Těch 5dB vyšlo z mých úst. Bylo to v souvislosti s moderní, kvůli úspoře dat a místa komprimovanou elektronickou muzikou, která má někdy dynamiku /tedy poměr nejslabšího a nejsilnějšího signálu/ oněch pouhých 5dB. Netvrdím, že to v některých kvalitnějších případech nemůže být o málo víc, ale to jsou výjimky a rozhodně se to neslučuje s formátem mp3.
Doba, kdy na CD záznamu vážné hudby byla použita dynamika 60dB je dávno pryč-přišlo se totiž na to, že takový dynamický rozsah je pro konečného uživatele neupotřebitelný. Totiž proto, že nejslabší pasáže prostě už nejsou slyšet /-60dB je srovnatelných s plným útlumem běžného logaritmického potenciometru/ a pokud by si někdo tyhle slabé pasáže zesílil na zesilovači tak, aby je slyšel, pak při fortissimu o 60dB vám takový záznam spolehlivě přebudí zesilovač a poničí reprosoustavy. Teoretický dynamický rozsah CD záznamu cca 90dB není absolutně využitelný, nelze jej v praxi použít.
Proto se začala zcela ve shodě s praktickou potřebou používat maximální dynamika okolo 40dB a i to je hodně a nepoužívá to téměř nikdo. Základní proces při masteringu výsledného studiového mixu je komprese a to zcela nezávisle na tom, jaký měl původně mix dynamický rozsah. Pakliže měl menší, nic se neděje a kompresory nereagují, cokoliv jiného mimo vyhrazené mantinely onech 40dB kompresor nemilosrdně srovná. Pak teprve nastupují další úpravy jako enhancing atd.
Komprimace modulace FM vysílačů je případ sám pro sebe-tam totiž jde o to, že při plném kmitočtovém zdvihu vysílače /tj. plném promodulování nf signálem/ je dosah vysílače nejvyšší. Proto se používají tzv. Optimody - optimalizéry modulace, které limitací a kompresí zároveň nedovolí pokles úrovně modulačního signálu pod cca 2-3dB pod 0dB /plné promodulování/.
Z toho plyne, že maximální dynamika FM vysílačů, zvláště těch lokálních a komerčních, je nejvýše 3dB.
Takže Federmanne, těch svých 100dB a víc, cos tady kdesi omílal, si strč laskavě do prdele, protože to nemá souvislost naprosto s ničím.
Každý výkonový zesilovač má při svém jmenovitém výkonu přebuditelnost přesně 0dB, ani o fous víc. Kdyby totiž nějakou přebuditelnost měl, nenastala by při přebuzení výkonového zesilovače okamžitá limitace signálu - a to nastane, vždy.
Mám-li výkonový zesilovač se jmenovitým sinusovým výkonem např. 100W, což je hranice, kdy zesilovač odevzdává svůj maximální výkon při dané míře zkreslení např. 0,05%, pak při jakémkoli pokusu o "přebuditelnost" nastává okamžitě prudký vzrůst zkreslení až o dva řády, případně samotná limitace.
Něco jiného by bylo, kdyby někdo postavil skutečný 500W zesilovač, který je tohoto výkonu trvale schopen a uvedl u něj jmenovitý výkon 50W. V tom případě by se jednalo o výkonový zesilovač s výkonovou přebuditelností 10dB.
Nevím ovšem o takovém kokotovi, co by pracně stavěl drahý 500W zesilovač, musel na tento maximální výkon dimenzovat i reprosoustavy a přitom využíval jen oněch 50W, přičemž zbytek by byla rezerva na "přebuditelnost". Pokud vím, nikdo na světě nic podobného nedělá ani nikdy nedělal a dělat nebude, je to technický nesmysl, navíc velmi silně neekonomický.
Tyhle základní věci totiž nechápeš, snažíš se lidem vnutit nějakou svou, zcela zvrácenou teorii o decibelovém spiknutí a právě proto tě odsud velmi brzo vykopeme.