1 ...editoval Power of Bass (1. 7. 2010 22:32)

Téma: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Tento článek mi přišel opravdu zajímavý a pro leckoho bude jistě i poučný,proto si myslím,že by zde(někde) měl mít své místo... http://www.diit.cz/clanek/road-to-hell- … dby/36091/
určitě je to přinejmenším k zamyšlení,nemyslíte?!

2 ...editoval babakus (2. 7. 2010 7:04)

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Velice poučné a smutné sad Spousty věcí, o kterých se autor článku zmiňje, jsem si taky všiml. Třeba toto

"Rádia často kompresi kombinují s limitací a dodatečnou ekvalizací - proto se nám zdá, že hudba z éteru zní často lépe, než u nás doma na běžném reprodukčním zařízení."

Stejná nahrávka z CD a z rádia. V rádiu lepší dynamika a prostor....

Vždy jsem nadával, jak může někdo poslouchat Red Hoty, Linkin Park a podobně, dokud jsem je neslyšel na živo. Když opomenu jasné rozdíly v živé reprodukci, tak naživo ta muzika zněla úúúúplně jinak.  Už to nebyl jenom jakýsi tříminutový kravál, ale dokonce se to i pěkně poslouchalo. Najednou tam byly i nástroje o kterých jsem na CD ani nevěděl.

Doufám, že se vráti mastering do starých kolejí a kvalita půjde nahoru. A k tomu by mohli zmizet "hvězdy" jako Lady GaGa a podobně... protože to je opravdu totální hnus.

Edit: Vždy jsem měl rád muziku od Rammstein. Ale poslední dvě alba, díky doslova podělaným CD, jsou mi totálně odporná. Ovšem na živo je to opět nářez pánové...

3

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

nejen rádia, často i živá vystoupení trpí podobným neduhem.

Před dvěma týdny jsme udělali dechovkový festival, ovšem oproti minulým ročníkům si kapely nepřitáhli vlastní aparát. Takže místo 200W bedniček tu stálo poctivý PA-čko (Kramperova ClassA 3000) a protože se s klukama léta známe tak jse trochu povídali. Ve vyloženě hlasitých a dynamických pasážích jej vyhnali až na -12dB (tedy někam k těm 200W), takže měl pořádnou rezervu na dynamiku.
Zvuk to mělo opravdu luxusní, detailně vykreslený nástroje - no parádně se to poslouchalo a s běžným vystoupením se to nedalo srovnávat.
O týden později na ten samý aparát hrála panková skupina a aparát jel trvale v červených číslech. To už bylo podstatně slabší.

4

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

PavelTl & punková kapela: celkem běžná praxe. Ty se snažíš udělat "zvuk", kapelník např. kytarista si to na zkoušce jde poslechnout do sálu a vysvětlí ti, že takhle je to špatně. Přidej tohle, přidej mi ještě kajtru, ještě... - OK, teď dobrý. Výsledkem je "hluková nečitelná koule" a aparát v červenejch. Po akci přijde někdo z publika a řekne ti: ty voe, aparát máš jak vod Pink Floyd, ale zvuk teda na ho*no..

5

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

No ono, já bych i řekl, že ta punková kapela za tou zvukovou koulí maskuje to, že neumí pořádně hrát.

Web

6

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Pánové ,něco podobného má doma zapnuté na počítači spousta uživatelů při vypalování CDček. Píšu o tzv. NORMALIZACI. Pozor!!!!  Ti lidé to většinou ani nevědí ,jak si domrvujou mjůzik.

K tématu. U rádia je to celkem pochopitelné,že se snaží vejít do omezených technických ,ale i poslechových možností na straně přenosové soustavy a poslechu v autě a na ulici, nebo pracovištích. Nehledě k strašným přístrojům audiotechnickým ,tolik oblíbených v letech posledních. že

A je průser, že tomuto úpadku se mnozí přizpůsobili i při másteringu a nejen při něm. asi tak to vidím

Web

7

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

No, ono to u pěti-wattových PC bedniček od Logitechu či Geniusu s citlivostí někdy snad i pod 85db/w/m není nijak lepší. Opravdu si za to můžou lidé sami, svou nevzdělaností a snahou se vším vyjebat. Ono se jim to takhle pěkně zase vrací. Bohužel se to vrací i těm "ostatním". Tenhle mor zasáhnul nejen audio.

8

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Na přelomu 80. a 90. let, kdy ještě lidi měli doma kvalitní aparatury se musely gramofirmy a masteringová studia snažit, aby jim to recenzent za zvukovou kvalitu nestrhal a lidi ty CDčka za pět stovek kupovali.
Protože ale valná většina domácností už dneska poslouchá na sračkový zařízení, nemusí se snažit ani nahrávací studio, ani to masteringové-vědí, na čem a kde to lidi budou poslouchat, tak proč se s tím srát. Jde to dokonce až tak daleko, že se neserou ani s kompatibilitou - DVDčko si prostě v režimu stereo neposlechnete, protože buď řádová většina informací tam chybí, nebo jsou fázové posuvy tak strašné, že to prostě nejde poslouchat.
Něco je i o stádovitosti - soused si koupil domácí kino /5.1 sračku Sencor za tři tisíce/, tak já vyhodím svoje staré dobré kvalitní stereo Pioneer a koupím si kino taky, a ne za tři, ale za pět...
Přesně taková ovce byl můj přímý soused, který mi přinesl opravit CD přehrávač ze špičkové věže Denon z konce 80.let. Poté, co zjistil, že laser by stál cca 3.000,-Kč plus nějaká práce, mi celou věž daroval s tím, že si koupí za stejné peníze, co by vrazil do opravy, nové domácí kino...

Web

9

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Několik mých postřehů k těm kapelám:
Stává se mi,že si vcelku dobře "vychutnám" "předskokany" a po několika minutách vystoupení "hlavní hvězdy" odcházím.Prostě zvukař naladí vcelku dobře,přijde předskokan a zvuk je solidní,jenže v okamžiku  nástupu hlavní kapely někdo "migne šavlama" a ze zvuku je ohlušující rachot.
Situace číslo dvě,je pocit že během koncertu zvukař ztrácí sluch a postupně tahá "šavle" víc a víc až je to neposlouchatelné.
Na druhou stranu jsem zažil několik světlých okamžiků,kdy mnou dobře známý "kulturák" který jsem považoval za zvukově slabý,dokázal zvukař s kvalitní aparaturou ozvučit o několik tříd výš.Tam za tím stál fakt,že je rozdíl mezi "zábavovkou" a kvalitní vybavenou a zkušenou kapelou...

10

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Anti: často to bývá i tím že předkapelu zvučí zvukař techniky a snaží se ukázat. Jenže hlavní kapela se přiveze svého hlušce, který si sedne k neznámýmu aparátu a pustí jej nadoraz.  - takže to pak vypadá že majitel aparátu chodí venku před sálem a nadává (VHD od KV2 jelo v sále pro 300 lidí v červených číslech) nebo naopak že si přinese hlukoměr a stojí u "zvukaře" s tím že jakmile ručička překročí povolenou mez dostane pěstí.
Samozřejmě jsou i extémy kdy zvukař nemůže nic dělat, protože celá předkapela leze do PA-čka jen ze zpěvových mikrofonů a přitom tam je od bicích po kytary všechno.
Dobrej zvukař prostě umí i nemožný. Plzeňáci možná slyšeli v šeříkovce (sál pro cca 400 lidí) čtyři ClassA 8000 (32kW výkonu) hrát potichu a krásně třást sálem.
A k tomu poslednímu postřehu - prvávě proto sem jezdí zkušený zvukaři.  Okresní technika tvrdila že náš sál nelze pořádně nazvučit, navíc na určitou kapelu a jednou neměla čas. Tehdy místo nich přijela náhrada a napoprvý udělaly zvuk jakej se  místním ani nezdál. Od tý doby si tu už nezahráli, i když mají kvalitní aparát.

ad CD: Bohužel často slyším u kámoše pěknou muziku na jezevčíkovi, jenže jakmile to samé CD pustím na věži nedá se to skoro poslouchat. A to mám jen ubohou spotřebku SONY, jenže v 93 roce stála 1400 DM a dodnes hraje bez poruchy (jen to občas vyčistím) a přehraje ledacos co se dneska běžně kupuje. Ale už se dělá jak Aldax, tak DPA a bude s čím rovnávat.

11 ...editoval Vojta (8. 7. 2010 15:25)

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Babakus: S tím rádiem se hodně mýlíš, respektivně je to napsané co jsi od někoho citoval že se používá komprese dynamiky a eq, což je pravda a používá se to bohužel hodně. Kdysi jsem to rozebíral s Neuwerth co dělá Tata Bojs, Kryšfoty atd a byl znechucený tím jak se snaží ve studiu a pak to stejně z rádia zní uplně zprdele.

A bohužel Leoš má pravdu, protože dneska se více méně "počítá" s tím že se to bude poslouchat na špunty někde v autobuse, na sračkový aparát z tesca nebo v autě. Takže podle toho to tak i zní a když si holt pak někdo pustí na pořádným aparátu tak bleje sad.

Add koncerty: tam je to někdy uplně stejné. Stačí jen jak se předvedli Prodigy ted o výkendu v Hradci nebo Metallica na sonisphere, kdy nám zvukař upekl skoro půlku aparátu. roll

12

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Nevím no, ale když si poslechnu například Český Rozhlas Plzeň na sestavě SONY TA-F419R, ARS840 a tuner Toshiba ST-U2, tak stejné skladby s rádia zní mnohem lépe než když si to samé pustím z CD na přehrávači Philips CD-713 nebo Tesla MC902. Nahrávky jsou takové víc dynamické a hlavně mají krásné podání prostoru. I když ten prostor bych přičítal spíš tomu tuneru, protože na ostatních zařízeních to není až tak znatelné.

13

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Zkoušel jsi to rádio někdy pořádně osolit jako to samé na cd? smile. Protože u rádia tomu je to přidáváno na takovou "běžnou" hlasitost a po velkém zesílení je to neposlouchatelný. Proto ten rozdíl že když si při stejný hlasitosti pustíš cd tak to "jakoby neslyšíš " ten prostor a dynamiku:). I když je možné že i ten tvůj tuner dělá hodně. Ale věř že to tak v rádiích opravdu je, protože přeci jen nemůže nikdo v rádiu věčně běhat a tahat za šavle když je potišejší pasáž, protože by ji v hlučnějším prostředí stejně nikdo neslyšel a je to jen o tom aby to bylo "vyrovnané" po celou dobu písničky.

14

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Vidíš to jsem nezkoušel. Rádio poslouchám spíš trochu potišeji. Zkusím to. Je mi jasné, že v rádiu je hlasitost "normovaná" a že tím se kvalita pěkně degraguje, ale třeba ten prostor je opravdu jiný.

15

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Měl jsem chuť si to vyzkoušet na tom co mám v počítači, a našel třeba následující:
Soundtrack "Avatar"  (až na dvě "promotion" skladby, které byly zas strašné, bych řekl, že se kluci snažili. je to i slyšet) Použité nástroje samy o sobě asi nemají moc dynamiky, proto to není tak chlupaté, ale stejně:
Track Pure spirits of the forest:

http://www10.picfront.org/picture/D0TH31nIF4/thb/Avatar.jpg

A níže pěkná,leč obsahem i kvalitou dokurvená moderní hudba od(či název tracku) "Machine Inteligence", prohnaná přes přenosový řetězec online rádia, a "Empé-trojkyzaci" smile

http://www8.picfront.org/picture/5nsKSkOVTeI/thb/Trance.jpg

16

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Je to hnus co se to dnes vydává za zvukovej paskvil na CD a SACD a podobně.Na co nám jsou dobrý aparatury,pokrokový technologie ,kupa hodin ztrávených výrobou kvalitní audiotechniky, když se člověk na konec va finále omezuje na pár povedených nosičů, který se pořád do kola nedaj poslouchat a to nemluvě o roku jejich vydání.Zlatá éra HI FI je dávno za námi,nastala nová doba MPtrosek.Bohužel je to současný trend,ve kterým začínaj mixovat i studia a co nejhůř,že se běžně prodávaj nový RE edice LP který jsou zkopýrovaný z již zkurvenýho CD za přemastěný ceny.Když si dnes pouští techno současná mládež ,tak to je v lepším případě z geniuse u kompu,ale spíš na ulici z mobylu.A k tomu rádiu,tak to až nám vypnou analogový vysílání ,jako televizi,tak si ho budeme pouštět ve super kvalitě 192 kbps,už se nemůžu dočkat.Hlavně že to moc nešumí,co nešumí je čistý.

17

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

DVB-T totálně dojebali. Není to na velké televizi koukatelné. Fakt mě zajímá, jak si pak představují přenos FullHD v tom samém bitrate big_smile

Jinak jsem se zděsíl, když jsem se kouknul na Prodigi pod "vošklivoskopem". Posuďte sami:
http://img690.imageshack.us/img690/7135/prodigy.th.jpg

A to prosím není to nejhorší co tam v té hudbě je... Když pak je ten obdélník hlavní náplní hudby, navíc je i ten nakonec LIMITOVÁN!, tak bych řekl, že tihle kluci dokázali dostat hudbu opravdu do dalšího levelu big_smile akoráte zase směrem dolu. Jak jinak dnes že? Poslední dobou často slýchám, že někdo "degradoval na vyšší pozici". Asi je to v módě. Tak šup! pořádnej šutr, domácí lobotomii, a jsi šéf zeměkoule....

18

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Načo je nám SACD s dynamickým rozsahom 144 dB (či koľko to je), načo sú nám nové formáty (BD) keď mi zase bude stačiť (vďaka kompresii) stará 128 MB flashka? Pamätáte si niekto x-té kópie zle dabovaných filmov na VHS? Toto mi to pripomína....

19

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

boha a originálne CD prodigy od XLrecords mali popiči dynamiku...

Web

20

Re: Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby

Crashpc: jak píše redy, jejich první 2 studiová alba (vydáno u XL) mají KUREVSKOU dynamiku, označil bych to za vzor masteringu techna. Origo mám i 3., ale to už jsem dlouho neslyšel, někdy se na něj taky mrknu v CoolEditu...
bubuxin: to ti právě stačit nebude. Protože čím víc ořežeš dynamiku, tím hůř se to do MP3 dá zkomprimovat, resp. potřebuješ vyšší bitrate wink