Re: 8" do 3p
otas: jj, pravdu díš to vnímání "kopání" musí být až skoro nepříjemné - minimálně knedlík v krku,
kdo to má i na hifi budkách doma je borec!
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reproduktory » 8" do 3p
otas: jj, pravdu díš to vnímání "kopání" musí být až skoro nepříjemné - minimálně knedlík v krku,
kdo to má i na hifi budkách doma je borec!
Jinak co je limitem pro potrebne hlasitosti jsou rezonance oken, dveri, atd. Pro me urcite jedno z temat na leto. Lze si trochu pomoct tim, ze na rez. frekvencich tech predmetu trochu uberu, ale to neni reseni
Já bych spíše začal co se týká hlasitosti od velikosti místnosti a u basových beden i od jejich pozice. Mimo jiné i vzdálenost od pevných překážek.
Protože basové kmitočty nejsou směrové, šíří se do všech stran. Takže zvuk bedýnky těsně u zdi se posílí o odrazy, které by se jinak šířily za ní. Proto jsou suby stavěny na zem (klidně by mohly být připevněny i na strop - už jsem to i viděl ). Tento odraz přidá na basech cca 3 dB (to je tzv. vyzařování do poloprostoru podle terminologie staré literatury). Když dáte sub do rohu zeď+ podlaha, máte +6 db a když na zem do rohu místnosti, máte +9 dB. Tento odraz na basech nevadí, na rozdíl od vyšších kmitočtů.
Konkrétní příklad je pak: reproduktor má na klacku (=stojanu ve volném prostoru) 90 dB/W/m, v rohu místnosti na basech pak neuvěřitelných 99 dB/W/m. Když repro zdvojíte těsně vedle sebe (dnešní případ), pak máte na basech 93 dB/W/m, když zečtyřnásobíte na malém prostoru, pak 96 dB/W/m. A když tu čtyřku dáte do rohu, pak jste teoreticky na neuvěřitelných 105dB/W/m. Tomu se nechce věřit ani mně, ono je to v praxi méně (nejsou to bodové zářiče v jediném místě), ale i tak člověk jen zírá.
Vyzkoušel jsem si to kdysi na 4 kouscích ARN5608 v jedné bedně (na klacku u zdi), kdy jsem s tím ozvučil v disco ne úplně malou vinárnu. A zvuk to mělo krásný, byla to uzavřenka .
pravda, on ten vented-box může zanášet (a často zanáší) do reprodukce zabarvení, ale může to být i pozitivní, pokud přidá reprodukci jako by "živého objemu" a byla tím posílena iluze živého zvuku...je to míň hifi? když je výsledek šťavnatější?...všechno se musí vyzkoušet...šedá je teorie
To navysovani vykonu jak popsal Otas muze dle meho nazoru fungovat ve velkych mistnostech, v obyvaku bude dominovat vliv modu mistnosti (takovy hodne vybuzeny mod prida klidne i 15 dB)
Jeste jedna poznamka k navrhu subwooferu - je dobre znat alespon priblizne chovani mistnosti driv nez ho zacnete vymyslet - necha se tim VYRAZNE pomoct dosazenym parametrum - pro zachovani nizkeho zkresleni je treba udrzet nizkou vychylku. Uvedu vlastni priklad:
Prvni delkovy a sirkovy mod mistnosti je na cca 30 a 37 Hz, takze vim, ze tuhle oblast budu vyrazne tlumit. BR vsech subwooferu je tedy ladeno na cca 23 Hz, aby na mody vyslo maximum vychylky. Pri 500 W tedy vypada simulace vychylky cca takto:
Pokud chci hrat vic nahlas, posunu o kousek subsonic a dostanu toto:
diky rezerve ve vychylce repro snesou vpohode i obcasnou limitaci zesilovace a diky nizke vychyce je zkresleni 1-3% prakticky od 20Hz i na plny "knedlik". Repro jsou obycejne levne Peerless gbs-200f35cp02-04 (8ks, mimochodem schvalne si srovnejte Fs repraku a ladeni BR). Jeste jedna finta - modul impedance pada i kdyz je to 4 ohmove repro v moji bedne nekam k 6,5 ohmum kolem ladeni BR (vsude jinde je vyrazne vyssi), takze muzu spojit dva paralelne a predpokladat, ze to 4 ohmovy zesilovac zvladne. Jinymi slovy +3dB zadarmo. U BR je taky dulezite udrzet rozumnou rychlost proudeni v natrubku - tak do 10 m/s je to zpravidla dobry, pak uz klesa jeho ucinnost.
SPL merit neumim, ale v MLP to spolu s mistnosti bude cca kolem 105-110 dB, v grafu to vypada takto:
Jinak pochopil jsem, ze subwooferu neni nikdy moc a nejsou nikdy moc velke, prakticky vzdycky vice a vetsich = lepsi vysledek (teda zvukove, realita souziti v obyvacim pokoji byva opacna )
Luikas: Jistě, od velikosti místnosti se to samozřejmě odvíjí (nakonec jsem to psal v první větě), protože se přidávají odrazy a hlasitost zvyšují, někde jsem četl o 7 m délky stěn místnosti, tam se to má lámat a nezvyšovat. Spíše ale by bylo potřebné poslechové prostředí upravit a minimalizovat odrazy od zdi (vzdálené u basů, blízká je dobrá). To samozřejmě narazí na zmíněnou realitu soužití . Uvedené výsledky jsou 1 m od beden; když je SW bedna v rohu, tak je to obvykle vzdálenější od posluchače - padá to cca 6 dB s dvojnásobkem vzdálenosti, když ale nezapočteme odrazy od vzdálenějších zdí.
Jasne, no odrazy na basech se resi dost blbe. Urcitou nadeji vidim v aktivni akustice. Kazdopadne bez mereni je nemozne se posunout, to je jak operovat s paskou pres oci. DRC jsou super, ale je treba si kontrolovat merenim, co to kde dela.
.
Zajímavý téma.
Moc neruzumím přesným-vysokým požadavkům na SPL, možná je to tím, že v poslední době poslouchám relativně potichu. Každopádně bych preferoval spíš kvalitní zvuk před max. SPL.
Myslím že rozumný kompromis je dole plocha 2x8" (kvůli věrnosti nikoliv kvůli hlasitosti).
Teď se mi daří dlouhodobě poslouchat v obýváku do 45m^2 destipalec v uzavřených cca 35-ti litrech, s tím, že je to basová část nad kterou je 6,5" koaxiál z KEF Q300, vše v aktivu (pro zajímavost až myslím třináctá varianta filtrů ukázala jak dobře ten koax hraje, skoro už jsem ho odepsal ). V aktivu si "nakroutím" průběh na basech jak mi vyhovuje a v tomto případě na uzavřenou ozvučnici nedám dopustit, atak kopáku a zároveň hloubka basu je super.
Ano, tohle chápu a rozumím tomu. Koaxiál s dobrou výhybkou dává bodový zdroj zvuku. Navnímal jsem z profi, jak velmi obtížný je zvukově dobrý návrh výhybky pro koax. Ale když se povede, stojí to za to.
K tomu uzavřenka s doladěním kmit. charky na basech přesně odpovídá tomu, co bych preferoval (viz výše). Navíc na subech lze bez obav o kvalitu zvuku použít digitální technologii ekvalizace i časového posunu.
No ta slozita disciplina je prave v tom dosahnout vysokych SPL a neobetovat kvalitu Pro stereo poslech neni SPL tak kriticke, pro kino je to spolu se spravnym rozmistenim repro (to je asi nejkritictejsi a zaroven nejobtiznejsi dosahnout) a vyrovnanymi basy co nejniz to jde jeden ze zakladnich pozadavku na imersivni zazitek.
Jinak ja koaxialum hodne fandim, treba pro Atmos stropní repro je to asi jediná správná varianta. Abych si potvrdil jestli je to pro kino vhodnejsi, delam predni bedny s moznosti prepnout koax/klasika. Z komercnich beden se mi velmi libi, jak to dela Ascendo, nebo JTR (a i ten KEF neni spatnej )
Mimochodem, co bylo v te 13. variante jinak, nez v tech predchozich, ze to prineslo kyzene zlepseni?
Já jsem dělal tolik variant (v rozmezí skoro 1 roku), protože při každé nové jsem měl problém s tím, že po nějaké době se zase objevilo něco, co mi vadilo. Nakonec jsem to svedl na to, že se mi nelíbí zvuk té palcové hliníkové kaloty. Udělal jsem poslední jednodušší variantu (zákl. filtrry 1. řád + param. eq.), nečekal jsem od toho víc než jen že zkusím, jestli se to bude dát vůbec poslouchat a skoro jsem tomu nechtěl věřit. Vše se to zcelilo a spojilo do jednoho pásma a barva výšek mi najednou přišla úplně v pořádku. A hlavně mě na tom baví pořád poslouchat dlouhodobě.
Basák je 8 ohm, kaox 4ohm.
vcera jsem vytahl mereni, tak jen pro zajimavost:
je to mereni v 6 mistech kolem MLP (po cca 35 cm). Je to ten nejjednodusi mozny multisub, kde vsechny repro pohani jeden zesilovac a repro jsou tam, kam se zrovna vesly, aby nebyly videt (s velmi malo moznymi konfiguracemi umisteni). S moznosti rozmistit subwoofery tam, kde opravdu akusticky maji nejvetsi prinos a moznost naladit kazdy zvlast by umoznili dosahnout jeste mnohem lepsich vysledku.
Jinak kazdy dB na basech jde slyset, ucho je nanestesti na basech mnohem citlivjejsi na zmenu urovne, nez treba na stredech (ponekud neintuitivne)
A zkusím hádat: místnost se stěnami kolem 4 - 4,5 m délky?
Zkus to prosím se všemi suby na jednom místě, a jejich přemístění, jak to dopadne.
Schází mi tam nějaká úprava místnosti (neodrážející materiál na zdech, basové pasti apod., to je hifi, zase bruslím na tenkém ledě ), ta je skutečně velmi důležitá, rovnocenně s kvalitou zdroje zvuku. Fundované znalosti v tomto oboru tu dává ku prospěchu ostatním např. Check, najdi si jeho příspěvky.
V profi dojedeme na místo a jen tiše fňukáme, že to je tam zvukově blbé, víc s tím nenaděláme . Pokud je čas, tak se to tedy oměří mikrofonem, jenže vše se tak nespraví...
cca 5x4,5m, nicmene akusticky je delsi (prvni mod ma maxium kolem 29 Hz, mimochodem jen minimalne buzeny diky poloze subwooferů). To asi delat nebudu, ten hlavni se 6 repro visi na zdi a vazi pres 100 kg Jinak propadne se oblast kolem 50-60 Hz a mimo poslechove misto se velmi vyrazne projevi mod kolem 40-45 Hz.
mistnost je akusticky upravena (je to obyvak, takze s velkymi kompromisy, nicmene RT60 u RCL je kolem 0,32s prakticky pres cele pasmo). Na basech moc prvku neni, jen jeden boomkiller.
Jinak toto rozhodne neni zadna highendova akusticky super resena mistnosti, naopak, je to uplne normalni obyvak s par akustickymi upravami. Ta zprava je spis ze i v takovych podminkach lze relativne za par korun dosahnout dobrych vysledku v oblastech, na kterych zelezi, pokud clovek trochu tusi co jak funguje a zvladne mereni. Jinak s Martinem se znam, snad jeste nez vubec zacal delat audio.
Tak projekt prednich beden se pomalu dostava v ukolnicku na predni mista a tudiz hlasim mensi update. Rozhodl jsem se upustit od varianty s koaxialem a udelat bedny jako klasicka 3p. Na basech zustanou 2ks SB23NRX a na vyskach zustava Dayton RST28f ve WG300. Na stredech jsem se rozhodl pro zmenu - misto Celestionu pouziji Lavoce MAN061.80. Celestion meri v realu lepe, nez by naznacoval datasheet a na poslech to neni vubec zly (stredobas bez vyhybky), ale Lavoce se mi proste libi vice Celestiony jsou tedy mimochodem na prodej. Lavoce je cisty PA stredak s vysokou citlivosti pres 94dB/2,83V/m, medi v motoru a neo magnetem. Mereni zkresleni je na urovni nejlepsich Satori a navic netrpi rezonanci zavesu a stoji pulku. Jedinou "slabinou" je rezonance kolem 6kHz, kterou bude treba osetrit ve vyhybce. Bonusem je pak kulaty kos stejneho prumeru, jako WG300.
RST28F sedi s upravenym WG 300 vyborne. Delal jsem zatim jen par pokusnych mereni, ale i tak je videt, ze do takovych 12-13kHz se kombo chova ucebnicove. Vys se projevi nad 50 stupnu od osy propad (jeho frekvence se posouva podle uhlu, ale to je z velke casti i velikosti vyskace.)
Az udelam testovaci bednu s finalnimi rozmery a serioznejsi mereni, tak se podelim, kdyz to pujde dobre, tak to vidim cca do konce prazdnin
Mimochodem ted koukam, ze jsi loni meril wan061.80 - jak se ti pozdaval? Vzal jsem 2ks do surroundu (se stejnym vyskacem jako lcr). Zkousel jsi z nej neco stavet?
Mám je schované, nemám teď pro ně využití. Měl jsem je do 3p projektu, kde měly být v samostatné bedně s výškou, postavené na subové bedně, ale sešlo z toho; bylo by to velké a těžké. V takové konfiguraci by ale, věřím, fungoval velmi dobře. Do surroundů to taky není špatný nápad.
Audioweb.cz » Reproduktory » 8" do 3p