AMPLION.WZ.CZ

Fórum o audiotechnice a elektronice

#51 2006-10-23 20:09:46

Mates
člen
Příspěvků: 396

Re: Autozesik

Kazzateli, bohužel se na tomhle fóru poslední dobou vyskytují jedinci postižení ještě víc než jen trotlovitostí big_smile

#52 2006-10-24 07:13:46

PavelTl
člen
Příspěvků: 23

Re: Autozesik

Sinclair: Jik to popsal dobře - takže už mám.

Edit: Kazzatel: seženu a podívám. Abych věděl jakým jiným trikem dostat těch 50W.

Edit2: prosím o nakopnutí směrem k tomu Amáru kde Pan Dudek psal o autozesilovačích. Zesilovače jsem našel - ročník 92, ale tohle nemůžu najít. Díky.

naposledy upravil PavelTl (2006-10-24 08:44:37)

#53 2006-10-24 09:46:07

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Skutečně je tady tolik bludů, co se jinde jen tak nevidí. Ale já osobně trvám na tom a opakuji, že v autě, kde je palubní napětí 14V a nemám k dispozici měnič napětí ani jiné pomůcky jako je třeba výstupní trafo atd., nemohu do reproduktoru 4ohmy dostat z klasického AB integrovaného obvodu výkon více než cca 5W! A možná i těch 5W je až až. Člověk ani nemusí mít teoretické znalosti o výstupních napětí zesilovačů (potažmo výkonu) v závislosti na napájecím napětí, ale stačí se koknout do jakéhokoliv datasheetu. Tam se při čtrnácti voltech degraduje sebevýkonovější TDAxxxx nebo LMxxxx na starou MBA 810 nebo MAO 403. Výkon, jak známo je napětí krát proud. Když v autě chybí napětí, nemohu mít ani ten výkon. Proud bych teoreticky mohl zvětšit třeba nějakým zázračným reproduktorem o impedanci 1 ohm, ale při citlivosti takového rerpra určitě nula od nuly pojde. Elegantnějším řešením je můstek, kde výstupní napětí zvětším přibližně na dvojnásobek, tedy výkon na 4 násobek. Výstupní tranzistory takového integrovaného zesilovače musí být ovšem proudově dimenzovány, aby mohly pracovat v můstku do 4ohmů. Vyhovující z hlediska výkonu (ovšem ne z hlediska jiných kvalitativních parametrů) je například zmůstkovaný TDA2005. Mě se kdysi stalo, že jsem postavil kámošovi zesilovač do auta osazený právě těmito obvody a byl tak nadšený, že mu to hraje lépe než původní 80Wattové rádio. Když jsem mu řekl, že tento nemá výkon ani 2x20W, tak tvrdil, že to není pravda a možná i dodnes si myslí, že jsem se nějak spletl. Kazzateli a Matesi, souhlasím, že je tady spousta bludů, ale myslím si že konkrétně můj příspěvek je pravdivý (pokud moje čísla nejsou přesná tak jsou velmi blízko pravdy).

PavelTI: To je dobře, že aspoň někdo akceptuje problematiku hudebního a sinusového výkonu. Sice jsem to napsal hodně zjednodušeně, bylo by to téma daleko obšírnější. Bavit bychom se mohli o charakteru signálu, který do zesilovače přichází - zda se jedná o nárazový signál jako je mluvená řeč, poslech folkové hudby při kytaře atd. - tam by ještě příliš nemusel vadit určitý rozumný rozdíl mezi sinusovým výkonem a hudebním (za předpokladu vhodného návrhu napájecího zdroje) a nebo naopak se jedná o zatížení zesilovače varhanní hodbou - o tom psal tady na jiném místě Sinclair, ikdyž v jiných souvislostech - tepelné zátěže zesilovače. Ale chci uvést jeden krásný příklad z praxe. Když si koupíte přenosný radiomagnetofon, donesete si ho domů a zapojíte ho do sítě. Dáte tam CD a vytočíte si hlasitost skoro naplno. Co se stane? Zvuk začne být zkreslený a LED signalizující chod zařízení začne pohasínat. Pokud tam dám baterie - velké monočlánky, 6 ks. Vtočím ho také skoro naplno, zvuk je daleko čistější a LED svítí stabilně. Proč? No jenom a jenom proto, že ty monočlánky mají daleko menší vnitřní odpor (větší tvrdost) než to trafíčko, co v tom magnetofonu je. Ale to měkké trafíčko dává bez zatížení třeba 15V. A ty chudáci baterky "jenom" těch 9V. Při vybuzení ale klesne napětí toho trafíčka třeba k 6 - ti voltům. Ale baterie (pokud jsou nové) podrží víceméně pořád těch 9 voltů. A samozřejmě výrobce přispěchá s informací vycházejících pro napájení těma 15 voltama. Ale to, že tento výkon může trvat maximálně několik milisekund po zvukové mezeře, kdy mají kondíky čas na nabití, to už neuvede. Prosím Vás, všechny, co chtějí o výkonu koketovat, opravdu si přečtěte nějakou starší literaturu, tam je to daleko obšírněji vysvětleno, než tady píšu já.

#54 2006-10-24 19:34:17

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Hošové mate nejake zkusenosti se zesilovacem HECO turbo 300...dvoukanal 2× 150 watt...jake repro by ste k němu doporucily jako woofer (dal bych prednost spis profi repro) ...a jeste jeden dotaz co to je vstup REM????

#55 2006-10-24 19:37:42

Džihád
člen
Příspěvků: 53

Re: Autozesik

REM? Nebude to "remote" = nějaký způsob dálkového ovládání?
...ánebó zapínání zesilovače 12V z autorádia (což je v podstatě taky dálkové ovládání).

#56 2006-10-24 19:45:37

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

No někde sem neco takoveho nasel dalkove ovladani nebo tak něco...sak zapojene to byt nemusi...a pak jen pro kontrolu GND je zem BATT je + z baterky je to tak ne?

#57 2006-10-24 19:50:39

Džihád
člen
Příspěvků: 53

Re: Autozesik

GND je zem, jo. Co je BATT, to nevím. Asi nějaký netopýr.

#58 2006-10-24 19:55:38

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Kuciiii fakt nevite co to je zac ten zesik HECO turbo 300 nebyl s tim nekdo ve styku???? a jake repro k tomu ???je mozne i 8ohm????

#59 2006-10-24 19:56:50

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

To snad není možný..REM je spínaných 12V z autorádia pro zapínání zesilovače, BATT není BATTMAN, ale přívod 12V z akumulátoru.
HECO jako obchodní značka koncernu Recoton nevyrábí autozesilovače nejméně osm let, zesilovače Turbo se dělaly do konce roku 1997. Z toho je potřeba při koupi vycházet.

#60 2006-10-24 20:01:58

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

sinclair>njn...mrka stara to je nic meně jake repro bys k tomu doporucil tento zesik je jen prozatim!!!

#61 2006-10-24 20:17:57

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Sinclaire sorry sem to blbě napsal ...prostě sem splašil tuhle mrdku HECO turbo 300 ale do auto uz bych chtel nejaky kvalitnejsi woofer ,chtel bych asi profi nejakou BEYMU a chci se zeptat jestli by to tenhle zesik nejak zvladal budit to 8 ohm repro...aspon prozatim nez bych sehnal lepsi zesik!

#62 2006-10-24 20:27:55

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

Pokud je ten zes v pořádku, tak ano. Ten zesilovač do 8 ohm v můstku odevzdá nějakých 150W zcela určitě a pokud použiješ profi reproduktor s citlivostí kolem 95dB/W a víc, tak Tě to v té káře utluče.

naposledy upravil sinclair (2006-10-24 20:30:00)

#63 2006-10-24 20:33:07

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Zesik funguje byl docela opečovávany...urcitě pudu do profi repro...a vsem tady moc dik zas vim něco noveho ...pak se tady jeste poradim pri koupi nejakeho profi repro!

#64 2006-10-24 20:53:39

Michal
člen
Příspěvků: 643

Re: Autozesik

Síla, co...

#65 2006-10-24 21:09:04

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Michal>jak to myslis????

#66 2006-10-24 22:28:15

Michal
člen
Příspěvků: 643

Re: Autozesik

Co se pouštíte do zapojování autozesů, když ani nevíte, jak se řeší napájení? To ten zbytek musí vypadat...

#67 2006-10-24 22:42:16

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

Myslis stabilitu palubniho napětí???? Bude nutny kapacitor????

#68 2006-10-24 22:52:04

pibi
člen
Z: Jablunkov
Příspěvků: 143

Re: Autozesik

Kapacitor je nutný pouze pro podpoření ega votuzera, normálně uvažující člověk použije slušně dimenzované přívody od baterky 16 - 25 mm2, + samozřejmě přes pojistku.

#69 2006-10-24 22:55:56

guik
člen
Příspěvků: 54

Re: Autozesik

No tak to chápu...a k tomu napajeni je to vse nebo co myslel michal???...ja sem myslel ze kapacitor slouzi k tomu aby slo do zesu stale napětí př. 14V ...pac bez kapacitoru by slo napětí podle tocek altiku 11.5-14V...jestli to tak neni opravte me!

#70 2006-10-24 23:13:07

pibi
člen
Z: Jablunkov
Příspěvků: 143

Re: Autozesik

Napětí v autě stabilizuje akumulátor, pokud to není nějaký šrot na konci životnosti, nebo nemá děsně zoxidované kontakty, tak je napětí dostatečně stabilní, kapacitor tomu pomůže asi jako plivnutí do rybníka, ale vysvětluj to někomu, kdo už vysolil pár tisíc za kchůl kapacitor s modrým volmetrem. Stabilní napětí pro koncové stupně vyrábí u silnějších zesilovačů měnič a filtrační kondenzátory jsou jeho součástí. Pokud je dobře udělaný, tak změna pár desetin voltu napájecího napětí při zatížení ho absolutně nemůže rozhodit.

#71 2006-10-25 06:34:52

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Využití kapacitoru je spíše takové, že se zapojuje těsně k zesilovači až za přívodní napájecí kábl. V tomto bodě stabilizuje nebo přesněji podrží krátkodobě napětí, které kolísá vlivem úbytku na přívodním kabelu ve špičkách.

#72 2006-10-25 07:45:01

pibi
člen
Z: Jablunkov
Příspěvků: 143

Re: Autozesik

A teď tu o Šípkové Růžence.

#73 2006-10-25 08:33:21

polmo
člen
Z: SR Trnava
Příspěvků: 108
Web

Re: Autozesik

to michal: fakt sila hehe

#74 2006-10-25 09:07:24

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

jik, popiš přesně, jak dlouho kapacitor 10F podrží napětí 14V při odběru ve špičce třeba 50A, jestliže přívodní kabely mají průřez 2x16mm2.

naposledy upravil sinclair (2006-10-25 09:08:11)

#75 2006-10-25 09:33:59

kazzatel
člen
Příspěvků: 129

Re: Autozesik

To je zbytečný Leoši, to je za horizontem tjůningářova chápání... lol

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)