Re: Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky
když si u tlumivek zamázneš vinutí epoxidem, můžeš pak bez obav z manipulace přečnívající kostřičky třeba ostříhat
pár malých 220uH bych měl mít někde v šupleti, pokud chceš
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky
když si u tlumivek zamázneš vinutí epoxidem, můžeš pak bez obav z manipulace přečnívající kostřičky třeba ostříhat
pár malých 220uH bych měl mít někde v šupleti, pokud chceš
Mám verzi 5B1 se třemi cívkami - 1,8mH, 1mH, 0,22mH
Velké cívky jsem umístil tak, aby nehrozila kolize s reprem. Jsou dostatečně daleko od sebe, takže by se ovlivňovat neměli.
Malá cívka by chtěla o 90 stupňů pootočit, ale dám tomu čas a zatím se v tom vrtat nebudu.
Asi bych musel výhybky postavit celé znovu, protože antonio zapojení vyladil tak, že SPL je o 8dB výše než moje verze...
Tenhle projek se mi začíná líbit, říkám si, že bych ho použil jako svoje první home made bedny.
Bohužel ale nemám potřebné vybavení (a ani vhodné prostory) na výrobu dřevěných prvků, budu to muset zadat nějakému truhlářovi.
Jsou tam nějaké záludnosti při stavbě?
Stavba je celkem v pohodě, nejhorší je jistě povrchovka.
Pokud použiješ nátrubek Monacor BR-45TR budeš ho muset uříznout a po zalepení do zadní stěny (epoxid) frézkou zakulatit vývod.
miran50, žádných 8 dB, je to aktualizace s novými daty s nekalibrovanou SPL. Proti starší verzi s hodnotami cívek, které máš, se to neliší zas tak moc.
Měřil jsi impedanci? Řezání toho Monacoru jsem nepředpokládal, je trochu delší, ale s jiným zakončením uvnitř a průřez je podobný, takže nečekám výraznou změnu. Oproti výkresu by bylo potřeba ho posunout o cca 1 cm výš.
ten Monacor je dlouhý a čouhal by dost ven.
Vybavení na měření nemám a tak by to správné použití chtělo prověřit.
na BR45 si nejprve zkus, jestli ten plast epoxy vůbec lepí
...Jsou tam nějaké záludnosti při stavbě?
Otvory pro měniče jsou velmi malé, tak přemýšlej dva kroky dopředu, abys ty výhybky měl jak dostat dovnitř a jak je tam uchytit
viz mý rajče
Dayton Audio Reference RS150P-8A
Qms=2,21; Qes=0,52; Qts=0,421; fs=54,7 Hz; Mms=7,1 g; Cms=1,192 mm/N; Rms=1,1 kg/s
Dd=100 mm; Sd=78,54 cm^2; Vas=10,44 l; Re=6,05 Ohm; Bl=5,33 N/A; Rme=4,69 kg/s
SPL=87,05 dB/W/m; USPL=88,27 dB/2,83V/m; Hc=14 mm; Hg=6 mm; Xmax=4 mm; Pe=40 W; Le=0,22 mH
Porovnání staršího nedostupného RS150P-8 (se kterým jsem kombinace ladil, TS parametry zde) a současně prodávaného RS150P-8A s černým phase-plugem. Hlavní změna je v lakování zadní strany membrány, což má za následek vyšší Mms, nižší citlivost a vliv na rezonance.
RS150P-8
RS150P-8A
Nyní hraju na kombinaci:
Eton Symphony II 5-312/C8/25 HEX
SEAS Prestige 27TAC/GB
Vzhledově k sobě úplně sedí - Eton má luxusní vzhled a černá voštinová membrána ladí s černou mřížkou a černou kalotou. Střední pásmo má čisté a s rostoucí hlasitostí nezačíná být nepříjemný. Spodek je ale stále jaksi prezentní až dunivý a středy překrývá.
Výškáč jsem dal ve zkušební desce na osu a to způsobilo propad na 3 kHz. Je lepší ho horizontální posunout asi o 13 mm. Výhybka je kompatibilní s DPS výš, jen 12uF kondenzátor musí být Monacor, protože má menší velikost než jiné značky v této hodnotě.
chtělo by to srazit přebytek energie mezi 400-900Hz a pak kolem 7kHz, jenže lehko se řekne a už hůř realizuje, zrovna s něčím podobným taky bojuju...
prog, to první se realizuje jednoduše větší tlumivkou a tu já tam měl, konkrétně 1,8 mH. Bylo to hezky rovné, ale středy mi chyběly (ani verze s Daytonem nejsou laděny na rovno). Podobně by se dalo v ose ubrat převýšení kolem 1,8 kHz přidáním malého R k C, ale necítím tu potřebu a na výkonové odezvě by pak v tom místě naopak vznikal propad. Dost možná si tady můžu dovolit víc energie na středech proto, že ta membrána zůstává stabilní.
Jinak ty grafy tady jsou jen pro kompletnost a v žádném případě by podle nich neměl nikdo vybírat nebo porovnávat. Jak to hraje, neřeknou, a nejradši bych dával jen impedanci s EDPR. Třeba takové Nyksu se od klávesnice někomu možná líbí, ale já osobně jsem je poslouchat dlouho nevydržel.
antonio, s tím souhlasím, směrovky ukáží na nějaký problém, ale neřeknou, jak to hraje... možná ani větší tlumivka 1.8mH by nemusela stačit, ale o to mi nešlo, ty grafy mi připomněly nedávné dilema, zda dát větší důraz na vyrovnaný power responce nebo více zohlednit SPL v listen window nebo jak moc prožívat zfázování, nakonec vyhrál kompromis. Nakonec s tím místnost stejně pěkně zahýbe.
Poslechový okno je málo, bral bych rozhodně větší váhu pro výkonovou odezvu - čili jak se bedna chová celkově do prostoru.
EDIT:
Jak to myslíš s tím, že s tím zahýbe místnost? Cimra udělá největší paseku na basech, potom záleží, jak moc je akusticky zatlumena, což se ruku v ruce se směrovostí podílí na zabarvení zvuku.
BlackRider, já jsem ale nepsal o tom, zda ladit jen na poslechové okno, ale vyslovil otázku, na kolik kromě power responce zohlednit i další aspekty.
Co se týká vlivu místnosti, poznámka byla myšlena tak, že na jednu stranu se občas RLC-čkem srážejí mírné převýšení, aby křivky byly, jako když střelí a pak se podíváš na měření bez časového okna a to je notně zvlněné nejen na basech, tedy pokud doma někdo nemá bezdozvukovou místnost.
Osobně jsem víc pro kompromis a spíš pro jednodušší výhybku (i z pohledu impulsní odezvy).
Já ani poslechové okno nezobrazuju v simulaci, nemá to pro mě smysl.
RLC je za mě potřeba vyzkoušet, zda má smysl použít - co v simulaci vypadá jako přínos, nemusí být na poslech tak markantní. No prostě s rozumem a citem.
Rovné křivky si myslím, že už modla nejsou. Od té doby co jsme začli měřit i směrovky. V aktivu se s tím dá samozřejmě vyblbnout a udělat si závěr.
Jsem pro jednodušší varianty výhybek a menší strmosti, když to okolnosti dovolí.
antonio>
Ke kombinaci Etonu a Seasu jsi, zdá se, použil metodu měření každého měniče v ose a zadání jejich souřadnic, nezkoušel jsi to porvnat s klasickou referenční osou?
BlackRider, ano, ale tak to dělám všude, jinak bych nemohl kontrolovat vertikál. Pokud "klasickou referenční osou" myslíš měření z jednoho místa v ose výšky nebo mezi měniči, pak nezkoušel, protože to nemá smysl a je to zastaralost, Vituix dělá přepočty přesně, což mám ověřeno z dřívějška.
Ano myslím tím jedna poloha mikrofonu pro všechny reproduktory měřené soustavy.
Budu muset udělat srvnávací test na nějakým malým dvoupásmu. Logicky bych řekl, že čím menší soustava, tím méně slyšitelný bude rozdíl v použití metody pro nabírání dat.
Ale samozřejmě čím víc vstupních dat, tím bude výsledek přesnější, o tom nepolemizuju.
BlackRider, takže to vydíme podobně, jinak měřil jsem dřív středobas a výšku z jednoho bodu, poslední dobou a u 3p už každé repro v ose zvlášť. Jedny bedny oběma způsoby a výsledek byl velmi podobný, dá se říct odpovídající chybě měření a simulace.
Když jsem pak změřil hotové bedny s vyhybkou (z jednoho bodu), SPL v daném úhlu sedělo, při všech směrovkách a power responce už trochu míň, chtělo to mírné korekce, ale s tím se počítá, po poslechu to chce trochu doladit
Ještě mám jednu zajímavou zkušenost, VituixCad mám na PC (velký monitor) a na měřícím noťasu, oko "vidí" 6-pack na každém trochu jinak, přitom stejná data a nastavení (pokud jsem něco nepřehlédl)
Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Unibox 5 - malé uni dvoupásmovky