Re: Purifi Eigentakt 1ET400A EVAL2 kit - class D
bastl: Nene v řiti jsou naopak tihle vysloužilí akademičtí hi-fi scientologové,kteří bohužel stále žijí v nějaké iluzi z minulosti
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Purifi Eigentakt 1ET400A EVAL2 kit - class D
bastl: Nene v řiti jsou naopak tihle vysloužilí akademičtí hi-fi scientologové,kteří bohužel stále žijí v nějaké iluzi z minulosti
Tak ak máte DAC a zosilňovač, čo točia fázu aj o 180stupňov, kmitočtovú chárku majú ako hrebeňový filter a prenosové oneskorenie pár milisekúnd, tak ste v "řiti"" zase vy.. To všetko robí ten váš "priestor a impresie"..Skúste to potom len s búdkami bez elektroniky, môžete si bubnovať , vy audiošamani..
preferujem danwatt/homlesak
50W/4R CCIF 19+20 je vyssie, IMD -99.7dB 0.001%
1) IMD -99.7db dělají čistě ultrazvukové složky 38k, 39k, 40k:
IMD se uvádí pro celý rozsah frekvencí, proto se uplatní i ultrazvuk. Při vzorkovací frekvenci 48kHz ultrazvukové složky zmizí, stejně tak když se nezahrnou do výpočtu.
TD+N je nižší než IMD z důvodu, že se počítá v daném případě jen do 22kHz.
2) Měřeno při 50W/4ohm výkonu dvojtónu, což amplitudově odpovídá sinusovce 100W/4ohm, pro stejnou amplitudu (špičkovu hodnotu) signálu, tj. 28Vp.
Při jakém výkonu byl měřený danwatt/homeless, jak vypadá CCIF IMD při 50W/4ohm ve spektru do aspoň 40kHz?
P.S.: o mono/stereo testování a dojmologii se nadále odmítám bavit. Držte se, prosím, technických faktů.
Za mě je testování Purifi konce v mono - připojeném na dvě bedny paralelně s odpovídajícím downmixem stereo --> mono hudby - zcela validní metoda. K tomuhle mě přivedl naprosto mimochodem Miero někdy před 8-10 lety. Mono na dvou bednách zní mnohdy lépe než stereo na dvou bednách. Harman to tak při testování také používá.
Jestli jsem to pochopil správně, tak si PMA přepíná dva různé mono konce, kdy vždy jeden hraje na dvě bedny, jenom za pomocí relátek. Tedy rychlost přepnutí a testu mezi dvěma koncáky na jeden pár beden je časově dokonale minimalizována. To je stěžejní.
Trochu něco k testování a DBT:
https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf
Testovaný zesilovač ale musí zvládat dvě reprosoustavy paralelně, coz v připadě beden padajich pod 4 Ohm není samozřejmostí..
Pokud je řekněme zesilovač 200W/4 Ohm, tak 100W/2 Ohm zvládne a to většinou i klasická ABčka, pokud nemají přecitlivěle nastavenou proudovou ochranu nebo měření odporu beden při startu zesilovače.
Digitály Hypex a Purifi zcela bez problémů.
No průmerna spotřebka 2 ohmy, nebo i mín, nezvládá s přehledem, bude vyšší zkreslení, bude se aktivovat nadproudovka takže test je podivný.
Je to tam.. cca 500kHz bez budenia.
Ale nie je tam žiadna analógia so vzorkovaním pri PCM signále.
Ďakujem za informáciu o frekvencii. Áno, s PCM to nemá nič spoločné, nikdy som ale netvrdil niečo iné. PCM bežne používa 16, 24 a 32 bitové rozlíšenie. Pri 24 bitovom rozlíšení má každá vzorka k dispozícii jednu z vyše 16 miliónov úrovní (2 na 24).
PWM zosilňovač má k dispozícii iba 2 úrovne - vypnuté/zapnuté. To je zhodné s jednobitovým DSD, ktorý má k dispozícii tiež len 2 úrovne - 0/1.
Tie obdlžniky na výstupe sú spojito šírkovo modulované ( analógovo )
Áno, o tom som však už písal. Jeden "obdĺžnik" môže predstavovať niekoľko núl, alebo jedničiek za sebou. Teda jedna zmena stavu PWM (zapnutie/vypnutie) môže predstavovať niekoľko vzoriek DSD za sebou.
Že je analógový, znamená len, že je spojitý (nie je členený na vzorky, ako DSD).
Vzorky DSD sú však v DAC tiež pospájané do "obdĺžnikov" a výsledok je fakticky rovnaký, ako pri PWM.
Rozdiel je len v možnej šírke "obdĺžnika", ktorá je závislá na frekvencii. DSD má pri najnižšom rozlíšení (DSD64) k dispozícii 2,8 milióna zmien za sekundu, PWM Purifi len 500 tisíc. V tom ja vidím značný nepomer.
Pripadá mi to, že DSD (aj PCM) dokáže vykresliť veľmi presnú a detailnú krivku analógového signálu, PWM zosilňovač ju však následne "naseká" ne hodne hrubé plátky.
Iné by bolo, keby D-zosilňovač ten "obdĺžnik" moduloval aj na výšku.
Prosim ako ten mono signal vytvarate? Predpokladam, ze chybny je mix alebo sucet 2 kanalov, beznej hudobnej produkcie s ktorou mame skusenost. Nepouzivate snad nejaky archaicky zasumeny skresleny mono zaznam z davnych cias.
emge
PWM zosilňovač má k dispozícii iba 2 úrovne - vypnuté/zapnuté
Tá zmena šírky pulzu je spojitá, nemá diskrétne šírky, pri PWM je možná ľubovoľná šírka pulzu. Takže zakódovaných úrovní ("bitová hĺbka")je vlastne nekonečne veľa, vzorkujú sa s kmitočtom 500kHz, za tým je filter, čo tých 500kHz odfiltruje. Napr. CD má vzorkovanie 44kHz, úrovne rozlíšenie 16 bit..
PWM zosilňovač ju však následne "naseká" na hodne hrubé plátky.
O tej hrubosti hovorí práve skreslenie toho zosilňovača, a to je až do 20kHz pod 0,001%. Taký lampový zosilňovač alebo gramofón je potom hodne "hrubší"..
reeb: Normální 4 Ohm reprobedny mají cca 3,2 Ohm minimum. Hypex i Purifi zvládají 2 Ohmy bez problémů. Kolika Ohmové bedny má PMA nevím, je možné že 8 Ohm. Každopádně je to všechno nepodstatný rozdíl ve zkreslení vůči typu zkreslení třídy D, které se tady testuje.
Se spotřebkovým zesilovačem to tady nikdo porovnávat nechce. PMA má i výborné AB koncáky vlastní konstrukce - ví co dělá.
jmd: Klasický mikrofonní záznam X-Y metodou lze prostě sečíst do sterea bez vzniku hřebenového filtru. Takže tady také není problém.
BV: vzorkování CD, SACD versus Hypex/Purifi jsou úplně jiné systémy. Navíc když se PCM wav/flac stejně nedekóduje posledních několik desítek let v DAC čipu jako PCM, ale převádí se interně na DSD, což je výrazně výhodnější z hlediska návrhu a výroby chipu samotného, umožnující navíc převzorkováním pomocí noiseshapingu posunout šum z audiopásma pryč a získat lepší SNR.
Jestli chcete řešit vzorkování, dekódování, modulace, noiseshaping, tak si založte vlákno vedle.
check
Ale však to vysvetli emgemu, mne nemusíš. A pýtal sa na to tu, v súvislosti s PWM koncom, čo je aj Purifi, takže celkom OT to nie je.. Ale už končím.
Check, moderuj si vlastné fórum. Pokiaľ viem, tak tu sú si všetci diskutujúci rovní a Ty nie si kompetentný tu rozkazovať.
A toto je k téme.
Tá zmena šírky pulzu je spojitá, nemá diskrétne šírky, pri PWM je možná ľubovoľná šírka pulzu.
Áno, ale tá ľubovoľná šírka pulzu je limitujúca frekvenciou. Môže byť pri Purifi šírka pulzu kratšia, ako 1/500 tis. sekundy? Pokiaľ viem, tak nemôže.
Takže zakódovaných úrovní ("bitová hĺbka")je vlastne nekonečne veľa...
Nie, bitová hĺbka je 1 bit, úrovne sú pri PWM dve - vypnuté/zapnuté.
Bitová hĺbka by sa menila, keby Purifi dokázal modulovať výšku "obdĺžnika". To by vlastne bola kombinácia PWM a PAM.
Napr. CD má vzorkovanie 44kHz, úrovne rozlíšenie 16 bit..
16 bitov = 2 na 16 = cca 65 tisíc úrovní (pri 24 bitovom rozlíšení som si to v predchádzajúcom príspevku zle pamätal, tam je úrovní vyše 16 miliónov).
https://www.headphonesty.com/2019/07/sa … -bit-rate/
Preto pri 16 bitovom rozlíšení stačí vzorkovacia frekvencia 44.1 kHz.
Pri 1 bitovom rozlíšení (DSD) sa musí vzorkovacia frekvencia primerane zvyšovať. Práve preto som to porovnával s DSD64, ktoré je v rozlíšení ekvivalentom pre CD rozlíšenie. Označenie 64 znamená, že je použitá vzorkovacia frekvencia 64x vyššia, ako pri CD. 64 x 44.1kHz = 2.8 MHz. Teda tu platí pomer 16bit/44.1kHz = 1bit/2.8MHz. Stále však hovoríme iba o základnom rozlíšení. Pri Hi-Res sú tie frekvencie oveľa vyššie.
O tej hrubosti hovorí práve skreslenie toho zosilňovača, a to je až do 20kHz pod 0,001%.
Logicky by malo hovoriť. Nedáva to však odpoveď na otázku, ktorú som nastolil.
Logicky mi vychádza, že buď sa pri DSD (aj pri CD) zbytočne plytvá a Hi-Res je nezmysel, alebo tých 500 kHz pri PWM nemôže postačovať k rovnakému rozlíšeniu. Alebo je tu nejaká "finta", ktorú by mohol niekto skúsiť vysvetliť?
jmd: Klasický mikrofonní záznam X-Y metodou lze prostě sečíst do sterea bez vzniku hřebenového filtru. Takže tady také není problém.
Avsak cisty zaznam X-Y nenajdes v standardnej produkcii, nahravanej bez amplifikovanej reprodukcie, vlastne najma clasika, mozno ojedinele unpluged produkcia
emge
Nemáš pravdu..Plynulá regulácia šírky pulzu = " nekonečne" veľa úrovní za LP filtrom na výstupe, analógová regulácia, nie len 2e16 ako CD. Informácia je v tej šírke, nie v amplitúde ako pri PCM. Však princíp, vysvetlenie je v tom "W" v názve modulácie..
BV
Nerieš stále to CD. To som uviedol len ako ekvivalent rozlíšenia pre porovnanie s DSD. Aby bolo jasné, o akej kvalite rozlíšenia je reč, že 2.8 MHz je len základ.
PWM nemá možnosť meniť/modulovať výšku "obdĺžnika" (amplitúdu). S PCM nemá nič spoločné.
PWM formuje výstupnú vlnu zmenou trvania pulzu = šírky "obdĺžnika". Presne tak to však robí aj DSD. Preto ho s DSD porovnávam.
DSD má 2.8 milióna a viac variant regulácie šírky "pulzu" za sekundu. Má PWM viacej možností a vie pri svojej "plynulej" regulácii nastaviť šírku pulzu kratšiu, ako je jeho pracovná frekvencia? Podľa toho, čo viem, tak nie. Predpokladám, že pulz 1/500 tis. za sekundu je pre Purify dolný limit.
Zhodnosť spôsobu vytvárania pulzov PWM a DSD ilustrujú aj obrázky, ktoré som dal vyššie.
Výstupné filtre sú snáď jasné, musí ho mať aj DAC. Výstupný signál je potrebné vyhladiť a odfiltrovať nosnú frekvenciu, aliasy, prípadne šum. V tom rozdiel nevidím.
jmd: Existují takové záznamy. Dělal jsem takové já a dělá si takové záznamy i PMA. Není potřeba rýpat se v tom, jestli si PMA pohlídal korektnost celého systému. To si při jeho vzdělání a inženýrských zkušenostech bez pochyby pohlídal.
emge: Purifi zřejmě není digitální obvod s pevnou vzorkovací frekvencí jako DSD v DAC. Zřejmě je šířka impulsu řízená nějaký komparátorem a může být ta šířka impulsu také analogově spojitě jakkoliv dlouhá nebo krátká, s minimální šířkou impulsu 500 kHz. To přináší podstatné zlepšení oproti situce se statickou fs DSD v DAC a proto také vyhovuje širší minimální délka pulsu u Purifi.
A hlavně je to navíc celé zavřené do zpětné vazby s obrovskou šířkou pásma a open loop ziskem, takže se to ještě samo koriguje.
Ještě k tomu navíc tam vyřešil ostré hrany obdélníků tím, že je naopak spíná "pomalu" se zaoblenými hranami, což dále výrazně zlepšuje a analogizuje modulaci na výstupu ještě před filtrem. Připomíná mi to trochu wavelet transform.
Dále je takové vyřešeno zkreslení výstupní filtru tím, že je zahrnutý do zpětné vazby a jeho zkreslení je kompenzováno.
Z mého pohledu je tam všechno vyřešeno.
Seriously. Ncore is analogue from back to front and al the way back. It has no truck with digital signals.
Zdroj: https://www.diyaudio.com/community/thre … st-2855866
+
https://www.diyaudio.com/community/thre … st-2856572
A este info k Purifi Eigentakt:
So what's new in this amplifier? One thing is that I've developed a sampled domain model for self-oscillating loops that remains valid for all duty cycles, so it can predict closed loop response exactly under all conditions. This then allows finding a loop design that has very high loop gain (about 75dB at 20kHz, which is 20dB better than my previous designs) without running into stability problems near clip. A design procedure like this can't be patented because you can't prove that someone has been using it, so in a break from past style I'm not going to publish any details of this mathematical model. It's a trade secret, plain and simple.
Then there is the loop structure that allows better control of the closed loop frequency response. My previous amp* has approximately a 1st order roll-off. Now, since the output filter naturally has a second order roll-off it means that this amp could be overdriven with out of band noise from e.g. DSD recordings (in fairness, only when you cranked a quiet recording high). Also a first order response already droops noticeably by 20kHz which was sometimes remarked upon by numbers people. Eigentakt has a well-defined 2nd order response which stays dead flat in the audio band and rolls off in a fully controlled manner with a sensible -3dB point of 60kHz. The loop structure used to get this behaviour is subject of a patent application. A few other items are not really germane at the moment but were worthwhile enough to put in a separate patent application.
From a practical perspective, the enormous loop gain is partly used to allow more relaxed timing of the power stage without paying for that in distortion performance. As a result, the 400W power stage only has an idle loss of 1.7W or so. From dire experience I've learned that people don't perceive an amplifier as "cool running" if the idle losses aren't super low. It seemed a sensible move to get that sorted for once and all. In other words, the measurements you're seeing are those of a power stage actually optimized for idle loss (and hence, efficiency under real listening conditions).
Už se to tu opakovalo několikrát a teď zrovna miero citoval znova. Hypex ani Purifi nejsou digitální obvody. Je to mixed signal nebo spíše blíže analogové.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Purifi Eigentakt 1ET400A EVAL2 kit - class D