sekání dříví.
Přesto se musím přiznat, že jsem tím pacientem. Na koncerty dobrovolně nechodím, jelikož to, co tam zahrají, bývá děs a běs nesrovnatelný se studiovou nahrávkou.
Jinak díky za nabídku, ale 8" WG se mi na čelní stěnu nevejde. I WG300 musím fiknout. (Pokud nevymyslím nic jiného.)
Zkusím ty tanga s WG300 proměřit bez vlivu bedny a nabídnu je. Na výsledku bude záviset řešení problému.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Podělil jsem to aktivně na 2kHz a žádná katastrofa mimo osu se u CLka nekoná. Asi to nechám tak a cháru srovnám ekvalizerem. Bude to nejsnadnější, nejlevnější a nejlehčí (hmotnostně) řešení.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Nechceš "dokončit" vlákno a dát výsledné měření?

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Dal jsem to prozatím k ledu. Měření je tady, je ale o ničem. Na aktivní výhybce jsem chtěl zkusit, jak uchometricky zahraje tak vysoko dělené CL-ko. Ani jsem se nezabýval fází na děličce, protože to ve finále aktivně dělit nechci. Mám sice nápad, co s tím, ale je to běh na dlouhou trať, na což teď nemám čas. Každopádně to tango pouziji jen v případě nouze nejvyšší. Zatím díky za rady.

http://7tech.czweb.org/public/10cl51atbeq.gif

(upravil 7tech 10. 2. 2012 20:53)

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Měl jsem roztahané měření, tak jsem prošuměl to CL-ko až do 90". Vyseknul jsem jen problémovou oblast 300-4000Hz a tady je výsledek:
http://7tech.czweb.org/public/bc10cl51.gif
Nastávající problém vidím na místě kurzoru, tedy cca 1,5kHz. Měl bych vidět ještě něco níž? (Původní díra na 800Hz zmizela vytlumením bedny.)
Ještě CSD, aby se oko pokochalo. Je ve stejném měřítku, jako publikuje Prodance. Docela se i podobá jejich měření.
http://7tech.czweb.org/public/10cl51csd.gif

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Jak je dlouhý okno na frekvenčních charakteristikách?

(upravil 7tech 11. 2. 2012 11:24)

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Už jsem to sbalil, ale podle vzdáleností asi 7,8ms. Vím, že je to strašně málo, ale na víc se v bytě nedostanu a venku je strašná kosa.
Je to tak, 7,8ms.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Vždyť to máš změřené ukázkově, kdo se dostane svou místností na téměř 8ms?
Tím propadem (startujícím až za 45°) bych se vůbec nezabýval, může za ním stát hrana stěny - zapni růžový šum + reálné měření (RTA) a hraj si kolem bedny.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

Jde o to, jestli jsem správně pochopil, co se mi snaží MethMan vysvětlit: Rozeznat místo, kdy se membrána začíná pohybovat chaoticky. A při tak krátkém okně si dovedu představit, že se na tak nízkých frekvencích něco schová. Ale líp to teď nejde.

Re: 10CL51 a neposlušné tango..

7,8 ms je velmi dobrý. Dává ti to rozlišení 130 Hz. Při metrové vzdálenosti k mikrofonu to je něco ke 2 metrům nad podlahou. Ptal jsem se protože, ty charky jsou velmi hladké a domníval jsem se, že to je nízkým rozlišením. Stejně mi vrtá hlavou, že nejsou vidět skoro žádné difrakce. Jako by to bylo měřeno blízko nebo v opravdu dobře ošetřené bedně.
Co tam vidím já. Od 750Hz dále se okraj membrány a závěs začíná pohybovat s jistým zpožděním za středem reproduktoru, jde o první rezonanci (~950hz) mající směrový charakter. Je velmi dobře zatlumená. Okolo 1400 Hz začínají další rezonance a ač poměrně slušně tlumené, považoval bych to za nejvyšší frekvenci použitelnosti daného reproduktoru, pokud je čistota alespon trochu důležitá.