Re: Měření unikajícího proudu ze SMPS, konfigurací propojení-vliv na audio
A nemohol sa vystup DACu poskodit po prepojeni “-“ po GND v pripade stereokonca?
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Návrh, měření, software » Měření unikajícího proudu ze SMPS, konfigurací propojení-vliv na audio
A nemohol sa vystup DACu poskodit po prepojeni “-“ po GND v pripade stereokonca?
Na prepojenie E70 a zosilovača využívam podobný kábel (používam symetrický výstup prevodníka), ale pin 1 na XLR nie je pripojený na plášť RCA konektora a slúži len ako tienenie. Našiel som to na nete a týmto spôsobom nemám spojenú kostru prevodníka zo zosilovačom, ktorý je v triede II. Určite sa to nevyrovná plnokrvnému symetrickému prepojeniu, ale vyhýbam sa tak tečeniu unikajúcich prúdov po plášti RCA.
To je ale obecně technicky a obvodářsky naprosto špatně. Může to fungovat jen v případě propojení dvou class I zařízení, kdy PE sllouží jako referenční napětí pro obě zařízení. Nebo když se propojení signállových zemí obou přístrojů provede nějakou jinou cestou. Při propojení class I - class II nebo 2 class II zařízení existuje rozdíl napětí mezi signálovými zeměmi 2 přístrojů o velikosti až 1/2 síťového napětí, se špatně definovaným vnitřním odporem (průchozí kapacita nějaké hodnoty). Vyrovnávací proudy pak tečou přes +IN a -IN symetrického vstupu. V závislosti na velikosti CMV napětí pak dojde k těmto scénářům:
1) CMV vstupu není překročeno, vytvoří se "jen" smetí síťových násobků, větší či menší, slyšitelné či neslyšitelné podle úrovně.
2) CMV jako součet napětí mezi zeměmi komponentů + signálového napětí je překročeno mírně, dojde k limitaci a nepříjemnému zkreslení a k brumu.
3) CMV je dostatečně velké aby zničilo vstupy.
Vždy znovu a znovu žasnu, co se dá laicky, bez znalosti problematiky, vymyslet. Horší je, že podobnou hrůzu nabízejí některé firmy i na trhu, ovšem bez patřičných varování a vysvětlení.
Omlouvám se, ale měření k těmto případům dodávat nebudu, i když je umím udělat a problém demonstrovat. Je to ale vždy práce na několik hodin, což si asi ne každý uvědomuje. Takže abyste vyvrátili nesmysl, který se napíše za pár vteřin, potřebujete pár hodin práce. To opravdu není efektivní. Fóra je asi lepší nenavštěvovat a nic na ně nepsat, výsledkem je jen deprese.
Naštastie je to len hifi u niekoho ineho doma
Niečo pozitívne (skoda ze len z mobilu):
Tak jistě, pozitivních zážitků je naštěstí dost, málokdy je to ale spojené s technikou .
Zase hloupej dotaz. Pomohlo by vést vedle signálového kabelu nějaký pomocný vodič s malým odporem, co by se připojil do místa, kde se spojují ty země přístrojů? Že by tomu stínění u RCA odlehčil od rušení?
2 PMA
Ale godz prepojil symetrický výstup z pinov 2,3 XLR výstupu na nesymetrický RCA vstup konca v triede II. bez prepojenia signálovej zeme alebo PEN DACu v triede I. so signálovou zemou konca, pin2 na živý, pin3 na zem RCA. Takže prekročenie CMV vstupu nehrozí, ale všetky kapacitné priesaky cez zdroje tečú po signálovom vodiči do pinu 3 XLR výstupu DACu ( cez výstupné obvody a zdroje do zeme DACu), môžu ( nemusia) ho poškodiť, ale určite výrazne degradujú signál
Dobře, ale my se tu bavíme o propojení RCA==>XLR.
Špatně je to ale i v případě XLR==>RCA. Pokud je to jak píšete, tak pin 3 XLR, což je živý výstup OUT-, propojil na signálovou GND komponentu ve třídě II. Opět, mezi zdrojem signálu a koncem ve třídě II existuje rozdílové napětí, dané konstrukcí konkrétních přístrojů (trafa, zdroje, parazitní kapacity). Z OUT- pak teče špatně definovaný kapacitní proud do signálové země zesilovače ve třídě II. Na spojovacím vodiči se vytvoří úbytek napětí které je rušivé a přičte se do užitečného signálu. V horším případě může odejít výstup OUT- rázovou vlnou při propojení, Je to úplně stejně špatně, jako to co jsem popsal pro případ RCA==>XLR a nerad bych, aby to kdokoliv v mém vlákně doporučoval. Nechci za to nést žádnou odpovědnost.
Ale však s tým 100% súhlasím, napísal som to isté a určite také prepojenie nedoporučujem. Išlo len o to CMV vstupu..
Jo, moje přehlédnutí, je to CMV výstupu, v principu to samé, stejný problém. Dalo by se to tak s přimhouřením oka udělat v případě, kdyby DAC měl trafo výstup nebo na výstupu DRV134 (šumově by ale parametry výrazně zhoršil). Jsem si na 99,99% jistý, že ani jedno nebyl ten případ. Takže mé "rozhořčení" nad audiofilským nápadem a realizací trvá .
Bohužel, XLR==>RCA s OUT- (pin3) na RCA gnd není dobrý nápad ani s DRV134. Nějak to funguje, ale je to slušná degradace.
Zase hloupej dotaz. Pomohlo by vést vedle signálového kabelu nějaký pomocný vodič s malým odporem, co by se připojil do místa, kde se spojují ty země přístrojů? Že by tomu stínění u RCA odlehčil od rušení?
To by bylo vytloukání klínu klínem. Aby to mělo znatelný vliv, musel by být průřez aspoň desetinásobný. U vf navic nejde jen o odpor, ale o impedanci. K tomu by tam zase vznikla smyčka. Ona nesymetrika je v audiu opravdu nepatřičná. U profi se vůbec nepoužívá (snad kromě kytarových snímačů) a má to dobrý důvod.
PMA
To meranie je len slučka DAC/ADC, pin1 na XLR out DACu voľný a nie je tam nič "aktívne" v triede II. v ceste signálu, ano?
mimo téma
to PMA odkud je fotka? Rakousko? Achensee?
Zell am See.
Ransom děkuju
PMA
To meranie je len slučka DAC/ADC, pin1 na XLR out DACu voľný a nie je tam nič "aktívne" v triede II. v ceste signálu, ano?
Pokud se bavíme o spektrech z příspěvku č.49 , tak XLR==>XLR bylo podle obrázku dole, XLR==>RCA mělo IN- na ADC Cosmos spojený s COM, použit RCA kabel.
Edit: Další, nezobrazená varianta měla přerušenou USB1 převodníkem USB-ISO a OUT- nespojenou na COM na desce DRV134 a IN- spojenou na COM na ADC, použit RCA kabel. To byla úplná katastrofa ohledně brumu. Při propojení OUT- na COM na DRV134 a IN- na COM na ADC a použití USB-ISO pro DAC a RCA kabel je spektrum čisté.
Pozn.: PC spojený s PE. Jen v tomto 1 místě.
Připomínám, že DRV134 počítá s tím, že jeden výstup může být uzemněn, výstupy jsou pseudo-plovoucí.
Rane doporucuje pri plavajucom vystupe zemnit tienenie na strane zdroja.
Rane doporucuje pri plavajucom vystupe zemnit tienenie na strane zdroja.
To jsou čistě prkotiny proti tomu co vidíš ve spektrech nahoře, bez vlivu s použitým XLR/RCA kabelem 0.75m. Navíc je to jiná konfigurace.
Miero, to už môžeš pri plávajúcom výstupe a skrate 1a3 na XLR out zdroja signálu v triede I. spojiť tienenie s vodičom z pinu 3 paralelne na obidvoch koncoch, menšia impedancia "zemného" vodiča, menej rušení do vstupu prístroja v triede II.
Když už jsme u této problematiky, tak mě velmi mile "překvapil" DRV134. Já jsem s tím jen "zamlada" neuměl pořádně pracovat. Níže pár odkazů s měřením s dalším historickým OZ AD744.
https://pmacura.cz/AD744+DRV134_1k.png
https://pmacura.cz/DRV134_thdlevel.png
https://pmacura.cz/DRV134_thdfreq.png
2 PMA
Ale godz prepojil symetrický výstup z pinov 2,3 XLR výstupu na nesymetrický RCA vstup konca v triede II. bez prepojenia signálovej zeme alebo PEN DACu v triede I. so signálovou zemou konca, pin2 na živý, pin3 na zem RCA.
Takto to potom vypadá - je použit typický "symetrický" výstup jako v DAC (OUT- vytvořený z OUT+ invertujícím operákem se ziskem -1) a zapojeno podle popisu výše, propojení zařízení ve třídě I a II.
https://pmacura.cz/XLR-RCA_pin3-com.png
Opravdu dost prostoru pro poslechové dojmy , legrace je, že THD+N s váhou A pořád vychází výborně, tudíž do katalogových parametrů je to no problem .
Přesunuto
Audioweb.cz » Návrh, měření, software » Měření unikajícího proudu ze SMPS, konfigurací propojení-vliv na audio